Sök:

Sökresultat:

157 Uppsatser om Muslimer i väst - Sida 2 av 11

"Det hade ju varit vÀrre om det var gris" : en jÀmförande studie om matreglerna inom islam

Den hÀr uppsatsen grundas pÄ intervjuer med nio olika muslimer som praktiserar olika i frÄgan om matregler. Uppsatsens syfte Àr öka att förstÄelsen för de skillnader som finns vad gÀller hur muslimer förhÄller sig till sin religions matregler. Fokus har legat pÄ alkohol- och grisförbudet.Resultatet har analyserats utifrÄn Anthony Giddens socialisationsteori samt diskuterats i förhÄllande till tidigare islamforskares förklaringar till dessa förbud. Resultatet visar att informanterna förhÄller sig olika till alkohol och grisförbudet och att det framförallt beror pÄ huruvida de har socialiserats in i att inte Àta eller dricka de livsmedel, som uppsatsen behandlar, under sin barndom..

Bilden av islam och muslimer i svensk press

Studien handlar om hur islam och muslimer har framstÀllts i svensk dags- och kvÀllspress ledarsidor under perioden 2004-01-01 och 2007-01-01. I undersökningen ingÄr tidningarna, DN, SvD, Expressen, Aftonbladet, GT samt KvP som tillsammans bidrar med 179 ledarsidor. Till denna undersökning har det dels anvÀnts en kvantitativ textanalys och dels Faircloughs kritisk diskursanalys dÀr Àven flertalet av vÄra teorier ingÄr. Teorierna utgörs av Runnymede Trusts öppna och slutna attityder, kolonialismen och postkolonialismen, stereotypisering samt hegemoni och common sense. I den kvantitativa innehÄllsanalysen presenteras dessa tidningars instÀllning i siffror, som redogörs via olika diagram samt en tabell.

Muslimska kvinnor i svenska media : Diskursen kring muslimska kvinnor i svenska dagstidningar 1999-2003

Muslimer framstÀlls ofta pÄ ett onyanserat sÀtt i vÀsterlÀndska media. Islam och muslimer framstÀlls bÄde som ett hot mot och samtidigt som underlÀgsna vÀstvÀrlden och vÀsterlÀnningar. Jag har i min uppsats fokuserat pÄ nyhetsmediernas framstÀllning av muslimska kvinnor, som en del av den totala bild av muslimer som nyhetsmedia skapar. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka diskursen kring muslimska kvinnor i svenska dagstidningar mellan 1999 - 2003. Jag har analyserat 108 artiklar med utgÄngspunkt i kritisk diskursanalys och postkolonial teori.

"SnÀlla" och "dumma" muslimer - en studie om femtonÄringars instÀllning till muslimer och islam

Under senare Är har en allt mer spÀnd och infekterad relation uppstÄtt mellan det svenska majoritetssamhÀllet och den muslimska minoritetsbefolkningen i landet. Omfattande studier definierar fenomenet som islamofobiska strömningar, i Sverige och övriga VÀstvÀrlden. Studiens syfte Àr att fÄ förklaringar till ungdomars instÀllning till muslimer och islam. Aspekterna socioekonomiska, sociala och könsrelaterade bakgrundsfaktorer anses enligt tidigare forskning pÄverka ungas intoleransgrad mot minoriteter, och ingÄr sÄledes i undersökningen. Som metod anvÀnds individuella intervjuer dÀr respondenterna fÄr förklara sina stÀllningstaganden.

Tal om terror : Hur muslimer beskrivs av det indiska partiet Bharatiya Janata Party mellan 2008-2012

I fo?ljande uppsats underso?ks det hindunationalistiska partiet Bharatiya Janata Party (BJP) och hur muslimer beskrivs av partiet efter bomb- och skjutattackerna i Mumbai 2008, fram till 2012. Huvudmaterialet fo?r uppsatsen a?r publicerade tal fra?n partiets hemsida, vilka analyseras utifra?n en kritisk diskursanalys. I talen framga?r en specifik terror-diskurs da?r terrorism uteslutande sammankopplas med islamistiska grupper och organisationer.

Presentationen av muslimer i tv-serien Andra Avenyn : Hotbild, hjÀltar eller nÄgot mittemellan?

I uppsatsen har jag undersökt hur muslimer presenteras i tv-serien Andra Avenyn dÀr strategin utgörs av en diskursanalys. Denna grundar sig pÄ Edward Saids antaganden i verket Orientalism samt Magnus Bergs teori om hur orientalen framstÀlls inom populÀrkulturen, vilket han presenterar i Hudud: en essÀ om populÀrorientalismens bruksvÀrde och vÀrldsbild. Jag diskuterar endast de aspekter av populÀrkulturen som berör film dÄ mitt undersökningsmaterial Àr en tv-serie. Genom studien av Andra Avenyn presenteras ett förslag till en pÄbyggnad av Bergs teori om orientalen. I analysen diskuterar jag mig fram till hur Andra Avenyn liknar samt skiljer sig ifrÄn de populÀrorientalistiska filmer Berg analyserat..

Little Mosque on the Prairie : med humor som vapen mot islamofobi

Syftet med denna uppsats var att först redogöra för vÀstvÀrldens allmÀnna syn pÄ muslimer och islam och dÀrefter kontrastera den bilden med hur muslimer sjÀlva vÀljer att bli portrÀtterade i den kanadensiska komediserien Little Mosque on the Prairie. Om Little Mosque on the Prairie Àr mer Àn bara en komediserie, hur verkar den dÄ för att beskriva det muslimska samfundet och islam? Vilka generaliseringar och fördomar Àr den tÀnkt att bekÀmpa? Med den hermeneutiska metoden som forskningsverktyg tolkade jag de Ätta avsnitten i seriens första sÀsong och kunde dÀrmed identifiera sex olika teman som serieskaparna arbetar med för att nyansera omvÀrldens bild av muslimer och islam. Slutsatsen blir att Little Mosque on the Prairie framstÀller islam och dess utövare som en fredlig religion, en mÄngfacetterad religion, en tolerant religion, en religion i stÀndig förÀndring, en alldaglig religion samt en annorlunda religion..

Vad hÀnder efter döden enligt islam

I detta arbete har jag besvarat frÄgan vad religionen islam sÀger ska ske efter döden. Döden har alltid varit ett Àmne med stor fascination genom mÀnsklighetens historia. Vare sig man har en religiös livsÄskÄdning eller humanistisk livsÄskÄdning sÄ har alla en uppfattning om vad som kan hÀnda efter döden. Jag har intervjuat en shejk för att ta fÄ svar pÄ vad muslimer har för tankar och tro om livet efter döden. För vissa muslimer Àr det sjÀlvklart att sjÀlen lever vidare och att man kommer till en plats som heter Barzakh som Àr det arabiska ordet för den plats man kommer till efter döden. Livet efter döden bestÄr av fem olika steg som mÄnga muslimer tror att alla kommer att gÄ igenom.

Det Àr skillnad pÄ muslimer och muslimer : hur tar lÀrare upp konflikterna i Afghanistan och Irak i religionsundervisningen?

MÄnga undersökningar har behandlat hur islamundervisning gÄr till i gymnasieskolan, bland annat Kjell HÀrenstams bok Skolboksislam. Ingen jag har kommit i kontakt med hittills har tagit upp frÄgan om hur lÀrare i religion tar upp religions- och kulturmöten, dÄ i synnerhet krigen i Afghanistan och Irak. Mina frÄgestÀllningar Àr sÄledes följande:Hur har lÀrare i religion pÄ gymnasiet tagit upp krigen i Afghanistan och Irak?Var har de hÀmtat sin information och hur har de bedömt den kÀllkritiskt?.

Okunniga, svaga, förtryckta? : En etnologisk studie om hur muslimska kvinnor framstÀlls i medierna och om hur de sjÀlva upplever beskrivningarna

Syftet med denna uppsats var att undersöka hur muslimska kvinnor upplever mediernas nyhetsrapportering, vilka konsekvenser de mediala beskrivningarna fÄr och hur de pÄverkas av mediebilden. Uppsatsen fÀster Àven fokus pÄ vilka stereotyper av muslimska kvinnor och invandrare som medierna anvÀnder sig av. Materialet bestÄr av intervjuer med 13 muslimska kvinnor samt tidigare medieforskning. Slutsatser Àr att intervjupersonerna och medie- forskningen menar att nyhetsrapporteringen visar en fördomsfull bild av muslimer dÀr den muslimska kvinnan framstÀlls som förtryckt och som ett offer. Samt att medierna ofta skriver om invandrare och muslimer i samband med negativa nyheter.

Att fÄ plats i samma lilla kostym : tvÄ muslimska församlingars arbete för att förmedla bilden av islam som en fredens religion

VĂ€sterlĂ€ndska icke-muslimer har sedan 2000-talets början fĂ„tt en allt mer negativ attityd gentemot islam och muslimer. PĂ„ grund av faktorer som medias negativa förmedling av religionen genom upprepade associationer med terrorism har en förvanskad bild av islam som en politisk ideologi snarare Ă€n en religion och muslimer som ett enhetligt folkslag spritt sig hos Europas icke-muslimer. Muslimer kategoriseras som en massa dĂ€r alla enskilda individer ska passa i samma lilla kostym, oavsett om den i verkligheten Ă€r för lĂ„ng eller kort. Även i Sverige mĂ€rks den allt mer pĂ„tagliga och inte sĂ€llan accepterade islamofobin, inte bara genom nyhetsmedias negativa förmedling av religionen och dess utövare utan Ă€ven genom att islamfientliga partier som Sverigedemokraterna vinner allt större gehör hos sĂ„ vĂ€l skolungdomar som hos den röstberĂ€ttigade befolkningen. Den hĂ€r uppsatsen har som syfte att ta reda pĂ„ hur tvĂ„ lokala muslimska församlingar arbetar med att förmedla en mer positiv bild av islam och muslimer till samhĂ€llet.

Möjligheter och utmaningar i det sociala arbetet med muslimska klienter : En forskningsöversikt

En ökad muslimsk invandring till vÀstvÀrlden har medfört vÀxande behov av att förstÄ muslimer och de sociala utmaningar de stÀlls inför. I denna forskningsöversikt sammanfattas och diskuteras 30 refereebedömda vetenskapliga studier som berör olika typer av socialt arbete med muslimer genom tre olika omrÄden; utbildning socialt arbete, frivilligt socialt arbete och professionellt socialt arbete. Resultaten i studien visar en genomgÄende kunskapslucka i de tre omrÄdena dÀr det framförallt framtrÀder stor brist pÄ kunskap om kultur och religion. Denna brist pÄ kunskap leder i mÄnga fall vidare till rÀdsla och dÀrmed ovilja att anpassa socialt arbete till muslimers behov.  Slutligen presenteras omrÄden med behov av framtida forskning..

LÀrobokens framstÀllning av islam och muslimer : En undersökning av skolboksislam utifrÄn ett diakront perspektiv

LÀrobokens framstÀllning av islam och muslimer Àr en uppsats som syftar till att ge ettdiakront perspektiv i utvecklingen av islam i lÀroböcker samt studera hur islam framstÀlls isvenska lÀromedel. Författarna har utgÄtt frÄn fyra lÀroböcker som anvÀnds i tvÄ olikagymnasieskolor i Halmstad. Böckerna kommer frÄn olika förlag för att hÀr försöka framstÀllaom dÀr finns en generell framstÀllning av islam som anvÀnds i olika förlag. LÀroböckerna Àrskrivna bÄde före och efter 2001 för att se om det har skett en förÀndring i hur islam framstÀllsefter 11 september, detta eftersom att synen pÄ islam förÀndrades i media dÄ World TradeCenter byggnaderna föll den 11 september, vilket kan ha kommit att pÄverka lÀroböckerna.FramstÀllningen av islam stÀlls Àven hÀr i kontrast till den judiska och kristna religionenspresentation. Denna undersökning har författarna gjort utifrÄn islamologen Jonas Otterbecksmodell..

Muslim i Sverige

Detta Àr ett arbete om hur det Àr att bo och leva i Sverige som muslim. De muslimer som finns i Sverige idag har till största delen flytt frÄn sina hemlÀnder för att undvika krig, fattigdom och förföljelser. Alltfler muslimer Àr nu Àven födda i Sverige och tillsammans med det mindre antal konvertiter som finns i Sverige skapar de nu en svensk islam. För att fÄ insikt i hur det kan vara att leva som muslim i Sverige har jag lÀst litteratur som tar upp Àmnet. Jag har kommit fram till att muslimer stöter pÄ en mÀngd olika problem i utövandet av sin religion men att dessa problem pÄ vissa hÄll kan lösas genom ömsesidig respekt och genom kompromisser.

?Vi och dom? -Mediediskursen om Islam och muslimer : En kritisk diskursanalys av medierapporteringen om Islamiska Staten i Irak och Syrien

Syftet med denna undersökning Àr att genom en kritisk diskursanalys av utvalda tidningsartiklar, redogöra för framstÀllningen av Islamiska Staten (IS) i Irak och Syrien. Det avses genomföras i identifiering och analysering av framtrÀdande diskurser i textmaterialet. Undersökningens kritiska ambitioner ligger i ett synliggörande av medias maktposition i samhÀllet med fokus pÄ diskursen om Islam och muslimer. Media tenderar att presentera en bild av IS och tillhörande diskurser utifrÄn ett vÀsterlÀndskt perspektiv, vilket ger upphov till ett skillnadskapande av ?vi och dom?.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->