Sökresultat:
624 Uppsatser om Mobil webbplats - Sida 40 av 42
Användbarhet inom e-handel ? en studie av svenska e-handelsföretag
Samtidigt som handel via internet blir allt vanligare visar undersökningar att användbarheten på e-handelssidorna kan förbättras. Många kunder anser webbplatserna vara komplicerade att använda. Till skillnad från många andra typer av IT-system har man inte möjlighet att utbilda kunderna och man kan inte heller tvinga dem att handla via webbplatsen. Företagen riskerar därför att gå miste om miljarder i potentiella intäkter då konsumenterna avbryter eller misslyckas med sina köp. Detta har gjort att vi ställer oss följande frågor:Hur arbetar svenska e-handelsföretag med användbarhet under utvecklingen av sina webbplatser?Vilka anledningar finns det att välja bort användbarhet?Syftet med vår undersökning är att få en inblick i hur svenska e-handelsföretag utvecklar sina webbplatser och hur företagen arbetar med användbarhet, hur användbarhet prioriteras och varför de har valt att arbeta på detta sätt.
Mobil eluppvärmning av fritidsutrustning : En produktutveckling av värmeslingor för handförda redskap
I såväl Brasilien som runt om i världen finns stora mängder organiskt avfall som skulle kunna utnyttjas på ett bättre sätt. Många potentiella substrat för biogasproduktion deponeras, eldas upp eller komposteras utan att den energi som skulle kunna utvinnas vid denna process tas tillvara. Detta examensarbete inriktade sig på att i laboratorium undersöka potentialen för biogasproduktion från några av dessa avfallsprodukter. Från biodieselproduktion, vilket är en snabbt växande industri i Brasilien, fås exempelvis 1 kg av restprodukten råglycerol per 9 kg producerad biodiesel. Detta är en restprodukt som man i dagsläget letar efter fler tillämpningar för och biogasproduktion har visat sig vara en möjlighet.
Swish - En studie om samarbetet kring en ny mobil betalningstjänst och vägen från idé till färdig applikation
Uppsatsen berör den nya prisbelönade mobila betalningstjänsten Swish, som är ett samarbete mellan sju av Sveriges största banker. Syftet är att identifiera framträdande aktörer i samarbetet kring Swish samt redogöra för hur dessa förhåller sig till varandra. Med hjälp av teori om aktör-nätverk definieras och beskrivs det nätverk av aktörer som omger Swish. Därutöver redogörs det för hur nätverket har formats från det att Swish var en idé till att den blev en färdig applikation. Michel Callons teori om översättning används för att beskriva denna process.
Vad gör du när du reser? En studie om hur IKT har påverkat vår tidsanvändning under resan
Drivkraften till att människor reser har länge ansetts vara behovet att åka till en geografisk plats för att där utföra någon typ av aktivitet. Med dagens informations- ochkommunikationsteknik (IKT) har vår virtuella rörlighet ökat och således är vardagens aktiviteter inte lika bundna till en specifik plats. Resenärer numera använda IKT till att utföra aktiviteter redan under restiden. Genom att vi då kan använda tiden till fler aktiviteter kan det bidra till att restiden blir värdefull och inte bara en transportsträcka fram till målet. I takt med att det de senaste åren skett en mobil explosion har också tillgängligheten till IKT ökat under resan.Studien syftar till att undersöka vad människor ägnar sin restid åt när de pendlar regionalt och hur de ser på värdet av restiden.
GSM-R Probe: en flexibel lösning för övervakning till GSM-R
Många av de europeiska järnvägsbolagen håller på eller har gått över till att använda GSM-R teknologi för kontakt med sina tåg och personal. Förut användes enklare sätt för att hålla kontakt med tåg, till exempel sändare nedgrävda längs rälsen och visuella tavlor. På det viset kunde tågen positionsbestämmas och föraren kunde kontaktas. När ett modernare system skulle byggas kom man fram till att GSM-R standarden skulle konstrueras. Vad innebär egentligen GSM-R standarden? Jo, det är en utbyggnad av GSM-nätet och opererar på frekvenserna 876 - 880 MHz och 921 - 925 MHz.
Resan startar på internet - Är Värmland med? : En studie av värmländska kommuners webbplatser för turism
Planerandet för resande i dagens samhälle inleds för merparten av världens turister på internet och andelen som gör det ökar ständigt. Informationssökande om platser och dess utbud samt bokning av reserelaterade produkter och tjänster utgör en stor del av planeringsfasen. Tidigare studier har visat att webbplatser för turism överlag inte är anpassade efter det som turister efterfrågar på internet under planeringsfasen av en resa. Därför uppstår viss problematik.De värmländska kommunernas webbplatser för besöksnäringen är i de allra flesta fall en del av de kommunala webbplatserna. Studier om kommunala webbplatser tillgänglighet visar på att mer än hälften av Värmlands kommuner placerar sig vid den nedre halvan av rankingen.
Miljökrav mobila kommunikationssystem
Examensarbetet har utförts på Saab Security and Defence Solutions i Arboga. Syftet med arbetet har varit att ta fram nya miljökrav för stativlådor med innehållande elektronikutrustning som behövs för upprättandet av en mobil flygplats, samt att ta fram lösningar för hur dessa miljökrav kan uppfyllas. Arbetet begränsades till att främst undersöka nya miljökrav för stativlåda AP-F (innehåller elektronik för kommunikation) som är en av stativlådorna. Tanken är dock att analysen och lösningarna ska kunna tillämpas på övriga stativlådor. Den elektroniska utrustningen inuti stativlådorna producerar värme som måste föras bort för att inte riskera att tillförlitligheten försämras hos utrustningen.
?Fiskar, apor, hajar och vänner? - En undersökning om användningen av mobiltelefon och kamera vid besök på science centre
Under senare år har den privata och offentliga sektorn blivit allt mer intresserad av att investera i museum och science centres för att öka kunskap kring vetenskap hos allmänheten (Heath & vom Lehn, 2008). Den här uppsatsen handlar om kamerans och mobiltelefonens användning vid besök på ett museum och science centre. Syftet med denna studie, som en del i ett större forskningsprojekt var att kartlägga hur unga människors teknikanvändning ser ut under ett besök på ett science centre. Studiens två frågeställningar var: Hur används video och foto i samband med besök på Universeum av unga människor? Vilken roll har denna användning under och efter besöket för unga människor? Undersökningsgruppen för studien var barn och skolungdomar i åldrarna 6-19 år.Studien har använt sig av ansatsen Grounded theory med ett etnografiskt forskningsperspektiv, där observation, enkäter och innehållsanalys på befintligt videomaterial från YouTube (www.youtube.com) har gjorts.
Annonsering i övergången från tryckt till digitalt magasin : En komparativ innehållsanalys av annonsering i magasins tryckta och digitala upplaga
Avsikten med denna fallstudie är att jämföra annonsering i några svenska magasins tryckta och digitala upplaga. Fokus ligger på hur annonseringen förändrats i övergången från tryckt till digital produkt. Skillnader i mängden annonser, dess layout samt avsändare och budskap har undersökts. I vilken grad annonsering i de digitala magasinen använder sig av multimedieinnehåll ämnas också undersökas. Det vill säga ljud, video och hyperlänkning samt länkning till sociala nätverk.
Mobila IT-applikationer för kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen - En studie om resenärers behov av att resa kommunalt
Under 2009 och 2010 har det varit mycket upprördhet kring Västtrafik i media. Upprördheten har sin grund i att många resor har drabbats av förseningar till följd av de stränga väderförhållanden som de senaste vintrarna har förknippats med. Bussresenärer får inte information i samband med trafikstörningar och det skapar olika sorter av problem. Allt från att man blir försenad till att man tycker illa om Västtrafik. Många av resenärerna har en smartphone och skulle därför kunna få information i samband med trafikstörningar.
Kundrelationer på Internet : en utveckling av Skandias webbplats
This study is made in cooperation with the insurance company, Skandia. Skandia is a part of Old Mutual group?s Nordic division and is one of Swedens largest insurance companies with a total of 1.9 million customers. The company offers traditional life assurance, unit-linked insurance, private healthcare insurance and banking services. Insurance companies such as Skandia operate in a highly competitive environment.
Läshastighet i en bok, på en dator och i en smartphone ? en fallstudie av fem flickor - Reading speed in a book, a computer and a smartphone - A case study of five girls
Arbetet behandlar frågan om elever läser olika snabbt beroende på varifrån de läser en text? Studiens grundläggande syfte är att undersöka om det föreligger någon skillnad i läshastighet i en bok, på en dator eller i en så kallad smartphone? Undersökningsgruppen är fem slumpmässigt utvalda flickor i årskurs 8. Intresset för arbetet tar sin grund i ett stort eget intresse för läsning men också i deltagande vid insamlandet av data till en större studie i ämnet. Studien har för avsikt att jämföra lästeknik och förståelse i en bok, på en dator och i smartphones. Som en del två skall försök göras för att utveckla lästekniken genom mental teknik- lånad från idrotten - i avsikt att utveckla elevers läsförmåga och uppfattningsmöjlighet.
Metoden som används i är i detta arbete en fallstudie samt en analys utifrån observationer av deltagarna.
Konstruktion och implementering av mobil prototyp: The Lovebomb
The idea for the thesis ?Construction and implementation of a mobile prototype; The Lovebomb? originates from doctoral candidates Rebecca Hansson and Tobias Skog from PLAY Research Group at the Interactive Institute in Gothenburg. The object of the master thesis is to construct two working LoveBomb prototypes, one mother console belonging to the LoveBomb and blueprints for both. The LoveBomb (the picture to the right shows a possible design) is intended to encourage people to express themselves emotionally when situated amongst strangers in public spaces. Two buttons control the device, which contains a radio transceiver.
Vad styr kunden till köp inom elektronikbranschen? : En studie av tre ONOFF-butiker
En färsk undersökning visar att en av tre köper ny mobil vartannat år, var femte har tre tv-apparater och fler än var fjärde svensk äger en spelkonsol. Konkurrensen i hemelektronikbranschen hårdnar med den tyska kedjan Media Markts intåg i Sverige. De etablerade kedjorna får det allt tuffare och risken för utslagning ökar. Konsumenterna blir vinnarna som gagnas av lägre priser och ett större utbud. Många företag går i den fälla som innebär att de konkurrerar med låga priser, vilket ibland kan vara effektivt, men som många gånger bara betyder att man ger bort de vinster som krävs för att skapa och upprätthålla bestående fördelar gentemot konkurrenterna.
EU:s syn på nyckelkompetenser med fokus på språklig kompetens
Vid millennieskiftet inledde EU en gemensam utbildningspolitik som en del av den så kallade Lissabonstrategin från 2000, vilken hade som syfte att stärka Europas konkurrenskraft gentemot Asien och Amerika. Hotet sågs ligga i globaliseringen och IT-teknikens snabba framfart och man såg ett behov av att utforma en gemensam utbildningsmässig strategi. Den kom att kallas ?utbildning 2010? och formulerades i tre strategiska mål:1.att höja utbildningssystemens kvalitet2.att göra det lättare för alla att få tillträde till utbildning3.att öppna utbildningssystemen mot världenSyftet med den här uppsatsen har varit att med utgångspunkt från utbildning 2010 undersöka hur dessa utbildningsmål är tänkta att uppnås och vilket in-nehåll som EU prioriterar inom utbildningsområdet, definierat som nyckel-kompetenser, samt hur just den språkliga delen av utbildningspolitiken be-skrivs. Fokus inom språkområdet ligger på svenska för invandrare (sfi).Material för undersökningen är?rapporter, lagar och annan dokumentation från EU:s webbplats.?av EU framställda referensramar för nyckelkompetenser och språk jämte kritiskt granskande material?läroplaner och andra styrdokument för sfi.Detta material har bearbetats och analyserats utifrån frågeställningarna: Vil-ka är utbildningsmålen för utbildning 2010, vilka nyckelkompetenser för livslångt lärande definierar dess innehåll, hur ser EU:s språksyn ut och hur avspeglar den sig i sfi:s styrdokument?Resultatet av undersökningen visar att EU:s ambitioner inom utbild-ningsområdet har en stark ekonomisk inriktning där bakgrunden är målet att skapa ?världens mest konkurrenskraftiga och dynamiska kunskapsbaserade ekonomi? (Europeiska gemenskapernas kommission 2001.