Sök:

Sökresultat:

30 Uppsatser om Nasses taxi - Sida 2 av 2

Tidsbokning Skellefteå Taxisamordning

Skellefteå Taxisamordning är ett personalägt bolag med 50 delägare. Företaget har ca 170 anställda. Företaget har sedan tidigare haft en statisk webbplats, tanken var att utöka den med en inloggning till en intern del. Det har funnits ett önskemål från ägarna att kunna kontakta chaufförerna på ett enkelt sätt utan att ringa runt till alla när man har en bil som står utan chaufför. Därför önskade taxi ett system där bilägarna kunde lägga upp lediga körpass på den interna webbplatsen (intranätet).

Att inte få en fullt kompetent tolk är som att åka taxi med en chaufför utan körkort. : Några socialsekreterares attityder till tolkanvändning

År 2007 var det högkonjunktur och ett bra år för svenska företag. Den finansiella krisen, vars effekter blev kännbara i Sverige under år 2008, förde dock med sig ökad instabilitet i världsekonomin och finansiella risker såsom kredit-, likviditets-, ränte-, valuta och prisrisk blev i hög grad aktuella. År 2009 var det lågkonjunktur och situationen för företagen såg därmed mycket annorlunda ut. Denna studie undersöker i vilken utsträckning företag i indexet Stockholm OMX 30 har förändrat sin finansiella riskrapportering i årsredovisningen mellan åren 2007 och 2009. Mot bakgrund av de regelverk som finns för riskrapportering, samt tidigare forskning på området, har ett mått på kvalitet definierats.

Hantering av pallformat hos Parker Hannifin AB i Trollhättan

Examensarbetet har utförts på Parker Hannifin AB i Trollhättan under läsperiod två vårterminen 2011. Parker utvecklar, producerar samt säljer hydraulmotorer och hydraulpumpar. Hela koncernen har över 60 000 anställde och är verksam världen över.Då ett förbud infördes mot lyfttruckar med åkande förare inom produktionen för några år sedan, har frågan angående hur interna materialtransporter skall lösas ständigt varit aktuell. Frågan har tillfälligt lösts genom att använda en så kallad "tvestjärt" som förser produktionen med material. "Tvestjärten" drar upp sin last bakom sig på lyftgafflar vilket gör att den hamnar i en gråzon om den är tillåten eller inte att användas i produktionsområdet.

Skattetillägget och rättssäkerheten : Har Europadomstolens dom i målet Janosevic mot Sverige 2002 lett till förbättrad rättssäkerhet på skatteområdet?

In 1972 the regulations on tax surcharge were introduced. In the new system the sur-charge are imposed by the Tax Authority (skatteverket) and not the Court. Since 1995 the European Convention on Human Rights constitute law in Sweden, which means that Sweden is forced to guarantee its citizens the human rights in the Convention. Article 6 in the Convention states that everyone, in the determination of his civil rights and obligations or of any criminal charge against him, is entitled to a fair hea-ring within reasonable time. The Article also expresses the right for anyone charged with a criminal offence to be presumed innocent until proved guilty according to law (the presumtion of innocence).

Skatteundandraganden i kontantbranschen : En studie om hur Skatteverket upptäcker skatteundandragande och vilka åtgärder de vidtar

Skatteundandraganden inom kontantbranschen är ett stort problem. Restaurangbranschen är den bransch som är mest drabbad men det förekommer även i taxi- och frisörbranschen. Med kontantbranschen avses en verksamhet, där det mest förekommer kontanter och där köparna oftast inte har något intresse av kvitto. Syftet med denna uppsats har varit att ta reda på hur Skatteverket får kännedom om ett eventuellt skatteundandragande inom kontantbranschen. Utifrån den kännedomen har det varit intressant att även undersöka vilka åtgärder Skatteverket vidtar därefter.Skatteverket får reda på skatteundandraganden på en mängd olika sätt exempelvis genom att företaget inte fört personalliggare eller att skatterevisorerna fått in orena revisionsberättelser av de externa revisorerna eller genom anonyma tips från allmänheten.

En reglerad bransch. Undersökning om tillståndsprövning för taxitillstånd i Uppsala län 1980-1988.

För att skapa fler jobbtillfällen och driva på BNP-tillväxten i Sverige krävs det att små och medelstora företag får möjligheten att utvecklas och växa. För att klara det krävs det mer kapital från venture capital-marknaden, som är den viktigaste källan av finansiering för ett nystartat företag. Det har dock varit tuffa år för venture capital-bolagen sedan finanskrisen slog till. Den problemformulering som legat till grund för studien var följande:Hur har finanskrisen och den pågående eurokrisen påverkat venture capital-bolagens investeringsprocess?Studien syftade till att undersöka hur finanskrisen och den pågående skuldkrisen i Europa påverkat de svenska venture capital-bolagen och dess marknad.

Timeshare i allmänhet : Oskäligt i synnerhet

Det finns en stor grupp människor i Sverige som lider i det tysta för att de har blivit utsatta för ett av Europas största bedrägerier. Deras sparkapital har gått upp i rök och deras ekonomi har raserats på grund av en enkel skraplott. Historien börjar med att paret, för det är ett par, åker på semester till Spanien, Portugal eller Grekland. När de går på stranden kommer det fram en ung människa som pratar svenska eller skandinaviska och frågar om de vill vara med i en enkät om semestervanor. Solen skiner och vattnet är så där härligt blått, livet leker och det är klart att de vill svara på några korta frågor.

Presentation av taktisk information på bildskärm : Head-Up Display som stöd för tidsstyrd taxning med flygplan

Syfte: Syftet med uppsatsen är att tillämpa aktionsforskningsteorin och metoden appreciative inquiry vid design av en måltidsupplevelse med målsättning att öka medarbetarnas medvetenhet kring stolthet över arbetsplatsen, inspiration till matlagning samt mod och vad som får människor att våga testa nya produkter och arbetssätt. Ett ytterligare syfte var att utveckla ett mätverktyg som utvärderade insatsen och fångade upp medarbetarnas tankar och känslor. Till sist är det även uppsatsens syfte att utvärdera inbjudan till den designade måltidsupplevelsen för att kartlägga vad som väcker intresse och nyfikenhet samt vad som får medarbetare att anmäla sig för att delta på evenemanget.Design/metod: Arbetet är en fallstudie och har utgått från aktionsforskningsteori och -metodik med specifikt fokus på appreciative inquiry. Eftersom arbetet har varit tätt kopplat till utveckling av en målitdsupplevelse har även inspiration och kunskap hämtats från mat- och måltidsbranschen.Resultat: Ett nytt måltidskoncept har utvecklats och presenterats. Eftersom den designade målitdsupplevelsen fusionerar appreciative inquiry och måltidskunskap har det givits namnet appreciative dining.

Nu rullar hjulet : En kvantitativ studie om aktiv transport

SammanfattningSyfteSyftet med studien är att undersöka hur studenter i Stockholm transporterar sig till och frånhögskola/universitet samt se deras förändringsbenägenhet att gå från inaktiv transport till aktivtransport.Frågeställning? Hur tar sig studenterna till sin högskola/universitet?? Vad påverkar deras val av transportmedel?? Vad kan få dem att välja ett aktivt transportmedel?MetodEn kvantitativ studie genomfördes där datainsamlingsmetoden var en webenkätundersökning viaprogrammet Defgo. Ett riktat urval skedde på målgruppspopulationen där samtliga rektorer förhögskolor samt universitet inom Stockholm stad tillhörande portalen ?Studera i Stockholm?tillfrågades via mail om deltagande, totalt nitton av tjugoen högskolor är anslutna till portalen. Urvalsgruppen kom att bestå av 541 respondenter på enkäten från tolv högskolor av totalt tjugoeninom Stockholm stad.

Insatser och åtgärder för främjandet av laddelbilar i Sverige

To achieve the goal of fossil independency in the Swedish vehicle fleet in 2030, it would be important to substantially increase the proportion of electric vehicles, both BEV:s (Battery Electric Vehicles) and PHEV:s (Plug-in Hybrid Electric Vehicles). The Swedish Energy Agency has funded numerous research and development projects about electric vehicles in recent years. An important task for the Swedish Energy Agency is to allocate state funds to those projects with the greatest potential to contribute to increased establishment of electric vehicles in society. The purpose of this work is mainly to understand the efforts and measures that can make the market for electric vehicles to grow. The report can contribute to a better understanding of how far the research on electric vehicles has come and what has to be done in the future to promote the establishment of electric vehicles. Another aim for this report is that it should serve as a basis for future decisions by the Swedish Energy Agency on which projects that will be funded with state funds.

Svenska skattetilläggets förhållande till Europakonventionens artikel 6 - är den nya lagregeln (2003 : 211) tillräcklig?

Det har länge debatterats huruvida de svenska skattetilläggsreglerna är förenliga med de krav som Europakonventionen ställer upp i artikel 6. Efter att Sverige blev fällda av Europadomstolen i fallen Janosevic mot Sverige och Västberga Taxi AB & Vulic mot Sverige har regeringen gjort justeringar i skattebetalningslagen och taxeringslagen, med syfte att göra den svenska lagstiftningen förenlig med Europakonventionens krav. Syftet med vår uppsats har varit att undersöka om den nya lagregleringen är förenlig med Europakonventionens artikel 6 eller om Sverige riskerar att fällas ytterligare fler gånger av Europadomstolen rörande det svenska skattetillägget. Vi har använt oss av en rättsdogmatisk metod som innebär att vi har använt oss av lagstiftning, förarbeten, praxis och befintlig doktrin för att undersöka vårt syfte på bästa möjliga sätt. Vi undersökte den framförda kritiken mot den nya lagregleringen samt de punkter där Sverige blev fällda av Europadomstolen.

Framtiden för snabbladdning och marknadsaktörerna inom eMobilitys syn på laddinfrastruktur

The electric vehicle market has potential to contribute to Sweden?s national goal to have a fossil fuel independent transport sector by 2030. However, the market answers to a lot of challenges making it difficult for the market to fully reach its potential. The volume of electric vehicles has seen a steady increase during the last year (2012), although many of these vehicles are mostly for PR purposes or bought by the public sector that wants to lead by example. Still, barriers in the form of high purchase costs, an anxiety for the limited battery capacity and the lack of standardisation are some of the problems that the market is struggling to solve.

Ständiga Förbättringar av Ledningssystem : Organisation och Arbetsprocess för Skanska Sverige

The electric vehicle market has potential to contribute to Sweden?s national goal to have a fossil fuel independent transport sector by 2030. However, the market answers to a lot of challenges making it difficult for the market to fully reach its potential. The volume of electric vehicles has seen a steady increase during the last year (2012), although many of these vehicles are mostly for PR purposes or bought by the public sector that wants to lead by example. Still, barriers in the form of high purchase costs, an anxiety for the limited battery capacity and the lack of standardisation are some of the problems that the market is struggling to solve.

Individuell mätning av hushållsavfall i flerbostadshus : ?Ett incitament för minskad klimatpåverkan?

The electric vehicle market has potential to contribute to Sweden?s national goal to have a fossil fuel independent transport sector by 2030. However, the market answers to a lot of challenges making it difficult for the market to fully reach its potential. The volume of electric vehicles has seen a steady increase during the last year (2012), although many of these vehicles are mostly for PR purposes or bought by the public sector that wants to lead by example. Still, barriers in the form of high purchase costs, an anxiety for the limited battery capacity and the lack of standardisation are some of the problems that the market is struggling to solve.

Partnering för bättre samarbete men till vilket pris? : En studie av offentlig beställares argument till partnering

The electric vehicle market has potential to contribute to Sweden?s national goal to have a fossil fuel independent transport sector by 2030. However, the market answers to a lot of challenges making it difficult for the market to fully reach its potential. The volume of electric vehicles has seen a steady increase during the last year (2012), although many of these vehicles are mostly for PR purposes or bought by the public sector that wants to lead by example. Still, barriers in the form of high purchase costs, an anxiety for the limited battery capacity and the lack of standardisation are some of the problems that the market is struggling to solve.

<- Föregående sida