
Sökresultat:
1224 Uppsatser om Live-programmering - Sida 17 av 82
Push-teknik på webben
Denna rapport behandlar push-teknik, en teknik för att skicka data i realtid inom webbapplikationer.Många gånger i dagens mer interaktiva webb kan ett behov finnas av att behandla data på ett alternativt sätt. På grund av detta kändes det valda ämnet relevant inom ramen för webbutveckling.Syftet är att undersöka hur vida denna teknik skiljer sig mot andra tekniker för att transportera data. För att kunna undersöka push-tekniken har en applikation skapats med hjälp av ett ramverk för detta ändamål. Som ramverk för arbetet valdes APE som innehåller en komplett lösning för push-teknik på webben.Som underlag för rapporten utvecklades en spelapplikation samt en utvärdering av ramverket APE och ett antal prestandatester gjordes..
Python scripting for network management: PyMIP - TeMIP made
simple
Det huvudsakliga målet var att skapa ett python-bibliotek som fungerar som ett interface till Visual TeMIP. Visual TeMIP är ett C++-API som används till att utveckla applikationer och moduler för alarmhanteringssystemet OpenView TeMIP. Ett sekundärt mål var att skapa en lättvikts-webbserver och en webbklient för de mindre kunder som inte har behov av den fullfjädrade TeMIP-klienten. Webbservern skrevs helt i Python och använde sig av PyMIPbiblioteket, webbklienten skrev i DHTML och AJAX. En ASCII-baserad larmlista skriven i Python gjordes också för att användas av utvecklare och tekniker, samt för att testa funktionaliteten i PyMIP.
Pitch Correction - ett måste? En intervjuundersökning om åsikter kring användning av pitch correction i dagens musikskapande.
Pitch Correction - is it a must? An interview inquiry about opinions concerning pitch correction in music making today. This work intends to find out what music producers, singers and those with a great interest in music really think about the use of pitch correction programs, both in the studio and live. The thoughts concerning this came when I began to work with these programs in a studio, mostly for vocal use. I realized that the thoughts and opinions about the use of pitch correction varies a lot.
Utbyggnad av sökapplikationen för RON
Examensarbetet består i en utbyggnad av sökaplikationen för RON som Miljö och byggnadskontoret i Piteå kommun utvecklat. RON är en förkortining för Rekreations- och Naturdatabas, databasen används bl.a. som besluts underlag vid tillståndsprövning. Även länsstyrelsen och skogsvårdsstyrelsen samlar naturinformation i egna databaser som kommunen är intresserad av. För utsökning ur RON används en Visual Basic applikation med MapObjects som kartfönster.
Digital ljudkvalitetsoptimering för hörlurar.
Detta examensarbete har utförts hos Dirac Research AB i Uppsala. Dirac Research är en världsledande programvaruspecialist inom ljudoptimering, rumskorrigering och ljudfältssyntes.Dirac har nu velat utreda hur man på bästa sätt kan använda deras programvara Dirac Live för att förbättra ljudet hos hörlurar. I examensarbetet ingick en teoretisk del om örat, hörlurar, mätmetoder och hur en frekvenskurva bör se ut. Det ingick också att mäta impulssvaret för några olika hörlurar. Impulssvaret användes sedan till att förbättra ljudet hos hörlurarna genom att designa digitala filter som användes genom programvaran Dirac Live.
Förskolans estetik : Pedagogers syn på estetik i förskolan
This examination paper defines how educators work with esthetic, and esthetic learning in pre-school. I have done research by interviewing four pedagogues. The result shows that the pedagogues does work with esthetic and practice esthetic learning processes, but their work shift. Some pedagoues practice strong esthetic and some practice more modest esthetic. Some of the pedagogues are more aware than other of the esthetics influens of the childrens life long learning.
Relationer, studioklimat och konstna?rlig integritet : hur pa?verkar de slutresultatet?
I detta examensarbete har jag skrivit, spelat in och producerat tva? la?tar a?t gruppen Hey Mary, arrangerat tio la?tar skrivna av Andrew Lloyd Webber a?t Stockholms Estetiska Gymnasium samt programmerat en prototyp pa? en iPhone-app, som i framtiden kan anva?ndas som ett nytt sa?tt fo?r artister att na? ut till fans pa? men som i dagsla?get a?r en portfolio fo?r mig som la?tskrivare och producent.Syftet med den ha?r skrivna rapporten a?r att o?vergripande beskriva det konstna?rliga projektet och att analysera huruvida relationen mellan producent och artist/besta?llare samt klimatet i studion pa?verkar slutresultatet samt att reflektera o?ver hur mycket man som komposito?r och musikproducent kan kompromissa med sin konstna?rliga integritet i fo?rha?llande till besta?llarens/artistens o?nskema?l/krav, till mina egna tekniska och materiella fo?rutsa?ttningar och begra?nsningar samt till givna tidsaspekter..
Prestandautvärdering av koppling mellan C#.NET och Pitch Runtime Infrastructure
Denna rapport dokumenterar arbetet med att utreda hur C# och Pitch RTI fungerar tillsammans, och vilka prestandaeffekter som resulterar av denna koppling. Motiveringen kommer från att kunder till företaget Pitch har efterfrågat stöd för C# som programmeringsspråk när de använder Pitch RTI. Metoden gick ut på att successivt lära sig använda de tekniker som finns tillgängliga, för att sedan implementera lösningar på hur kopplingen ska ske. Resultaten visar hur övergången går till och prestandan som uppnåddes med hjälp av indexnotation. Tekniken IKVM hade högre prestandaindex och gick snabbare att komma igång med jämfört med tekniken C++/CLI.
Den riktiga jakten : ett livslångt lärande
This thesis in social anthropology is based on interviews with four hunters from the middle of Sweden. It is about how the hunters get their traditional knowledge and how important it is to grow up and live in rural areas for the knowledge and understanding of hunting. The essay is also about the difference between the hunters from rural areas and the hunters from urban areas. It also examines how the rural hunters speak about the true and real hunter..
Processuell generering av oändliga spelvärldar : Praktiska problem och optimering
Enligt oss så är det största problemet med att processuellt generera en pseudo-oändlig spelvärld i realtid är att få genereringen att ske så sömlöst som möjligt samtidigt som världen upplevs som konsekvent. För att finna lösningar på detta problem så analyserar vi andra studier och spel som utnyttjar processuell generering. Vi använder sedan de metoder och tekniker vi funnit för skapandet av en egen applikation för att få en djupare förståelse för hur dessa fungerar i praktiken och hur mycket varje metod påverkar prestandan. I vår slutsats beskriver vi de problem vi fann, deras orsak och ger förslag på lösningar. På grund av studiens tekniska karaktär så riktar den sig främst till programmerare.
Förebyggande arbete mot depression bland äldre personer : En kvalitativ studie om hur enhetschefer för särskilda boenden ser på förebyggande arbete mot depression bland äldre personer.
Studies show that 10-15 percent of Sweden's population, 65 years or older are estimated to have depression or depression symptoms. The symptoms of depression among elderly people are less than symptoms of young people. This could cause that elderly people with depression are not always discovered. Studies show that elderly people who live in residential homes show more signs of depression than elderly people living at home. If elderly people live in a supporting environment, can it prevent that a depression developed.The prevention of depression among elderly people is a topic that is not discussed among previously research.
Simulation environment for further development of distributed
milking products
För att underlätta vidareutvecklingen av dagens programvara har jag fortsatt att utveckla den simuleringsmiljö som redan finns på företaget idag för en av produkterna som används vid mjölkning. Simuleringsmiljön skall underlätta utvecklingen av större system för större gårdar. Det som systemet hjälper till med är just uppsättningen av en gård med ett visst antal kor och ett visst antal mjölkningsmaskiner. Den tidigare miljön var skriven i MFC men för att möta morgondagens krav har denna blivit omskriven till C# .NET med hjälp av Windows Forms. Det program jag skrev först använde sig av C++/CLI vilket var väldigt krångligt att använda, det resulterade i att jag helt och hållet gick över till C# .NET.
Infiltration of Waldheim
"Infiltration of Waldheim" är ett spel gjort av David Lindell (grafik), Andreas
Persson (programmering) och Mathias Jönsson (ljud och musik). Målet vi hade med
projektet var att ha en spelbar bana med minst en vapen typ samt fiender att
eliminera, allt ackompanjerat med pampig musik och en massa ljudeffekter.
Jag kommer i denna rapport beskriva arbetets gång samt reflektera över vad som
har fungerat och vad som varit mindre bra under projektets gång.
Mina planer för spelet var mest att lära mig mera om framförallt AI samt arbeta
mera i 3d. Spelet ska mest vara för mig själv, men med lite putsning och mera
innehåll eventuellt användas vid jobb ansökningar i framtiden..
Väderövervakning med övervakningssystemet Uni-View
Företaget Radius Control Systems AB sysslar huvudsakligen med utveckling och underhåll av SCADA applikationer. Radius hade önskemål om att kunna visa väderinformation från en väderstation i Radius egna övervakningssystem Uni-View. Detta skulle ske via ABB: s styrsystem AC 800M/ 800xA, med en PM856 processor. Arbetet handlar om att upprätta kommunikation mellan en PLC och väderstation, och från PLC vidare upp till Uni-View. Rapporten behandlar hela arbetsprocessen med början från en prototyp till ett fungerande system.
Signal- och bildbehandling på moderna grafikprocessorer
En modern grafikprocessor är oerhört kraftfull och har en prestanda som potentiellt sett är många gånger högre än för en modern mikroprocessor. I takt med att grafikprocessorn blivit alltmer programmerbar har det blivit möjligt att använda den för beräkningstunga tillämpningar utanför dess normala användningsområde. Inom det här arbetet utreds vilka möjligheter och begränsningar som uppstår vid användandet av grafikprocessorer för generell programmering. Arbetet inriktas främst mot signal- och bildbehandlingstillämpningar men mycket av principerna är tillämpliga även inom andra områden.Ett ramverk för bildbehandling implementeras och några algoritmer inom bildanalys realiseras och utvärderas, bland annat stereoseende och beräkning av optiskt flöde. Resultaten visar på att vissa tillämpningar kan uppvisa en avsevärd prestandaökning i en grafikprocessor jämfört med i en mikroprocessor men att andra tillämpningar kan vara ineffektiva eller mycket svåra att implementera..