Sök:

Sökresultat:

1124 Uppsatser om Medforskande,förskollärare,det förändrade uppdraget - Sida 36 av 75

Jag fÄr inte delta i mitt eget liv. ? en kvalitativ studie om hur personer med psykiska funktionshinder beskriver mötet med socialarbetare

The general objective of this qualitative study is to analyse and describe what people with psychiatric disabilities write on their blogs about their encounters with social workers. The questions the study is aiming to answer are: How do people with psychiatric disabilities describe their encounters with social workers? Do the informants describe instances of paternalism and advocacy? How do the informants describe their sense of meaningfulness, comprehensibility and manageability? The study is based on a theoretical framework in which empowerment and sense of coherence (SOC) are the key elements, along with the concepts of paternalism and advocacy as well as meaningfulness, comprehensibility and manageability. The research data was collected from blogs on to the blog forum Psykiatrin.blogg.se ? psykiatrins Robin Hood (meaning ?the Robin Hood of psychiatry?).

Produktkonfigurator

Rapporten presenterar skapandet av en produktkonfigurator och flera förslag pÄ hur den kan förbÀttras. Uppdraget gavs av System Andersson till tvÄ studenter pÄ Jönköpings Tekniska Högskola som genomförde detta som sitt examensarbete.Rapporten diskuterar möjliga lösningar pÄ en produktkonfigurator och visar ett resultat som utgÄr frÄn dessa lösningar. Produktkonfiguratorn i rapporten bestÄr av tvÄ delar.Dels konfigurationsdelen som hjÀlper anvÀndaren att skapa nya produkter utifrÄn valda artiklar. Artiklarna sorteras automatiskt av produktkonfiguratorn sÄ att endast kompatibla artiklar kan sÀttas ihop. Detta sker med ett ?drag and drop? grÀnssnitt.Dessutom innehÄller produktkonfiguratorn en kompatibilitetsdel, vars uppgift Àr att underlÀtta vid definierandet av kompatibilitet mellan artiklar.

Pedagogiskt samarbete mellan bibliotek och förskola i syfte att frÀmja barns sprÄkutveckling.

The present thesis is about how preschool children develop their language skills. The purpose is also to discuss how library and preschool can collaborate and in different ways together help the children to achieve different skills and to use their first and second language in a more appropriate way. The main problem identified from literature and own observations is why library and preschool dont collaborate to help young children to develop their language skills? Which reasons are behind a lacking collaboration? What can be done to increase collaboration between the library and the preschool? How can librarians and preschool teachers use their different professional skills in the best manner to be able to help the children to develop their skills in language acquisition? Is it possible to measure childrens language skills and how can one decide what characterizes a good collaboration? We started with a literature review and continued with collecting qualitative data by means of interviews with people who worked as librarians and preschool teachers, who were supposed to collaborate in a language oriented project. We have chosen different language theories by well-known scientists and we have only picked a few of them, which we considered relevant for the chosen topic.

"I alla fall har vi vÀxt tillsammans i rollen som familj och som förÀldrar" : En kvalitativ studie om familjehemsförÀldrars upplevelser av att vara familjehem

Syftet med studien var att undersöka hur nÄgra familjehemsförÀldrar upplever hur det Àr att vara familjehem och pÄ vilket sÀtt deras familj har pÄverkats av att bli familjehem. I studien har Ätta familjehemsförÀldrar frÄn fem familjehem intervjuats. Metoden som har anvÀnds Àr kvalitativ och studien utgÄr ifrÄn utvecklingsekologisk teori och systemteori. Resultatet i studien visar pÄ att familjehemsförÀldrarna upplever att de har fÄtt ett nytt perspektiv pÄ livet och deras förstÄelse för andra mÀnniskors situation har ökat. Flera familjehemsförÀldrar upplever att uppdraget har tagit mycket tid och energi, vilket för en del inneburit svÄrigheter att fÄ vardagen att gÄ ihop.

Bodaborg som spel: programmering

Vi har gjort vĂ„rt examensjobb pĂ„ reklambyrĂ„n Aptera. PĂ„ efterfrĂ„gan av Äventyrshuset Bodaborg, en av Apteras kunder, fick vi uppdraget att göra ett litet spel för reklamsyften, som ett sĂ€tt att nĂ„ ut till konsumenterna pĂ„ ett underhĂ„llande och lite nytĂ€nkande sĂ€tt. I reklambranschen Ă€r det viktigt att man har bra och nyskapande koncept för att folk ska lĂ€gga mĂ€rke till, och Ă€nnu viktigare, gilla reklamen. Och reklam finns ju i alla möjliga former, sĂ„ det kĂ€ndes som ett naturligt steg att Ă€ven anvĂ€nda dataspel som ett reklammedium. Vi var ett team pĂ„ fyra personer som skulle jobba med projektet, tvĂ„ grafiker och tvĂ„ datorspelstekniker och det skulle pĂ„gĂ„ under tio veckor.

Design anpassad för funktionalitet- Framtagning av skidklÀder med tejpning som sömförseglingsmetod

Studien avser framtagning av skidklÀder, en jacka och en byxa i herrstorlek, dÀr designen bestÀms av de funktioner som man vill uppnÄ i plaggen. Studien Àr gjord i samarbete med ett externt företag som valt ut uppdraget. En undersökning har genomförts för att fÄ fram vilka underlag som krÀvs för att plaggen ska gÄ att sömförseglas med tejp, vilket dÀrmed gör plaggen vattentÀta.Under projektets gÄng har olika metoder anvÀnts för att nÄ slutresultatet. Digital mönsterkonstruktion, toilesömnad, avprovning och gradering Àr de frÀmsta metoderna. Projektets mÄl har varit att leverera sömnadsprov pÄ bÄda plaggen i samma material som plaggen senare Àr tÀnkta att tillverkas i.

Kvinnliga tonsÀttare : interpretationsarbete och framförande av orgelmusik komponerat av fyra kvinnliga tonsÀttare

Denna rapport Ă€r en del av mitt exjobbsarbete i kursen TQDE10 vid LiU-Malmsten.Syftet med denna rapport Ă€r att presentera omfattning, resultat och arbetsprocess för mitt examensarbete vid Liu-Malmstens designprogram.Dokumentet innehĂ„ller Ă€ven vissa egna tankar och reflektioner, detta för att underlĂ€tta för lĂ€saren att följa projektets utveckling.Som exjobbsarbete har jag valt att samarbeta med Åstugan - kafĂ©t nĂ„n annanstans, ett trĂ€dgĂ„rdscafĂ© en mil norr om Nyköping.Uppdraget har bestĂ„tt av tvĂ„ delar, dels att förbĂ€tra, och Ă€ndamĂ„lsanpassa, cafĂ©ets fasta inredning för att skapa förbĂ€ttrade flöden för kund och personal; dels att ta fram en sittgrupp som den förmedlar (och förstĂ€rker) cafĂ©ts lantliga framtoning och historiska ursprung.Projektet Ă€r nu avslutat och har resulterat i en ny kassa- och serveringsdisk, ett utkast till möbelkollektion bestĂ„ende av fyra typer av bord samt tre typer av sittmöbler, möbleringsplan samt en möbelprototyp innehĂ„llande ett cafĂ©bord och tvĂ„ stolar.I prototyperna har jag efterstrĂ€vat att behĂ„lla hantverkskĂ€nslan i formgivning och konstruktionsval samtidigt som jag försökt hitta ett uttryck som kĂ€nns modernt och spĂ€nnande..

Fritidshemmets uppdrag att komplettera skolan : En studie med syfte att tydliggöra vad uppdraget innebÀr

Fritidshemmet har i uppdrag att komplettera skolan, men vad det innebÀr och pÄ vilka sÀtt det ska ske finns inte tydligt utstakat. Studiens syfte Àr dÀrför att bidra med fördjupad kunskap om vad fritidshemmets kompletteringsuppdrag innebÀr, genom kvalitativa intervjuer med rektorer och fritidspedagoger. Studien tar sin utgÄngspunkt i de motiv som finns till samverkan mellan skola och fritidshem, samt jÀmför sina resultat med tidigare forskning kring fritidshemmets kompletteringsuppdrag. Det visar sig att fritidshemmets förmÄga att bidra med en helhetssyn pÄ barnen Àr framtrÀdande bÄde nu och i tidigare forskning. FrÄn att fritidshemmets kompletteringsuppdrag tidigare har handlat om framförallt praktiska aktiviteter menar man idag att fritidshemmets perspektiv ska genomsyra skolan mer.

Vormseles historia : Formgivning av bok

Mitt examensarbete har gÄtt ut pÄ att stÄ för den grafiska formgivningen till en historiebok om byn Vormsele. Den hÀr rapporten behandlar de layoutmÀssiga och typografiska frÄgor som har varit relevanta för mitt arbete med boken.För att genomföra uppdraget har jag gjort litteraturstudier dÀr jag tagit fram riktlinjer för det praktiska arbetet med boken. Jag har lÀst böcker inom informationsdesign och mer inriktade böcker som behandlar layout och typografi. Litteraturstudierna gav mig ökad kunskap inom omrÄdet och jag kunde utifrÄn dessa fÄ en förstÄelse för vilka grafiska beslut som var nödvÀndiga att ta innan jag kunde pÄbörja sjÀlva layoutarbetet.Att sÀtta samman boken har varit ett omfattande arbete och mycket finns att lÀsa inom omrÄdet. Rapporten avser inte pÄ nÄgot sÀtt att behandla alla frÄgor som kan komma upp vid formgivning av en bok, utan behandlar de övergripande frÄgestÀllningar som har varit mest relevanta för mig i just detta arbete..

Utveckling av analysverktyg för testresultat

Scania Àr en ledande tillverkare av tunga lastbilar, bussar och industri- och marinmotorer. Inom organisationen finns ett ökande behov av att automatisera och underlÀtta analysfasen vid klimatsystemprovning. Idag utnyttjas en mÀngd mjukvaror för att analysera diverse data, men ingen Àr optimalt anpassad för arbetsuppgifterna inom analys av klimatdata. Uppdraget gÄr dÀrför ut pÄ att utveckla en mjukvara som ska effektivisera arbetet i analysfasen.Det har anvÀnts en mÀngd metoder under arbetes gÄng. Det har bland annat anvÀnts intervjuer vid insamling av kravspecifikationen.

Ett brinnande intresse, Ett aktionsbaserat utvecklingsprojekt

BAKGRUND: BorÄs brandkÄrsmuseum var i behov av en ny hemsida med pedagogiska funktioner och anvÀndarvÀnligt grÀnssnitt. Uppdraget gavs till den pedagogiska institutionen vid högskolan i BorÄs och resulterade till slut i det hÀr examinationsarbetet. SYFTE: Att skapa en lÀrande och interaktiv hemsida, frÀmst riktad till skolungdomar, som förmedlar den historia BrandkÄrsmuseet i BorÄs representerar. Samtidigt kommer vi att studera den process dÀr vi tillsammans med uppdragsgivarna utformar hemsidans innehÄll och funktion METOD: En aktionsbaserad ansats med inspiration av Lev Vygotskijs lÀrandeteorier. För systemutvecklingen har man utgÄtt frÄn ?Vattenfallsmodellen? och ?TvÄstegsmodellen?.

Konstruktion av CNC-Router

AASS (Applied Autonomous Sensor Systems, Centrum för TillÀmpade Autonoma Sensorsystem) arbetar med forskning inom autonoma system. Deras stora anvÀndningsomrÄden Àr utveckling av automatiska system till fordonsindustrin samt system till ÀldrevÄrden.AASS, har ett önskemÄl om en enklare modell av en CNC frÀs för enklare frÀsning till bland annat prototyptillverkning. Fokus ska ligga pÄ kostnaden dÄ precisionen inte Àr av största intresse.Uppdraget innebÀr att ta fram en konstruktion av en cnc- router med tre axlar med ett arbetsrum pÄ 600x450x150mm. Maskinen ska kunna skÀra i mjuka material som trÀ, plaster men Àven mjukare aluminium.Resultatet Àr en tre axlig cnc- router som drivs av tre stycken stepmotorer som Àr kopplade till respektive kulskruv. Cnc routern har ett arbetsrum pÄ cirka 600x450x150mm.

NÀringstillförsel och omvÄrdnadsdokumentation vid svÄr sepsis och septisk chock : En journalgranskning

Background: Insufficient nutritional support is associated with prolonged hospitalisation, impaired wound healing and impaired survival for patients in intensive care. In severe sepsis and septic chock, calculation of nutritional need is complicated since the metabolism is affected by decease. Aim: The aim of the study was to investigate nutritional support and to examine the quality of nursing documentation of nutritional status and nutritional support in patient records in severe sepsis and septic chock.  Method: The study was conducted as a retrospective investigation where 64 patient records were studied. The quality of documentation was examined in 10 patient records using an examinational model.Findings: Calculation of average nutritional support showed insufficient supply particularly in the two first days of intensive care. During the next five days nutritional supply was higher but individual variation was seen, why a clear picture of nutritional support is hard to detect.

Att skapa förutsÀttningar för lÀrande pÄ science center

Uppdraget som lÄg till grund för detta examensarbete var att utveckla Vattenfall Science Centers utstÀllning och verksamhet. Uppdraget formulerades i ett syfte att studera hur sciencecentret som koncept kan utvecklas genom att pröva hur ett sociokulturellt perspektiv pÄlÀrande yttrar sig i skapandet av en interaktiv installation. MÄlet med arbetet Àr att föreslÄ hurett science center kan formas och utvecklas för att skapa förutsÀttningar för lÀrande.Arbetet delades upp i tre delar. Första delen bestÄr av en studie av litteratur med syfteatt fÄ en övergripande bild av den forskning som berör lÀrande pÄ museer. MÄlet var att belysaviktiga aspekter för lÀrande pÄ museer.

Dans Àr inte idrott! : En kvalitativ studie om elevers attityder till dans

AimThe purpose of this study has been to examine attitudes towards dance in a broad sense, among Swedish schoolchildren. The study has been done with three different questions in mind: What do pupils think and express about dance? Are there any differences in attitude towards dance between girls and boys? And how do the pupils relate to gender conceptions in connection to dance illustrations?MethodEight pupils 12 ? 14 years of age have been interviewed separately during physical education lessons. During parts of the interviews dance illustrations were used in order to encourage the pupils in their discussions, especially when asked to relate to dance and gender conceptions. The statements have been interpreted from a gender theoretical perspective.ResultsMy interview study shows that male pupils to a larger extent than female pupils inhabit hostile feelings towards dance as part of physical education lessons.

<- FöregÄende sida 36 NÀsta sida ->