Sökresultat:
1758 Uppsatser om Marketing Law - Sida 57 av 118
Country-or-not : En kartläggning av hur svenska modeföretag kommunicerar country-of-origin
Marknadskommunikationens syften kan vara många, men att bygga företagets varumärke starkare kan vara en av anledningarna till kommunikation med omvärlden. Att som företag inneha ett start varumärke är en fördel på en allt mer globaliserad och konkurrensintensiv marknad. Det är därmed av vikt för företag att på ett tydligt sätt kommunicera sin identitet för att differentiera sig mot andra varumärken. En möjlig positioneringsstrategi att använda sig av för företag är att kommunicera varumärkets country-of-origin, något som enligt tidigare forskning kan vara extra gynnsamt för designrelaterade företag. Syftet med denna studie är att undersöka svenska modeföretags användning av country-of- origin i sin marknadskommunikation.
Kvalitetssäkring av tjänsteföretag : en studie av utbildningsföretagens auktorisation
Denna uppsats är en fallstudie som går ut på att beskriva företaget Icehotel AB och hur de gått tillväga för att bli ett attraktivt turistmål och framgångsrikt företag.Vi har genomfört en kvalitativ undersökning där vi intervjuat företagets VD Yngve Bergqvist samt kunder som besökt Icehotel. I resultatet redovisas svaret från dessa intervjuer.Vi har valt att lägga tyngdpunkten på marknadsföringen av Icehotel och hur de lyckats nå ut till människor från hela världen. I teoridelen tar vi upp Turistmarknadsföringens 8 P och Attraktionsutveckling. I analysen tillämpar vi sedan dessa på företaget.I slutsatsen diskuterar vi kring hur Icehotel gått tillväga för att bli ett framgångsrikt företag. Vi tar upp promotion av företaget, samarbetspartners samt den professionella marknadssegmenteringen..
Smartphones som ny marknadsföringskanal : Nya möjligheter inom precision, segmentering och relationer
Syfte: Syftet med den här uppsatsen är att öka förståelsen för hur samhällets och teknikens senaste utveckling har bidragit med nya marknadsföringskanaler och vad detta innebär för företags marknadsföringsstrategier. Med detta syfte som utgångspunkt har tre forskningsfrågor formulerats för att avgränsa forskningen än mer:Hur kan smartphones som marknadsföringskanal hjälpa företag att precisera sin marknadsföring till kunden?På vilket sätt har den nya mobila tekniken, i form av smartphones, påverkat företags segmenteringsmöjligheter?Hur kan ett företag använda sig av smartphones, som ett verktyg för att hantera kundrelationer?Metod: Uppsatsen är resultatet av en kvalitativ studie med en huvudsaklig induktiv inriktning. Primärdatainsamlingen har skett genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer.Slutsats: Efter att ha undersökt detta ämne har vi dragit slutsatsen att valet av smartphones som kanal kan hjälpa företag att precisera sin marknadsföring genom att telefonen är tillgänglig och personlig för kunden. Därför menar vi att kunders integritet och acceptans kommer att vara avgörande faktorer och viktiga att beakta.
Från TV-TV till Social-TV : En studie av strategier för Webb-TV och Sociala Medier
This study explores how online television works and how it is integrated with social media such as Facebook, Twitter and blogs. Through three qualitative interviews with representants from different fields of work regarding online television, we have concluded how online television is being used in Sweden today and concludes with examples of what the future of online television could look like. Representatives from the following companies have been interviewed: SBS Media Group Sweden, Strix Television and Mediamätning i Skandinavien. The use of social media for marketing of online television is a fact for the companies in this study. However, the result of the study shows that theres room for development in the integration between online television and social media.
Biodling i Stockholms stadskärna : Ekonomi, ekologi eller ekosofi?
Previous research confirms that there is a major decline of pollinators worldwide. Investigations have mainly focused on pollination services in the agricultural landscapes and therefore, there is a lack of knowledge on the effects pollinators may have in urban environment. This paper examines the presence of honey bees in central parts of Stockholm, Sweden. The study presents what conditions, possibilities and motives there are behind the phenomenon of urban bee keeping. I found ten locations with beehives and a total of 18 hives within the delimited area. Nothing seems to indicate that conditions may limit the presence of honey bees.
En conjoint analys av förpackningsattribut.
Abstract
Title: A conjoint analysis of packaging attributes. How can the attributes of a
product?s packaging best look like to attract the consumer?
Authors: Linda Granberg & Helena Niklasson
Supervisor: Jan Svanberg
Department: School of Management, Blekinge Institute of Technology
Course: Bachelor?s thesis in Business Administration, 15 credits
Purpose: The purpose is to find out how visual and technical attributes on
product packaging affects the consumers tendency to want to buy the product.
Method: Conjoint analysis and a quantitative survey.
Results: When developing a package for a food product we?ve reached the
conclusion that it is most important to have clear product information on it.
The consumer wants it to be simple and easy to use, the people under time
pressure seeks product with new technology which can save them time..
Grafisk profilering med praktisk tillämpning på Rookiefestivalen
This degree project includes both a theoretic component and a practical component within the graphicprofiling domain. Literature on graphic design has been studied for the theoretical part and the achievedknowledge has been used for the practical part. The project has been to produce graphic materialfor ?Rookiefestivalen? in Hultsfred.In modern society it is important for a corporation to distinguish itself from others by using a graphicprofile. Through using a graphic profile the company can have an affect on how it is perceived byothers.
Oberoende aktörer och customer perceptions of value
Idag är många skogsägare i Sverige beroende av olika aktörer för att sköta och avverka sin skog. Dessa aktörer är ofta samma företag som de säljer sitt virke till. Skogspartner AB (vidare SP) är ett litet företag som vill positionera sig inom marknaden för skogsbruksplanering, som ett företag som erbjuder oberoende rådgivning och tjänster.Syftet med denna studie är att bedöma den framtida möjligheten att positionera SP som ett oberoende företag genom att undersöka marknadspotentialen för oberoende skogsbruksplaner. Marknaden för skogsbruksplaner består främst av skogsföretag som erbjuder planer som en del av en helhetsservice. Dessa företag lägger sedan ut planeringen åt underleverantörer.
CRM via Facebook : En kvantitativ studie om den svenska millenniegenerationens uppfattning av företags CRM-aktiviteter via Facebook
ProblemområdeAnvändningen av digitala sociala nätverk har under de senaste åren ökat och Facebook är det nätverk med flest anhängare över hela världen. Statistik tyder på att användningen av sociala medier och Internet är en väsentlig komponent i den svenska befolkningens vardag, speciellt bland den yngre generationen. Millenniegenerationens användning av sociala medier kan betraktas som en förutsägelse över hur framtida generationers konsumentbeteende kommer att se ut och är därmed av stor relevans för marknadsförare för att hålla sig uppdaterade kring denna generation. Företagens största utmaning idag är att skapa en god kundrelation via de sociala medierna. För att bättre förstå konsumenters beteenden behövs vidare forskning i ämnet, vilket har mynnat ut i studiens problemformulering:? Hur uppfattas CRM-aktiviteter via Facebook av den svenska millenniegenerationen? Teoretisk ansatsDen teoretiska ansatsen har delats in i fyra delar; relationsmarknadsföring och CRM, sociala medier, marknadsföring via sociala medier och Facebook samt millenniegenerationen och segmentering.
"Hjälper mig att förstår vad text handlar om" : en undersökning av två skolexterna läxläsningsverksamheter
?This is a study of two school extern homework activities dedicated to helping students with their homework. The questions at issue are 1) how are the homework activities organized when it comes to financing, planning, marketing and implementation? 2) Who participates as staff as well as students and what are the requirements for participants? 3) What are the reasons for students to attend school external homework sessions? Material was gathered by a survey among the students at the activities and by interviews with principals for each activity. Two main findings are that the homework activities are almost exclusively visited by students with immigrant background and that the main reasons for participating are difficulties with the Swedish language, and parents not being able to help their children with homework.
Serviceerbjudande : En jämförelse av skola och omsorg mellan Sverige och Virginia (USA).
Syfte: Mitt val av ämne härstammar från egna reflektioner och erfarenheter av att bo och leva i USA ett antal år. Jag har successivt insett att det är större skillnad mellan våra kulturer än vad jag hade förväntat mig. Med tre barn i skolan är kontaktytan mot utbildning stor och det går inte att undvika att göra jämförelser. Ämnet för uppsatsen landade i en jämförelse av serviceerbjudanden med skola och omsorg som tillämpningsområde. Syftet med uppsatsen är att med marknadsföring och service management som teoretisk bas beskriva och analysera serviceerbjudandet gentemot barnfamiljer i Virginia och Sverige.
Hur används intranät? En studie av EkaForum, Eka Chemicals intranät.
Intranets has been marketing as the tool for solving the organisations information problems. My interest is to see how an intranet works in an organisation. This study was an investigation about the use of EkaForum, the intranet of Eka Chemicals, at the Rollsbo division. The study aimed to evaluate how EkaForum is being used, firstly as a transmitter of information and secondly as a communication tool for the organisation. The study was constructed as a quantity survey based on a questionnaire with 24 questions and was sent out to the staff of Rollsbo division.
Värdet av lojalitet : Vad är lojalitet egentligen värd för en mediaplaneringsbyrå i Singapore?
Marketing in a business-to-business environment differs from its counterpart in the business-to-consumer market. Where the latter focuses on customer satisfaction, the former is all about value. This value creates loyalty between seller and buyer. Creating loyalty is becoming more and more important in the media planning industry as fierce competition reduces profit margins. Value is created through selling what a client wants at an acceptable price.
Ömsesidigt utbyte av manipulationer - en studie i social kompetens
Social competence is an effective weapon at all costs on today?s market. In many job ads we can see the words to be socially competent. In our report we have studied the subject?s social competence, relations, relationship marketing and personal networks and looked to the connection these subjects have to one another.
Att skapa en multisensorisk sinnesupplevelse : En marknadsföringsstrategi för detaljhandelsföretag
Uppsatsens syfte är att analysera och diskutera varför och på vilka sätt ett detaljhandelsföretag bör erbjuda kunden en multisensorisk varumärkesupplevelse. Uppsatsen kommer att ge företag ökad förståelse för Sinnesmarknadsföring och vad det får för konsekvenser vid utformandet av servicelandskapet.Vi har använt oss av både en kvantitativ och en kvalitativ metod. Den kvantitativa metoden innebar ett experiment där vi undersökte doft- och ljudets påverkan på kundbeteendet. Experimentet utfördes på en utvald yta på EM Kalmar Severins i samband med den specifika produktgruppen soffa. Den kvalitativa undersökningen genomfördes med observationer, 15 kundintervjuer samt en intervju med varuhuschefen..