Sök:

Sökresultat:

1124 Uppsatser om Medveten övning - Sida 34 av 75

Propagandaministerierna? En studie av tre myndigheter och deras opinionsbildande verksamhet

Titel: Propagandaministerierna? En studie av tre myndigheter och deras opinionsbildande verksamhetFörfattare: Pontus HaagUppdragsgivare: MOVE ? Svenska myndigheters opinionsbildande verksamhetKurs: Examensarbete i Medie? och kommunikationsvetenskap vid insti?tutionen för journalistik och masskommunikation, Göteborgs uni?versitet.Termin: VÄrterminen 2009Handledare: Magnus FredrikssonSidantal: 63 exklusive bilagorSyfte: Syftet med denna uppsats Àr att undersöka huruvida opinions?bildning av mer ideologisk karaktÀr förekommer samt om det finns ett aktivt arbete med att pÄverka mÀnniskors uppfattning om de tre myndigheterna.Metod: Kvalitativ metodMaterial: Genomförda samtalsintervjuer med sex representanter med an?svar för information och kommunikation pÄ Energimyndigheten, Fiskeriverket och FörsÀkringskassan.Huvudresultat: Studiens huvudsakliga resultat visar att de tre undersökta myndigheterna inte kan karakteriseras som den typ av ideolo?giska myndigheters som Bo Rothstein hÀvdar att mÄnga svens?ka myndigheter har förvandlats till. Energimyndigheten Àr den myndighet som faller nÀrmast beskrivningen av en ideologi?producerande statsapparat. Myndigheten saknar ocksÄ helt le?gala styrmedel och anvÀnder sig nÀstan uteslutande av opini?onsbildning för att uppnÄ sina mÄl.

Stödfaktorer av betydelse för flyktingar med psykisk ohÀlsa

BAKGRUND: I vÀrlden rÄder oroligheter, mÀnniskor tvingas fly frÄn sina hemland och under Är 2007 var det 67 miljoner mÀnniskor som flytt sitt land. Att tvingas fly frÄn sitt hemland kan vara en tillrÀcklig orsak till att utveckla psykisk ohÀlsa. Dessa mÀnniskor behöver stöd frÄn hÀlso- och sjukvÄrden. OmvÄrdnadsteoretikern Leininger beskriver transkulturell omvÄrdnad som att med respekt för varje individs kultur anpassa omvÄrdnaden. SYFTE: Att belysa stödfaktorer av betydelse för flyktingar med psykisk ohÀlsa.

RÀcker det med svenska? : En enkÀtstudie om attityder till engelska lanord

Denna studie genomfördes genom ettsprÄksociologiskt perspektiv som bland annat studerar sprÄk i ett socialtperspektiv. Tankar till studien grundades sig i att det verkar rÄda en hel delengelska lÄnord i svenskan och det finns delade meningar om hur pass mycket detpÄverkar det svenska sprÄket och hotar det. I ?MÄl i mun-handlingsplan för det svenska sprÄket? menar man att detska rÀcka med svenska men trots det verkar de engelska lÄnorden fÄ en alltstörre plats i det svenska sprÄket. Denna studie syftade dÀrför att undersökavilka allmÀnna attityder 10 stycken informanter har till engelska lÄnord.StrÀvan var Àven att undersöka hur pass medveten vi Àr i anvÀndandet av lÄnordsamt om dÀr fanns vissa lÄnord som föredras.

?Överhuvudtaget sĂ„ tycker jag att utbildningen Ă€r en sak och verkligheten en annan? : En studie om hur socialarbetare anser att utbildningen förberett dem pĂ„ att hantera stress och press i deras profession

Steget frÄn Universitet ut pÄ arbetsmarknaden som nyexaminerad kvinnlig socialarbetare Àr stort. Hur Àr det egentligen som kvinnlig socionom att komma ut pÄ arbetsmarknaden och Àr personen i frÄga medveten om och förberedd pÄ det som krÀvs av henne? Syftet med denna studie var att undersöka hur nyutexaminerade kvinnliga socialsekreterare anser sig ha blivit förberedda pÄ och erhÄllit kunskap om hur de ska kunna hantera stress och upptÀcka symptom av utbrÀnning i sin kommande yrkesroll. Studien utgÄr frÄn fyra stycken intervjuer. Sammanfattningsvis visar resultatet att samtliga intervjupersoner anser att de inte har fÄtt verktyg eller kunskap under utbildningen i hur de ska hantera och bemöta stress i sin yrkesroll.

Organiserat samarbete mellan lÀrare och kollegor inom IKT-baserad distansundervisning

Abstrakt Detta Àr en hermeneutisk studie dÀr vi anvÀnt oss av intervjuer som datainsamlingsmetod. Vi har studerat samarbete ur ett lÀrarperspektiv i distansundervisning pÄ Blekinge Tekniska högskola (BTH). Vad vi fann var att lÀrarna och deras kollegor efterfrÄgade ett mer organiserat samarbete dem emellan. TvÄ former för ett ökat samarbete Àr, samarbete i team och i distansnÀtverk, vilka kan existera parallellt med varandra. I nÀtverket ingÄr alla personer som arbetar med distanskurser, allt ifrÄn lÀrare till tekniker.

Livskvalitet bland döva unga vuxna : En kvalitativ intervjustudie

Studiens syfte Àr att undersöka vad livskvalitet innebÀr för döva unga vuxna i dagens samhÀlle samt förstÄ hur deras dövhet pÄverkar livskvaliteten. Detta har undersökts genom kvalitativa intervjuer med fyra unga vuxna personer som Àr döva. Intervjuerna har syftat till att undersöka deras uppfattning om sin livskvalitet. UtgÄngspunkt har tagits i teorier kring det moderna och individualistiska samhÀllet samt ett sociologiskt och psykologiskt perspektiv pÄ begreppet livskvalitet. Slutsatser som framkommit Àr att diskriminering pÄ arbetsmarknaden Àr en faktor som bidrar till negativ livskvalitet, bÄde utifrÄn ekonomiska och kÀnslomÀssiga aspekter pÄ livskvalitet.

HÀlso- och sjukvÄrdspersonals attityder gentemot personer med fetma

Bakgrund: Antalet mĂ€nniskor som lider av fetma ökar stĂ€ndigt, och har globalt sett mer Ă€n fördubblats sedan Ă„r 1980. DĂ„ fetma ofta leder till flera följdsjukdomar innebĂ€r det att denna patientgrupp blir allt vanligare inom hĂ€lso- och sjukvĂ„rden. Detta stĂ€ller i sin tur krav pĂ„ hĂ€lso- och sjukvĂ„rdspersonlens attityder gentemot personer med fetma. Syfte: att belysa hĂ€lso- och sjukvĂ„rdspersonals attityder gentemot personer med fetma och den vĂ„rd som erbjuds den hĂ€r patientgruppen. Metod: En systematisk litteraturstudie som i första hand baserades pĂ„ Kristenssons (2014) metodbeskrivning. Resultat: Litteraturstudien identifierade tvĂ„ kategorier; attityder till personer med fetma samt attityder gĂ€llande vĂ„rd av personer med fetma. BĂ„de positiva och negativa attityder pĂ„visades hos hĂ€lso- och sjukvĂ„rdspersonal, bland annat beskrevs personer med fetma i negativa ordalag, med ord som lata, sjĂ€lviska och oattraktiva. Även attityder om att personen har lĂ„g motivation och viljestyrka syntes.

?Barnet i fokus? BVC sköterskans upplevelse av sitt arbete vid misstanke om och handlÀggning av barnmisshandel

Syftet med studien var att via distriktssköterskors berÀttelser undersöka hur BVC sköterskan upptÀcker fysisk och psykisk misshandel av barn och vilka ÄtgÀrder som vidtas i arbetet med barn dÀr misshandel misstÀnktes samt hur de upplevde detta arbete. Metoden var en beskrivande design med kvalitativ ansats dÀr Ätta BVC sköterskor frÄn olika hÀlsocentraler i Mellansverige blev intervjuade. Det insamlade materialet blev transkriberat och analyserat med hjÀlp av kvalitativ innehÄllsanalys. Resultatet visade att BVC sköterskan anvÀnde sig bl.a. utav parametrar, observationer iakttagelser samt sin magkÀnsla för att upptÀcka barnmisshandel.

Döendet och döden ur hjÀrtsviktspatientens perspektiv.

Bakgrund: HjÀrtsvikt Àr symtom pÄ en bakomliggande sjukdom. För att ange svÄrighetsgraden indelas den i fyra funktionsklasser utifrÄn symtomens svÄrighetsgrad. Vi skriver om hjÀrtsviktspatienter med grad III och IV. Lidandet beskrivs utifrÄn Katie Erikssons omvÄrdnadsteori. KÀnsla av sammanhang i livet och döendet beskrivs utifrÄn Aaron Antonovskys sammanhang i tillvaron och den egna sorgen inför döden beskrivs utifrÄn Elisabeth Kubler-Ross faser mot acceptans.Syfte: Syftet Àr beskriva hur hjÀrtsviktspatienter talar om döendet och döden.Metod: Detta Àr en systematisk litteraturstudie som resulterade i nio artiklar varav Ätta artiklar Àr utförda med kvalitativ metod och en Àr utförd med kvantitativ metod.

Tyst i klassen! : En etnologisk studie om sprÄkets sociala roll i en högstadiemiljö

Den hÀr uppsatsen undersöker hur det talade sprÄket pÄverkar socialt samspel, kamratkultur och arbetsmiljö i skolan. Studien bygger pÄ material som Àr insamlat genom etnologiskt fÀltarbete pÄ en högstadieskola i Uppsala, med tyngdpunkt pÄ kvalitativa metoder, sÄsom intervjuer och observationer. SprÄket kan betraktas som ett socialt redskap, som stÀndigt anvÀnds av skolungdomarna i vardagen, för att skapa nya eller bekrÀfta redan befintliga sociala och kulturella mönster. Uppsatsen beskriver skolmiljön som prÀglad av maktrelationer och sprÄket som en bÀrare av makt. Eleverna kan upprÀtthÄlla en hierarkisk social struktur genom att anvÀnda generaliserande benÀmningar gentemot andra elever.

Personers upplevelse av andlighet vid sjukdom: en litteraturstudie

Andlighet Àr en dimension som ofta förbises i omvÄrdnad. Syftet med litteraturstudien var att beskriva personers upplevelse av andlighet vid sjukdom. Femton vetenskapliga artiklar granskades med kvalitativ innehÄllsanalys. Analysen resulterade i fem kategorier: Att kÀnna tillit till Gud eller en högre makt, att kÀnna bönens betydelse, att behöva andligt stöd av andra, att tvivla pÄ Gud och att stÀrkas av kÀnslan i kyrkan och musiken. Resultatet visade att personer som drabbats av sjukdom fann styrka i Gud.

Matematik med toddlarna, det bara hÀnder : Ett examensarbete om de yngsta barnens matematiserande pÄ förskolan

I vÄr studie har vi valt att fokusera pÄ hur pedagogerna anser de arbetar matematiskt med de yngre barnen samt pÄ vilket sÀtt de synliggör matematiken för dem. Vi har Àven undersökt om pedagogerna anser om det Àr nÄgon skillnad i arbetssÀtt beroende pÄ vilken Äldersgrupp de arbetar med. I examensarbetet har vi inspirerats av fenomenografi och hermeneutik som metod. Avsikten med vÄrt examensarbete Àr att beskriva hur ett antal pedagoger anser de arbetar med matematik pÄ förskolan med de yngsta barnen samt pÄ vilket sÀtt de synliggör matematiken för barnen. Detta gör vi dels genom att beskriva pedagogernas olika uppfattningar (fenomenografi) men Àven vÄr egen tolkning (hermeneutik) av pedagogernas svar.Vi har valt att anvÀnda oss av kvalitativ intervjumetod, dÄ vi har intervjuat fyra pedagoger.

Patientupplevelser av mötet med sjuksköterskan, inom akutsjukvÄrden : En litteraturöversikt

Bakgrund: Möten mellan patient och sjuksköterska inom akutsjukvÄrden Àr alla unika, korta och ibland intensiva. Patienter som vistas inom denna miljö pÄ grund av ovÀntad skada eller sjukdom, kan vara sÄrbara och hjÀlplösa. Syfte: Att belysa hur patienten upplevde mötet med sjuksköterskan, i ambulansen och pÄ akutmottagningen. Metod: Litteraturöversikt av 15 kvalitativa och kvantitativa studier. Resultat: Presenterades i tvÄ teman; Professionellt förhÄllningssÀtt samt Kommunikation och information, med sex subteman.

Kommunikation i omvÄrdnaden : Sjuksköterskans kommunikation med barn och förÀldrar

Bakgrund BÄde förÀldrar och barn var kÀnsliga för hur de blev bemötta och hur man kommunicerade. Ord var endast en liten del av kommunikationen och barn lÀste av kroppssprÄket. Ett av de viktigaste arbetsredskapen en vÄrdgivare hade var ett korrekt bemötande och god kunskap om kommunikation. Syfte Att belysa kommunikationen mellan sjuksköterska, barn och deras förÀldrar i omvÄrdnaden. Metod En litteraturstudie med 12 inkluderade artiklar.

Pedagogers uppfattning om pedagogiskt drama inom förskolans verksamhet

Syftet med denna studie var att undersöka pedagogers uppfattningar om hur de anvÀnder vardagliga och icke-planerade samtal för att frÀmja barns sprÄkutveckling, samt vilken potential detta arbete kan ha.Undersökningen utgick ifrÄn en kvalitativ forskningsmetod i form av intervjuer som genomfördes med sex aktiva förskolepedagoger. De genomförda intervjuerna transkriberades och bearbetades för att kunna sammanstÀllas till ett tydligt resultat.Resultatet av studien har bland annat visat att pedagogerna Àr vÀl medvetna om att barn utvecklar sitt sprÄk i samspel och har dÀrför tÀnkt till angÄende hur de vill stötta dem i denna utveckling och hur de kan vara en sprÄklig förebild. Pedagogerna skiljer sig i sina beskrivningar av om och hur de anvÀnder sig av de vardagliga och icke-planerade samtalen som en sprÄkutvecklande metod i förskolan.En viktig slutsats som dragits av studien Àr att vissa av pedagogerna Àr vÀl medvetna om vad de önskar att uppnÄ med de vardagliga och icke-planerade samtalen och har tillsammans med sitt arbetslag lyft detta som en medveten metod för sprÄkutveckling, medan andra inte alls lyft det i arbetslaget.Genom denna studie hoppas jag kunna inspirera förskolepedagoger och andra som jobbar med eller pÄ annat sÀtt samtalar med barn att fÄnga upp och ta tillvara pÄ de vardagliga och icke-planerade samtalen. De har stor potential ? glöm inte bort att ta vara pÄ dem..

<- FöregÄende sida 34 NÀsta sida ->