Sök:

Sökresultat:

2139 Uppsatser om Medier - Sida 66 av 143

Twitter, går det att äta? : En undersökning om sociala medier i skolvärlden

Syftet med vårt examensarbete var att undersöka hur de sociala Medierna, exempelvis Twitter, Facebook och YouTube, används i svenskundervisningen. Litteraturen vi använde var tidsenlig. Detta var ett medvetet val eftersom de sociala Medierna är en tämligen ny företeelse. Som informationshämtande metoder använde vi elevenkäter som vi delade ut i en sjua, en åtta och två nior och tre lärarintervjuer med SO och svensklärare i dessa klasser. Enkätfrågorna belyste hur eleverna använder de sociala Medierna på sin fritid, om deras lärare använder de sociala Medierna i undervisningen och om de ansåg att de sociala Medierna passade i undervisningen.

Avspärrningar i den digitala världen : Om användandet av filtrering och blockering för att förhindra upphovsrättsintrång på internet.

Studien belyser utifrån ett designteoretiskt perspektiv hur några gymnasieelever designar sin förståelse för ett kunskapsområde genom att analysera elevernas multimodala presentationer i ett kursmoment. I studien ställs frågor om hur eleverna väljer teckenresurser för sin kommunikation om ett kunskapsområde, hur de förbereder och designar sin kommunikation och hur de gestaltar kunskapsområdet med olika representationer i sina multimodala presentationer. För att få svar på forskningsfrågorna har presentationer filmats och elever intervjuats. Studien visar att eleverna väljer språkliga teckenresurser och Medier de är vana vid att använda i skolan. Eleverna visar också en osäkerhet i hur lärandet fungerar och drar inte särskilt stor nytta av samspelet och kommunikationen i grupparbeten..

Psykiskt sjukas utsatthet i medierna : En granskning av Svenska Dagbladets och Expressens rapportering om psykiskt sjuka

Denna studie gick ut på att se om publiceringen av artiklarna som handlar om psykiskt sjuka och rättspsykiatri, ökade i omfång i Expressen och Svenska Dagbladet efter mordet på utrikesministern Anna Lindh den 10 september 2003. Vi ville även analysera några utvalda texter som tar upp psykiskt sjuka i samband med brott. Vi använde oss av både kvantitativa och kvalitativa metoder för att få en så heltäckande studie som möjligt. Det vi kom fram till är att artikelantalet i båda tidningarna ökade efter mordet på Anna Lindh. Dessutom såg vi en tendens till att Expressens artiklar är mer dramatiserande och innehåller fler och större bilder än Svenska Dagbladets artiklar..

Forza TV? : debatten kring den medierade valkampanjen i det italienska parlamentsvalet 1994

During the 1994 Italian elections many things were new for the voters. A new election system, new parties emerging where old traditional ones were dying out because of long ongoing corruption scandals that were coming up to the surface. In all this one man, Silvio Berlusconi, a famous Italian businessman, stepped in and with his two allied parties Lega Nord and Alleanza Nazionale he swept away the nation in a never before seen election campaign. Many things have been said about the motifs and the way he prosecuted the election campaign for the Forza Italia. But what I try to see for this thesis is the awereness in the Italian print media from this particular period - how and if the debate about an in just electoral campaign existed in the country from the date Silvio Berlusconi entered ?the playing field? as he called it and up to the days of election..

Hur uttrycker sig en företagskris på Facebook?

Facebook´s importance has grown significantly regarding crisis communication. A deficiency concerning what types of companies has been investigated earlier and how their crisis communication should be carried out on Facebook, has been identified. The aim of this study is to examine the crisis communication of a smaller company on Facebook and explore how this communication has been received by the company?s recipients. We apply an explorative approach on to a case study in order to answer the aim.

Kvinnor kysser försiktigt, mänstöter hårt :  Konstruktioner av kön, genus och sexualitet i sexrådgivning iAftonbladet och Expressen

Språket har en central roll i diskursanalys eftersom språket formar vår verklighet. På samma sätt bidrar Medier till hur vi upplever världen omkring oss. Medier förmedlar representationer av verkligheten och utesluter samtidigt andra. Ett forum där detta sker är sexrådgivningsspalter i kvällstidningar. En klichéartad bild av den sexuella relationen mellan man och kvinna är att mannen ses som styrd av drifter och instinkt medan kvinnan är nästintill ointresserad av sex.

Den digitala strategin : En rapport om arbetet med en digital strategi för ett litet, nystartat företag

Social media, such as Facebook, Instagram and Twitter, have become popular platforms for social communication, and, increasingly, also important channels for business marketing. For a business intending to use social media for marketing, however, developing a strategy and building a trademark can be a challenge. This report describes how a small, newly established business enterprise can develop a digital strategy with clear goals and practical guidelines. The report describes a digital strategy for Gelato Scarfó and shows how this strategy is made concrete through a set of guidelines. The guidelines develop a trademark for identification and loyalty, and give advice on how new materials can be made consistent with the trademark..

Hypersexualisering i spel : Kvinnliga dataspelares attityd till kvinnliga spelkaraktärer

Detta arbete har undersökt kvinnliga dataspelares attityder till hypersexualiserade spelhjältinnor för att utröna huruvida hypersexualitet är något som verkar avskräckande och vad som i så fall gör att det upplevs så. I bakgrunden undersöks hur hypersexualitet behandlas i både digitala spel och traditonella Medier med tonvikt på hur kvinnor presenteras. En studie genomfördes där deltagarna fick ange vilka intryck de fick av fyra olika karaktärsillustrationer. Det framgick att karaktärernas hypersexualitet upplevdes olika beroende på vilken attityd och pose karaktären visade. Hypersexualitet i sig utgjorde inget hinder för att använda karaktären för de flesta deltagarna men en karaktär som framstod som passiv och objektifierad upplevdes negativt och en karaktär som framstod som aktiv och stark upplevdes positivt..

Journalistrollen : en studie i skrivande journalisters yrkesroll

Denna forskning behandlar skrivande journalister och deras yrkesroll. Ändamålet med uppsatsen är att ge en klarare syn kring vad journalistrollen innebär och upplysa om att det inom denna roll finns mindre, men dock så viktiga, biroller. Fokus ligger på kvalitativa intervjuer med journalister från två lokaltidningar och en rikstäckande tidningen varvid diskussionerna kretsar kring journalisternas syn på sitt yrke, sin roll samt de möjligheter och begränsningar som finns i deras arbete. Det som kan konstateras är att journalistik är en komplicerad yrkesroll där gränserna för var rollen börjar och slutar är diffusa, men det gemensamma för samtliga journalister är det brinnande intresset för samhälle och politik, viljan att förändra och att ha möjligheten att förbättra. .

Konsten att bryta mönster: En konstnärlig studie och designlösning kring social hållbarhet

Detta examensarbete kretsar kring mediet ?utställning? och fenomenet ?mönster?, som tillsammans vill förmedla en upplevelse som syftar till social hållbarhet. Utefter en bakgrundsresearch där konst, design och begreppet social hållbarhet möts, följer en process mot en designlösning stödd av konstnärliga metoder. Resultatet eftersträvar att vara både användbart, dekorativt och samtidigt belysa ett viktigt område; mobbning. Medan ?mediedesign? främst kopplas till design för tryckta och interaktiva Medier, utforskar detta arbete även andra delar av ämnet som egentligen kan te sig i oändliga former..

Elevers kunskapsrepresentationer : En studie av gymnasieelevers gruppredovisningar ?ur ett didaktiskt designperspektiv

Studien belyser utifrån ett designteoretiskt perspektiv hur några gymnasieelever designar sin förståelse för ett kunskapsområde genom att analysera elevernas multimodala presentationer i ett kursmoment. I studien ställs frågor om hur eleverna väljer teckenresurser för sin kommunikation om ett kunskapsområde, hur de förbereder och designar sin kommunikation och hur de gestaltar kunskapsområdet med olika representationer i sina multimodala presentationer. För att få svar på forskningsfrågorna har presentationer filmats och elever intervjuats. Studien visar att eleverna väljer språkliga teckenresurser och Medier de är vana vid att använda i skolan. Eleverna visar också en osäkerhet i hur lärandet fungerar och drar inte särskilt stor nytta av samspelet och kommunikationen i grupparbeten..

Normer, presentation och självrepresentation : En kvalitativ studie om unga kvinnor som bloggar

In this paper we examine how young women present themselves on their weblogs. The main purpose of this study is to get their own opinions and thoughts about their own blogging, to see if we can find norms for how they present themselves and how the presentation online matches themselves offline. We put this in relation to information technologies, social software and Computer mediated communication, CMC. It´s also in our interest to see how the phenomenon of blogs, its role and methods of communication have changed and developed in the last few years, and whether there are differences in the way people use it according to age. The major finding is that, unlike previous research, the women in our study tend to be themselves in their weblogs and they do not manipulate their identities.

"Follow me, and I follow back" : En kvalitativ studie om unga killars upplevelser av sin twitteranvändning

Online social networks are a natural part of the lives of today?s western youth. Media and information literacy is a central part of research in Library and Information science and until now there has always been more focus on these subjects in a learning context rather than in an every day life context.The aim of this study is to further examine how adolescent boys value and trust the information they receive via Twitter in their personal lives, and how this effects their view of their environment. The study was done with a qualitative method, where we conducted interviews with six boys who were all born in 1997. The results showed that they knew how to react critically to information on Twitter.

Generation Z, medvetna outcasts eller en försummad social grupp?

Titel: Generation Z, medvetna outcasts eller en försummad social grupp? Författare: Philippa Ergel Uppdragsgivare: Göteborgs Stadskontor Kurs: Examensarbete i Medie--? och kommunikationsvetenskap vid institutionen för journalistik, Medier och kommunikation (JMG) vid Göteborgs universitet. Termin: Vårterminen 2012 Handledare: Malin Sveningson Sidantal: 53, inklusive bilagor Syfte: Syftet med denna studie är att öka samhällets förståelse för Generation Z genom att undersöka generationens attityder och värderingar i relation till samhälleligt deltagande och medieanvändning. Metod: Kvalitativ analys i form av semi--?strukturerade samtalsintervjuer Huvudresultat: Mina resultat visar på att Generation Z har ett stort intresse av att delta i samhällsutvecklingen, men att det inte upplever att de erhålls det utrymme de förtjänar.

Inte bara en kommentar : En studie om krishantering på sociala medier

AbstractTitle: It?s not just a comment ? a study about Crisis Management on Social MediaAuthor: Malin Pettersson 910624 and Amanda White 920310Year: Spring 2014Level: Bachelor degreeDepartment: School of Business and EconomicsSupervisor: Carina HolmgrenExaminer: Frederic Bill Purpose: The purpose of this paper is to develop and test a theoretical model for Crisis Management on social media. Method: The overall literature that was found consisted of traditional Crisis Management and the communication that goes with it, and it was mainly written for traditional channels such as newspapers. The theories could not concretely describe how organizations should handle crisis in Social Media. Therefore, this study focuses on if and how organizations can use the traditional theories when working with crisis management in social media. Through a qualitative method the study has examined and tested the model on three crises, and subsequently improved the model based on the empirical material and  the analysis that was made. Conclusion: The conclusion found that organizations need to adjust their crisis management after following guidelines for it to work on social media:-    Strategies should be limited to only one, and be either a rebuilding strategy or a bolstering strategy.-    The focus should be on emotional communication, and regarding the rational aspects the focus should be on actual actions and plans for the future.-    Clear guidelines for what type of questions and critics that should be answered should be set.

<- Föregående sida 66 Nästa sida ->