Sök:

Sökresultat:

3 Uppsatser om Mediepolitik - Sida 1 av 1

Blogg - Ett medium på frammarsch

Abstract Författare: Erik Bard och Michael Natanaelsson Handledare: Matts Halmerius Titel: Blogg ? ett medium på frammarsch Ämne: Medie? och kommunikationsvetenskap År: 2008 Definition: Här kommer vi att diskutera vad en blogg egentligen är, ramverket för att det skall vara en blogg samt hur de används, samt vilka genrer som finns inom bloggning, exempelvis politiska bloggar och modebloggar. Syfte: Att med hjälp av litteratur, tidningsartiklar och några utvalda bloggar ta reda på hur bloggar kan påverka politik, kommersiella syften, dagsagendan och ifall det kan bidra till en bättre demokrati. Vi ska undersöka vilken roll bloggen har gentemot de traditionella medierna och hur bloggen präglar vår åsiktsbildning och självbild i offentligheten. Diskussion: Hur kan bloggen sätta dagsagendan.

Film på svenska folkbibliotek? En diskursiv analys av statliga offentliga utredningar som behandlar folkbibliotekens verksamhetsmål och mediepolitik

This Masters thesis examines the position of films in Swedish public libraries. We have, by way of comparing various statistical data, determined that the status of film in public libraries is week. We have completed earlier research by mapping what genealogical, discursive patterns that could be outlined in the Swedish government reports from 1949 until today, focussing on the activity goals and media policy of the public library. We have, on the basis of Foucaults theories on genealogy and archaeology, where text documents are considered to be meta-descriptions giving each other authority, analyzed if there any discursive excluding or contextual formulations exist in the usage of the language concerning the goals and the media attitude of public libraries. We have mapped contextual discursive formulations that to the commissioners have become neutral starting points for their assumptions and conclusions.

Snacket om pressen! : En undersökning av debatten kring det svenska presstödet

SAMMANFATTNINGINTRODUKTION:Sedan 1960-talet har dagspressens uppgift och marknadssituation diskuterats. 1971 infördes ett presstöd som skulle rädda tidningar som inte ekonomiskt kunde klara att överleva av egna krafter. Presstödets vara eller icke vara har debatterats flitig sedan dess och åsikterna går isär om stödet snedvrider konkurrensen på dagspressmarknaden eller om stödet ger ett bidrag till den svenska demokratin och värnar om en mångfald av tidningar. Vad är det som skiljer debattörerna i synen på dagspressens marknadsförutsättningar? Vilka ideologiska övertygelser är det som håller debatten vid liv och vilka olika innebörder lägger debattörerna i begreppen mångfald och konkurrens?MÅL:Att undersöka debatten kring det svenska presstödet i de fyra dagstidningarna Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Sydsvenskan och Göteborgs-Posten.