Sökresultat:
755 Uppsatser om Narrativ innehćllsanalys - Sida 7 av 51
Dramatik i modeportrÀtt
Det finns idag mÀngder med olika sorters portrÀttfotografer som arbetar med korrekt utförande inom riktlinjerna i bildutsnitt och vinklar. I det hÀr kandidatarbetet bearbetar vi frÄgestÀllningen: ?Hur kan vi med hjÀlp av att bryta riktlinjer inom bildutsnitt och vinklar skapa kontraster och mer dramatiska modeportrÀtt??. Genom att ha undersökt och diskuterat narrativ inom stillbild har vi undersökt hur lÄngt man som fotograf kan gÄ ifrÄn riktlinjerna inom bildutsnitt och vinklar utan att gÄ över den tunna grÀnsen mellan en lyckad och misslyckad regelbrytning. Via en teknisk undersökning om vad som hÀnder nÀr man utför regelbrytningar inom bildutsnitt och vinklar har vi fÄtt bevisat för oss att det Àr tekniskt möjligt att skapa kontraster och dramatik inom modeportrÀtt med hjÀlp av att bryta riktlinjer..
Visuellt berÀttande i spelmiljöer
Abstrakt
I den hÀr uppsatsen undersöks hur ett narrativ kan drivas inom digitala spel
enbart med hjÀlp av spelmiljön. Syftet Àr att fÄ förstÄelse för vad
miljöberÀttande behÀrskar som en sjÀlvstÀndig form av berÀttande och vad
författarna kan göra för att uppnÄ detta mÄl. För att undersöka problemomrÄdet
genomfördes en spelproduktion dÀr metoder framtagna under undersökningens gÄng
applicerades. Produktionen testades av utomstÄende studenter i medieteknik och
resultaten sammanstÀlldes med reflektioner kring vad som uppnÄtts och de
metoder som applicerats. Undersökningen beskriver arbetsprocessen och metoder
och visar hur dessa kan driva ett narrativ med en spelmiljö.
Abstract
In this thesis examines how to drive a narrative in digital games using only
the game environment.
Anytime-whatever : Om narrativ struktur och temporal upplösning i Stig Larssons Autisterna
This essay is reading the Swedish author Stig Larssons debut Autisterna [The Autists] (1979) in the light of GĂ©rard Genettes narratology and the time philosophy of Gilles Deleuze. The focus of the essay is time and how it is seemingly dissolved. The essay maps out a chronology of the non-chronological novel and from there discusses the breaking up of the empirical time. The essay uses Deleuze to explore the time-image of the novel to see how it is built up in the text for example by literary anyspace-whatevers. Hence the title, Anytime-whatever.
"Det Àr som en glaskupa runt hela prostitutionsstrÄket - vistas man dÀr Àr allt tillÄtet". En narrativ analys av tvÄ socialarbetares berÀttelser.
This essay focuses on two social workers talking about their working field in the prostitution area in a Swedish city. The study aims to investigate how the social workers talk about their field and clients that are in it through the use of narrative analysis. Furthermore we discuss the complications with qualitative interviews, narrative analysis from a feminist theoretical and methodological point of view. The study is based on an interview with the two social workers. The result reveals only tendencies rather than a general "truth".
Patienter och nÀrstÄendes upplevelser av att överleva ett hjÀrtstopp utanför sjukhus
Syftet med denna uppsats Àr att om möjligt bidra till en större kunskap och ett större intresse för det som kan utgöra en av grundbultarna i uttrycket ?livslÄngt lÀrande?, nÀmligen studier i vuxen Älder vid Komvux. Vidare Àr syftet att försöka framhÀva betydelsen av att hela livet fÄ möjlighet att bÄde som person och som vetande mÀnniska vÀxa och genom att fÄ chansen till detta ocksÄ vara en del av ett stÀndigt förÀndrande kunskaps- och informationssamhÀlle. LitteraturmÀssigt behandlas detta utifrÄn vad tidigare forskning lyft fram som karaktÀristiskt för vuxenstuderande. Det tidigare forskning framhÀver, stÀlls i undersökningen mot det som framkommit i denna studie.
Samverkan vid v?rd?verg?ng av ?ldre personer med komplexa v?rd- och omsorgsbehov - den kommunala prim?rv?rdssjuksk?terskans erfarenheter
Bakgrund: S?mre v?rdkvalitet, bristande omv?rdnadsinsatser och on?diga sjukhusinl?ggningar ?r konsekvenser av brister i samverkan f?r ?ldre personer med komplexa v?rd- och omsorgsbehov. F?r samh?llet inneb?r brister i samverkan felaktig f?rdelning av v?rdresurser och h?ga ekonomiska kostnader. H?lso- och sjukv?rd st?r inf?r stora utmaningar i att tillgodose v?rdbehovet hos den ?ldrande befolkningen d?r multisjuklighet ?kar och h?lso- och sjukv?rdsresurser minskar.
V?sentlighetsanalysens utveckling. En studie om hur presentationen av v?sentlighetsanalyser varierar ?ver tid inom ledande industrif?retag i Sverige
Bakgrund & Problemdiskussion: Under det senaste decenniet har f?retagens
h?llbarhetsredovisning blivit allt viktigare, med ?kade krav p? att rapportera b?de finansiella
och milj?m?ssiga effekter. I samband med inf?randet av CSRD st?lls krav p? f?retagen att
utf?ra en dubbel v?sentlighetsanalys som innefattar b?de finansiella och milj?m?ssiga
effekter. V?sentlighetsbegreppet har dock tidigare saknat reglering och d?rmed pr?glas
redovisningen av en oenighet och brister upplevs inom h?llbarhetsredovisningen.
Syfte: Syftet med rapporten ?r att beskriva hur begreppet v?sentlighet har utvecklats inom
h?llbarhetsredovisning samt hur detta redovisas i f?retagens rapporter.
UPPLEVELSER AV ATT DELTA I KREATIVA AKTIVITETER F?R VUXNA PERSONER MED CANCER
Bakgrund
Arbetsterapi handlar om att m?jligg?ra aktiviteter f?r personer som de vill och beh?ver g?ra, p? det s?tt de ?nskar. Meningsfulla aktiviteter leder till en k?nsla av sammanhang, h?lsa och v?lm?ende. Vid sjukdomar kan engagemanget i aktivitet minska men kreativitet kan anv?ndas som ett v?rdefullt verktyg f?r att ?ka engagemanget igen.
Sjuksk?terskors upplevelse av att ge amningsst?d i barnh?lsov?rden - en tv?rsnittsstudie med mixad metod. ?Kunskap ?r aldrig tungt att b?ra?
Bakgrund: Det finns m?nga f?rdelar med amning, b?de f?r barnet och den ammande. Att f?
till en fungerande amning kan vara en komplicerad process som tar tid. D? det uppst?r
problem h?nvisas mamman till barnh?lsov?rden (BHV) f?r att f? st?d och sjuksk?terskan har
en viktig roll i detta.
Georg Pauli - en kulturpolitisk skribent och debattör
Syftet med denna uppsats Àr att om möjligt bidra till en större kunskap och ett större intresse för det som kan utgöra en av grundbultarna i uttrycket ?livslÄngt lÀrande?, nÀmligen studier i vuxen Älder vid Komvux. Vidare Àr syftet att försöka framhÀva betydelsen av att hela livet fÄ möjlighet att bÄde som person och som vetande mÀnniska vÀxa och genom att fÄ chansen till detta ocksÄ vara en del av ett stÀndigt förÀndrande kunskaps- och informationssamhÀlle. LitteraturmÀssigt behandlas detta utifrÄn vad tidigare forskning lyft fram som karaktÀristiskt för vuxenstuderande. Det tidigare forskning framhÀver, stÀlls i undersökningen mot det som framkommit i denna studie.
Det narrativa greppet om erkÀnnandet: En studie i hur makt förmedlas genom berÀttelser
I denna uppsats utforskas det narrativa perspektivet som ett möjligt analytiskt grepp för att komma Ät maktstrukturer, dÀr erkÀnnandet av identiteter analyseras som en upplevd domÀn av dominans. Uppsatsen inleds med en utveckling av begreppet diskursiv makt, vilket görs genom anvÀndande av Steven Lukes teori om maktens tredje ansikte. Följande dÀrpÄ diskuteras hur man med hjÀlp av det narrativa greppet kan förstÄ makten som reglerar berÀttandet av jaget. Denna makt ses som pÄvisad dÄ teman i metanarrativ och framtrÀder som reproducerade i konkreta narrativ. Resonemanget klargörs genom en diskussion om republikanismen som ett metanarrativ, vilket relateras till hur maktutövning genom erkÀnnandet kan ta sig uttryck..
Matematisk undervisning f?r de yngsta barnen : Vilka artefakter v?ljer barnen under f?rskolans matematikundervisning?
I denna studie unders?ktes hur matematikundervisning med yngre barn utf?rs och vilka olikaartefakter som barnen v?ljer. Enligt l?roplan f?r f?rskolan, Lpf? 18, ska f?rskolan skapam?jligheter f?r barnen att m?ta s?v?l planerad som spontan matematikundervisning. Det tarsin utg?ngspunkt i barnens tidigare erfarenheter och intressen (Skolverket, 2018).
Utforskande aktiviteter i Serious Games : En studie av hur rumsligt och narrativt utforskande kan pÄverka spelarens motivation
Syftet med det hÀr arbetet var att undersöka om spelaren fann det mer engagerande att spela nÀr fakta till stor del presenterades som en del av spelets narrativ i motsats till om fakta till stor del presenterades fristÄende frÄn det. Syftet var ocksÄ att undersöka om det var motiverande att stÀllas inför en utmanande rumslig utforskning för att avancera genom spelet och dÀrmed kunna komma till dessa informationsbaserade moment. En specialdesignad modul som stödjer dessa spelaktiviteter skapades dÀrför i tvÄ olika versioner ? en var för de bÄda typerna av faktapresentation. Arbetet baserar sig dÀrför pÄ teori om olika typer av utforskning, med fokus pÄ narrativ och rumslig utforskning, motivation, belöningar och speldesign.
Möten med socialtjÀnsten - En narrativ analys av spelberoende personers berÀttelser
Denna uppsats Àr en kvalitativ studie som söker kunskap om hur spelberoende personer berÀttar om sin spelhistoria och sina möten med socialtjÀnsten. För att lyckas med detta har vi valt att arbeta utifrÄn frÄgestÀllningarna: Hur beskriver och förstÄr den spelberoende sig sjÀlv i sin berÀttelse? Hur beskriver och förstÄr den spelberoende socialtjÀnstens roll i berÀttelsen? Hur beskriver och förstÄr den spelberoende socialtjÀnstens bemötande och kunskaper om spelberoende i berÀttelsen? Materialet till studien bestÄr av sex individuella intervjuer med personer aktiva pÄ Spelberoendes förening i Göteborg. Den insamlade empirin har sedan bearbetats med hjÀlp av narrativ analys och tidigare forskning. I studien har vi kunnat identifiera ett antal olika beroendeprofiler utifrÄn hur respondenterna berÀttar om sig sjÀlva som spelare.
PĂ„ spaning efter den tid som flytt? LĂ€rarna i den svenska skolpolitiska debattens offentliga narrativ
Resultaten av mycket forskning om lÀraryrket pekar pÄ att förutsÀttningarna för att arbeta som lÀrare har förÀndrats pÄ senare tid och att lÀraryrket idag Àr ett helt annat jobb Àn vad det tidigare varit. En utgÄngspunkt för denna studie Àr att detta kan medföra svÄrigheter för lÀrare att uttrycka en tydlig yrkesidentitet i dagens samhÀlle. Syftet med studien Àr att undersöka vilka offentliga berÀttelser, eller narrativ som kan hittas i den svenska skolpolitiska debatten och hur dessa kan anses pÄverka lÀrarna nÀr det gÀller just konstruktionen av en tydlig yrkesidentitet. Detta görs genom att ett antal debattartiklar och ledarsidor analyseras med hjÀlp av den narrativa identitetsteori som utvecklats av sociologen Margret R. Somers.
Studien visar att det finns ett klart dominerande narrativ i det analyserade materialet vilket, Àven om lÀrarnas betydelse understryks, fokuserar pÄ att den svenska skolan befinner sig i kris och att lÀrarna inte har de kunskaper eller möjligheter de behöver för att kunna leva upp till vad samhÀllet förvÀntar sig av dem.