Sök:

Sökresultat:

4 Uppsatser om Moodle - Sida 1 av 1

Lärplattformar : En fallstudie av lärplattformarna vid Umeå universitet

Umeå University currently uses two Course Management System, Moodle and Sakai (Cambro). Both Moodle and Sakai are based on open source code and are today the two more popular choices among Swedish Universities. They both have different strengths and weaknesses both from a technical perspective and a user perspective. This can create problems for a course responsible/teacher when it comes to planning the course structure at a distance course but also when planning the course structure on a campus course that uses a Course Management System. With this as my starting point my formulations of questions become:How do the Course Management Systems that Umeå University uses differs, both from a technical perspective and user perspective?What possibilities is there in the Course Management Systems to use a different Course Structure?Is there a noticeable difference on the view of Course Management System of teachers and students at different departments?The purpose with my essay is to create a basis that course responsible/teacher can use to plan the course structure.

Utveckling av Moodle

Institutionen Tillämpad fysik och elektronik på Umeå Universitet använder sig av lärandeplattformen Moodle för hantering av kurser med tillhörande uppgifter och material kring dem. På Moodle laddar studenterna upp dokument och lärare betygssätter dem, vartefter en avklarad kurs registreras hos LADOK. Detta projekt kommer omfatta teori om hur Moodle är uppbyggt (version 2.4), hur utveckling av moduler sker, samt för- och nackdelar beroende på om operativsystemet Windows eller Linux används.Utvecklingen av moduler omfattar kodning av två stycken. Den ena modulen skall gå att implementeras till Moodle för att användas till kurser av institutionen för att underlätta kontrollen av inlämnade dokument som ännu ej är behandlade av lärare. Den andra är en generell modul som skapas i handledningssyfte för att senare kunna utvecklas vidare på, och implementeras till systemet om behov finns.

Entreprenöriell Samhällskunskap

Det som var syftet med den här undersökningen var att ta fram en för entreprenöriell samhällskunskap som bygger på entreprenöriellt lärande och som tar sin utgångspunkt i LGR 11:s formuleringar om entreprenörskap och informations- och kommunikationsteknik. Den frågeställning som jag valde att undersöka här med hjälp av litteraturstudium var: Hur kan man som lärare i grundskolans senare åldrar arbeta med entreprenöriellt lärande i ämnet samhällskunskap så att undervisningen lever upp till LGR 11:s formuleringar om entreprenörskap och informations- och kommunikationsteknik i skolan?Resultatet pekar på vikten av mångfald när det kommer till användningen av olika arbetsformer i ämnet samhällskunskap för att kunna nå LGR 11:s krav om entreprenörskap och om informations- och kommunikationsteknik med en viss betoning dock på arbetssätt där samarbete mellan elever står i fokus. Men resultatet pekar också på vikten av fortbildning för lärare i ämnet samhällskunskap både när det kommer till ämneskunskaper och när det kommer till hur man kan använda informations- och kommunikationsteknik i skolan. .

IT-stöd för träning av etisk kompetens

Ethical competence is an important precondition when people are to respond to moral problem situations as efficiently as possible. In these situations it is not easy to make choices and decisions, especially when many stakeholders are involved with various opinions and interests.The purpose of this thesis was to generate a web-based support tool to train and promote ethical competence of the users of this tool.We first created a theoretical basis by studying the major theories of ethics in general and ethical competence in particular. The importance of ethical competence and its main subject, namely, the autonomy in the theoretical part described and specified. In addition has the practical ethical reflection over morality preferred and characterized to the classical ethical passivity over morality. We have also preferred and characterized the autonomous thinking to the heteronomous one.Based on the theoretical base a prototype tool to support the training of ethical competence was designed and developed.