Sök:

Sökresultat:

2 Uppsatser om Musikblogg - Sida 1 av 1

De nya musikvaktmästarna En studie om hur skivbolag och artister ska kommunicera effektivast med musikbloggare

Titel: De Nya Musikvaktmästarna ? En studie av hur skivbolag och artister ska kommunicera effektivast med MusikbloggareFörfattare: Niklas Axelsson och Damir VojvodicKurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap.Institution: Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitetTermin: Höstterminen 2011Handledare: Jakob BjurSidantal: 33 Sidor inklusive bilagaAntal ord: 9 251Syfte: Syftet med denna studie är att ta reda på hur en Musikbloggare tänker och fungerar kring nyhetsvärdering.Metod: Kvalitativa mail och telefonintervjuerMaterial: Fyra mail och telefonintervjuer med utvalda svenska Musikbloggare som harstor följarskara.Huvudresultat: Att veta vad man som Musikbloggare ska publicera för att tillfredställasina läsare samt locka flera läsare är essentiellt för bloggens överlevnad.Musikbloggarna får ständigt in material från olika skivbolag för att just de vill synas.Många av de informanter som skickar mail till bloggarna går fel tillväga. Personlighet, relation och tillit är väldigt viktigt för att kunna upprätthålla en kontinuerlig kommunikation mellan Musikbloggare och informant. Stora mail med onödigt mycket text ses som ett desperat försök att måla upp ett dåligt material för att det ska se bättre ut än vad det är. Även professionalitet och kvalitet är otroligt viktigt för att Musikbloggaren ska få tillit för materialet.

Som guider till bra musik : En undersökning om musikkritikers bakgrund, förtroende och erfarenhet av musikkritiken

Den här undersökningen fokuserar på vilka som bedriver musikkritik i Sverige idag och hur den ser ut. Uppsatsen bygger på teorier kring att det finns en jämbördig smak bland musikkritiker. Syftet är att undersöka musikkritikers bakgrund för att hitta mönster samt att se hur musikkritiker tänker kring musikrelationer, smak och förtroende.Det analyserade materialet består av sex stycken kvalitativa intervjuer med aktiva musikkritiker. De intervjuade kommer från olika medier där musikkritik bedrivs, däribland etermedia, lokal-/kvällstidning, musiktidning samt Musikblogg.Som teoretisk utgångspunkt ligger Bourdieus fältteorier med fokus på habitus och kapital. Kort sammanfattat hur musikkritiker kan skaffa sig förtroende inför sin publik samt om det finns mönster som kan förklara varför så många musikkritiker tycker likadant.