Sök:

Sökresultat:

60 Uppsatser om Nivćgruppering - Sida 2 av 4

Skolmiljöns pÄverkan till delaktighet i skolaktiviteter för barn med funktionshinder: en litteraturstudie

Syftet med denna litteraturstudie var att studera hur den fysiska och sociala skolmiljön pÄverkar barn med funktionshinders delaktighet i skolaktiviteter. Syftet var Àven att analysera detta utifrÄn sambandet mellan begreppen person, miljö och aktivitet, utifrÄn the Model of Human Occupational [MOHO] (Kielhofner, 2002). I studien inkluderades sju artiklar som analyserades utifrÄn metoden kvalitativ innehÄlls analys beskriven av Patton (2002). Analysen resulterade i tre kategorier: Fysiska skolmiljöns pÄverkan till delaktighet i skolaktivitet, sociala skolmiljöns pÄverkan till delaktighet i skolaktivitet samt hur hinder i den fysiska och sociala skolmiljön pÄverkar skolaktivitet. Resultatet visade att hinder i den fysiska och sociala skolmiljön pÄverkar barn med funktionshinders delaktighet till skolaktiviteter.

NivÄgruppering eller inte? : En studie av erfarenheter hos elever i Ärskurs 8

Syftet med min studie Àr att beskriva elevers erfarenheter av olika sÀtt att organisera matematikundervisningen. I mitt arbete har jag anvÀnt mig av fokusgrupp som metod. Arbetet bygger pÄ tre fokusgruppintervjuer med tre elever i varje grupp. Eleverna som gÄr i Ärskurs 8 var under en period indelad i nivÄgrupper i matematikundervisningen men har nu undervisning i helklass. Resultatet visar att elevernas erfarenheter av matematikundervisningens organisation skiljer sig utifrÄn vilken nivÄgrupp de undervisats i.

Systemacceptansmodellen (SAM) En modell för holistisk kvalitetsbedömning vid utveckling av informationssystem

Denna studie Àmnar att skapa en holistisk grund för bedömning av kvalitet och acceptans hos informationssystem och Ästadkommer detta genom att omfatta ett organisatoriskt, infologiskt och ett socialt perspektiv. Studiens huvudfrÄga lyder:Vilka slags kriterier Àr avgörande för att kunna bestÀmma ett informationssystems kvalitet och acceptans samt hur bör de tillÀmpas?Som svar pÄ studiens huvudfrÄga kan följande slutsatser hÀrledas:? Att det rÄder en stor likhet mellan teoretiska respektive empiriskaförestÀllningar kring de tre formerna av systemacceptans och attde bedömningskriterier som tillsammans skapar grunden för konstruktionen av SAM kan anses vara fullstÀndiga.? Att grupperingen av kriterierna i SAM under organisatorisk, infologisk respektive social acceptans har skapat en överblickbar och kÀrnfull förestÀllning men ocksÄ en förstÄelse kring varför denna gruppering Àr viktig.? Att ett informationssystems kvalitet pÄverkar och pÄverkas av helaorganisationens beteende. Detta innebÀr att den vanligt förekommande bedömningen av organisatorisk acceptans kan ses som en otillrÀcklig faktor för systemacceptans.Dessa kunskaper har tillkommit genom en systematisk utredningsprocess dÀr grunden till utredningen ligger i skapandet av en starkt validerad modell, vars reliabilitet dock Àr begrÀnsad med hÀnvisning till tidsbrist..

Ledarskap och ledarstilar i klassrummet : en intervjustudie utifrÄn ett lÀrarperspektiv

The purpose with this examine was to study the teachers perception of leadership in the classroom and also how they experience the conditions of this. The method used was qualitative, and builds on a total of six interviews. Stensmos five leadership tasks in the classroom that constitute leadership context have provided the theoretical basis of this study. The leadership tasks have therefore been used as theoretical tools in this study to analyze the teachers? reasoning about their own leadership style.

Ledarskapstilar i klassrummet : UtifrÄn lÀrarperspektiv

The purpose of this study was to see how teachers experience their own leadership style and how they did to get their leadership to work in the classroom. The purpose was also to understand the teachers? actions, what they think is best for the students? development and how they describe the leadership in the classroom. I interviewed six female teachers and they all have had many experiences since this is their profession. My research was based on Stensmo (2000).

Att dömas eller bedömas

Syftet med studien var att undersöka försvarsmaktlÀrares uppfattning omrelationen mellan kursernas examinationsform och faktorer som har med destuderandes lÀrande att göra. Studien hade dessutom som syfte att undersöka omdet finns nÄgra betydande skillnader i uppfattning mellan skolor med olikakaraktÀr i form av generalist- eller specialistinriktning pÄ utbildningen.Konstruktionen av empirisk data har möjliggjorts genom att vi har intervjuatlÀrare frÄn tvÄ olika skolor, dels MilitÀrhögskolan i Halmstad (MHS H) delsFörsvarsmaktens tekniska skola (FMTS).För att kunna tolka vÄrt resultat har vi anvÀnt oss av tvÄ referensramar. Det ÀrMarton och Booth teoretiska referensram om lÀrandet samt Biggs teorier omkonstruktiv gruppering av de faktorer som frÀmjar lÀrandet. Resultatet pekar pÄatt det Àr av betydelse för de studerandes lÀrande att lÀrarna gör medvetna val föratt examinationen skall vara ett stöd i lÀrandet och inte enbart enkontrollfunktion. Vidare kan vi konstatera att det inte föreligger nÄgra skillnaderi uppfattning om examinationens vikt för lÀrandet utan skillnaden ligger iuppfattning om i vilken grad man faktiskt har möjlighet att realisera sina planermed hÀnsyn taget till de ramfaktorer som styr planeringen av den genomfördautbildningen..

Visuell hierarki och lÀsmönster : en studie om kontrast, storlek och positionering

Syftet med denna uppsats Àr att identifiera den mest effektiva egenskapen av en text eller sida för att uppnÄ visuell hierarki, som Àr ett verktyg för att fÄ det önskade flödet av uppmÀrksamhet i en sida eller webbsida genom att ge vissa element en viss vikt i kontrast, storlek och placering. Vi vill ge en möjlighet för vidare forskning snarare Àn att ge en slutsats som ger ett slutgiltigt svar pÄ frÄgestÀllningarna. Det finns fler sÀtt att manipulera text för att uppnÄ önskad visuell hierarki men vi valde de vanligaste. Detta arbete Àr baserat pÄ ett experiment som görs pÄ 50 deltagare med ett onlinefrÄgeformulÀr och tre sjÀlvgjorda bilder dÀr vi kan utvÀrdera resultaten, jÀmföra dem med andra teorier och berÀkna den mest effektiva uppmÀrksamhetsgivaren. Vi har ocksÄ utvecklat en hypotes om vad resultatet kommer att visa.

New Age i Östra Mellansverige : en studie av den oorganiserade nyandligheten

I uppsatsen undersöks New Age roll i Östra Mellansverige. Studien har genomförts med hjĂ€lp av djupintervjuer. Undersökningen koncentreras pĂ„ den oorganiserade delen av New Age, som organiserade rörelser inom New Age rĂ€knas exempelvis Wicca och Asatrosamfundet, vilka exkluderas i undersökningen. Som oorganiserade rĂ€knas de medlemmar som tar en aktivare roll i rörelsen Ă€n att bara lĂ€sa sitt horoskop i veckotidningar och följa utbudet av TV-serier inspirerade av New Age men som inte deltar i nĂ„gon speciell grupp. New Age Ă€r en rörelse med stort fĂ€ste i vĂ€stvĂ€rlden och Sverige idag.

NivÄgruppering i praktiken : Praktiskt arbete med nivÄgruppering inom fordonsprogrammet

Sammanfattning TÀnk dig att du stÄr som yrkeslÀrare och ska planera och fördela arbetsuppgifter till dina elever i en verkstad. Vilka val skall du göra för att uppnÄ den optimala studiemiljön för dina elever med avseende pÄ gruppering och val av arbetsuppgifter? Som lÀrare har du vissa ramfaktorer som du knappas kan rÄda över dÄ du skall genomföra din undervisning i din klass. Dessa faktorer kan hÀrledas till möjligheter att förÀndra ekonomiska ramar, lokaler, tillgÄng pÄ undervisnings material och sÄ vidare. De du som lÀrare dock kan pÄverka Àr, hur du lÀgger upp din undervisning och pÄ vilket sÀtt du pÄverkar eleverna i klassrummet.

Utveckling av en PCR metod för identifiering av nyupptÀckta mjölksyrabakterier

Flera olika arter av mjölksyrabakterier som ingÄr i slÀktena Lactobacillus och Bifidobacterium har hittats hos bin och i deras honung. Idag finns ingen effektiv metod för identifiering av bakterierna. Syftet med detta projekt Àr att utveckla en metod för snabb identifiering genom att hitta lÀmpliga primers till olika mjölksyrabakterier och dÀrmed fÄ fram en Polymeraskedjereaktion (PCR) metod. Ribosomal ribonukleinsyra (rRNA) generna eller 16S-23S rRNA intergenic spacer region (ISR) anvÀnds ofta vid design av primers, som dÀrefter anvÀnds i PCR för att identifiera olika bakterier. Deoxiribonukleinsyra (DNA) visualiseras i agarosgelen med hjÀlp av SYBRgreen I som fluorescens pÄ ultraviolett (UV)-ljusbord.

Data mining : en jÀmförelse av nÄgra tekniker för klassificering och gruppering av dieselmotorer

Rapporten behandlar arbetet att med data mining-metoder finna ett samband i insamlad information. Data mining Àr ett begrepp för att tillÀmpa artificiell intelligens pÄ en större datamÀngd. Syftet Àr i detta fall att hitta ett sÀtt att klassificera dieselmotorer.Den datamÀngd som anvÀnds kommer frÄn mÀtningar vid testkörning av dieselmotorer och garantikostnader som motorerna ger upphov till efter leveransen frÄn fabriken. MÄlet Àr att finna ett samband mellan testvÀrdena och kostnaden i syfte att kunna identifiera kostnadsbenÀgna motorer redan vid testkörningen.En klusteranalys görs med tvÄ olika tekniker, K-means method och Kohonen-nÀt, som visar att det föreligger ett svagt men ÀndÄ förnimbart samband. En jÀmförelse mellan teknikernas resultat och anvÀndbarhet görs.TvÄ tekniker anvÀnds till att bygga klassificeringsverktyg som skall kunna sortera ut motorerna med höga kostnader.

Ledarskap i klassrummet : En kvalitativ undersökning om fem grundskolelÀrares uppfattningar om sitt ledarskap

The purpose of this study has been to investigate the views of five teachers on their own leadership, and on the way they make it work in the classroom. The method was a qualitative investigation consisting of separate interviews with five elementary school teachers from three different schools in the southern part of Stockholm. The results showed that a good pedagogic leadership, successful with the pupils, can be characterised as at the same time democratic and "situation adjustable". This includes the ability to formulate the rules of conduct clearly, to take decisions and to create a good working atmosphere in the classroom, so that the pupils can feel secure, and be able to learn and develop. That however, cannot be accomplished if the teacher only maintains a negative communication, reminding the pupils of what is forbidden.

Kungamaktens motiv för att införa kristendom i forntida Norden

Uppsatsens syfte Àr att ge lÀsaren en bild av problematiken som uppstÄr nÀr en ny religion eller rörelse gör sitt intÄg i ett land eller omrÄde samt vem eller vilka som har nÄgon vinst med en förÀndring. Syftet Àr ocksÄ att ge en bild av de olika metoder som anvÀndes till att övertyga mÀnniskorna om varför de skulle konvertera till religionen eller rörelsen. Den frÄga som jag stÀller framför allt Àr hur kristendomen kunde överleva och hur samhÀllena var styrda pÄ 800- till 1100-talets Sverige.Det centrala i min framstÀllning om de kungliga motiven Àr att i samtliga motiv ligger en önskan att stÀrka en svag kungamakt. Kungamakten anvÀnde kristendomen till att stÀrka sin maktposition. Denna stÀrkta kungamakt ligger i tiden för övergÄngen frÄn ÀttesamhÀlle till stats- och klassamhÀlle.

Ledarskap i klassrummet : En kvalitativstudie om lÀrares syn pÄ ledarskap och sin egen ledarstil

There is no further training in management in teacher education programs, which can create uncertainty among teachers in terms of management. According to the curriculum, the teacher should base it on a democratic approach, but how does it look in real life? The purpose has been to investigate how practicing teachers perceived management and their own leadership style, whether they made conscious choices and if so, whether they then had any purpose in their leadership style. Teachers' views of a good leader and how much influence students have on the teaching, enter into these issues.The survey is based on a qualitative research approach, based on interviews with four active teachers. Although observations were made they did not play any major role in this investigation.

Sammanhang och identitet i Sorgenfri. -Stadsförnyelse i Malmö

En attraktiv stad Àr ett vitt begrepp. Vad som Àr attraktivt för nÄgon behöver inte vara det för nÄgon annan. Vissa faktorer bedömer jag dock att de flesta Àr överens om krÀvs för att vi ska trivas i staden. Det handlar om fysiska och sociala faktorer men ocksÄ om rekreationsmöjligheter, historia, kulturutbud, skönhet med mera. I dettta arbete har jag studerat de fysiska faktorerna nÀrmare och kommit fram till att skala, entréer, gruppering av hus och tydlighet i stadsrummet Àr viktiga ingredienser i omrÄden dÀr mÀnniskor bor och arbetar.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->