Sök:

Sökresultat:

6032 Uppsatser om Lyssna till elevers röster - Sida 11 av 403

Elevers delaktighet i fritidsverksamheten

Examensarbetet behandlar delaktighetsbegreppet i fritidshemsverksamheten. Syftet med vÄr undersökning var att se hur delaktiga eleverna Àr i fritidsverksamheten och hur pedagogerna arbetar med elevdelaktighet. Alla har rÀtt till en likvÀrdig utbildning men hur det kommer till uttryck i verksamheten kan se olika ut beroende pÄ de förutsÀttningar som finns. Undersökningen belyser pedagogers bristande kompetens att tillgodose elevers behov. Via den empiriska insamlingen framkommer det att pedagogerna som intervjuats Àr överens om vad begreppet delaktighet innebÀr.

Auditiv vÀxtinlÀrning : att lyssna sig till kunskap om vÀxter

Finns det nÄgot alternativ till vÀxtlistor nÀr vi Alnarpsstudenter studerar lignoser ute i parken? VÀxtlistorna ger endast svenskt och vetenskapligt namn men ingen annan information och har dÀrför sina begrÀnsningar för oss studenter nÀr vi studerar vÀxterna pÄ plats i parken. Lösningen finns och Àr ingalunda unik. Att kunna lyssna pÄ fakta om vÀxterna i parken Àr inte bara praktiskt och enkelt, det kan ocksÄ ge mer och bÀttre information som ökar vÄra kunskaper om dem. Syftet med min uppsats Àr att belysa vilka fakta studenter och lÀrare vill lyfta fram vid inlÀrning av vÀxter i Alnarp och med det som utgÄngspunkt skapa en inspelad ljudfil som mall för framtagning av ljudfiler för auditiv inlÀrning av vÀxter vid SLU i Alnarp. Mina forskningsfrÄgor Àr: ?Vilken information vill studenterna kunna lyssna pÄ nÀr de studerar vÀxter? ?Vilken information tycker lÀrarna Àr relevant för studenterna att lyssna pÄ? ?Hur kan en prototyp utformas sÄ att den kan fungera som mall för framtida ljudfiler vad gÀller innehÄll och lÀngd? Jag inledde mitt arbete med en undersökande fas för att fÄ en bild av vad som gjorts inom omrÄdet.

Elevers"eget arbete"- ett inlÀrningshinder eller en utvecklingsmöjlighet?

Detta arbete Àr en studie om elevers"eget arbete". Undersökningens syfte Àr att kritiskt granska arbetsformen. Informationen samlar jag in via en mindre litteraturstudie och empiriskja unsersökningar. Slutsatser jag gjort i undersökningen Àr att arbetsformen kan vara ett inlÀrningshinder om eleverna bara fÄr arbeta efter denna metod..

?Det finns alltid allting att l?ra sig? En kvalitativ intervjustudie om tidigare elevers erfarenhet av l?rande p? apl och betydelsen av apl f?r anst?llning efter anpassad gymnasieutbildning

Andelen unga med intellektuell funktionsneds?ttning som kommer i arbete efter avslutad gymnasieutbildning ?r oproportionerlig l?g. Forskningsl?get visar p? en bild av en marginaliserad grupp i samh?llet som i ?verg?ngen mellan skola och arbetsliv st?lls inf?r en komplex verklighet med flera inblandade akt?rer. Elevernas m?jlighet att under gymnasietiden prova olika typer av arbete n?mns som en av flera framg?ngsfaktorer f?r anst?llning men elevernas r?ster om betydelsen av arbetsplatsf?rlagt l?rande, apl, saknas i stort sett helt inom forskningen. Syftet med studien var att unders?ka hur n?gra elever som avslutat sina studier p? anpassad gymnasieutbildning upplevde och erfor l?rande p? apl och syftet var ocks? att unders?ka deras uppfattning om betydelsen av apl f?r att komma in p? arbetsmarknaden, vilket preciserades i f?ljande fr?gest?llningar: Vilka erfarenheter av och uppfattningar om l?rande p? sin apl-plats har tidigare elever p? anpassat gymnasium? Vilken betydelse anser eleverna att apl har f?r m?jligheten till anst?llning? Studien tog sin teoretiska utg?ngspunkt i sociokulturellt och specialpedagogiskt perspektiv och metoden som anv?ndes var semistrukturerade kvalitativa intervjuer som sedan analyserades tematiskt. Resultatet visade att apl givit studiens deltagare viktiga erfarenheter och yrkesrelaterade f?rdigheter som f?r de flesta lett till syssels?ttning och arbete.

Elevperspektiv pÄ motivation i matematik : En studie kring elevers uppfattningar om motivation i grundskolans tidiga Är

Denna studie handlar om elevers uppfattningar om motivation i Àmnet matematik. Syftet med denna studie var att lyfta fram elevers egna utsagor och upplevelser om sin motivation, samt fÄ en bild av eventuella förÀndringar eller mönster kring elevers motivation till matematikÀmnet under deras tidiga Är i grundskolan. Studien har genomförts med hjÀlp av elevenkÀter och elevintervjuer, dÀr kvalitativa och kvantitativa metoder kombinerats för att möjliggöra ett fördjupat analysarbete i undersökningens resultatdel. HÀr presenteras elevers uppfattningar av motivation i Àmnet matematik samt deras tankar om vad som pÄverkar motivationen. Analysen av resultaten visar att eleverna har en god uppfattning om vad som pÄverkar deras motivation. De ger mÄnga exempel, dÀr fysiskt och psykiskt vÀlmÄende samt lÀrarens pedagogiska arbete i klassrummet, har betydelse för motivationsprocessen.

En studie om lÀrares hÀnsynstagande till elevers olika
lÀrstilar i lÀs- och skrivundervisningen

Syftet med vÄr studie Àr att beskriva och fÄ en förstÄelse för hur lÀrare i Är 1-3 tar hÀnsyn till elevers olika lÀrstilar i lÀs- och skrivundervisningen. VÄr frÄgestÀllning Àr om lÀrare har de olika lÀrstilarna i Ätanke i lÀs- och skrivundervisningen och för att fÄ svar pÄ detta har vi gjort djupintervjuer med lÀrare i tidigare Är frÄn Norr- och VÀsterbotten. FrÄn resultatet kan vi utlÀsa att lÀrarna tar hÀnsyn till elevers olika lÀrstilar i lÀs- och skrivundervisningen genom att de har stor variation i arbetssÀtt och varvar teori och praktik, men de gör det utan vetskap om att de i grunden utgÄr frÄn olika teorier. Det vi kan konstatera utifrÄn denna studie Àr att lÀrarna Àr vÀl medvetna om att elever lÀr med olika sinnen och att variationen Àr av största vikt..

Elevers tolkningar av övergÄngen mellan vissa representationer av funktionsbegreppet

Syftet med arbetet Àr att upptÀcka vilka förestÀllningar eleverna har om funktionsbegreppet genom att undersöka elevers tolkningar av övergÄngen mellan representationsformerna graf, situation och formel. I undersökningen anvÀndes enkÀt och kvalitativ intervju för att undersöka detta. Resultatet visade att de undersökta eleverna som befann sig i slutfasen av Matematik B har svÄrigheter med att översÀtta frÄn en representationsform till en annan men Àven att eleverna har missuppfattningar kring funktionsbegreppet. Det var inte möjligt att göra en generalisering av elevers missuppfattningar om funktioner. Dock belyser denna undersökning de svÄrigheter dessa elever har..

Vi Àr ju viktiga för barnen pÄ alla sÀtt. : En studie om elevers sjÀlvbild och relationsbyggande i skolan.

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka vilken inverkan pedagogers relation kan ha pÄ elevers sjÀlvbild, samt vilka strategier som anvÀnds för att bygga relationer. Undersökningen Àr en kvalitativ undersökning som genomfördes med intervjuer. Totalt intervjuades 5 pedagoger, och alla intervjuer följde samma intervjuplan. Resultatet visar att relationer Àr mycket viktigt för att stÀrka elevers sjÀlvbild, relationskompetens Àr en egenskap som inte kan lÀras in, men det Àr ÀndÄ viktigt som blivande pedagog att ta del av det i utbildningen. Inga speciella strategier anvÀnds för att skapa relationer till eleverna, men SET anvÀnds av lÀrarna speciellt i de yngre Äldrarna.

Sounds of our lives : Buller i klassrummet utifrÄn bildlÀrarens perspektiv

Det ha?r arbetet handlar om hur jag utvecklar mitt oboespel och min musikaliska fo?rsta?else fo?r tva? stycken: Mozarts oboekonsert (sats 1 och 2) och Strauss oboekonsert (sats 1). Anledningen till att jag har valt just dessa stycken a?r att de vanligtvis a?r obligatoriska pa? provspelningar. Eftersom jag ga?rna vill ha ett orkesterjobb ma?ste jag fo?rst vinna en provspelning.

Familjebehandling ur barns perspektiv

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med detta forskningsarbete Àr att skapa en djupare förstÄelse för hur elever och lÀrare resonerar kring respekt och samarbete.ForskningsfrÄgor:Hur resonerar idrottslÀrare kring samarbete och respekt?Hur resonerar elever kring samarbete och respekt?Till detta följde en fördjupning av fenomenet respekt.MetodVid datainsamlingen anvÀndes tema-intervjuer av halvstrukturerad kraktÀr dÄ en intervjuguide anvÀndes vid samtliga samtal. DÄ erhölls svar frÄn 6 st informanter, tvÄ lÀrare och fyra elever, samtliga informanter var antingen lÀrare för- eller elever i grundskolans yngre Äldrar.ResultatResultatet visade att lÀrarnas resonemang om respekt handlade om att kunna lyssna pÄ eleverna, att man visar varandra lika vÀrde. En av lÀrarna uppfattade respekt sammanlÀnkat med beundran som nÄgot positivt och respekt sammanlÀnkat till rÀdsla som nÄgot negativt. Den andre lÀraren menade att respekt inte Àr nÄgon obehaglig kÀnsla men att respekt som beundran var missbruk av respekt.

Matematikundervisning pÄ elevens villkor

UtifrÄn elevers attityder till matematik och matematikundervisning samt forskning om matematikundervisning och hur elever bÀst motiveras Àr syftet med denna uppsats att förbÀttra matematikundervisningen pÄ gymnasieskolan. För att ta reda pÄ elevers attityder till matematik och matematikundervisning har 183 elever frÄn tvÄ gymnasieskolors naturvetenskapliga program i södra Sverige tillfrÄgats i en enkÀtundersökning. Undersökningen visar bland annat att eleverna i större utstrÀckning Àn vad de gör vill arbeta kommunikativt och med öppna arbetssÀtt i matematikundervisningen. Uppsatsens huvudsakliga slutsats Àr att: för att motivera elever och skapa förutsÀttningar för dem att utveckla förstÄelse för matematik bör matematikundervisningen innefatta mer kommunikation och öppna arbetssÀtt..

Att MĂ„la KĂ€nslor Med Musikens FĂ€rger : En studie om hur man kan skapa musik fo?r olika typer av ka?nslor

Arbetet handlar om hur musik kan pa?verka ma?nniskans ka?nslor och fantasier och hur man kan skapa musik fo?r att va?cka en specifik ka?nsla hos lyssnaren.Syftet med arbetet a?r att fo?rso?ka fo?rsta? varfo?r man blir pa?verkad pa? ett visst sa?tt av olika sorters musik och framfo?r allt om det ga?r att fo?rmedla specifika ka?nslor till den generella lyssnaren.Arbetet besta?r dels av sja?lva uppsatsen, men a?ven skapandet av sju olika musikstycken som 128 fo?rso?kspersoner har fa?tt lyssna pa?. Styckena a?r fra?n olika genrer: drama, komedi, ka?rlek, skra?ck, action, fantasy samt slutligen a?ventyr. Personerna har fa?tt lyssna pa? musiken fo?r att sedan fo?rso?ka hitta ra?tt genre.

Att stötta eller inte stötta, det Àr frÄgan Anhöriga till substansberoende och deras behov av stöd i sjukvÄrden

Syftet med uppsatsen Àr att belysa hur sjukvÄrden kan stötta anhöriga till substansberoende. I bakgrunden beskrivs definitionen av anhöriga och nÀrstÄende, samt en beskrivning pÄ anhörigstöd och anhörigperspektiv. I bakgrunden redogörs Àven för alkoholen och narkotikans effekter pÄ mÀnniskan samt dess konsekvenser. Uppsatsen Àr uppbyggd pÄ en integrativ litteraturstudie enligt Fribergsmodell, detta med hjÀlp av elva vetenskapliga artiklar.Resultat: Sex teman (tid, samtal, hopp, tillgÀnglighet, att lyssna och anpassning) syntetiserades ut ur de kvalitativa artiklarna och statistik plockades fram ur de kvantitativa artiklarna. För att anhöriga till substansberoende ska fÄ stöd krÀvs vissa faktorer frÄn sjukvÄrden.

En analys av ett diagnostiskt lÀs- och skrivprov (DLS) ur ett specialpedagogiskt perspektiv

Studiens syfte Àr att undersöka om DLS (diagnostiskt lÀs- och skrivprov) fungerar som ett redskap för att undersöka elevgruppers och enskilda elevers kunskapsnivÄ i svenskÀmnet. Undersökningen har genomförts med en elevgrupp om 73 elever i skolÄr 7 varpÄ statistik gjorts pÄ deras resultat. Vidare har den genomförts genom att detaljgranska tre utvalda elevers resultat. Bland slutsatserna mÀrks att DLS fungerar vÀl för specialpedagogen i dennes handledande roll gentemot ÀmneslÀrarna och att det Àven Ätminstone vad gÀller rÀttstavning och ordförstÄelse fungerar i den utredande rollen genom att resultatet nogsamt kan analyseras och ge en bild av en elevs fÀrdigheter i svenskÀmnet. LÀsförstÄelsetestet kan enligt undersökningen översiktligt ge en bild av enskilda elevers lÀs- och skrivsvÄrigheter men bör kompletteras för en djupare analys..

Kan lÀrares förvÀntningar pÄ elevers prestationer pÄverkas av elevernas socioekonomiska bakgrund?

Syftet med undersökningen Àr att belysa hur högstadielÀrare verksamma pÄ olika skolor i södra Sverige resonerar kring elevers socioekonomiska förutsÀttningar kan pÄverka lÀrares förvÀntningar pÄ elevernas prestationer i skolan, vilket ocksÄ var grunden till de tre frÄgestÀllningar som studien bygger pÄ. Vi har genomfört studien med hjÀlp av kvalitativa metoder. Resultatet frÄn fyra semistrukturerade intervjuer pÄ fyra olika skolor har tolkats med hjÀlp av relevant litteratur och aktuell forskning. Intervjupersonerna menar att socioekonomiska förutsÀttningar har stor betydelse för elevers resultat. PÄ grund av elevernas olika socioekonomiska förutsÀttningar hade majoriteten av lÀrarna olika förvÀntningar pÄ sina elever.

<- FöregÄende sida 11 NÀsta sida ->