
Sökresultat:
920 Uppsatser om Nordea Bank - Sida 2 av 62
Kommunikation mellan bank och kund: en studie angående kommunikationen mellan akademiker med några års arbetslivserfarenhet och banken
The purpose of this thesis was to examine what the communication between bank and customer looks like. We have more specifically studied how the bank communicates with the customer when communicating different offers, how the customer wants the communication to take place, what communication problem looks like and how the customer wants the bank to design their offers. Our target group was bank customers with academic degree, with one to seven years of working experience. This study was conducted trough interviews with bank customers and representatives at the bank. On the basis of our studies we found that the communication between bank and customer works fairly well.
En förändring : Nordeas anpassning och påverkan av Basel II
Problem: How has Nordea been adapted and influenced by the change of Basel II and how have the employees reacted on the new change?Purpose: This essay has a purpose to study how Basel II has influenced the credit rating at Nordea. We also want to study how the employees have reacted to the new change.Method: To receive the information that was necessary for this study interviews were performed with the employees at Nordea. The interviews were an effective way to start a discussion and by that we received important information.Basel II is new capital cover rules that the Swedish banks have introduced. These new rules mean that it will become more important with safety when it comes to risk management and credit giving.
Lean inom den svenska bankbranschen : En studie av svenska storbankers arbete med Lean
Lean Production har sedan länge enbart varit förknippad med tillverkningsindustrin och främst Toyota genom Toyota Production System(TPS). På senare år har Lean Production i allt högre grad introducerats och integrerats i tjänsteföretag under beteckningen Lean Service. Bankbranschen är en bransch där aktörer globalt anammat de bakomliggande filosofierna av Lean Production och Lean Service. I det här arbetet har en undersökning gjorts kring huruvida Lean Production existerar inom svenska banker och om så är fallet hur filosofierna inom Lean Production präglar bankerna. De tre bankerna som valts för undersökningen är de svenska storbanker Nordea, SEB och Handelsbanken.
Fyrtiotalisters förhållande till bankers tjänster. En fallstudie av fyrtiotalister och de fyra bankerna SEB, Nordea, Handelsbanken och Färs&Frosta Sparbank.
En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken..
Hur väljer du bank? : En studie om kundens val av bank och kundlojalitet gentemot banken
Problem formulation: What factors influence the customer?s choice of bank? How is the customer loyalty towards the customer?s current bank?Purpose: The main purpose is to see what factors are definitive to the customer?s choice of bank and how strong the customer loyalty is towards the bank. It is also interesting to see whether customers who are satisfied with their current bank may still consider switching to something else.Method: The method is both qualitative and quantitative methods of data collection, with main focus on a quantitative survey. The qualitative part consists of interviews with a smaller focus group to receive a deeper insight of the consumer?s thoughts regarding the main purpose and problem formulations.Conclusion: The main factor when choosing a bank is recommendations from family or friends.
Inifrån eller utifrån? : en studie av motivation och ledarskap inom Nordea
Nordea beskriver i sina mål att de strävar aktivt efter att ha högt motiverade medarbetare. Frågan är vad det är som motiverar medarbetare? Inom Nordea är de två vanligaste yrkesgrupperna personlig bankman och placeringsspecialsist. En stor skillnad finns mellan de två eftersom personlig bankman erhåller månadslön medan placeringsspecialister får en månadslön och en prestationsbaserad lön. Syftet med denna uppsats är att studera vad medarbetare själva uppfattar som motiverande respektive demotiverande.
Bästa fondförvaltaren : En jämförande studie av storbankernas fonder
Den vanligaste sparformen idag är att placera i fonder. Unikt för Sverige är den höga andelen hushåll som sparar i fonder. Hushållen står för cirka 80 procent av fondförmögenheten. Sverige innehar världsrekord i fondsparande och fondsparandet i Sverige är väl utbrett. De flesta av spararna vänder sig till sin bank när de vill spara.
Bankens räntesättning : En kvalitativ studie av Nordea
Vår uppsats belyser hur bankerna arbetar när de sätter sina utlåningsräntor till privatkunder. Vilka konkurrenskrafter som de måste ta hänsyn till och hur bankerna försöker positionera sig på marknaden. Vår teoretiska utgångspunkt har två inriktningar, den första inriktningen handlar om hur bankerna sätter räntan internt, medan den andra inriktningen redogör för vilka möjligheter/hinder som finns för bankerna att positionera sig på marknaden. Vi har i studien valt att använda oss av kvalitativ metod. Intervjuer har skett med personer som har kunskap inom ämnet.
Relationsmarknadsföring : Hur bankerna ska klara en högre konsumentrörlighet
Relationship Marketing - will banks be able to handle higher consumer mobility in the private market?The purpose of this paper is to gain an understanding of the factors that affect customer loyalty to the bank. Consumer mobility will probably increase as a result of political changes and pressures on the private banking market to become more competitive. This study was carried out using semi-structured interviews and were transcribed and analyzed with the help of models and theories centered on relationship marketing. The theories describe loyalty, the customer lifecycle and relationships between customers and organizations.
Hur väljer unga individer bank? : En uppsats som beskriver unga individers bankval
Unga utgör framtiden och är ett segment som banker vill knyta till sig. Det finns emellertid en svårighet för banker att veta hur de ska nå de unga. Denna uppsats beskriver hur unga väljer bank. Resultatet visar att unga är känsliga för familj och omgivningens påverkan, och det är det som i första hand styr deras val av bank. De har även höga krav på tekniska lösningar och det är där utvecklingen bör ske för att nå de unga..
Kundtillfredsställelse bland småföretagare: en fallstudie på Handelsbanken och Skandinaviska Enskilda Banken i Skellefteå
The purpose of this thesis was to study local bank offices work with customer satisfaction. A case study concerning two local bank offices was made, the cases were based on interviews with the managers at the bank offices. The research questions that we wanted this thesis to answer was how local bank offices create customer satisfaction among small business customers, and how local bank offices assess customer satisfaction among small business customers. The study showed that local bank offices find customer satisfaction among small business customers important and use complaints as the primary source in the process of creating customer satisfaction..
En komparativ studie av bankers årsredovisningar i Sverige och USA - Kapitaltäckningsreglerna i fokus
Syftet med uppsatsen är att undersöka om det finns några skillnader mellan svenska och amerikanska bankers årsredovisningar när det gäller kapitaltäckningsreglerna. För att kunna undersöka syftet har jag har undersökt fyra svenska bankers och fyra amerikanska bankers öppenhet i respektive årsredovisning. De banker jag använt mig av är Nordea, FöreningsSparbanken, Handelsbanken, Skandinaviska Enskilda Banken, Bank of America, JPMorgan Chase Bank, CitiBank och the Bank of NewYork. Öppenheten i respektive banks årsredovisning undersökte jag genom att göra en innehållsanalys över kapitaltäckningsreglerna. Dessutom har jag gjort en undersökning för att se om det finns något samband mellan öppenheten och bankernas karaktäristiska.
En Fusions Påverkan : en fallstudie av Nordea
Syfte: Tanken med detta arbete har varit att se hur en fusion med företag i fyra olika länder som deltagare påverkat en stor organisation som Nordea, undersöka vilka skillnader de olika kulturerna för med sig och vilka problem de orsakat i integrationsprocessen. Jag ville även jämföra vilka olika ledarstilar som existerade i de olika länderna och ta reda på om det påverkat chefernas ledarstil i Sverige. Även massmedians bevakning under integrationsprocessen undersöks för att se deras inställning till sammanslagningen.Metod: I denna uppsats har både sekundär- och primärdata använts. Jag har studerat vad andra skrivit om fusioner, kulturens påverkan och olika ledarstilar men jag har även samlat in egen primärdata genom intervjuer med två personer från Nordea. Sedan har jag jämfört resultatet av intervjuerna med teorin för att få en bra bild om hur fusionen och integrationsprocessen fungerat i Nordea.Resultat & slutsats: De olika kulturerna inkluderade olika ledarstilar i fusionen och en viss anpassning har krävts av cheferna för att samarbetet ska fungera.
En Fusions Påverkan : en fallstudie av Nordea
Syfte: Tanken med detta arbete har varit att se hur en fusion med företag i fyra olika länder som deltagare påverkat en stor organisation som Nordea, undersöka vilka skillnader de olika kulturerna för med sig och vilka problem de orsakat i integrationsprocessen. Jag ville även jämföra vilka olika ledarstilar som existerade i de olika länderna och ta reda på om det påverkat chefernas ledarstil i Sverige. Även massmedians bevakning under integrationsprocessen undersöks för att se deras inställning till sammanslagningen.Metod: I denna uppsats har både sekundär- och primärdata använts. Jag har studerat vad andra skrivit om fusioner, kulturens påverkan och olika ledarstilar men jag har även samlat in egen primärdata genom intervjuer med två personer från Nordea. Sedan har jag jämfört resultatet av intervjuerna med teorin för att få en bra bild om hur fusionen och integrationsprocessen fungerat i Nordea.Resultat & slutsats: De olika kulturerna inkluderade olika ledarstilar i fusionen och en viss anpassning har krävts av cheferna för att samarbetet ska fungera.
Banktjänstemäns uppfattningar om vad revisorer ska göra
The aim of the study is to describe and analyze bank officials' views about what auditors will do. The main motivation comes from the government?s proposals that the audit duty will be abolished and it can lead to that bank officials in a bigger extent can influence the audit?s formulation. It can also lead to that a consumer audit becomes reality. The study covers a sample of 302 bank officials where 153 have participated through a survey questionnaire.