Sök:

Sökresultat:

5 Uppsatser om Mognadsmodell - Sida 1 av 1

BIOMA : En modell för att bedöma en organisations BI-mognad ur ett multidimensionellt perspektiv

Den ökade globaliseringen och senaste finanskrisen ställer höga krav på uppföljning och medvetenhet av ett företags prestation. Business Intelligence (BI) är ett område vars syfte är att förbättra en organisations prestation genom analys av historisk data. BI är ett komplext område som inte bara handlar om tekniska lösningar, även om det är en förutsättning. För närvarande investeras det mycket i olika BI-lösningar och företagen behöver veta vad resurserna bör läggas på. I dagsläget finns det ingen modell som bedömer ett företags arbete med Business Intelligence utifrån ett flertal dimensioner.Syftet med den här studien var att utveckla en Mognadsmodell för Business Intelligence och sedan jämföra de undersökta företagen Axfood, Scania och Systembolagets mognad.

Ansvarsfullt inköp - En Mognadsmodell

SammanfattningCorporate Social Responsibility (CSR) är ett arbetsområde som drar mer och mer intresse till sig, inte minst med inköp och leverantörer i fokus. Ett stort antal akademiska artiklar hanterar ämnetCSR och företag utsätts dagligen för situationer som kräver omfattande CSR-aktiviteter. Dessaaktiviteter skall inte enbart neutralisera hot kopplade till CSR utan även skapa positiva effekter för företaget inom detta område. Litteratur och artiklar inom området fokuserar på hur globala företagintegrerar sociala- och miljöfrågor i deras leverantörskedjor, ofta genom en så kalladuppförandekod (Code of Conduct, även kallad CoC), som leverantörer måste följa för att få leverera till företaget. Trots att artiklarna är många inom ämnet, finns det få som diskuterar hurimplementeringen av dessa uppförandekoder och CSR-frågor skall gå till.

Hypermediaorienterade verksamhetsprocesser

Webbens framgång har lett till tendens att stora IT-system byggda enligt en centralistisk arkitektur är på väg att ersättas av samverkande distribuerade system. De processorienterade, verksamhetsstödjande systemen utgör inget undandag. I enlighet med denna tendens så finns det ett behov för processtödjande verksamhetssystem att synkronisera och utbyta resultat med med andra verksamhetssystem. Målet med denna undersökning har varit att utreda hur kommunikationen mellan distribuerade verksamhetsprocesser byggda enligt BPMN 2.0-standarden kan implementeras. Ansatsen har varit att en tjänsteorienterad arkitektur baserad på principerna för REST skulle vara en framkomlig väg för att lösa detta problem.

Mobil kommunikation och högre tillgänglighet vid längre elavbrott : Exemplet stormen Dagmar och 4G-kommunikation inom smarta elnät

To be able to secure a safe and reliable power supply is becoming increasingly important since society depends on services and functions that need continuous power supply. The delivery rate in Swedish power supply is 99.98 % which insists on a high availability. During the past decade several storms has passed Sweden which resulted in large amount of tree felling leading to extended power outages. During these storms many socially critical activities, such as electric utility company Fortum, experienced disruption in mobile communication which affected the crisis management. This paper has investigated Swedish mobile operators? crisis management at Hi3G, Tele2 and TeliaSonera with a case study of the storm Dagmar that hit Sweden during December in 2011.

Kontinuitetshantering i finanssektorn : Svenska finansiella företags hantering av operativa risker

I takt med förändringar såsom ökad globalisering och teknologisk utveckling har begrepp som riskhantering vuxit fram som en vital del av företags långsiktiga strategi. En del av ett företags riskhantering bör innehålla en plan som anger hur den operativa verksamheten kan fortgå när en kris inträffar. Detta kallas för kontinuitetshantering, vilket är desamma som hantering av operativa risker. I en rapport från 2005 fastslog Finansinspektionen att det fanns generella brister i kontinuitetshanteringen inom den svenska finanssektorn då kvalitén och omfattningen på företags kontinuitetsplaner varierade kraftigt.Denna studie genomfördes i det övergripande syftet att analysera hur svenska finansiella företag hanterar de risker som uppkommer i den dagliga verksamheten och om detta görs på ett tillfredställande sätt, givet Finansinspektionens rekommendationer och brittisk standard för kontinuitetshantering. Studien ämnade också undersöka vilka faktorer som driver företagens kontinuitetshanteringsarbete och identifiera förbättringsmöjligheter.Det teoretiska ramverket utgjordes av Finansinspektionens vägledande dokument för kontinuitetshantering samt den brittiska standarden BS25999.Vi valde att undersöka hur väl finansiella företag hanterar operativa risker samt om de följer de riktlinjer som finns, genom en så kallad Mognadsmodell.