Sök:

Sökresultat:

12 Uppsatser om Movex - Sida 1 av 1


Med minskad komplexitet får ett system ökad användbarhet Fallstudie av användbarhet i ett affärssystem

One of our reasons is that we think the subject usability is interesting, is that we think it is an important. Usability is maybe the most important element when you develop or choose a system because it can save money for the companies and give the users a more delightful and better work environment. The aim of the investigation is to find out if the implementation of a web portal is a direction to reach higher usability in a complex system that consists of several different interacting applications. The objective of our investigation is to show if the implementation of a web portal is a direction to reach higher usability in a complex system that consists of several different interacting applications. In our case we will try to see if Karlshamns AB:s recently implemented web portal is more useful than their previous application (Movex with interacting programs) One thought with the report is to give the system developers a perspective of how the usability can be in-house made applications versus standard applications.

Införande av truckdatorer på Pharmasia & Upjohn Consumer Healthcare AB

Målet med detta examensarbete har varit att på bästa möjliga sätt finna ett truckdatorsystem som kan förbättra arbetssituationen och säkerheten i Movex på förrådet hos Pharmacia & Upjohn Consumer Healthcare i Helsingborg.Truckdatasystemets främsta egenskaper skall vara enkelhet, smidighet, lätt utbyggbarhet för framtida behov, samtidigt som det skall fungera med det nuvarande Movex systemet.Riktlinjerna som drogs upp för projektets genomförande:? Materialflödesanalys genomfördes och overheadmaterial skapades? Information inhämtades om tänkbara leverantörer på marknaden? Selektering av leverantörer mot upprättad kravspecifikation? Inhämtning av offerter och besök på referensanläggningar? Demonstration och uppkoppling mot Movex på Pharmacia? Prisförhandling, egenskapsbedömning - ordervinnande faktorer? Val av slutgiltig leverantör? ImplementeringsplanDet slutliga valet som truckdatorsystemleverantör föll på Teklogix. Fördelarna med deras system var bland annat följande:? kompakt, lättplacerad terminal? personalens favorit? stor potential att utveckla ett bra system med inläsning av streckkoder på ett rationellt sätt? kort svarstid mellan terminal och Movex? bakåtkompatibelt samtidigt som systemet har stora framtidsmöjligheter.

Med minskad komplexitet får ett system ökad användbarhet Fallstudie av användbarhet i ett affärssystem

One of our reasons is that we think the subject usability is interesting, is that we think it is an important. Usability is maybe the most important element when you develop or choose a system because it can save money for the companies and give the users a more delightful and better work environment. The aim of the investigation is to find out if the implementation of a web portal is a direction to reach higher usability in a complex system that consists of several different interacting applications. The objective of our investigation is to show if the implementation of a web portal is a direction to reach higher usability in a complex system that consists of several different interacting applications. In our case we will try to see if Karlshamns AB:s recently implemented web portal is more useful than their previous application (Movex with interacting programs) One thought with the report is to give the system developers a perspective of how the usability can be in-house made applications versus standard applications. Also companies that not have any computer- or department for development and which are thinking of get hold of, change, replace or complement their system and applications, may have some interest in our thesis. We have used a qualitative investigation method in our study to answer our hypothesis.

Design och implementation av en Lagersystemssimulator

Prevas AB har utvecklat ett lagerhanteringssystem som kallas Snitcher Warehouse. Programmet körs på handdatorer och används av lagerarbetare för att underlätta det dagliga arbetet. Applikationen innehåller bland annat funktioner för att hantera gods som inkommer till lagret, det hanterar också flera olika typer av plocklistor samt funktioner för saldo och inventering. Lagerhanteringssystemet körs mot ett affärssystem som heter Movex/M3.Affärssystemet är stort och komplext samt innehåller många fler funktioner än vad Snitcher Warehouse har användning för. För att kunna demonstrera och felsöka applikationen behövs en uppkoppling mot affärssystemet samt tillgänglig testdata i det.

Spårbarhet på Ferruform AB: produktspårning inom
tillverkning av lastbilskomponenter

Med spårbarhet avses i detta arbete förmågan att följa en produkts väg från råmaterial till färdig produkt genom hela tillverkningen. Syftet är att göra en förstudie på Ferruforms förutsättningar att utifrån dagens situation införa spårbarhet på tillverkade produkter. Litteraturstudier, intervjuer och studier av tillverkning på Ferruform och andra företag har genomförts för att samla in information. Teorier som beskrivits är bland annat Just-in-time (JIT), Kanban, spårbarhet och produktmärkning. Den spårbarhet som finns på Ferruform i olika sammanhang har beskrivits och utvärderats.

E-BUSINESS, WHAT IS IT GOOD FOR: AN EXPLANATORY STUDY OF FIVE COMPANIES? E-BUSINESS SOLUTIONS

The notion of firms interacting with technology is not new; these types of systems were already in place in the mid eighties. E-business users worked with connections between their inbound logistics and procurement systems, and suppliers? order-entry systems. When these connections were described for the first time the vertical links between two, or more, value chains in a value system received more attention in firm strategy. The design of the linkages in the value system was said to be a product of the need for coordination and relative bargaining power.

Identifiering av kritiska framgångsfaktorer vid implementering av affärssystem : en fallstudie vid FSAB

Syftet med denna studie är att identifiera ett antal kritiska framgångsfaktorer för implementering av ett nytt affärssystem, samt att utifrån dessa faktorer skapa en modell. Utgångspunkten för dessa parametrar är med fokus på användarna.I litteraturdelen redovisas ett antal olika projektmodeller och faktorer. För att kunna belysa de styrkor och svagheter som dessa modeller påvisar har jag granskat, analyserat och kritiserat dem, samt ställt dem emot varandra. Det som de flesta har gemensamt är att de saknar ett användarfokus. I den empiriska delen beskrivs två stycken fallstudier på Fagersta Stainless AB. Den första granskar en implementering av affärssystemet Movex som genomfördes 1999.

Förbättring av flödet mellanlager och produktion

Atlas Copco Craelius har vid årsskiftet 2011-2012 genomfört en flytt av större delar avlagret då en ökad produktion med tiden har medfört att lagret blivit för litet.Hanteringen av ankommande gods och plock av artiklar till monteringen har inteutvecklats i samma takt som företaget och är därför i behov av modernisering. Idagsläget placeras allt ankommande gods på gården och registrerades sedan i turordningi affärssystemet Movex. Detta sätt att arbeta medför att då det kommer stora volymerankommande gods tar det lång tid innan allt registreras. Atlas Copco Craelius har pgaav detta arbetssätt ingen möjlighet att veta vilka artiklar som finns bland det gods somblir stående i väntan på att läggas in i lager och registreras. Därför vill Atlas CopcoCraelius ta fram ett nytt arbetssätt som gör det möjligt att veta vad som har kommit såfort som möjligt för att sedan kunna lagerlägga och registrera i turordning.På grund av sättet som lagret har arbetat har det inte funnits några möjligheter att mätahur lång tid det tar att lägga in ankommande gods eller hur lång tid det tar från att ettplock kommer ut till lagret tills det att plocket levereras till monteringen.

Hur arbetet med kunder kan standardiseras och förbättras hos ett företag i den medicintekniska branschen

I dagens samhälle befinner sig alla företag i en mycket konkurrensutsatt miljö, detta harmedfört att kundfokus ökat i alla företag som vill överleva på marknaden. För att bli mereffektiva och få en helhetsbild över det värdeskapande flödet har företag börjat skapaprocessorienterade verksamheter. Med en processorienterad verksamhet ligger fokus påslutkunden, dennes krav, behov och önskemål. Med detta fokus aktualiseras behovet av attförstå att alla kunder är inte viktiga kunder och behovet av kategorisering skapas för attkunna differentiera kundservice av olika slag.Många företag idag har problem med sin kundhantering, så även fallföretaget GetingeSverige AB. De har ingen gemensam bild av vad en kund är och inte heller någrastandardiserade processer för hur arbetet med kunder skall se ut.Det övergripande syftet med uppsatsen är att visa på hur standardiserade processer kringkunderna skall kunna skapas samt hur kriterier för en bra kundkategorisering kan tas fram.För att illustrera detta kommer arbetet att utföras på ett fallföretag, Getinge Sverige AB.Arbetet skall ge dem ett förslag på en gemensam bild av vad en kund är samt skapastandardiserade processer för hur arbetet med kunder skall se ut.

Avancerade planeringssystem som beslutsstöd vid produktions- och distributionsplanering

Logistik och Supply Chain Management som koncept har fått en ökad uppmärksamhet de senaste åren. Ett föråldrat synsätt på organisationen som en samling vertikala enheter som fungerar autonomt byts ut mot en vision om en flödesorganisation där ett helhetsgrepp om verksamheten och djupare samarbeten med leverantörer och kunder står i fokus. Ökade krav på konkurrenskraft genom effektivisering ställer nya ökade krav på en fungerande planering och styrning av varuflöden och där kan så kallade avancerade planeringssystem (APS) fungera som ett stöd och hjälpmedel. APS för produktions- och distributionsplanering är fortfarande ett nytt och relativt oprövat beslutsstödssystem. De senaste åren har företag som utvecklar affärssystem även börjat utveckla och sälja så kallade APS-moduler som genom sofistikerade matematiska algoritmer och optimeringsfunktionalitet kan stödja styrning och planering av komplexa system såsom försörjningskedjor.

Avancerade planeringssystem som beslutsstöd vid produktions- och distributionsplanering

Logistik och Supply Chain Management som koncept har fått en ökad uppmärksamhet de senaste åren. Ett föråldrat synsätt på organisationen som en samling vertikala enheter som fungerar autonomt byts ut mot en vision om en flödesorganisation där ett helhetsgrepp om verksamheten och djupare samarbeten med leverantörer och kunder står i fokus. Ökade krav på konkurrenskraft genom effektivisering ställer nya ökade krav på en fungerande planering och styrning av varuflöden och där kan så kallade avancerade planeringssystem (APS) fungera som ett stöd och hjälpmedel. APS för produktions- och distributionsplanering är fortfarande ett nytt och relativt oprövat beslutsstödssystem. De senaste åren har företag som utvecklar affärssystem även börjat utveckla och sälja så kallade APS-moduler som genom sofistikerade matematiska algoritmer och optimeringsfunktionalitet kan stödja styrning och planering av komplexa system såsom försörjningskedjor.