Sök:

Sökresultat:

110 Uppsatser om Multimodal och sćng - Sida 2 av 8

"Den typ; BOOP ? BORTA, liksom!? en studie av Ätta tioÄringars upplevelser av litteratur, film och sociala medier

The Syllabus for Swedish Language and Literature for Elementary School includes literatureand multimodal texts, such as web texts. From a Swedish educational perspective, it isimportant to consider the students' experiences. This study examines a couple of ten year oldsexperiences of literature, film, and social media. It also examines how these medias are usedin School according to the pupils. The theoretical basis for this research is based onhermeneutic phenomenology and the concept of life-worlds.

Uppstart av ett team med multimodal ansats pÄ rehabiliteringen för patienter med lÄngvarig smÀrta : Ett förbÀttringsarbete med blandad studiedesign

Bakgrund: SmÀrta frÄn rörelseorganen ligger bakom mÄnga sjukskrivningar. För att stÀrka den medicinska rehabiliteringen gjorde Socialdepartementet en överenskommelse med Sveriges kommuner och landsting 2008; Rehabgarantin. Den insats som skulle fÄ prestationsersÀttning var multimodal rehabilitering. I Landstinget Dalarna har man startat multimodala team med resurser frÄn Rehabgarantin i primÀrvÄrden. Denna uppsats beskriver ett sÄdant teams uppbyggnad och faktorer som personal uppfattar som viktiga för teamets uppbyggnad och arbete.Syfte: Syftet med förÀndringsarbetet Àr att patienter med lÄngvarig vÀrk ska fÄ ett snabbt och adekvat omhÀndertagande av ett team som har kunskaper och erfarenhet av att jobba tillsammans.StudiefrÄgor: Vilka effekter för patienterna kan kopplas till ansatsen att skapa multimodal rehabilitering pÄ en primÀrvÄrdspraktik? Vilka faktorer, upplever personal pÄ vÄrdcentralen, har pÄver-kat skapandet av ett smÀrtteam pÄ vÄrdcentralen?Metod: En blandad studie med flera metoder för datainsamling.

Uppstart av ett team med multimo-dal ansats pÄ rehabiliteringen för patienter med lÄngvarig smÀrta : Ett förbÀttringsarbete med blandad studiedesign

Bakgrund: SmÀrta frÄn rörelseorganen ligger bakom mÄnga sjukskrivningar. För att stÀrka den medicinska rehabiliteringen gjorde Socialdepartementet en överenskommelse med Sveriges kommuner och landsting 2008; Rehabgarantin. Den insats som skulle fÄ prestationsersÀttning var multimodal rehabilitering. I Landstinget Dalarna har man startat multimodala team med resurser frÄn Rehabgarantin i primÀrvÄrden. Denna uppsats beskriver ett sÄdant teams uppbyggnad och faktorer som personal uppfattar som viktiga för teamets uppbyggnad och arbete.Syfte: Syftet med förÀndringsarbetet Àr att patienter med lÄngvarig vÀrk ska fÄ ett snabbt och adekvat omhÀndertagande av ett team som har kunskaper och erfarenhet av att jobba tillsammans.StudiefrÄgor: Vilka effekter för patienterna kan kopplas till ansatsen att skapa multimodal rehabilitering pÄ en primÀrvÄrdspraktik? Vilka faktorer, upplever personal pÄ vÄrdcentralen, har pÄverkat skapandet av ett smÀrtteam pÄ vÄrdcentralen?Metod: En blandad studie med flera metoder för datainsamling.

Riksdagspartierna pÄ Facebook : En kvantitativ innehÄllsanalys av interaktivitet och multimodalitet i riksdagspartiernas statusuppdateringar

This study focuses on the social medium Facebook. Its intention is to examine the contents of the Facebook statuses the Swedish parliament parties chose to publish in the final two weeks before the parliamentary elections in 2010. The key concepts used in the analysis are interactivity and multimodality. Aspects to be explored are interactivity of their status updates and how the parties used various multimodal objects. A comparison of the parties' usage also follows.

?Det Àr inte bara ord som anvÀnds? : En studie av musiklÀrares sÀtt att kommunicera med sina elever i undervisning av ensemble

Föreliggande arbete inriktar sig pÄ lÀrares sÀtt att kommunicera i undervisning av ensemble dÀr de bemöter flera elever samtidigt. Med hjÀlp av videoobservationer av fyra lÀrare som bedriver undervisning av mindre ensembler pÄ gymnasiet har jag analyserat fram vilka kommunikationssÀtt som anvÀnds samt hur de anvÀnds. Resultatet visar att lÀrarna anvÀnder sig av sÄ vÀl verbal som icke-verbal kommunikation i sin undervisning. Via flertalet multimodala och semiotiska resurser kommunicerar musiklÀrarna med sina elever under lektionens gÄng. De kommunikationssprÄk som förekommer Àr ett socialt, humoristiskt, auktoritÀrt, gestaltande, kunnigt och mÄlande sprÄk.


Sociala normer i design : En multimodal webbplatsanalys av svt.se

Denna uppsats redovisar en studie av normer i interaktionsdesignen av svt.se, som ett exempel pÄ en nyhetssida av public service-karaktÀr. Uppsatsen syftar till att undersöka och belysa sociala normer och hur de bÀddas in i designen. Vi ville ocksÄ undersöka och utvÀrdera metoder och ramverk för att studera webbplatser och dess interaktionsdesign som kulturella uttryck och bÀrare av sociala normer. För att belysa studiens syfte har vi anvÀnt oss av de riktlinjer för tillgÀnglighet i webbgrÀnssnitt som SVT förhÄller sig till i designen. Studien utgick frÄn en multimodal analysmetod för webbplatser och grounded theory.

SÄ vÀljer eleverna att delta : En studie av multimodal kommunikation i musikundervisningen

Det övergripande syftet med denna uppsats Àr att studera multimodal kommunikation under musikundervisning, det vill sÀga att försöka förstÄ möjligheter och hinder för meningsskapande i musikundervisning, genom att beskriva och analysera hur undervisning semiotiskt designas av undervisande lÀrare. Jag har tittat pÄ vilka teckensystem som en lÀrare anvÀnder sig av för att entusiasmera eleverna till delaktighet. Jag har valt att fokusera pÄ de kroppsliga, verbala och rumsliga resurserna. Jag har anvÀnt mig av videodokumentering av tre lÀrsekvenser samt deltagande observation. I analysen av min empiri anvÀnder jag mig av Michael Hallidays metafunktioner för att studera formens betydelse för innehÄllet.

KBT pÄ behandlingshem : Utkomst av behandling för unga kvinnor med multimodal psykiatrisk problematik.

Den psykiska ohÀlsan ökar bland unga kvinnor och dÀrmed ocksÄ behovet av evidensbaserade effektiva behandlingsmetoder. Kognitiv beteendeterapi (KBT) Àr den behandlingsmetod som visat sig vara effektivast för en rad olika psykiatriska problem. För unga kvinnor med multimodal problematik Àr inte alltid poliklinisk-behandling tillrÀcklig utan en institutionsbehandling kan vara nödvÀndig. Forskningen av institutionsbehandlingar ger slutsatsen att de ska grundas pÄ kognitiva och inlÀrningsteoretiska principer Àven om vÀldigt fÄ studier gjorts pÄ mÄlgruppen; unga kvinnor med multimodalproblematik. MÄlet var att göra en sÄdan studie och se hur sjÀlvskadebeteende, mÄende, psykofarmaka anvÀndande och behovet av sluten psykiatrisk vÄrd pÄverkas hos unga kvinnor med multimodalproblematik som genomgÄtt en KBT behandling pÄ ett behandlingshem.

VÄrdat sprÄk i vÄrden? : En multimodal analys ur ett genusperspektiv av broschyrer frÄn 1177.se

I den hÀr multimodala analysen som utgÄr frÄn kritisk diskursanalys, undersöks fyra broschyrer frÄn 1177.se ur ett genusperspektiv. Huvudsyftet med analysen Àr att undersöka hur kön framstÀlls i informationsbroschyrer riktade till barn. För att Àven belysa andra komponenter för identitetsskapande utöver kön, anlÀggs ett intersektionellt perspektiv och dÄ kön Àr kopplat till sexualitet undersöks dÀrmed Àven heteronormativitet. Det görs genom att ta reda pÄ hur kön markeras, hur karaktÀrerna i broschyren gestaltas och hur familjekonstellationer ser ut. Resultaten ger dels sken av ett jÀmlikt förhÄllande mellan könen dÄ bÀgge könen i stora drag synliggörs lika mycket, men dels visar resultatet hur subtilt reproducerande av kön sker dÄ broschyrerna speglar stereotypa förestÀllningar om vad som Àr manligt och kvinnligt.

Temporal organisation av audiovisuell information i episodiskt minne

Multisensorisk stimulering innebÀr att fler modaliteter aktiveras samtidigt. Detta sker kontinuerligt och de kan vara osynkroniserade utan att det Àr mÀrkbart. Hur vÀl mÀnniskor minns synkroniserat och osynkroniserat stimuli Àr idag relativt outforskat. Syfte med föreliggande studie var att undersöka hur audiovisuell information organiseras i episodiskt minne. Detta undersöktes i tvÄ faser.

?Eh, tack och förlÄt? : en retorisk situations- och genreanalys av tacktalen under Grammisgalan 2015 med fokus pÄ samband mellan verbalsprÄk och actio ur ett mottagarperspektiv

This essay examines the epideictic genre by using qualitative method to analyze acceptance speeches from the Swedish Grammy awards. These speeches and their speakers are often described as rhetorically mediocre and there seems to be a notion within the music community that an acceptance speech is personal and without deeper meaning. From a functionalistic perspective on genre, these speeches can be seen as working together with other genres that carry information about the winners. Why would skilled performers who know how to entertain an audience choose to repeat rhetorical mistakes? This essay uses different perspectives on rhetorical situation and genre as well as multimodal analysis of verbal- and nonverbal communication, to argue that these particular speeches in this particular situation come with their own set of expectations and values that the speakers have to acknowledge if they are to meet the epideictic purpose: To unite the audience around common values and create an enjoyable collective memory.

Inkodningens pÄverkan pÄ minnet för mekaniska funktioner

MÀnniskan minns hÀndelser och rörelser som hon sjÀlv genomfört bÀttre Àn de hon fÄtt berÀttade för sig. Minnet för hÀndelser och rörelser behandlas i det episodiska minnet. Multimodal memory theory Àr en teori om det episodiska minnet vilket bland annat behandlar förkunskapernas och modaliteternas betydelse för minneskapaciteten. DÄ mÀnniskan genomför nÄgot anvÀnds den motoriska modaliteten och dÄ hon fÄr höra nÄgot berÀttas anvÀnds den verbala modaliteten. Det som har undersökts Àr om minnet och förstÄelsen för komplexa och tekniska lösningar pÄverkas av vilket modalitet som anvÀnds vid inkodningen.

ModellÀsaren och gymnasievalet

Arbetet syftar till att diskutera olika gymnasieskolors webbsidors komposition genom en multimodal analysmetod. Undersökningen fokuserar pÄ beskrivningarna av de aktuella gymnasieprogrammen som finns pÄ skolornas webbplatser. Detta görs för att ÄskÄdliggöra modellÀsare pÄ dessa sidor. En modellÀsare Àr en lÀsare som författaren förutser vid producerande av en text men ocksÄ nÄgot som skapas i texten (se Eco, 1979). ModellÀsarna diskuteras sedan i förhÄllande till elevstatistik och utbildningssociologisk teori.

Viktoptimering av ett kompositchassi till en multimodal lÀttviktsfarkost

This report describes the master thesis project ?Weight Optimization of a Composite Chassis for a Multimodal Lightweight Vehicle? which is a part of the Master program in Naval Architecture and a part of a research project at the Centre for Naval Architecture, KTH. Demands on smart and energy efficient transport solutions are continuously increasing. In the Stockholm region the citizens are expected to increase with 25% and the road vehicles with 80% until 2030, putting high demands on the traffic system. Using a small multimodal vehicle deals with this problem and uses both the land and waterways for transportation.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->