Sök:

Sökresultat:

58 Uppsatser om New wars - Sida 3 av 4

Karaktärer & Protagonisten

Protagonist är ett starkt ord inom filmbranschen. Det är oftast denna karaktär som ställs i rampljuset när en film ska lanseras. Vi har i detta kandidatarbete fokuserat på protagonisten och dennes utveckling beroende på vad som händer honom/henne i filmen. Protagonisternas resor kan vara väldigt lika trots att genren och berättelsen är olika. Därför har vi även lagt tyngd på monomytens hjälteresa där Star Wars är ett tydligt exempel.

Textil produktutveckling för rymdturism

Snart kan alla göra privata rymdresor. Då detta är en helt ny äventyrsindustri uppstår också helt nya krav på de kläder som kan användas vid träning och genomförande. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur material och dess funktion samt estetiska aspekter kan förenas i ett textilt uttryck avsett för dessa extrema förhållanden. Genom intervjuer med äventyraren och kommande resenären Renata Chlumska, Spaceport Swedens VD Karin Nilsdotter och hållbarhetsansvarig Johan Ward från H&M definierades en kravspecifikation som fick ligga till grund för uppsatsen. Kraven för de kläder som ska bäras under själva rymdresan är ej ännu definierade, varför det i slutsatsen endast redovisas kläder som kan komma att användas vid träningen inför resan.

"Först och främst millitär"

Dr. Robert A. Pape utgav sin bok Bombing to win: Air power and coercion in wars år 1996. Det är en kvantitativ analys där Pape?s målsättning är att presentera en teori som beskriver hur luftmakt skall användas för att lyckas och testa den mot alla strategiska luftoperationer under 1900-talet.

Flickor och pojkar i förskoleklass : Barns bildskapande ur ett genusperspektiv

Vår studie behandlar barns bildskapande ur ett genusperspektiv och är av kvalitativ art. Denna metod har lämpat sig bäst då vi ämnat undersöka det unika och speciella, snarare än det generella som en kvantitativ undersökning skulle ha gett. Vi har undersökt likheter och olikheter i flickor och pojkars teckningar. Studien har bedrivits i tre olika förskoleklasser då vi observerat barnen under en bildtimme, samt intervjuat pedagogerna i respektive klass, varav 5 pedagoger och 30 barn deltog. Genom anteckningar, intervjuer samt fotodokumentation har vi haft möjlighet att analysera barnens bilder.

EU:s påverkan på västra Balkan : Det regionala samarbetet Ett fall av europeisering?

The general aim of this paper is to describe how the European Union can affect and transfer their conditionality politics to the Western Balkan countries. A specific purpose of this study is to describe and explain what we in this paper consider to be a specific additional membership criterion, regional cooperation that has been especially designed for this region. The point of departure for this paper is Europeanization theory that will be used to study the European Union?s impact on non EU-members in Europe. The theoretical Europeanization mechanisms are taken from Heather Grabbes ?Europeanization model?.

Landsbygd i förändring : en jämförelse mellan bouppteckningar från1840-talet och sekelskiftet 1900 på Gotlands södra landsbygd

During the beginning of the 19th century Sweden is effected by the Napoleonic Wars and in the aftermath of the war Sweden looses Finland to Russia. This loss leads to the dismissal of King Gustav IV Adolf and the introduction of the Bernadotte dynasty on the Swedish throne. Over the century the industrialization plays a big part in the progress of Sweden. The growth of the industries leads to developments in the areas of agriculture. With this essay I would like to examine if the people on the countryside of Gotland keep the same pace as the people on the mainland in their introduction of new things.

Varför undervisa om Förintelsen? : En intervjustudie om hur historielärare i högstadietundervisar om Andra Världskriget och Förintelsen i samband medvärdegrundsarbetet

This is an interview- and literature study that discusses teaching about the Second World War and the Holocaust, while working with the basic values in grade 7-9.The purpose with this examination is to see how teachers of history in grade 7-9 choose to teach about the Second World War and the Holocaust, how they work to integrate the basic values in their education and whether the teachers? education can be sustained by the Swedish school curricula.In this study I?ve been doing qualitative interviews with five teachers of history in grade 7-9 from different schools. I have also perused the Swedish school curricula and read some literature and studies about different ways of dealing with the subject: the Holocaust.According to the central parts of the Swedish curricula, LGR 2011, the fields about the Holocaust and the 20.century World Wars are to be studied during grade 7-9. All my respondents in the study teach about this think that the most important thing with this complex time in history, is to give the students a deeper understanding for the time leading up to the beginning of the  Second World War in 1939, and why the Holocaust actually took place.Regarding the work with the basic values, all the five respondents agree on the fact that, this subject shall permeate the entire work at school, all the time, every day, but that it?s absolutely essential while studying the Holocaust.

Den blåögde lille reportern : En kvalitativ studie i hur Hergés Tintin skildrar en västeuropés attityd till omvärlden under 46 år

The objective of this study was to investigate differences in the portrayal of Western European citizens and non Western European citizens in Hergé?s graphic novels about the young journalist Tintin. We wanted to see if the globalization during the mid 1900?s had an effect on Hergé?s way of portraying the world. We started off by selecting nine novels from three different periods of time, though we read all of the novels in The Adventures of Tintin.

Egendomsbegreppet enligt Europarätten, särskilt legitima förväntningar och dess betydelse för den svenska rätten

This is an interview- and literature study that discusses teaching about the Second World War and the Holocaust, while working with the basic values in grade 7-9.The purpose with this examination is to see how teachers of history in grade 7-9 choose to teach about the Second World War and the Holocaust, how they work to integrate the basic values in their education and whether the teachers? education can be sustained by the Swedish school curricula.In this study I?ve been doing qualitative interviews with five teachers of history in grade 7-9 from different schools. I have also perused the Swedish school curricula and read some literature and studies about different ways of dealing with the subject: the Holocaust.According to the central parts of the Swedish curricula, LGR 2011, the fields about the Holocaust and the 20.century World Wars are to be studied during grade 7-9. All my respondents in the study teach about this think that the most important thing with this complex time in history, is to give the students a deeper understanding for the time leading up to the beginning of the  Second World War in 1939, and why the Holocaust actually took place.Regarding the work with the basic values, all the five respondents agree on the fact that, this subject shall permeate the entire work at school, all the time, every day, but that it?s absolutely essential while studying the Holocaust.

Invandrarkvinnor i Borlänge och Gemensamma Krafters betydelse för kvinnorna

To end up as an immigrant in an unknown country and to try to participate in the majority society means both psychological and physical difficulties where their whole life is changing. Gemensamma Krafter is a prevention changing work in a housing area in Borlänge. It works among other things as a meeting place for people from different cultures. The aim with this study was to describe and to get increased understanding for the lives of a number of immigrant women who lives in Borlänge/Sweden and which importance ?Gemensamma Krafter? has had for them.

Gammalt men fortfarande relevant? : En teoriprövande fallstudie i syfte att ifrågasätta rådande paradigm rörande irreguljära konflikter

Uttryck för funderingar har påfunnits om befolkningens stöd innehar den signifikans i irreguljära konflikter som förmedlas av prominenta teoretiker i dagsläget, och därmed avspeglas i aktuella doktriner. Somliga menar att teoretikernas irreguljära krig inte överensstämmer med dagens då dessa författades primärt för att kontra revolutionära uppror. Dessa motsättningar mynnar ut i det vetenskapliga problemet som avses avhandlas, nämligen: innehar faktorn ?stöd från befolkningen? för hög signifikans, i relation till att försätta motståndarens stridande enheter ur stridbart skick, i aktuella styrdokument för irreguljära konflikter?Syftet med detta arbete är att undersöka om incitament finns för fortsatt, mer djuplodande undersökning i problematiken. Detta görs genom en teoriprövande fallstudie där Sir Charles Edward Callwells teorier i Small Wars: Thier Principles & Practice, vilka uttalat förespråkar att motståndarens enheter ska slås, appliceras på Vietnamkriget där den uttalade strategin inledningsvis innebar vinnandet av befolkningens stöd.Slutsatsen av studiens resultat anses vara att fortsatt forskning är önskvärd för att kunna befästa eller förkasta kritiken mot rådande paradigm.

Hur används stridsflyget i Afghanistan? : Och tillämpas de lärdomar som Corum och Johnson har dragit avseende användandet av luftmakt inom irreguljära konflikter?

Den 7 oktober 2001 startade kriget i Afghanistan, en konflikt som idag har pågått i nästan 12 år. Målet med operationen var att driva den talibanska ledningen från makten, samt att tillfångata Usama bin Ladin och andra ledare inom al-Qaida och därmed få ett slut på den säkra tillflyktsort som al-Qaida och andra terroristgrupper haft i Afghanistan.Corum och Johnson är två militärteoretiker som har forskat inom användandet av luftmakt i irreguljära konflikter. Dessa två har i sin bok Airpower in Small Wars formulerat 11 lärdomar som de anser att man bör ha i beaktning då man använder luftmakt i irreguljära konflikter. Fem av dessa lärdomar går att applicera direkt vid en analys på stridsflygsfunktionen, medan de andra sex behandlar områden som strategi, lufttransport och utbildning.I analysen framkommer det att vissa av dessa fem lärdomar går till stor del att skönja i hur stridsflyget har använts i kriget i Afghanistan, medan andra har tillämpats i mindre omfattning. De två punkter där utvecklingspotentialen bedöms vara hög avseende nyttjandet av stridsflyget är inom Undvika civila offer samt Använda markmålsoperationer vid konventionell krigföring.

Bombing to win in Georgia? : En teoriprövande fallstudie av Rysslands luftmakt i Georgien 2008 kopplad till Pape?s teori

Dr. Robert A. Pape utgav sin bok Bombing to win: Air power and coercion in wars år 1996. Det är en kvantitativ analys där Pape?s målsättning är att presentera en teori som beskriver hur luftmakt skall användas för att lyckas och testa den mot alla strategiska luftoperationer under 1900-talet.

Kulturarvets skydd i väpnade konflikter. Kulturarvsbrott vid ICTY

This graduation thesis aims to give a survey of how cultural property is protected withininternational law and how these protections worked during the conflicts in the formerYugoslavia and later at the International Tribunal for the former Yugoslavia, ICTY.Cultural heritage is important symbols for ethnicity, religion or political views. Because ofthis cultural property has been targeted in armed conflicts as long as can beremembered. The protection of cultural property within international law has developedfrom the midst of the 19th century up til today and is still developing towards strongerprotection. One of the latest armed conflicts where the cultural property became targetedwas the wars in Yugoslavia in the 1990?s.

Värdefull eller värdelös? - Kulturhistorisk värdering och färjestationen i Helsingborg

This essay in historical archaeology deals with cultural-historical values of buildings and inthis case the old train- and ferrystation in Helsingborg. The building has from the day of itsopening in 1898 been exposed to threats of demolition since its original purpose was as atemporary building with intension of being replaced within a couple of years. After havingseen two World Wars, eventhough Sweden never participated, and the ferrytraffic with its upsand downs the station was an important part of Helsingborg. All the ferrytraffic over the straitto Denmark was handeled by the old train- and ferrystation untill 1955, when a competativeferrycompany was built close to the old station. After a hundred years of service the oldstation was closed down when a new station was built i Helsingborg in 1991 with theintension of gathering all travelers in one building.

<- Föregående sida 3 Nästa sida ->