Sök:

Sökresultat:

807 Uppsatser om Nästa generation - Sida 20 av 54

Smarta lokala energisystem, Vision-Teknik-TillÀmpning

The energy sector is facing an impending paradigm shift. Today?s technology enables the end-user to generate their own energy locally at home. Furthermore, recently developed storage technologies make it possible to balance energy demand with stored energy and integrate district heating with the local power grid. This means that in the future heat and electric power will interact and energy flows is converted over energy boundaries.

FrÀmling, Paprika och Alienation : en studie om den offentliga skulpturens betydelse för miljön i BorlÀnges stadskÀrna

Offentlig skulptur Àr en viktig del av ett samhÀlles/en stads offentliga miljö. Tillsammans med arkitekturen blir det samhÀllet/stadens ansikte. 1960-talet var en brytningstid, konstdebatten tog fart i Sverige en ny generation konstnÀrer var pÄ vÀg. De var grÀnsöverskridande bÄde i frÄga om uttrycksmedel och tekniker. Konsten fick en ny funktion, den skulle förmedla ett budskap den skulle ta stÀllning i samhÀllsdebatten.

Framtiden för besÀttningar med bundna mjölkkor : vad mjölkproducenterna sjÀlv tror

De senaste Ă„ren har mjölkbesĂ€ttningarna i Sverige förĂ€ndrats. Det mest dominerande sĂ€ttet har varit att hĂ„lla korna bundna men efterhand som mjölkgĂ„rdarna har rationaliserats och blivit modernare har det blivit vanligare att mĂ„nga lantbrukare stĂ€llt om till lösdrift. År 2007 bestĂ€mde jordbruksverket att alla nya stallar som ska byggas för mjölkkor ska vara lösdriftssystem, vilket innebĂ€r att vĂ„ra bundna besĂ€ttningar kommer försvinna i framtiden. Det hĂ€r examensarbetet har stĂ€llt frĂ„gan till mjölkproducenter med bundna kor hur de ser pĂ„ framtiden för sina besĂ€ttningar. Idag (2011) finns det 348 100 mjölkkor i Sverige. Av dem stĂ„r ungefĂ€r hĂ€lften i uppbundna system.

Klassresan: akademiker av första generation

Vi har i detta arbete med hjÀlp av genomförda djupintervjuer, samt tidigare forskning i Àmnet försökt att belysa Ätta individers "resa" genom utbildningssamhÀllet. Detta frÄn ganska enkla förhÄllanden, till positioner som kan betraktas som tÀmligen unika sett till deras ursprung, samtid och samhÀllsklass. Vi har utifrÄn dessa personers berÀttelser sedan försökt knyta an till den allmÀnna samhÀllsutvecklingen, likvÀl som utbildningssituationen sett över tid. Detta för att pÄ sÄ sÀtt Ästadkomma en helhetsbild i Àmnet. Intervjumaterialet har sedan sammanstÀllts i olika teman dÀr intressanta beröringspunkter men Àven sÀrskiljande drag lyfts fram.

Ickeheterosexuella kvinnors upplevelser av samhÀllets attityder gentemot dem - en intervjustudie om attitydförÀndringar

Syftet med uppsatsen har varit att utifrĂ„n perspektivet att socionomer inom olika verksamheter Ă€r i behov av att veta hur ickeheterosexuella kvinnor kĂ€nner sig bemötta i samhĂ€llet ta reda pĂ„ just de subjektiva beskrivningarna av detta. Detta har gjorts genom intervjuer med sex stycken ickeheterosexuella kvinnor i Ă„ldern 20 till 45 Ă„r. Materialet har visat att synlighet i media kan spela roll för samhĂ€llets attitydförĂ€ndringar. De senare Ă„rens lagar har ocksĂ„ av mina intervjupersoner upplevts spela roll för attityderna. Även Ă„lder och generation verkar kunna spela roll nĂ€r det gĂ€ller öppenhet och attityder till ickeheterosexuella kvinnor..

TillÀmpning av GIS-analyser i MKB

The reason for performing an Environmental Impact Assessment (EIA) is to incorporate environmental concern in different kinds of plans and projects. The purpose of such an assessment is to identify and describe direct, indirect and cumulative environmental impacts.Geographical Information System (GIS) is a tool that can be used to combine spatial extension of both sensitive areas and different environmental impacts in a quick and easy way. Because of that, descriptions of environmental impacts and motivation of different standpoints on a specific issue can be more correct and easier to make if GIS is used as a tool.Hence, GIS can contribute to improve the quality of Environmental Impact Assessments. If the benefits of using GIS are to out weight the costs, geographical information of satisfactory detail, actuality and accuracy need to be available at reasonable prices.In this paper, case studies are carried out for three different geographical analyses to investigate the use of GIS as a tool in EIA. From these case studies, more general conclusions about the benefits and limitations of using GIS for Environmental Impact Assessments are also drawn.

Slaget om spetskompetensen : En kvalitativ studie om hur företag kan arbeta med employer branding för att attrahera teknologstudenter

DÄ konkurrensen om den bÀsta arbetskraften idag Àr hÄrd har det blivit allt viktigare att framstÄ som en attraktiv arbetsgivare, varför mÄnga företag arbetar med aktiviteter som pÄ senare tid kommit att rymmas under begreppet employer branding. Men hur gÄr detta arbete till i praktiken? Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur företag kan arbeta med employer branding för att framstÄ som en attraktiv arbetsgivare i teknologstudenters ögon. Den tidigare forskning och de teorier som studien utgÄtt ifrÄn rör dels employer branding, vilket handlar om att förmedla en tydlig bild om vad som gör en arbetsgivare unik och ÄtrÄvÀrd, och dels "Generation Y" vilket huvudsakligen avser 80-talister och handlar om deras livsuppfattningar och vÀrderingar, dÀr fokus i denna studie Àr deras krav och förvÀntningar pÄ arbetsmarknaden. För att skapa sig en bÀttre förstÄelse kring hur företag kan arbeta med employer branding gentemot teknologstudenter har det gjorts en empirisk studie, dels i form av tvÄ samtalsintervjuer med tvÄ svenska storföretag som av studenter anses vara attraktiva arbetsgivare, och dels genom tvÄ fokusgruppsintervjuer med teknologstudenter.

Regionaliseringens effekter pa? svensk filmmusik : En kvalitativ studie av nutida filmskapares produktionsma?ssiga fo?rutsa?ttningar

This thesis examines Swedish filmmakers' modes of work and production within the Swedish film landscape. An introductory historical overview treats the Swedish regionalization since the mid 1990's. Political and economical aspects of producing films in various regions serve as a background for understanding the new generation of decentralised Swedish filmmaking, and the use of sound and music in contemporary film. The analysis consists of empirical studies; interviews with directors and producers, working with music for film and TV. Although the filmmaking perspective is in focus, composers and film scholars are heard as well.

80-talisten ? framtidens chef - En studie om 80-talisters syn pÄ sin chefsroll

Inom de nÀrmsta Ären kommer det att ske en stor generationsvÀxling pÄ arbetsmarknaden. MÄnga av Sveriges chefer kommer att gÄ i pension. En kartlÀggning frÄn Svenskt NÀringsliv visar att Sverige har de Àldsta cheferna i Europa och enligt fackförbundet Ledarna Àr det allt fÀrre unga mÀnniskor som vill bli chefer idag. Syftet med vÄr studie Àr att utifrÄn kommande generationsvÀxling pÄ chefsposter, undersöka hur ett antal chefer födda pÄ 80-talet tillhörande olika organisationer ser pÄ sin roll. Ur ett individperspektiv behandlar vi deras erfarenheter och tankar kring chefskap.

Konceptstudie av kassadisk B10/B11

This master?s thesis report is a summary of the analysis performed together with ITAB Shop Concept located in Jönköping, Sweden. As a last element of the Master?s program at the School of Engineering, this 20 point level D thesis project has been the final work to bring my education to an end.ITAB Shop Concept expressed an aspiration that the Shop Counter Program B10/B11 should undergo an analysis to point out and possibly lead to improvement.Through interviews and data collection proposals for possible improvements has been drawn up and the analysis points out current deficiencies. By following the idea generation, proposals to solutions for every individual problem is presented.

En ny generation livsnjutare -En studie om hur inredningsbranschen kommunicerar till rekordgenerationen

Syftet med denna studie var att undersöka hur inredningsbranschen, genom IKEA som fallföretag, skulle kunna utveckla sin kommunikation för att ta till vara den potential och köpkraft som tros finnas inom rekordgenerationen. Rekordgenerationen Àr ett segment som har tid och pengar. Inredning Àr i sin tur produkter, för rekordgenerationen, som konsumeras i syfte att pÄvisa en identitet som Àr en del i den moderna och materiella utvecklingen. VÄr undersökning visar att IKEA missar ett stort och köpkraftigt segment och en av anledningarna Àr bristande kommunikation. Genom att anvÀnda sig av marknads-kommunikation som vÀnder sig till rekordgenerationen och matchar deras preferenser kommer företaget att kunna ta tillvara den potential som segmentet besitter..

Barns InternetanvÀndande : En studie om hur och varför barn i Äldern 6-10 Är anvÀnder Internet

I denna uppsats har fokus legat pÄ att besvara frÄgan hur och varför barn i Äldern 6-10 Är anvÀnder Internet. Syftet har varit att utöka kunskaperna om barns relationer till Internet. Det Àr viktigt att vuxenvÀrlden blir medveten om vad barnen gör pÄ Internet. För att besvara frÄgestÀllningen gjordes enkÀtstudier och fokusgruppstudier med barn inom Älderspannet. Resultaten visade att de mest förekommande aktiviteterna som de gör Àr spela spel, se pÄ film, lyssna pÄ musik, kommunicera och informationssökning.

Finska dialekter i Sverige : En kvantitativ undersökning om sverigefinska skolans elevers syn pÄ finska dialekter och tvÄsprÄkighet

The purpose of this study was to investigate the view of Finnish dialects and identity of first, second and third generation of Sweden Finns students in 7th, 8th and 9th graders, in two Sweden Finn schools. The questions at issue for the essay were: How do Swedes of Finnish extraction think of the Finnish dialects? Is there a correlation between identifying as Finnish and knowledge and usage of the Finnish dialects, as opposed to Finns living in Finland? To which extent do the Finnish students have knowledge regarding the Finnish dialects? To answer the questions a quantitative method was used and a questionnaire was answered by over 100 students. The results of the study showed that the Finnish dialects did not exert any influence on the students? life nor their sense of identity.

Svenska banker pÄ Facebook? En förtorendestudie utifrÄn Generation Y:s uppfattning

Bakgrund: I samband med att företag har blivit allt mer internationella samt att konkurrensen pÄ olika marknader har ökat, sÄ har ocksÄ krav pÄ ökad effektivitet i företag aktualiserats, vilket Àr en av orsakerna till att mÄlstyrning blivit allt mer viktigt i organisationer. Banker Àr tjÀnsteföretag, vilket medför att de anstÀlldas handlingar Àr av stor betydelse för verksamhetens framgÄng. Det Àr dÀrför viktigt att styrningen utformas pÄ rÀtt sÀtt för att sÄ effektivt som möjligt motivera och engagera medarbetare att handla i linje med verksamhetens övergripande mÄl.Problemformulering: Hur ser mÄlstyrning ut i banker och hur ser sambandet ut mellan mÄlstyrning och motivation hos de anstÀllda?Syfte: Syftet med denna rapport Àr att studera och redogöra för hur mÄlstyrning ser ut i tvÄ av Sveriges storbanker, samt undersöka sambandet mellan mÄlstyrning och motivation hos de anstÀllda. Vidare Àr syftet att titta pÄ likheter och olikheter mellan bankernas sÀtt att styra med mÄl.Metod: För att kunna besvara studiens problemformulering har en fallstudie gjorts pÄ ett kontor pÄ Handelsbanken respektive SEB.

CRM via Facebook : En kvantitativ studie om den svenska millenniegenerationens uppfattning av företags CRM-aktiviteter via Facebook

ProblemomrÄdeAnvÀndningen av digitala sociala nÀtverk har under de senaste Ären ökat och Facebook Àr det nÀtverk med flest anhÀngare över hela vÀrlden. Statistik tyder pÄ att anvÀndningen av sociala medier och Internet Àr en vÀsentlig komponent i den svenska befolkningens vardag, speciellt bland den yngre generationen. Millenniegenerationens anvÀndning av sociala medier kan betraktas som en förutsÀgelse över hur framtida generationers konsumentbeteende kommer att se ut och Àr dÀrmed av stor relevans för marknadsförare för att hÄlla sig uppdaterade kring denna generation. Företagens största utmaning idag Àr att skapa en god kundrelation via de sociala medierna. För att bÀttre förstÄ konsumenters beteenden behövs vidare forskning i Àmnet, vilket har mynnat ut i studiens problemformulering:? Hur uppfattas CRM-aktiviteter via Facebook av den svenska millenniegenerationen? Teoretisk ansatsDen teoretiska ansatsen har delats in i fyra delar; relationsmarknadsföring och CRM,  sociala medier, marknadsföring via sociala medier och Facebook samt millenniegenerationen och segmentering.

<- FöregÄende sida 20 NÀsta sida ->