Sökresultat:
1082 Uppsatser om Nyupptäckt diagnos - Sida 36 av 73
Unga kvinnors upplevelser av att leva med anorexia nervosa : en sjÀlvbiografisk studie
Bakgrund: Anorexia nervosa (AN) Àr en psykisk sjukdom med Àtstörning och avmagring som följd av en matvÀgran och aptitlöshet. Den psykiska hÀlsan bland unga kvinnor blir allt sÀmre och under de senaste decennierna har förekomsten av AN ökat. Syfte: Att utifrÄn unga kvinnors perspektiv beskriva upplevelsen av att leva med AN. Metod: En kvalitativ studie dÀr sex sjÀlvbiografier har analyserats och sammanstÀllts. Resultat: Fyra teman presenteras (1) att inte kunna identifiera sig med sin diagnos, (2) att finna andrum i aktiviteter och goda relationer, (3) att uppleva ett kaos av existentiella kÀnslor och (4) att kÀnna rÀdsla för det friska.
Elever med diagnosen ADHD i skolan : kvalitativ studie om 4 lÀrares erfarenheter och förhÄllningsÀtt till diagnosen i Ärskurs 1-7
How teachers teach children with attention difficulties. This is a qualitative interview based on the experiences of four teachers. I want this study to examine teachers' experience and views about ADHD diagnosis. I would also like to find out what teachers do and think about the practice which surrounds students with ADHD. How to formulate and think of four active teachers about ADHD? What are the implications of the diagnosis perceive the four teachers interviewed that the diagnosis must for students? Among the measures that consider the four teachers interviewed are most effective for students with ADHD because they provide an equal education? Those questions are addressed to specifically learn about how they proceed in their activities.
NÀra anhörigas upplevelser av att leva med en person med Alzheimers sjukdom
Alzheimers sjukdom Àr den vanligaste av alla demenssjukdomarna. Den kallas Àven
för de anhörigas sjukdom, eftersom en hel familj drabbas om nÄgon familjemedlem
fÄr denna diagnos. Att drabbas av Alzheimers sjukdom kan innebÀra en stor
förÀndring för alla inblandade. NÀr en mÀnniska drabbas av kronisk sjukdom,
förÀndras hela livssituationen, bÄde för den drabbade och dennes familj. Syftet
med studien var att beskriva hur de nÀrmast anhöriga upplever att leva med en
person drabbad av Alzheimers sjukdom.
Att möta en ADHD-elev pÄ Industriprogrammet
Syftet med det hÀr examensarbetet Àr att som lÀrare fÄ en inblick i hur det Àr att fÄ enelev med diagnosen Adhd i sin klass. Jag vill att arbetet skall belysa olika pedagogiskasÀtt att ta hand om och lÀra dessa elever att klara sin skoldag och att fÄ en meningsfullutbildningIntresset för detta Àmne startade dÄ man inom skolan och Àven utanför skolan pratarom att dessa elever fÄr för lite hjÀlp för att klara av sin skoltidFör att fÄ hjÀlp med denna undersökning har jag intervjuat bÄde skolpersonal ochelever. Resultatet av mina intervjuer har gett mig mÄnga svar pÄ hur jag bör undervisaoch ta hand om dessa elever och Àven att den personal som jag har intervjuat lÀggeroerhört mycket tid och kraft för att hjÀlpa dem.Som exempel kan nÀmnas attAdhd -eleven behöver tydliga, avgrÀnsade instruktionergÀrna med bilder och tillhörande text för att lÀttare komma ihÄg dem. Elevens vardagskall ha en klar och riktig struktur med skoldagens aktiviteter pÄ ordnade scheman somtydligt visar vad eleven skall göra och vara.I mina litteraturstudier har jag samlat in fakta angÄende hur Adhd pÄverkar mÀnniskan,hur man kan hjÀlpa dem att fÄ en bÀttre vardag och hur man kan verka i skolan..
NÀr lÀrarens ledarroll utmanas av elever
Syftet med denna uppsats Àr att ge en bild av nÀr lÀrarens ledarroll utmanas av elever. Eleverna vi Äsyftar har ingen diagnos utan det Àr elever som av nÄgon anledning visar olÀmpligt beteende i klassrummet. FrÄgorna vi belyser Àr vilka bakomliggande orsaker det kan finnas till att ledarrollen utmanas, om utmaningsproblemet kan förebyggas, vilken hjÀlp lÀraren kan fÄ att hantera problemet, hur vanligt förekommande det Àr samt om ökad yrkeserfarenhet har nÄgon inverkan. I litteraturgenomgÄngen belyser vi en rad olika orsaker till att ledarrollen utmanas och ser pÄ lÀrarens och elevens roll i situationen. VÄr teoretiska utgÄngspunkt Àr Vygotskijs tankar om det sociala samspelet mÀnniskor emellan.
Parkinsons sjukdom - Inte bara ett fysiskt funktionshinder
Parkinsons sjukdom Àr en kronisk och progredierande neurologisk sjukdom. Sjukdomen kan beskrivas som en samling symtom snarare Àn en sjukdom med en tydlig klinisk bild. Karakteristiskt för sjukdomen Àr tremor, hypokinesi samt rigiditet. Detta leder till en försÀmrad motorisk förmÄga. Parkinsons sjukdom pÄverkar inte bara personens fysiska funktioner utan Àven det psykiska vÀlbefinnandet.
Sjukdomen som kÀnns men inte syns : ? en litteraturstudie om hur personer med fibromyalgi upplever mötet med vÄrdpersonal
Fibromyalgi Àr en komplicerad sjukdom dÀr grundsymtomet Àr kronisk muskelsmÀrta. Sjukdomen drabbar frÀmst kvinnor. Orsaken till sjukdomen Àr Ànnu okÀnd och det finns inga metoder för objektiv diagnostik eller botande behandling. Personer med fibromyalgi har lÀnge blivit misstrodda av vÄrdpersonal vilket mÄnga gÄnger medfört vÄrdlidande. Syftet med studien var att beskriva hur personer med fibromyalgi upplever mötet med vÄrdpersonal.
Kan bedömningsinstrumentet AHA anvÀndas för att göra tillförlitliga bedömningar pÄ barn med handdysmeli?
MÄnga hÀlsoproblem har samband med livsstil. KÀnslor, problem och konflikter aktualiseras under en sjukdomskris. Patientundervisning Àr en viktig uppgift som sjuksköterskan har ansvar för. Undervisning gÄr ut pÄ att lÀra mÀnniskor om sjukdomens diagnos, behandling och konsekvenser för livet. Patienterna informeras om hur sjukdomen kan tÀnkas progrediera, vad de sjÀlva kan göra för att lindra sitt lidande och varifrÄn de kan fÄ hjÀlp.
Patientens upplevelse av telefonuppföljning efter kirurgisk behandling
Syftet med denna studie Ă€r att utifrĂ„n ett förĂ€ldraperspektiv undersöka behov av och önskemĂ„l om stödsom förĂ€ldrar med diagnos inom autismspektrum beskriver i sin förĂ€ldraroll. Ett annat syfte Ă€r att bidra med ökad kunskaptill en diskussion kring utformandet av stödinsatser för dessa familjer. Studien Ă€r kvalitativ med intervjuer som gjorts ihalvstrukturerad form. Ă
tta förÀldrar har intervjuats. FörÀldrarna beskriver att deras svÄrigheter gör det svÄrt för dem isamspelet med barn och partner.
Vilka förutsÀttningar finns för dyslektiker att arbeta integrerat med övriga elever? Which prerequisites exists for students with dyslexia for working integrated together with other students?
I detta examensarbete har vi undersökt vilka förutsÀttningar det finns för elever med dyslexi att arbeta integrerat i klassrummet tillsammans med övriga klasskamrater och hur pedagoger arbetar ute pÄ skolorna med elever som har diagnosen dyslexi. För att fÄ en djupare förstÄelse har vi tittat nÀrmare pÄ diagnosens betydelse, vilka hjÀlpmedel som finns att tillgÄ för att underlÀtta arbetet i klassrummet för dyslektiker samt om det finns nÄgon förebyggande pedagogik mot specifika lÀs- och skrivsvÄrigheter.
Vi har genom kvalitativa intervjuer med pedagoger och specialpedagoger fÄtt fram hur detta arbete kan se ut i dagens skola. Undersökningen genomfördes i tvÄ olika F-6 verksamheter belÀgna i Svedala kommun.
Slutsatsen vi har dragit efter vÄr undersökning Àr att det idag finns stora möjligheter för elever att arbeta integrerat i klassrummet under alla av arbetsdagens timmar. Men vi stÀller oss ÀndÄ nÄgot tveksamma inför detta.
Upplevelser och attityder i vÄrd av HIV/AIDS-smittade
Cirka 4000 personer levde med HIV i Sverige Är 2006. Risken för att bli smittad av HIV Àr liten i jÀmförelse med annan blodsmitta. Syftet med litteraturöversikten var att belysa upplevelser och attityder i vÄrd av HIV/AIDS-smittade patienter. InnehÄllsanalys anvÀndes för att analysera nio vetenskapliga artiklar. Analysen resulterade i tvÄ kategorier och Ätta subkategorier.
Ett arbetssÀtt som passar alla - en intervjustudie med pedagoger som arbetar med elever som har primÀra koncentrationssvÄrigheter
Alla pedagoger möter nÄgon gÄng elever som har primÀra koncentrationssvÄrigheter. MÄnga stÄr frÄgande och söker efter ett förhÄllningssÀtt för att kunna hantera dessa elever. Syftet med den hÀr studien var att undersöka hur pedagoger arbetar med elever, som har primÀra koncentrationssvÄrigheter och Àr utÄtagerande. Eleverna kan ha diagnos, men i första hand koncentreras studien pÄ de elever, som inte Àr diagnostiserade.I litteraturgenomgÄngen beskrivs vad primÀra koncentrationssvÄrigheter Àr och hur pedagogen kan bemöta de eleverna och vilka insatser som kan göras under lektionerna. Klassrumsmiljöns vikt diskuteras och Àven motorikens betydelse för koncentrationen.
DAMP och synen pÄ lÀrande
Den hÀr uppsatsen handlar om dampdiagnostisering av barn i skolan. Denna debatt har under flera Är varit intensiv och tidvis ganska infekterad. Flera forskare beskriver DAMP som ett stort folkhÀlsoproblem dÀr sÄ mÄnga som 5 % av vÄrt lands barn och ungdomar har symtom som kan leda till en diagnos. Detta innebÀr i sÄ fall att det finns ungefÀr ett barn i varje klass som lider av detta, ett problem som i mÄnga fall dessutom fortsÀtter upp i vuxen Älder. Samtidigt finns det personer som kraftigt motsÀtter sig diagnoser och menar att framförallt DAMP Àr rena pÄhittet.
Kvinnor med bröstcancer - deras upplevelser av sjuksköterskans stöd frÄn diagnos och framÄt.
Introduktion: HIV Àr en kronisk sjukdom vilken i Sverige uppskattas att 6 400mÀnniskor lever med. Psykosociala symtom som rÀdsla och oro har visat sig vanligahos mÀnniskor med HIV. Behandlingen för HIV Àr kostsam och har mÄngabiverkningar vilket leder till att den drabbade har ett livslÄngt behov av omvÄrdnad.Comfort theory assesment (CTA) Àr ett holistiskt förhÄllningssÀtt som hjÀlpersjuksköterskan att identifiera de omvÄrdnadsinterventioner som patienter Àr i behovav.Syfte: Litteraturstudiens syfte var var att belysa rÀdsla och dess ursprung hosmÀnniskor som lever med en HIVinfektion.Metod: En litteraturstudie har genomförts med hjÀlp av Polit och Becks (2012)niostegmetod. Databaserna PubMed och Cinahl har anvÀnts liksom frisökningar föratt finna de 11 artiklar som utgör resultatet av litteraturstudien. Artiklarna hargenomgÄtt en urvalsprocess och granskats.Resultat: TvÄ huvudkategorier har identifierats och redovisats: ?rÀdsla kopplad till detprivata och personliga? och ?rÀdsla kopplad till samhÀllet? vilka redovisas medtillhörande underkategorier.Slutsats: MÀnniskor som lever med HIVinfektion upplever rÀdsla av olika ursprung.RÀdsla upplevs i det egna hemmet sÄvÀl som i samhÀllet.
Patienters uppfattning av vÀtskebegrÀnsning nÀr de behandlades för hjÀrtsvikt vid sjukhusvÄrd
Syftet med denna studie Ă€r att utifrĂ„n ett förĂ€ldraperspektiv undersöka behov av och önskemĂ„l om stödsom förĂ€ldrar med diagnos inom autismspektrum beskriver i sin förĂ€ldraroll. Ett annat syfte Ă€r att bidra med ökad kunskaptill en diskussion kring utformandet av stödinsatser för dessa familjer. Studien Ă€r kvalitativ med intervjuer som gjorts ihalvstrukturerad form. Ă
tta förÀldrar har intervjuats. FörÀldrarna beskriver att deras svÄrigheter gör det svÄrt för dem isamspelet med barn och partner.