Sökresultat:
8427 Uppsatser om Monetära metoden - Sida 54 av 562
Terrester laserskanning eller totalstation : ? en jÀmförelse vid inmÀtning i stadsmiljö
Den nya mÀtningstekniken pÄ marknaden kallas terrester laserskanning. Tekniken bygger pÄ att ett instrument, monterat pÄ ett stativ, sÀnder ut en laserstrÄle vilken avlÀnkas i vertikalled av en spegel samtidigt som det roterar. LaserstrÄlen reflekteras mot de objekt som befinner sig inom laserskannerns synfÀlt och resulterar i ett punktmoln. Punktmolnet innehÄller ofta flera miljoner punkter vilka alla erhÄller xyz-koordinater. Tekniken har visat sig lÀmplig vid dokumentation av byggnader och vid modellering samt kartlÀggning av industrier och tunnelbyggen.Denna studie har genomförts pÄ Sweco VBB i Karlstad i syfte att ta reda pÄ hur lÀmplig terrester laserskanning Àr vid vardaglig inmÀtning och kartering av objekt i stadsmiljö.
MÄlar, mÄlade, mÄlat : integration mellan bild och svenska som andrasprÄk
MÄnga elever i de svenska skolorna har svenska som andrasprÄk och har mer eller mindre knapphÀndiga kunskaper i svenska och dÀrmed svÄrt att kommunicera. En del Àr nyanlÀnda och kan inte kommunicera alls pÄ det nya sprÄket. En vÀg ut ur dilemmat Àr att hitta andra sÀtt att uttrycka sig och kommunicera pÄ.Uppsatsen undersöker möjligheter till att ge dessa elever de bÀsta förutsÀttningarna för en positiv sprÄkutveckling genom undervisning i ett utvidgat sprÄk- och textbegreppsperspektiv. En konstnÀrlig process i frÄga om skapande Àr en av utvecklingsvÀgarna.FrÄgestÀllningen berör integration mellan bild och svenska som andrasprÄk som pedagogisk metod.Eleverna mÄste fÄ lÀra sig att anvÀnda nya redskap och synsÀtt för att tillgodogöra sig aktuell kunskap. Det Àr viktigt att tÀnka sig sprÄkutveckling i ett utvidgat sprÄkbegrepp och integration mellan Àmnen Àr ett sÀtt att sÀtta fokus pÄ kunskap ur flera perspektiv.Resultatet tar upp undervisningens utformning, vad som hÀnder vid en integration, vad den leder till och hur eleverna reagerar pÄ det.Integration mellan bild och svenska som andrasprÄk har positiva effekter.
"Upp till fyra samtal" - psykoterapeuters arbete med unga vuxna i counselling
Unga vuxna Àr en grupp som i allt större utstrÀckning söker stöd för sina psykiska svÄrigheter. Att hitta samtalsformer som Àr verksamma Àr dÀrför av stor vikt för mÄlgruppen. PÄ S:t Lukas Stockholmsmottagning har man valt att erbjuda unga i Äldrarna 18-29 Är ?Upp till fyra samtal? ? en form av problemformulerande samtal eller counselling. Genom att sÀtta sig mer in i hur terapeutens arbete gestaltar sig i den hÀr typen av kortare samtalskontakt, kan stödet till mÄlgruppen förhoppningsvis utvecklas ytterligare.
Fysisk aktivitet pÄ recept (FaR): Möjligheter och svÄrigheter i distriktssköterskans förebyggande arbete
I dagens samhÀlle rör sig mÀnniskor allt mindre och detta Àr negativt för folkhÀlsan. Inaktivitet under en lÀngre tid ökar risken att drabbas av bland annat hjÀrt- kÀrlsjukdomar, diabetes, övervikt och cancer. Detta Àr nÄgot som mÄste hejdas och distriktssköterskan har en stor utmaning i att arbeta hÀlsofrÀmjande- och förebyggande bland annat genom att anvÀnda sig av metoden FaR, fysisk aktivitet pÄ recept. Tidigare forskning visar pÄ att FaR ger bÀttre resultat Àn att endast fÄ muntlig information. Syftet med studien Àr att undersöka distriktssköterskans erfarenheter av att arbeta med metoden FaR, vilka svÄrigheter och möjligheter som kan finnas.
Skolledares samverkan med specialpedagoger : - tvÄ skolledares uppfattningar om det specialpedagogiska arbetet med elever som behöver sÀrskilt stöd pÄ gymnasienivÄ.
Syftet med studien var att undersöka skolledares samverkan med specialpedagoger och hur det specialpedagogiska arbetet sker med elever som behöver sÀrskilt stöd pÄ gymnasienivÄ. Jag valde att belysa frÄgor om skolledares mandat och hur de motiverar sina möjligheter att förverkliga en skola för alla. Den teoretiska bakgrunden presenterar en historisk framvÀxt av den svenska skolan med pÄverkan av samhÀllet och de förÀndringar som sker. En del gestaltade förÀndringen i samhÀllssynen kring elever med sÀrskilt behov, hur specialpedagogiken har vuxit fram och vilka lagar och förordningar som ligger till grund för elever i behov av sÀrskilt stöd samt begreppet en skola för alla. HÀr Ätergavs Àven vilka normativa krav som stÀlls pÄ skolledare och hur ett framgÄngsrikt pedagogiskt ledarskap ser ut för att möta dagens behov i skolverksamheten. Metoden som anvÀnts för empirisk insamling Àr den kvalitativa metoden i form av semi/öppna intervjuer. Urvalet har varit tvÄ skolledare pÄ tvÄ olika gymnasieskolor.I resultatdelen framkom det att skolledarna samverkar med specialpedagoger och att de ser den specialpedagogiska yrkesrollen som vÀldigt viktig i verksamheten för bÄde elever, lÀrare och rektorer.
TillÀmpning av Modular Modeling med Siemens NX7.5 och Teamcenter
SammanfattningModular Management AB (MM) Àr en konsultfirma som arbetar med att implementera ModulÀra produktarkitekturer hos produktutvecklande företag. Företaget grundades i Stockholm Är 1996 dÀr huvudkontoret ligger Àn idag. De Àr vÀrldsledande inom sin genre och pÄ grund av stor efterfrÄgan har kontor uppförts Àven i USAoch i Kina.Detta examensarbete Àr utfört pÄ uppdrag av MM och har genomförts med hjÀlp av deras kunder i Finland samt kundens CAD-leverantör. Det behandlar modularisering och hur detta realiseras med hjÀlp av datorbaserad konstruktion (CAD). Detta Àr en MMs produkter och den kallas Modular Modeling.
Aktiebolagens prospekt under utveckling
ProblemstÀllningar och syfte:Förevarande utredning bedrevs utifrÄn problemstÀllningar kring skyldigheten att upprÀtta prospekt, dess innehÄll, ansvar för dÀri lÀmnad information samt utvecklingen inom nÀmnda omrÄden. Syftet som följde dÀrav var att bena upp och beskriva svenska aktiebolags skyldighet att i vissa situationer upprÀtta prospekt samt utreda utvecklingen av prospekt över det senaste kvartsseklet (1976-2002). Vidare syftade uppsatsen till att diskutera förkomsten av samband och kopplingar mellan Ä ena sidan regler och ansvarsprinciper och Ä andra sidan prospekten i praktiken. Metod:Metoden som valdes var av kvalitativ karaktÀr, vilken satte fokus pÄ sammanhang och strukturer. Metoden rÀttfÀrdigades av det behov av flexibilitet som förelÄg.
Vibrametri; ett komplement till perifer neurologisk undersökning vid periodisk vibrationsundersökning enligt AFS 2005:15?
Inom VÀsterbottens lÀns landsting (Vll.) erbjuds medarbetare, som arbetar med vibrerande verktyg, periodisk medicinsk undersökning enligt Arbetsmiljöverkets författningssamlingar, dels AFS:2005:15 (vibrationer) och AFS 2005:6 (medicinska kontroller i arbetslivet). Medarbetare som Àr aktuella Àr tandtekniker, tandtekniker-bitrÀden och tandlÀkare.Traditionell klinisk neurologisk undersökning Àr den metod som regelmÀssigt anvÀnds vid lÀkarundersökning för att upptÀcka eventuella vibrationsskador. JÀmte rutinmÀssig anamnes innefattas Àven ett frÄgeformulÀr med fokus pÄ att hitta tecken pÄ tidiga vibrationsskador.Tio personer genomgick undersökning i det ordinarie periodiska programmet vid Vll för ett Är sedan. Vid denna undersökning framkom inga tecken pÄ vibrationsskada hos de undersökta.Syftet med detta arbete var att se om den relativt nya metoden med vibrametri, dÀr man mÀter vibrationströskelnivÄer i sju olika frekvenser med VibroSense Meter?, kan vara ett komplement till den undersökning som traditionellt genomförs vid FHV för att upptÀcka tidiga tecken pÄ vibrationsskada vid periodiska kontroller av de personer som arbetar med handhÄllna vibrerande verktygI denna studie undersöktes tolv personer vid ett tandtekniskt laboratorium avseende tecken pÄ vibrationsskada i hÀnderna.
Med sinne för sinnen : Handledning utan verbal manual
I mitt arbete vill jag medvetengöra sinnens betydelse. Motivationen till examensarbetets upplÀgg och frÄgestÀllning har vuxit fram, i takt med arbetet som blivande musikterapeut. Av den litteratur jag anvÀnt och den metod jag utbildats i, har det bÄde stÀrkt och inspirerat. MÀnniskans sinne Àr av stor betydelse. De slutsatser jag drar Àr utifrÄn arbetet med tvÄ barn med autism, FMT-metodens grundidéer, samt faktadelar, som i citat presenteras.
"För att kunna lÀra nÄgonting mÄste man ha upplevt det..." : En fenomenografisk intervjustudie av nÄgra pedagogers tankar och uppfattningar kring utomhuspedagogik.
Jag har valt att genom min studie synliggöra nÄgra pedagogers tankar kring utomhuspedagogik. Mina frÄgestÀllningar Àr:Vad stÄr egentligen utomhuspedagogik för och vilken syn har lÀrarna som jobbar med naturförskola pÄ begreppet? Hur ser leken ut i en utomhuspedagogisk verksamhet, kan personalen se nÄgra skillnader jÀmfört med leken inomhus? Hur ser pedagogerna pÄ sin roll som ledare nÀr verksamheten Àr placerad utomhus?  I bakgrunden tar jag upp relevant forskning och historik kring utomhuspedagogik, lekens betydelse och ledarskap. Jag har valt att anvÀnda mig av en kvalitativ undersökning med hjÀlp av ett mellanting mellan halvstrukturerade frÄgor och en öppen intervju. I datarbearbetningen anvÀnder jag mig av den fenomenografiska metoden som bygger pÄ den kvalitativa analysen.
FörÀdling av stjÀlkfibrer för fler naturliga fiberalternativ : Enzymbehandling för avlÀgsnande av pektin i stjÀlkfibrer för ökad spinnbarhet.
Grewia optiva Àr en utav mÄnga outnyttjade stjÀlkfibrer som skulle kunna bidra till ökandet utav de naturliga fiberalternativen. Fibern har idag inte sÄ mÄnga anvÀndningsomrÄden pÄ grund utav dess hÄrda och styva uppbyggnad, vilket gör den svÄr att spinna till garn. PÄ uppdrag av organisationen Bhartiya Gramotthan Sanstha (BGS) har i detta projekt en redan befintlig metod utvecklats för att förÀdla fibern. Vad som frÀmst eftersöktes var nedbrytandet av pektin som Àr en av de faktorer som bidrar till fiberns hÄrda och styva struktur. I metoden anvÀndes biologiskt nedbrytbara enzym som katalysatorer.
Möjligheter och begrÀnsningar hos det deliberativa samtalet : En systematisk litteraturstudie om implementering i klassrummet och om utmaningar för skola och lÀrarroll
Denna forskningskonsumtion strÀvar efter att utifrÄn tvÄ frÄgestÀllningar undersöka dels var det deliberativa samtalets möjligheter och begrÀnsningar ligger, dels undersöka hur det deliberativa samtalet pÄverkar lÀrarrollen i klassrummet. Detta sker genom en systematisk litteraturstudie som behandlar ett urval av relevanta svenska författare och Àven ett par internationella engelsksprÄkiga författare.Det deliberativa samtalet Àr en kommunikativ metod dÀr samförstÄelse, konsensus och demokrati stÄr i fokus. Tomas Englund, en av de mest uppmÀrksammade föresprÄkare av metoden beskriver det deliberativa samtalet med en rad punkter. Dessa punkter beskriver samtalet som att det ska ge olika argument utrymme, samtalet ska vara tolerant, samtalet ska ha inslag av kollektiv viljebildning, traditionella uppfattningar ska ifrÄgastÀllas och samtalet ska helst utesluta lÀrarledning.Det deliberativa samtalet har av bl.a. Skolverket lyfts fram som en metod som ska gynna vÀrdegrundsarbetet i skolan.
FörÀldrars Äsikter och upplevelser av Tobaksfri duo : -ett tobaksförebyggande program
SAMMANFATTNINGBakgrund: Tobaksbruk Àr ett stort folkhÀlsoproblem och majoriteten av alla mÀnniskor som anvÀnder tobak började sitt tobaksbruk i tonÄren, dÀrför Àr det viktigt med information om tobaksbruk i tidig Älder. Den evidensbaserade metoden Tobaksfri duo infördes 2010 pÄ tre skolor i Uppland. Tobaksfri duo Àr ett lÄngsiktigt arbetssÀtt som bygger pÄ information och attitydpÄverkan bland ungdomar mellan 12-15 Är.Syfte: Syftet med studien var att studera förÀldrars Äsikter om och upplevelser av tobaksfri duo.Metod: Studien genomfördes som en kvalitativ studie med en deskriptiv design och semistrukturerade fokusgrupper i tvÄ olika skolor med totalt fem deltagare.Resultat: Tre kategorier framkom: SamstÀmmig syn pÄ att motstÄ tobaksbruk, Vuxnas engagemang Àr nyckeln till tobaksfria ungdomsÄr och Redskap för att nÄ framgÄng. Resultatet visade att förÀldrarna var mycket positiva till metoden dÄ den innehöll olika faktorer för att hjÀlpa ungdomar att motstÄ tobak. Det Àr av vikt att samtliga i skolan, bÄde elever och personal, följer metodens budskap.
IAS 11 : Successiv vinstavrÀkning i koncerner
Problem: IFRS/IAS trÀdde ikraft den 1 januari 2005. I och med detta sÄ blev det tvingande pÄ koncernnivÄ att intÀktsredovisa pÄgÄende entreprenaduppdrag enligt IAS 11, successiv vinstavrÀkning. Problemet vi valde att undersöka var hur metoden tillÀmpas inom tre byggkoncerner. I sjÀlva standarden finns det olika metoder för att kunna berÀkna hur stor del av projektet som Àr upparbetat. Det Àr dock upp till koncernerna att sjÀlva avgöra metod.
MotorvÀg till det omedvetna? : Fem psykoterapeuters upplevelser av att lÀra sig arbeta med Intensive Short-Term Dynamic Psychotherapy
Inledning: Psykoterapeutiskt arbete med bearbetning av omedvetna kÀnslomÀssiga konflikter innebÀr ofta terapiprocesser som varar över lÄng tid och kan bedrivas med skiftande tekniker. Psykodynamiskt inriktade terapeuters arbetssÀtt speglar deras teoretiska övertygelse och personliga lÀggning. MÄnga arbetar intuitivt och med ett eklektiskt förhÄllningssÀtt. Att arbeta efter en sekventiell, tydligt formgiven metod Àr ovanligt inom den dynamiska/analytiska traditionen. Syftet med studien Àr att undersöka fem psykoterapeuters upplevelse av att lÀra sig arbeta efter en specifik metod med fokus pÄ affekter; Intensive Short-Term Dynamic Psychotherapy.