Sök:

Sökresultat:

358 Uppsatser om Mottagare - Sida 1 av 24

Att öka elevers skrivglädje genom olika mottagare: "Det
hördes så kul att skriva"

Syftet med vår undersökning var att se om det går att öka elevernas skrivglädje genom att använda olika Mottagare i skrivövningar. Eleverna som deltog i undersökningen var en klass med 19 elever i år 5. Mätinstrumenten som vi använde oss av var enkäter, loggböcker och observationer. Vi kunde se att elevernas skrivglädje varierade beroende på vem som var Mottagare till texten samt hur skrivövningen var utformad. Vad som däremot var svårt att se var om skrivglädjen ökade..

Kommunikation vid återkoppling : Vad sändaren upplever att den ger och vad mottagaren upplever att den får vid kommunicerade återkopplingssituationer

Syftet med föreliggande kvalitativa studie var att undersöka hur sändares kommunikation av återkoppling till Mottagare upplevdes av sändare respektive Mottagare. Undersökningsgruppen bestod av åtta deltagare tillhörande två undergrupper, fyra sändare och fyra Mottagare där varje sändare hade en arbetsmässig koppling till en av mottagarna. Fokus låg på deltagarnas subjektiva upplevelser av återkopplingssituationer i arbetet och utgick från tre teoretiska teman; kanal, innehåll och tydlighet. Det insamlade materialet analyserades genom en hybrid av deduktiv och induktiv tematisk analys. Resultatet visade att både sändare och Mottagare av återkopplingen upplevde den fysiskt närvarande kanalen som den starkaste, effektivaste och mest förekommande.

Sammanvägning av diversitetssignaler med FPGA

Genom samtal med radioamatörer visade det sig att det fanns ett intresse för att använda rumsdiversitet på deras Mottagare då de upplevde fädning (vid körning med bil) som ett problem för hörbarheten. I ett system där Mottagaren är stationär och sändaren mobil kommer den mottagna signalen att fäda ibland då radiovågorna tar olika vägar till Mottagaren och ibland förstärker och ibland stör varandra. Tanken med detta examensarbete var att kunna ta emot två bandbegränsade audiosignaler från två Mottagare med varsin antenn som tar emot samma signal (rumsdiversitet) och vikta ihop dessa med lämplig metod för att få ut en bättre signal. Om man kunde implementera ett diversitetssystem med VHDL i en FPGA så skulle man få ett system som var både billigt och flexibelt. I det här examensarbetet har jag försökt att konstruera ett sådant system..

Försöken att övertala respektive konsten att övertyga : En retorisk argumentationsanalys av hur två landsortstidningar använder retoriken för att rikta sig till sina mottagare

AbstractTitel: Försöken att övertala respektive konsten att övertyga.- En retorisk argumentationsanalys av hur två landsortstidningar använder retoriken för att rikta sig till sina Mottagare Författare: Malin BjörklundHandledare: Eva EkstrandExaminator: Margareta Rönnberg Nyckelord: Retorisk argumentationsanalys, retorik, Gefle Dagblad, Västerbottens-Kuriren, kulturhuvudstad 2014, opinion, övertala, övertyga, landsortstidning. Problem: Retoriken kan användas på två olika sätt, både för att övertala och för att övertyga sina Mottagare. Används en text för att övertala, får Mottagaren själv inte skapa sig en egen uppfattning. I journalistiken kan retoriken många gånger övertala, även fast det inte alls var journalistens syfte med texten. Syfte: Syftet med den här undersökningen är att se hur Gefle Dagblad och Västerbottens-Kuriren använder sig av retoriken för att nå ut till sina Mottagare. Vilka argument och grepp används för att övertala och vilka används för att övertyga? Frågeställning: Den övergripande frågeställningen är om Gefle Dagblad och Västerbottens-Kuriren använder retoriken för att övertala eller övertyga sina Mottagare? Metod: Retorisk argumentationsanalys  Slutsatser: Den starkaste slutsatsen är att Gefle Dagblad använder retoriken för att övertala sina Mottagare, medan Västerbottens-Kuriren använder retoriken för att övertyga. .

Grävmaskinsstyrning med en eller två GNSS-mottagare

Dagens allt högre krav på effektivisering inom byggbranschen har lett till att företagens maskinparker måste moderniseras för att ligga i framkant. Moderniseringen kan vara av olika karaktär däribland införandet av dubbla satellitMottagare på grävmaskiner som NCC Construction vill ha undersökt.Ett införande av grävsystem med satellitbaserad maskinstyrning, GNSSstyrning, påstås bidra till bland annat effektiviseringen samt en högre noggrannhet. Denna rapport är en jämförelse av det relativt nya systemet som använder två Mottagare med det i dagsläget ofta förekommande systemet med enbart en Mottagare.Jämförelsen har gjorts genom fältmätningar, beräkningar baserade på teoretiska modeller samt intervjuer med, inom området, kunnig personal. Rapporten tar även upp ekonomiska aspekter, där beräkningarna är förenklade, för att kunna få en överskådlig bild av kostnaderna och möjliga besparingar för en eventuell framtida investering.Att uppgradera till grävsystem med dubbla GNSS-Mottagare visade inte någon större förbättring vid positionering av skopan. Detta trots att en teoretisk analys visar att positioneringen bör förbättras avsevärt.

GNSS-användning på ett vägarbete

Vi har utfört ett examensarbete där vi undersökt hur GNSS-tekniken fungerar vid ett vägarbete. Examensarbetet utfördes i samarbete med PICAB i Luleå. Fokus låg på hur ett antal olika faktorer påverkar noggrannheten vid höjdmätning med GNSS-utrustning. Slutsatsen är att mätning med en nyare GNSS-Mottagare klarar kraven från Trafikverket på slitlager och bärlager, så länge mätningen utförs inom fyra kilometer från referensstationen. Äldre GNSS-Mottagare visar sämre noggrannhet och bör inte användas vid mätning av slitlager och bärlager, däremot klarar den kraven för förstärkningslager upp till ett avstånd på fem kilometer från referensstationen.

Redovisningskommunikation : - ett gap mellan sändare och mottagre

Årsredovisningen och årsstämman är två kommunikationskanaler som företag använder för att sända ut information om företagets progress och prestationer till en Mottagare, dess nuvarande investerare och intressenter. Aktieägarna utgör därmed en viktig grupp för företaget då de är en viktig källa till kapital. Årsredovisningen och årsstämman utgör en ram för de budskap som kommuniceras till företagets investerare som ska fatta beslut om att behålla, köpa eller sälja aktier, det är då av vikt att den information som sprids är användarvänlig och kan möjliggöra grund för beslutsprocessen. Redovisningsinformation kan tolkas olika av olika Mottagare beroende av individens kunskap, erfarenhet och intresse. En bidragande konsekvens av detta är att investerarna själva måste bilda sig uppfattning om aktiens egentliga värde.

Modellering av ett OFDM system för IEEE 802.11a med hjälp av Xilinx blockset

Kraven på dagens trådlösa förbindelser kommer hela tiden att öka och med detta följer även högre krav på nya produkter som kan tillgodose de ökade kraven. För att göra processen från idé till produkt snabbare krävs enkla verktyg för att snabbt kunna gå från den formulerade standarden till en hårdvaruprototyp. Detta arbete har använt sig av ett av dessa verktyg som idag finns tillgängliga, Xilinx System Generator for DSP 1.1, för att ta fram sändare och Mottagare för en del av den trådlösa standarden IEEE 802.11a. Arbetet ger en beskrivning av hur sändare och Mottagare är uppbyggda samt även synpunkter på System Generator och beskrivningar av problem som uppstod under arbetet.

Strategier vid enstaka och upprepade Ultimatumspel

All förhandling kan delas upp i enstaka eller upprepad förhandling. Vid en upprepad förhandling ställs större krav på att alla parter är nöjda. Ultimatumspelet är ett viktigt verktyg för forskare som vill studera beslutsfattande vid förhandling. Syftet med studien var att undersöka om deltagarnas agerande skiljde sig åt vid ett enstaka samt upprepat ultimatumspel. 26 försökspersoner deltog i två ultimatumspel, ett där samma tilldelare och Mottagare förhandlade hela spelet och ett annat med randomiserad matchning.

"Alla drabbas" : En kvalitativ studie av Cancerfondens och Barncancerfondens reklamfilmer

Vi lever i en medierad värld där vi dagligen är Mottagare för budskap från bland annat tidningar, tv och reklam. Medierna har en stor makt över vad som står på dagordningen och styr därmed våra vardagliga samtalsämnen och tankar. Genom medierna får vi som Mottagare ta del av världens alla tragedier, allt från sjukdomar till naturkatastrofer. Många väljer att inte engagera sig och hjälporganisationerna försöker hitta nya vägar för att nå ut till publiken.Detta är en kvalitativ studie som fokuserar på hur de svenska hjälporganisationerna Cancerfonden och Barncancerfondens reklamfilmer är uppbyggda för att övertyga publiken. Detta analyseras genom en retorisk och semiotisk analys av totalt sex reklamfilmer.Av analysen kunde vi se att hjälporganisationerna tar vara på den makt som medierna har för att övertyga publiken.

Terminalstrategier för skogsflis på Södra Skogsenergi

Skogsbränsle är en viktig del av Sveriges energiförsörjning i och med det högt uppsatta målen som finns på förnyelsebar energi. För att skogsflis ska kunna konkurrera med andra energislag krävs en effektiv försörjningskedja från skog till Mottagare. För Södra Skogsenergi är terminaler en viktig buffert i försörjningskedjan för att klara av den höga efterfrågan av skogsflis som råder under vintern. Men terminaler är dyra och medför risker och Södra Skogsenergi vill därför minimera den volym som måste lagras på terminal. Syftet med detta examensarbete är att skapa ett underlag för hur terminaler ska användas och placeras i logistikkedjan för skogsflis med avseende på terminalantal och andel av årsvolym att lagra på terminal. Genom optimering av fyra olika försörjningskedjor med olika antal terminaler har problemställningen analyserats.

Kändisar, reklam och mottagare : hur skapar mottagare mening kring kändisar i reklam?

Purpose/ Aim: The purpose is to study how receivers create meaning from celebrities in commercials. The purpose is also to find out if individuals identify with celebrities and if this is depending on a person?s age.Material/ Method: Qualitative research method based upon focus group interviews with three different age groups and on litterature.Main results: The study shows that recievers create meaning from and identify themselves with celebrities in different ways depending upon wich age group they are a part of. Individuals who are between the ages of 15 to 18 are inclined to be inspired in clothing and food choices. 25 to 30-yearolds are sometimes inspired by celebrities? clothes but when it comes to the forming of their identity they look to their peers.

Trådlös strömning av en ljudsignal till multipla mottagare

I detta examensarbete har det undersökts vilken teknik för trådlös kommunikation som passar bäst att användas då en ljudsignal ska strömmas trådlöst till multipla Mottagare. De tekniker som jämfördes var Wi-Fi och Bluetooth. Andra tekniker för trådlös kommunikation, ZigBee, ANT+ och NFC, valdes bort för att deras maximala datahastighet eller räckvidd inte var tillräcklig. 3G och 4G valdes bort för att det krävs en licens för att få använda dessa. Som Mottagare skulle i första hand Android- och iOS-mobiltelefoner användas.

ATT ANVÄNDA TAKTIL STIMULERING I OMVÅRDNADEN : En intervjustudie med vårdpersonal

Taktil stimulering används inom flera olika hälsofrämjande verksamhetsområden i Sverige och är en form av mjuk massage. Under 1990-talet startade utbildning i metoden. Då taktil stimulering är en relativt ny metod finns det ännu inte så många studier i ämnet. Syftet med studien var att belysa hur vårdpersonal upplever det att använda taktil stimulering i omvårdnadsarbetet. Metoden som användes var kvalitativa intervjuer.

Undersökning av nätverks-RTK-meddelande tillsammans med olika GNSS-mottagare : vid nätverks-RTK-mätning i SWEPOS®-nät av fasta referensstationer

Nätverks-RTK (Real-Time Kinematic) är en metod för positionsbestämning med Global Navigation Satellite System (GNSS) i realtid. Metoden kräver att en driftledningscentral kan kommunicera med de GNSS-Mottagare som använder referensstationsnätet, för att bland annat skicka ut korrigerade GNSS-data. I Sverige erbjuder SWEPOS, ett nät av fasta referensstationer, en tjänst för nätverks-RTK-mätning, som förväntas ge en mätosäkerhet på mindre än 15 mm i plan och 25 mm i höjd (över ellipsoiden) (med täckningsfaktorn k = 1 i bägge fallen). Den teknik som idag används av SWEPOS för att utföra positionsbestämning av GNSS-Mottagare är Virtuell Referensstation (VRS). VRS kräver tvåvägskommunikation eftersom Mottagaren skickar in sin absoluta position till nätverks-RTK-programvaran hos driftledningscentralen, var beräkningarna av korrektionsdata sker, innan de skickas tillbaka till Mottagaren.

1 Nästa sida ->