Sökresultat:
11258 Uppsatser om Materialåtervinning - Sida 6 av 751
Keramik i bildämnet : En undersökning om lera som material i undervisningen för form
SammanfattningSyftet med uppsatsen har varit att söka reda på huruvida keramiklera används som material för undervisningen i formgivning i högstadie- och gymnasieskolan, varför eller varför inte materialet används samt att se på lärares inställningar till materialet. Metoden har varit en enkätundersökning bestående av frågor till högstadie- och gymnasielärare rörande olika aspekter vad gäller materialet keramiklera och lärarnas inställning till materialet. De svar enkätundersökningen gett visar på att keramiklera inte är vanligt förekommande i undervisningen för formgivning. Resultaten visar även att lärarna i brist på passande lokal, brännugn och tid väljer in andra material i sin undervisning som skulle kunna ersätta keramikleran..
Färsk ved till Hallstaviks pappersbruk :
Hallstaviks papermill is an industry plant within Holmen Paper. Hallstavik is a mechanical
mill and produce newspaper and journal paper. During year 2000, Hallstavik used
approximate 1.200 m3f spruce, either as logs or chips from sawmills. Due to that the
production is running continuously the mill also needs raw material at the same rate. At some periods the supply of raw material cannot keep up pace.
Matte painting with fysical models
Denna rapport handlar om hur man jobbar med en matte painting, och utgår ifrån bristfälligt material som inte är skapat för ändamålet, och med detta material ändå skapar en matte painting efter ad`s (art director)önskemål..
Ett nytt pedagogiskt material! : 4DFrame, hur kan man arbeta praktiskt med det?
The objective of this study is to investigate a new pedagogical material called 4DFrame, how it is experienced by informants and how suitable it is in education - in particular mathematics. Socioculturalperspective has a central role in this study when students are given opportunities for linguistic and social interaction during the experiment with the new pedagogical material. The methodology for this study has been visits, interviews, and observations. The study reveals that there are different views on the didactic potential for mathematics of the new teaching material, though no conclusions can be drawn regarding whether this material is more or less suitable in teaching since no research have been found that compares this with other pedagogical materials. Both national and international studies show the need to find alternative and better ways to make mathematic education meaningful.
Utveckling av en båtinteriör med avseende mot miljö, materialval och upplevelse
Både båtägare och båtproducenter blir allt mer miljömedvetna för var dag som går. Kunskapen om växthuseffekten, regnskogskövling, energiförbrukning och människans hälsa är mycket högre idag än för några år sedan. Båtindustrin är en konservativ bransh och inredningar baserade på exklusiva ädeträarter från regnskogen har historiskt sett varit mycket populära. Dessa material är även idag populära men på grund av den ökande kunskapen om miljöpåverkningar har fler kunder blivit accepterande av alternativa material. Detta medför att båtproducenter nu kan lansera nya ersättande material med bättre miljöegenskaper.Denna fakta bas är grunden till detta examensarbete som handlade om att utveckla och formge en nya mer miljövänlig båtinredning baserad på alternativa material.
Död och begraven : en analys av de avrättades behandling på galgbacken
This paper concerns the treatment of people at execution places and it is focusing on Gotland and the execution place called Galgberget. The material in the paper comes from Galgberget and a gallow in Denmark called Slots Bjergby. Together with this the laws of Gotland during the medieval and later periods are discussed and also how the archaeological material (especially the buttons) found on the excavation site can help to understand the people buried on the gallow site. The result of the analysis shows that the laws and the material found on the excavation site often tells different things. The punishments are often softer then what the law says.
Att katalogisera kyrkomusik En studie av Dübensamlingen och Statens musikbibliotek
rary of Sweden Statens musikbibliotek [51][pdf.gif] The aim of this study is to investigate how bibliographic description of music materials has improved through history. The historical aspect is given by a study of bibliographic data in different catalogues of a specific collection. The aim is also to understand what specific problems will arise in the work of cataloguing music materials and how the problems are discussed in the literature. The study is focusing of church music material and the history of churchmusic is therefore given an exposition. The origin of musical notation, which took place within the church, is also discussed.
Varför matematikmaterial? : Material i Montessoriinriktade och Reggio Emilia inspirerade förskolor
Vi har utgått ifrån det sociokulturella och fenomenografiska perspektivet i vår studie. Vår studie har behandlat vilket material som finns och används på respektive förskolor i arbetet med matematiken. Vi har även undersökt på vilket sätt materialet används av lärarna och av barnen samt om det finns en matematisk miljö på förskolorna, och i så fall, hur den kommer till uttryck.  Syftet  med vår studie  var att  ta  reda  på  användningen  av matematikmaterialet på förskolor som arbetar utifrån Montessori inriktad pedagogik och Reggio Emilia inspirerad pedagogik. Vi har även tagit reda på pedagogers tankar bakom matematikmaterial. Studien har inte som syfte att jämföra de olika pedagogikernas användning av material. Vårt empiriska insamlande material har tagits fram via intervjuer och observationer.
Det laborativa materialets och problemlösningens roll i årskurs 3 : Vilka uppfattningar har lärare och hög- respektive lågpresterande elever kring dessa områden?
Syftet med vårt arbete är att undersöka hur lärare arbetar med laborativt material samt problemlösning i matematik och när de tar in detta i sin undervisning. Vi avser även undersökavad högpresterande och lågpresterande elever har för uppfattningar kring dessa områden i matematik, samt vad lärarna tror att dessa elevgrupper har för uppfattningar om laborativt material och problemlösning.För att få reda på dessa frågeställningar har vi använt oss av strukturerade intervjuer med 15 högpresterande och 15 lågpresterande elever samt kvalitativa intervjuer med fem lärare.Resultatet av denna undersökning visar att laborativt material är något som mestadels används som hjälpmedel till lågpresterande elever. Problemlösning anses stimulera högpresterande elevers intresse för matematik i större omfattning, än de lågpresterandes.Problemlösningsuppgifterna anpassas sällan till elevernas nivå och mestadels tas dessa uppgifter från elevernas matematikböcker. Laborativt material ses som accepterat att använda blandklasskamraterna enligt de intervjuade eleverna, de flesta anser även att det skulle vara eller är roligt att använda laborativt material..
Förskolans miljö och material - barn som medskapare eller iakttagare
Syftet med denna studie är att undersöka ifall barn har inflytande över sin miljö och sitt material i verksamheten samt vilket perspektiv pedagogerna utgår från vid planering av miljön. Studien har utgått från följande frågeställningar: Anser barnen att de har inflytande över sin miljö och sitt material på förskolan, och i så fall hur tar detta sig uttryck? Vilket perspektiv ligger till grund för pedagogernas utformning av miljön i verksamheten? För att få svar på mina frågor har jag använt mig av en kvalitativ studie med semi-strukturerade intervjuer med intervjuguide, strukturerade intervjuer med intervjuformulär samt dokumentation i form av bilder.
Slutresultatet visar att det finns en vilja och önskan hos barnen att bestämma tillsammans med pedagogerna, att ha inflytande över miljö och material. Den faktorn som främst påverkar barns inflytande är det pedagogiska förhållningssättet hos pedagogerna, deras intentioner kan både vara stödjande och begränsande för barns inflytande..
Varseblivning av objekt i digital grafik : påverkan vid förändring av textur.
Syftet med detta arbete är att undersöka hur förändring av material påverkar varseblivningen av objekt när formen lämnas oförändrad. Detta kan vara av intresse då spel med realistisk grafisk stil blir mer och mer högupplöst vilket samtidigt ställer högre krav på de grafiska utvecklarna att framställa verklighetstrogna material.Jag har utfört en kvalitativ undersökning med personintervjuer av sex personer. Dessa sex personer har fått se tre objekt där de fått definiera objektets syfte. Intervjupersonerna fick sedan se objekten med olika material där mina frågor haft som mål att få respondenten att motivera uppfattat material samt det uppfattade materialets egenskaper. De intervjuades motiveringar om objekt och material har jag sedan tolkat utifrån litteratur om psykologi, främst om kategorisering som George Lakoffs bok "Women, Fire, and Dangerous Things" (1990) beskriver.Min undersökning har visat att uppfattningen av textur kan förändra ett objekts syfte och funktion.
Lärares syn på laborativt material i matematikundervisningen : en intervjustudie med sju lärare i årskurs 1-3
Syftet med denna studie är att ta reda på hur lärare ser på och använder laborativt material i matematikundervisningen. För att svara på studiens syfte och frågeställningar har kvalitativa intervjuer gjorts med sju lärare som undervisar i årskurs 1-3. Observationer har också gjorts för att se vilka laborativa material som finns och hur de används av lärare och elever.Analys av intervjuerna visar att lärarna i första hand nämner plockmaterial i intervjuerna. Andra material som är vanligt förekommande enligt både intervjuer och observationer är vardagens material (pengar) och skolans laborativa material (centicuber). Lärare berättar att det laborativa materialet används i så gott som alla områden i matematik.
Hur och med vad leker flickor och pojkar i förskolan? En komparativ kvalitativ studie om barns lek och deras val av material i Sverige och i Bosnien-Hercegovina.
Syftet med denna studie är att göra en komparativ studie och undersöka vilken typ av material barn på två förskolor i två länder använder sig av och hur de använder material i sin lek. Förskolorna ligger i Sverige och Bosnien-Hercegovina. Metoden bestod av observationer i de två förskolorna och pågick i fyra dagar i varje förskola. Den tidigare forskningen och den teoretiska utgångspunkten bestod av tidigare studier och teorier om socialisation och könssocialisation och hur detta inverkar i ett barns uppväxt och föreställningar om vad som är kvinnligt och manligt.
Resultatet i denna studie visar att barns val av material till viss del återspeglar rådande könsrollsmönster i båda länderna genom att flickor intar en mer omhändertagande roll av familj, medan pojkar visar styrka och tuffhet genom olika typer av krigslekar. Det var dock svårt att dra en generell slutsats, eftersom det fanns situationer där pojkarna valde material och typer av lekar som traditionellt betraktas som typiskt kvinnliga situationer.
Nya material - Nya möjligheter : En applikation av ett cellulosabaserat material
I takt med att vi förbrukar samhällets resurser så ökar intresset för att ersätta oljebaserade material med likvärdiga baserade på cellulosa. Det forskas mycket kring nya cellulosabaserade material och dess egenskaper, och det presenteras även nya material som är mer eller mindre färdiga för produktion. Vid en produkts utveckling och framställning finns det ett stort antal olika material tillhands att välja ibland. De traditionella och etablerade materialen är väl undersökta och deras egen skaper är välkända och väl dokumenterade, men så är inte alltid fallet med nya material som kommer fram från forskningen. En uppfattning är att det kan vara svårt att få ett material att gå från att vara ett intressant, nytt material till att det faktiskt hittar sin väg in till en produktion eller till att ingå i en produkt.Syftet med arbetet är att det ska vara till hjälp för de personer som är involverade i ett materials framtagande i förståelsen av om vad intressenter efterfrågar från ett nytt material.
Metallhantverket i Uppåkra ? en studie av ett hantverksrelaterat material
The aim for this essay is to identify and distinguish the metal casting of Uppåkra during late Iron Age by examine related material that primarily consist of finds made with a metal detector. I intend to, by analysing maps, concentrations in the detector material and probable constructions within the settlement, find patterns that can indicate a metal casting activity. The results of the essay show that a number of concentrations can be seen and that they both indicate metalworking activities and to some degree a structural specialization in the settlement. The exclusive artefacts also indicate that Uppåkra was a settlement with over-regional functions when it comes to traditions dealing with metal casting..