Sök:

Sökresultat:

35 Uppsatser om McDonald\'s - Sida 1 av 3

Snabbmatens risksamhälle : En kulturanalys av kropp, mat, ansvar och tillit inom McDonald's

Det övergripande syftet med denna uppsats är att analysera hur McDonald's som aktör förhåller sig till den aktuella debatten om riskerna med snabbmat. Hur försöker McDonald's upprätthålla förtroendet från oss konsumenter inom ramen för den aktuella debatten? Vilka nya åtaganden har McDonald's genomfört den senaste tiden vad det gäller sortiment och marknadsföring? Hur speglar snabbmatskulturen den västerländska människans vardag idag och hur relaterar till och använder sig McDonald's själv av denna tillvaro?.

Vistelsen på Ronald McDonald Hus : Påverkar vistelsens längd hur nöjda föräldrarna är med den fysiska och psykosociala boendemiljön?

Ronald McDonald Hus är en ackommodering som ger familjer med sjuka barn möjlighet att kunna bo och uppleva en hemlik miljö samtidigt som deras barn vårdas på sjukhuset. Syftet med studien var att undersöka om det förelåg något samband mellan vistelsens längd på Ronald McDonald Hus och hur nöjda föräldrarna var avseende den fysiska och psykosociala boendemiljön. Vistelsens längd i denna studie definierades som ?mindre än tre nätter? och ?mer än tre nätter.? Metoden var en komparativ och kvantitativ enkätstudie. Konsekutivt urval användes för att rekrytera deltagare.

McDonalds CSR-arbete : Utvecklingen och orsakerna

CSR - "Corporate Social Responsibility" is a concept that in recent years has become of bigger importance for companies. Even at McDonald's, which quickly grew into today's 217 restaurants, with up to 430 000 visitors daily. We have investigated how the McDonald's CSR work has evolved over time, how it looks today and what has influenced this development. Things that have influenced McDonald's and led to their CSR work proved to be scandals and changes in legislations. The PR value of working with CSR has also increased and a lot of the CSR work has shown to be economically viable.

Kulturens inverkan på lokal marknadsföring i ett globalt företag McDonald's i Frankrike

Syftet med den här uppsatsen är att visa att teoretikernas användning av McDonald's som paradexemplet för globak standardisering av marknadsmixen inte är helt rättfärdigat. För att illustrera detta har jag använt mig av McDnald's i Frankrike. Jag har ställt mig två huvudsakliga frågor; Vilka kulturella barriärer har McDonald's mött i Frankrike och hur har de använt sig av standardisering respektive anpassning av marknadsmixen? I en diskussion om kultur, kulturella skillnader och internationell marknadsföring skapar jag en grund för ett resonemang runt standardisering och anpassningsstrategier av marknadsmixen. Jag förklarar i min analys med hjälp av mitt empiriska material hur McDonald's har anpassat sig efter den franska kulturen samtidigt som de behållet ett standardiserat koncept världen över.Jag avslutar uppsatsen med fria reflektioner om frågeställningar som dykt upp under arbetets gång samt en kort slutsats som sammanfattar min analys om McDonald's anpassningsstrategier som jag alltså hävdar motsäger teoretikernas påstående..

Kundrelationer på menyn : ? En fallstudie av McDonalds erbjudande och kunders beteende för skapandet av långsiktiga relationer.

The study aims to understand the underlying factor why McDonald's customers return despiteprevious failure customer experiences. Why do customers come back to the company thatcontributes to the former dissatisfaction? McDonald's attempt to maintain unceasingpurposeful emergence fail at the local level, where the customer contact occurs. McDonald'sofferings and customers' bounded rationality results in that customers are satisfied with an"ok" experience, which adds to their low expectations of McDonalds. This makes clear thatMcDonald's does not have to make an effort through constant adaptation at the local level toachieve a "great" level of satisfaction.

Compare in-store atmospheres of McDonald?s in China and Sweden from a cultural symbolic perspective

The purpose of this study is using McDonald?s in China and Sweden as a case to find out how fast food restaurant retailers combine adaptation and standardization with symbolic attributes of store atmospherics under different cultural background, and find out possible reasons. The study used McDonald?s in a case format to study in-store atmospheres. Further, the research has an investigating and explanatory qualitative approach, collecting the empirical data through observation with photos.

McPeace? Ett storföretags roll i fråga om mellan- och inomstatlig fred.

The Golden Arches Theory of Conflict Prevention stipulerade att länder med McDonald's inte bekrigar varandra. Uppsatsen undersöker varför denna hypotes falsifierades efter att ha varit giltig i 32 år. Med i första hand kvantitativa metoder identifieras ett antal utslagsgivande faktorer för att ett land ska få McDonald?s. Det konstateras att demokrati förr var en mycket viktig faktor men idag helt upphört att var det, medan närheten till USA idag är viktigare än någonsin förr.

Ungas arbetssituation i genomströmningsbranscher : En studie av callcenter och McDonald's

Denna uppsats handlar om ungas arbetsmotivation och arbetstillfredsställelse i genomströmningsbranscher såsom callcenter och McDonald?s. Frågorna vi inledningsvis ställde oss är vad som motiverar ungdomar att söka sig till dessa arbetsplatser och vad som motiverar dem att stanna kvar. Tidigare forskning visar på att både callcenter och McDonald?s är typiska ungdomsarbetsplatser med hög personalgenomströmning, där arbetsuppgifterna framställs som begränsade med exakt definierade instruktioner för hur varje arbetsmoment skall utföras och hur lång tid det skall ta.

Anpassningar vid etablering för snabbmatskedjor i Saudiarabien? : Svenska Max till den arabiska halvön

Our increasingly globalized world has contributed to that more Swedish companies has expanded their business to more distant areas. One of these Swedish companies that now stands before their first international expansion is the Swedish fast-food chain Max AB. Max has chosen to start their expansion in Saudi Arabia, a country far away from Sweden, not only in terms of geographical distance but also in cultural. The cultural differences that Max will encounter may affect the business and result in to various adaptations that must be done in order to establish successfully. The thesis investigates the existing circumstances for the fastfood business in Saudi Arabia and shows which adaptations international fast-food chains should or must do as a result of the cultural distances they encounter.

Föräldrars upplevelse av miljön och bemötandet på Ronald McDonald Hus - en kvalitativ intervjustudie

Abstract Background: Families with sick children are expressing the needs of accommodation near the hospital, in order to be close to their children and be together as a family.Aim: To investigate how parents experienced the hospitality and the environment at the Ronald McDonald House (RMH) in Uppsala and how they feel their children have experienced the stay.Method: Descriptive qualitative interview study. Five parents who lived with their family at RMH between 2013- 2014 have been interviewed with a semi-structured approach. A qualitative content analysis with an inductive approach according to Graneheim and Lundman (2003) was conducted on a manifest level.Results: RMH made the families? situation easier. RMH met their needs of a homelike environment where they could be themselves; be together and maintain everyday routines.

Anpassningar vid etablering för snabbmatskedjor i Saudiarabien? : Svenska Max till den arabiska halvön

Vår allt mer globaliserade värld har medfört att alltfler svenska företag internationaliserar sin verksamhet till mer avlägsna områden. Ett av dessa svenska företag som nu står inför sin första utlandsexpansion är den svenska snabbmatskedjan Max AB. Max har valt att börja sin expansion i Saudiarabien, ett land långt ifrån Sverige, inte bara i termer av geografiskt avstånd utan även kulturellt avstånd. De kulturella skillnaderna som Max möter kan komma att påverka verksamheten och leda till att vissa anpassningar måste genomföras för en framgångsrik etablering. Uppsatsen undersöker det rådande förhållandet för snabbmatsbranschen i Saudiarabien och visar vilka anpassningar internationella snabbmatskedjor bör eller måste göra på grund av de kulturella skillnaderna de möter.

Hur arbetar hamburgerkedjor för att möta konsumenters krav på miljömässigt ansvarstagande? : en CSR-studie kring Max och McDonald?s miljöarbete i Sverige

SammanfattningTitel: Hur arbetar hamburgerkedjor för att möta konsumenters krav på miljömässigt ansvarstagande? - En CSR- studie kring Max och Mcdonald?s miljöarbete i Sverige.Nivå: C- uppsats i ämnet företagsekonomiFörfattare: Robin Enmark & Adam Pettersson BergströmHandledare: Agneta SundströmDatum: 2012-06Syfte: Syftet är att utreda och analysera utreda och analysera hur det miljöarbete som Max och McDonald?s bedriver i Sverige genomförs. Hur de förmedlar detta till sina konsumenter, hur konsumenterna uppfattar detta och hur kunderna belönar detta, utreds också.Metod: Data har samlats in både via en kvantitativ enkätundersökning med konsumenter och genom en kvalitativ intervju med Max hållbarhetschef.Resultat & slutsats: Max och McDonald?s arbetar på olika sätt för att möta konsumenters krav på miljömässigt ansvarstagande. Max har valt en strategi som går ut på att vara ledande inom miljöarbete men det är samtidigt en riskfylld strategi då den ställer höga krav att upprätthålla.

McDonald's - Ett komplicerat förhållande mellan vinst och etik i en alltmer kritisk värld

Förhållandet mellan vinst och etik kan för företag vara komplicerat. Organisationer kräver vinst för överlevnad, men många forskare är idag ense om att följandet av etiska riktlinjer, som behandlar miljö, hälso och samhällsåtaganden, eller ett såkallat CSR-arbete, även är av stor vikt för att klara dagens konkurrens. Samhället och dess konsumenter blir i sin tur, alltmer medveten om företags ansvarslöshet, och väljer följaktligen att stödja de som följer samhällets normer om rätt och fel. McDonald?s som under årens lopp utsått stor samhällskritik angående dess etiska överskridelser med bland annat hälsofarlig mat, arbetar numera aktivt med CSR- arbete.

Påverkar den kulturella bakgrunden konsumenternas associationer om ett varumärke? : En jämförande studie om McDonald's

Intresset för det valda uppsatsämnet uppstod av att se om det är kultur som påverkar varumärkesassociationer. Det var därmed intressant att fördjupa sig i två olika kulturer, nämligen USA och Sverige. Detta för att göra studien mer intresseväckande, då det handlar om en jämförelse mellan dessa två länder och för att ?verklighetsförankra? studien.Uppsatsen grundar sig på en kvalitativ ansats och avser att studera konsumenternas varumärkesassociationer. Den komponent som har analyserats, för att undersöka vilka associationer som uppstår är kulturellt bakgrund.

Mitt i prick : Optimerad internkommunikation

As competing organizations struggle to become more effective, one field stands out as one of the vital keys to success; internal communication. Even small errors in information handling can end up into obstacles that seem impossible to overcome. Managers constantly need to adjust the internal communication to fit variables that mirror the structure of the organization. This thesis is a study about how and in what magnitude structure affects organization?s internal communication.We have done qualitative interviews with McDonald?s and Diesel, two different global organizations within the branch of service business.

1 Nästa sida ->