Sökresultat:
8427 Uppsatser om Monetära metoden - Sida 63 av 562
Turism i biosfÀromrÄden : En fallstudie av VÀnerskÀrgÄrden med Kinnekulle
BiosfÀromrÄden Àr modellomrÄden för hur en hÄllbar utveckling ska kunna gÄ till. Syftet med biosfÀromrÄden Àr att hitta metoder till hur en hÄllbar framtid ska uppnÄs. Det hÀr examensarbetet syftar till att undersöka turism i biosfÀromrÄden utifrÄn en fallstudie av biosfÀromrÄdet VÀnerskÀrgÄrden med Kinnekulle. Med hjÀlp av turismaktörer i omrÄdet tas aspekter upp kring hur de anser att biosfÀromrÄdet pÄverkar dem att deras verksamhet nu ligger i ett biosfÀromrÄde. Metoden för uppsatsen Àr en fallstudie av VÀnerskÀrgÄrden med Kinnekulle dÀr intervjuer genomförts med turismaktörer i omrÄdet och aktörer frÄn biosfÀrkontoret..
Energiskogens pÄverkan pÄ ett landskap
Vi lever idag pÄ ett sÀtt som stÀller stora krav pÄ vÄr miljö och omgivning. Ett sÀtt att minska mÀnniskans klimatpÄverkan Àr att anvÀnda mer förnyelsebar energi. En sÄdan förnyelsebar kÀlla Àr energiskog, vilket kan bli ett viktigt biobrÀnsle. Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur de karaktÀrer som finns i ett landskap kan pÄverkas, utvecklas och förÀndras av en energiskogsodling, med fokus pÄ den visuella karaktÀren och upplevelsen av landskapet. En viktig frÄgestÀllning har varit om allmÀnna intressen kan tillgodoses, som i detta fall energiförsörjning, möjlighet till upplevelse och rekreation och att bevara kulturvÀrden, samtidigt som hÀnsyn tas till enskilda ekonomiska intressen.Det landskap som undersökts Àr LÄnghundraleden, en dalgÄng en mil sydöst om Uppsala.
Sa? blir SVT.se en dro?msajt fo?r barn : Â ? En anva?ndarorienterad studie om barns Internetanva?ndning och Sveriges Television
Syfte:Â Syftet med studien var att underso?ka hur SVT Interactive (SVTi) kan utveckla sitt strategiska arbete med sin webbplats gentemot den unga publiken, i a?ldrarna 9-12 a?r, i dagens digitala medielandskap. Â Uppsatsen a?r en del i projektet ?Unga na?tkulturer? som finansieras av KK-stiftelsen.Metod:Â I studien har vi tilla?mpat kvalitativa gruppintervjuer tillsammans med den visuella metoden, teckningar.Resultat: Barns dro?msajt besta?r av kommunikation, interaktion (fra?mst i form av olika spel), design och personlighet. Det a?r viktigt fo?r dem att de kan go?ra na?got mer a?n ?bara? la?sa..
Medicinsk yoga vid stress och utmattningssyndrom
Stress Àr en alarmreaktion som uppstÄr nÀr individen hamnar i en situation som innehÄller nya eller ovÀntade stimuli. Det blir skadligt för individen dÄ kroppen inte fÄr tillrÀckligt med ÄterhÀmtning och stressen blir lÄngvarig. Utmattningssyndrom trÀder in dÄ individen ignorerat kroppens signaler tillrÀckligt lÀnge. Medicinsk yoga Àr en typ av komplementÀrmedicin och inriktar sig pÄ hela mÀnniskan, vilket Àr effektivt pÄ individer som upplever stress och utmattningssyndrom. Det Àr en relativt nyutvecklad form av yoga men blir allt vanligare inom hÀlso- och sjukvÄrden.
Att skriva en poplÄt : vÀgen frÄn en enkel idé till fÀrdig lÄt
Detta projekt har handlat om att komponera elektronisk popmusik med hjÀlp av digitalaverktyg. Jag ville undersöka hur anvÀndandet av digitala verktyg pÄverkar enskompositionsprocess. MÄlet var att skriva tvÄ lÄtar innehÄllande bÄde text och musik.Metoden jag anvÀnt Àr att jag först improviserat fram melodifragment som jag sedan spelat ini inspelningsprogrammet Logic Pro. I programmet har jag sedan spelat in flera spÄr för attbygga upp harmonier och rytmik kring melodierna. Arbetet har resulterat i en fÀrdig lÄt sominnehÄller bÄde text och musik och en lÄt som endast innehÄller musik..
Kommunikation - för överlevnad i samhÀllet - hur pedagoger arbetar sprÄkutvecklande i sÀrskolan
Syftet med denna studie Àr att undersöka hur pedagoger verksamma inom sÀrskolan arbetar sprÄkutvecklande i undervisningen. För att ta reda pÄ det har jag intervjuat sex pedagoger som alla arbetar inom sÀrskolan.
Metoden som anvÀnts Àr kvalitativa intervjuer. Med kvalitativ metod menas att jag Àr mer intresserad av djupet Àn av bredden.
Resultatet visar att i arbetet med sÀrskoleelever Àr det viktigt för pedagogen att vara konkret i sin undervisning.
Undervisningen bör vara varierad men med fokus pÄ det individuella arbetet eftersom eleverna befinner sig pÄ olika nivÄer och har olika behov..
SmÄ barns sÀtt att kommunicera i leken
SmÄ barns sÀtt att kommunicera i leken.Small children?s ways off communication when they play.Syftet med denna undersökning Àr att beskriva hur smÄ barn kommunicerar i leken. Jag har undersökt vilka olika uttryckssÀtt barnen anvÀnder sig av nÀr de kommunicerar i olika leksituationer. Undersökningen Àr gjord pÄ en smÄbarnsavdelning, och metoden jag har anvÀnt mig av Àr videoobservationer. Resultatet visar att de smÄ barnen oftast anvÀnder sig av kroppssprÄk, blickar, mimik, handgripligheter, imitation och olika ljud för att göra sig förstÄdda nÀr de kommunicerar.
Batch-digitalisering och GIS-anpassning av analoga enkÀtdata
I denna rapport beskrivs arbetet med att tillvarata och anpassa data frÄn en enkÀtundersökning till digital hantering i GIS. Undersökningen Àr en besöksstudie utförd av Karlstads kommun och Skogsstyrelsen för att kartlÀgga mÀnniskors rörelsemönster i I2-Skogen, ett gammalt militÀrt övningsfÀlt som numera anvÀnds som rekreationsomrÄde. EnkÀten bestÄr av ett antal frÄgor om exempelvis typ av aktivitet, Älder och Äsikter om omrÄdet, samt en karta pÄ vilken besökaren ritat in var i omrÄdet han eller hon rört sig. UtgÄngsmaterialet för arbetet har varit en databas innehÄllande enkÀtsvaren, samt originalkartorna med den ritade informationen. Arbetet omfattar dels att undersöka om kartinformationen kan digitaliseras automatiskt genom scanning och vektorisering i batch, och dels att normalisera och strukturera databasen med enkÀtsvaren.En metod för digitalisering har utarbetats och testats pÄ ett urval av kartorna.
Tidiga och förebyggande samtal
Tidiga och förebyggande samtal -syftet med arbetet var att undersöka vilka samtalsformer som anvÀnds för att ge barn specialpedagogiska förebyggande och tidiga insatser.Jag vill belysa olika former av samtal det vill sÀga ÄskÄdliggöra olika förgreningar och inriktningar pÄ samtal som sker i barns vardagliga miljöer.Metoden Àr en kvalitativ forskningsintervju som bygger pÄ sju yrkesverksammas bilder av sina arbetssÀtt med samtal i sitt dagliga yrkesverksamma liv. Sammanfattningsvis visar resultaten av min undersökning att samtliga intervjupersoner arbetar medvetet med samtal av olika former för att förebygga och ge tidiga insatser till barn och deras familjer..
Barn i sorg : En studie om kuratorers arbete med barn och barns sorg
Syftet med studien Àr att undersöka hur kuratorer möter barn i sorg och hur kuratorer samtalar med barn i sorg. Metoden för studien har varit intervjuer, och 6 kuratorer i östra Sverige har blivit intervjuade. Studiens förhÄllningssÀtt har varit fenomenologiskt. Resultatet som kom fram var varierande beroende pÄ vilken kurator man talade med samt var denne arbetade nÄgonstans. Resultatet har analyserats med hjÀlp av Johan Cullbergs kristeori och Gurli Fyhrs sorgteori..
Coaching pÄ AIC? En studie om arbetssökandes förvÀntningar och deras respektive coachens uppfattning av coaching
Studiens syfte Àr att ta reda pÄ de arbetssökandes respektive coachens förvÀntningar, och Àven vilken roll de arbetssökande tillskriver coacherna pÄ Arbets- och Integrationscenter (AIC) i Malmö. Examensarbetet Àr skrivet utifrÄn den kvalitativa metoden och Àr en intervjustudie med sammanlagt Ätta intervjuer dÄ sju intervjuer med arbetssökande och en intervju med en coach.
Den tidigare forskningen behandlar den sökandes förvÀntningar pÄ vÀgledningen. I Kristina Johanssons uppsats som handlar om vÀgledningen ur ett sökande perspektiv studerar hon den sökandes förvÀntningar samt hur förvÀntningarna pÄ vÀgledningen uppnÄtts eller ej. I Anders Lovéns avhandling handlar om elevers förvÀntningar och möten med vÀgledare i grundskolan.
Om man vandrar i andras skor kan man förstÄ var de klÀmmer : Therapeutic Assessment with Children (TA-C) i kombination med familjeterapi -        ett alternativ till dagens barnpsykiatriska utredningar?
Therapeutic Assessment with Children (TA-C) Àr en utrednings- och behandlingsmetod som pÄ ett uttalat och strukturerat sÀtt tar med familjen och barnet under hela utredningen för att fÄnga underliggande strukturer som bidrar till beteenden. Utredning och behandling flÀtas in i varandra. Denna kombination vÀckte mitt intresse till att nÀrmare undersöka denna relativt nya metod genom att inom ramen av detta arbete, utreda en familj som jag hade haft en fungerande kontakt med. UtvÀrderingen med förÀldrarna visade att de frÀmst uppskattade möjlighet att fÄ vara med under alla delar av utredningen. Testsituationerna blev synliga dÄ förÀldrarna tillsammans med familjeterapeut observerade barnet och psykologen bakom en envÀggsspegel och kopplade det som hÀnde i testrummet till vardagssituationer. FörÀldrarna var kollaboratörer, observatörer och tolkare av de psykologiska testen tillsammans med utredarna.
Musik för alla : Undervisning i musik för elever med funktionshinder och flerfunktionshandikapp pÄ trÀnings- och sÀrskolan
I denna studie undersöks vilka metoder och uppfattningar musiklÀrare som undervisar elever med funktionshinder och flertillÀggshandikapp sÄ som ADHD, autism och Downs syndrom pÄ trÀnings- och sÀrskolan har och anvÀnder sig av i sitt dagliga arbete. Studien fokuserar pÄ undervisningen i kurserna musik och estetiskverksamhet (hÀr har bara musik studerats, ej dans, drama, bild eller slöjd). Undersökningen har genomförts i form av kvalitativa intervjuer med sex undervisande lÀrare frÄn fyra skolor, samtliga inom sÀr- och trÀningsskolans verksamhet. De intervjuade lÀrarna Àr alla specialpedagoger med förskoleutbildning. Tre av informanterna ansvarar för musikundervisningen pÄ sin respektive skola.
I valet och kvalet - Studenters tankar kring konsumtion
Abstrakt Högskolan i Halmstad, Sektionen HOS, Programmet för sociologi och socialt utvecklingsarbete, Höstterminen 2007Titel: I valet och kvalet, en undersökning om studenters tankar kring konsumtionFörfattare: Anna-Carin Elb och Carolina Johansson Dokument: C-uppsatsExaminator: Magnus Ring Handledare: Ă
ke NilsénSyfte: Syftet med uppsatsen Àr att beskriva hur en grupp högskolestudenter upplever och förhÄller sig till konsumtion. Vidare vill vi lyfta fram vÄra respondenters tankar om de valmöjligheter som konsumtions-samhÀllet erbjuder samt hur deras behov och begÀr efter marknadens produkter tar sig uttryck och dÀrtill Àven hur de anvÀnder dessa som ett medel för att framstÀlla sig sjÀlva. FrÄgestÀllning: HuvudfrÄgan vi stÀllt inför uppsatsarbetet Àr, hur upplever och förhÄller sig studenter till konsumtion? Har studenterna olika förhÄllningssÀtt till konsumtion?Metod: I relation till vÄr frÄgestÀllning har vi valt att anvÀnda oss av den kvalitativa metoden. Syftet med att anvÀnda denna metod och göra intervjuer med tio studenter pÄ Högskolan i Halmstad var att fÄ fram information som genom analys kan leda till att vi kan hitta mönster och göra jÀmförelser i vÄrt insamlade material.
Belöningssystem : Morot eller piska?
 Alla har nÄgon gÄng i sitt liv fÄtt belöning för nÄgot de har gjort bra, det kan vara allt ifrÄn att fÄ en klapp pÄ axeln till att fÄ bra betyg i skolan och ofta sÄ gÄr prestation och belöning hand i hand. Belöningssystem anvÀnds överallt i olika former, medvetet eller omedvetet och det kan vara ett sÄdant system som hjÀlper företagen framÄt och eftersom personalen Àr en viktig resurs i ett företag sÄ Àr det viktigt att förtaget Àven vÄrdar de anstÀllda. Belöning och motivation hör ihop eftersom personalen blir mer motiverade av att bli belönade pÄ nÄgot sÀtt. I dagens sÀljorganisationer Àr det vanligt att belöningssystem förekommer eftersom sÀljarna inom organisationen mÄste vara motiverade för att prestera. PÄ grund av detta sÄ mynnar det ut till vÄr problemformulering:Hur uppfattas ett belöningssystem som motivationsfaktor av företagsledaren till den övriga personalen?Samt, Hur kan ett sÄdant system pÄverka den övriga personalen? I den teoretiska metoden beskriver vi vilket tillvÀgagÄngssÀtt vi haft för att samla in materialet till den teoretiska referensramen.