
Sökresultat:
498 Uppsatser om Lund - Sida 29 av 34
Kvinnors upplevelser av övervikt och fetmas påverkan på deras vardag : - en analys av bloggar skrivna av kvinnor.
Titel: Kvinnors upplevelse av övervikt och fetmas påverkan på deras vardag - en analys av bloggar skrivna av kvinnor.Författare: Wigholm, Ann-Marie; ÖsterLund, FeliciaInstitution: Institutionen för hälsa och lärande, Högskolan i SkövdeProgram/Kurs: Examensarbete i omvårdnad, 15 hpHandledare: Lund, Annelise, TillyExaminator: Brovall, MariaSidor: 23Datum: 150422Nyckelord: Fetma, hälsa, lidande, ohälsa, övervikt Bakgrund: Övervikt och fetma har ökat och blivit ett folkhälsoproblem i samhället. Problemet kan leda till lidande hos individen, både fysiskt och psykiskt. För att bibehålla en god hälsa och undvika övervikt eller fetma har sunda levnadsvanor stor betydelse. Sjuksköterskan har en viktig roll i att stödja och motivera patienten, för att uppnå fysiskt och psykiskt välbefinnande. Syfte: Att belysa kvinnors upplevelser av övervikt och fetmas påverkan på deras vardag.
Dekoration av plasttallrikar
A group of two people, Jelena Durkan and Johan von Heideken, have worked together on an assignment from the company August Lundh AB. The company manufactures plastic products for all sizes of catering establishments. The basis for this thesis is a pre-study which shows that many of the users would be more drawn to the plates that the company manufactures, if there was a motif on the plates.This thesis will present the method of application for the motif that best benefits the company, with regard to the requirements placed on the motif, application method and the costs. The group found five relevant methods that were more carefully examined and compared to each other. Those are:Laser engraving, Hot-stamping, Injection molding, In-mould labeling and Pad-printing.The tools that have been used to solve this problem are: Requirement specification, QFD and OEE.
Levande skyltar efter döden : informationstavlor vid begravningsplatser
Tjugotre
kyrkogårdar
och
begravningsplatser
har
studerats
med
avseende
på
den
information
som
delges
besökaren.
Huvudmålsättningen
har
varit
granskning
av
de
informationstavlor
som,
om
de
överhuvudtaget
finns,
möter
gravplatsbesökarna
vid
entréer.
Urvalet
av
kyrkogårdar
och
begravningsplatser
har
skett
strategiskt
och
konsekutivt;
strategiskt
då
platserna
valts
med
ett
rimligt
avstånd
från
Lund
och
konsekutivt
då
valen
skett
i
form
av
den
följd
som
platserna
uppenbarade
sig.
Ingen
kyrkogård
eller
begravningsplats
valdes
bort,
varför
bortfall
inte
noterats.
Begravningsplatsens
målgrupp
utgörs
inte
endast
av
de
som
vistas
där
i
syfte
att
besöka
en
viss
gravplats.
I
grova
drag
kan
besökarna
på
en
kyrkogård
delas
in
i
två
grupper:
de
som
besöker
en
specifik
grav
(anhörig,
släktforskning
etc.)
och
flanören
(promenad,
rekreation,
transportsträcka).
Oavsett
besökssyfte
ska
det
vara
lätt
att
navigera
och
finna
vidare
information
på
och
om
begravningsplatsen.
Upplysningsarbete
och
kommunikation
med
besökare
är
en
viktig
funktion
i
arbetet
med
begravningsplatser.
Hur
denna
kommunikation
implementeras
är
frågeställning
och
motiv
för
föreliggande
kvalitativa
studie
och
förslag
till
vidare
undersökningar.
Särskilt
fokus
har
lagts
på
hur
det
för
begravningsplatser
så
signifikanta
gröna
kulturarvet
kommuniceras
och
presenteras
för
besökaren.
Utifrån
kategorierna
planskiss,
kontakt/öppettider,
kulturarvsinformation
och
tillgänglighetsanpassat
kan
man
konstatera
att
15
av
23
besökta
begravningsplatser
har
någon
form
av
planskiss.
Två
av
dessa
var
i
så
dåligt
skick
att
de
ej
var
brukbara.
Endast
fyra
av
informationstavlorna
bedömdes
som
ändamålsenliga
utifrån
sammanlagt
tre
av
de
fyra
kategorier.
13
av
dem
uppfyller
två
kategorier.
Fem
av
begravningsplatserna
saknar
helt
uppgifter.
Ingen
av
de
besökta
begravningsplatserna
har
lyckats
kombinera
samtliga
fyra
variablerna.
All
insamlad
information
kring
dessa
fyra
kategorier
kan
inrymmas
i
variablerna
hitta
där,
förstå
områdets
värden,
uppleva
området
och
kontakta
och
på
så
sätt
kan
informationstavlornas
totala
meningsskapande
i
förhållande
till
platsen
utläsas.
En
metodologisk
svikt
föreligger
då
insamling
av
data
skett
från
ett
begränsat
område(västra
Skåne)..
Odling i staden : (stads)odling och dess plats i planeringen
I uppsatsen har fallstudier gjorts för att undersöka hur stadsodling kan fungera som appropriation av stadsrum, på vilket sätt den kommunala organisationen påverkar stadsodlingens förutsättningar liksom om stadsodling kan bli en del av planeringen. Stadsodling har mer eller mindre varit närvarande i svenska städer sedan medeltiden. Syftet och uttrycket har dock kommit att variera över tiden. Stadsodlingsformen som uppsatsen undersökt handlar om kollektiva odlingar i dagens stadskärnor eller i dess periferi. För att undersöka detta har fyra fallstudier i Sverige gjorts, två i Lund, en i Malmö och Umeå.
?Sfinxens gåta? : Emil Kléen och dekadensens dualism
Den bild av Emil Kléen som övervägande presenteras i allehanda litteraturöversikter och artiklar är en ung legend, som inte blivit legendarisk av sin egen skaparkraft, utan mestadels på grund av att han figurerar i Strindbergs, Söderbergs och andra mer eller mindre kända sekelskiftesförfattares litterära verk. Bilden som förmedlas i dessa verk är den dekadente Baudelaire-efterliknaren (inspirerad även av Verlaine och Rimbaud), som dock inte själv lyckas med att skapa lyrik som skiljer sig från den rådande nittitalismen. Starkt metriskt bundna verser (t.ex. sonetter) med blommor och prålig landskapsanknytning är det som i forskningen mestadels nämns om Kléens egna skapelser. Detta trots att inte många av hans dikter är analyserade till innehållet i de artiklar som jag läst.
Produktexponering på sociala medier : En studie om hur bloggar och Snapchat påverkar konsumenters inköpsbeslut
Titel: Produktexponering på sociala medier - en studie om hur bloggar och Snapchat påverkar konsumenters inköpsbeslut.Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomiFörfattare: Maya Sundlöf och Malin LundHandledare: Jonas KågströmDatum: 2015 Syfte: Vårt syfte är att undersöka om konsumenters inköpsbeslut och val av varumärke påverkas av exponering av produkter på bloggar respektive Snapchat. Syftet med studien är att undersöka om konsumenter blir påverkade av kända personers produktexponeringar på deras bloggar och på deras Snapchat. Metod: I studien genomfördes ett experiment med 98 deltagare som var uppdelade i fyra experimentgrupper. I studien blev en experimentgrupp exponerad av produkter från blogginlägg och en annan experimentgrupp blev exponerad av produkter från bloggares Snapchat. I resterande två experimentgrupper tillämpades defaulteffekten för att se om det skulle påverka deras val av varumärke. Resultat & slutsats: Resultatet visar att Snapchat är den typ av social media som personer i större utsträckning blir påverkade av vid produktexponeringar. Bloggar påverkar i större utsträckning ett inköpsbeslut när kända personer ger rekommendationer.
Tillverkningsplanering av CamCube
Denna rapport tar upp underso?kningen av effektivisering av materialpa?fyllnad som utfo?rts pa? fo?retaget Alfa Laval Lund AB i Ronneby. Underso?kningen har involverat fo?rba?ttringsa?tga?rder fo?r emballagematerialets flo?de. Hur detta material kan hanteras med ra?tt material, i ra?tt tid och ra?tt kvantitet pa? ett tidseffektivt sa?tt utgo?r fra?gesta?llningen fo?r denna underso?kning.
Ett Unikt fall? : En fallstudie om webbverktyget Unikum
Skanska 21 is a student program for university students. The program runs for a year and a half parallel to university studies. It is aimed at those studying a few specific master engineering programs at Lund University, Royal Institute of Technology (KTH), Chalmers University of Technology or Luleå University of Technology. The program consists of a number of program meetings such as company presentations, a boarding school week, rhetoric training and project visits. The aim of the project is to evaluate the Skanska 21 student program.
Turbulent Skies - A Case Study of SAS Braathens
Title: Turbulent Skies ? A Case Study of SAS Braathens Date of seminar: 1st June 2006. Course: BUS 809. Master Thesis in International Marketing & Brand Management, 15 ECTS-credits. Authors: Jørgen Fensgård and Christian Larsen.
En kvalitativ intervjubaserad studie av Karolinska universitetssjukhusets servicecenter
Denna rapport tar upp underso?kningen av effektivisering av materialpa?fyllnad som utfo?rts pa? fo?retaget Alfa Laval Lund AB i Ronneby. Underso?kningen har involverat fo?rba?ttringsa?tga?rder fo?r emballagematerialets flo?de. Hur detta material kan hanteras med ra?tt material, i ra?tt tid och ra?tt kvantitet pa? ett tidseffektivt sa?tt utgo?r fra?gesta?llningen fo?r denna underso?kning.
Utvärdering av lämpliga metoder för vattengenerering
This master thesis has been performed at the department of Machine Design at KTH, The Royal Institute of Technology. The thesis has been a part of a global development project in collaboration with Luleå University of Technology, Lund Faculty of Engineering and Stanford University. Corporate liaison and sponsor has been Immerse Global Inc. The project was also performed on sponsorship from the Product Innovation Engineering Program, PIEp. The thesis is a representation of some of the contributions made by the authors.The lack of clean drinking water is one of the key issues facing the world today.
Användning av begreppet Human Factors i underhåll av svensk civil flygmateriel
Denna rapport tar upp underso?kningen av effektivisering av materialpa?fyllnad som utfo?rts pa? fo?retaget Alfa Laval Lund AB i Ronneby. Underso?kningen har involverat fo?rba?ttringsa?tga?rder fo?r emballagematerialets flo?de. Hur detta material kan hanteras med ra?tt material, i ra?tt tid och ra?tt kvantitet pa? ett tidseffektivt sa?tt utgo?r fra?gesta?llningen fo?r denna underso?kning.
Återvinningslogistik - en kartläggning av flödet av wellpapp från handeln till pappersbruken
1januari 1994 infördes producentansvaret i Sverige, vilket syftar till att massaproducenter samt importörer, tillverkare och försäljare av wellpappförpackningar gemensamt skall se till att wellpappen återvinns. Producentansvaret stipulerar att minst 65% av wellpappen skall kunna återanvändas eller materialåtervinnas den 1:a januari 1997. 1 Sverige har redan denna procentsats överstigits och i dagens läge återvinns cirka 75% wellpapp.Inom handeln har system för återvinning av wellpapp funnits sedan 1970-talet. Ett fåtal butiker återvann wellpapp redan på 1950-talet. Under de senaste åren har systemet effektiviserats för att klara av insamling av allt mer wellpapp.
Odling i staden: (stads)odling och dess plats i planeringen
I uppsatsen har fallstudier gjorts för att undersöka hur stadsodling kan
fungera som appropriation av stadsrum, på vilket sätt den kommunala
organisationen påverkar stadsodlingens förutsättningar liksom om stadsodling
kan bli en del av planeringen.
Stadsodling har mer eller mindre varit närvarande i svenska städer sedan
medeltiden. Syftet och uttrycket har dock kommit att variera över tiden.
Stadsodlingsformen som uppsatsen undersökt handlar om kollektiva odlingar i
dagens stadskärnor eller i dess periferi.
För att undersöka detta har fyra fallstudier i Sverige gjorts, två i Lund, en i
Malmö och Umeå.
UPPFÖRANDEKOD FÖR LEVERANTÖRER Utformning, implementering och uppföljning : En fallstudie av ett svenskt statligt ägt bolag
Denna rapport tar upp underso?kningen av effektivisering av materialpa?fyllnad som utfo?rts pa? fo?retaget Alfa Laval Lund AB i Ronneby. Underso?kningen har involverat fo?rba?ttringsa?tga?rder fo?r emballagematerialets flo?de. Hur detta material kan hanteras med ra?tt material, i ra?tt tid och ra?tt kvantitet pa? ett tidseffektivt sa?tt utgo?r fra?gesta?llningen fo?r denna underso?kning.