
Sökresultat:
900 Uppsatser om Litterärt verk - Sida 4 av 60
Genes involved in ovulation rate and litter size in sheep
Fertilitetsegenskaper har ofta lÄga arvbarheter och selektion baserat pÄ fenotyp Àr ofta ineffektiv och lÄngsam. För att förbÀttra fertilitetsegenskaper som ovulationsmÀngd och kullstorlek hos fÄr Àr det effektivast att selektera avelsdjur utefter deras genotyp. Olika mutationer i gener tillhörande transforming growth factor-? (TGF?) superfamiljen har visat sig pÄverka ovulationsmÀngd och kullstorlek hos fÄr. Dessa gener Àr BMPR-1B, BMP15 och GDF9.
Den ansiktslösa rösten : Analyser av Jenny Holzers verk och en studie i den konsthistoriska bilden av henne.
Denna uppsats tittar nÀrmare pÄ fyra verk av Jenny Holzer. Hennes konstnÀrskap jÀmförs Àven med Guerilla Girls. Huvudmetoden utgörs av bildanalyser och jag presenterar ocksÄ tolkningsmöjligheter utifrÄn ett genusperspektiv. Utöver detta har jag med en konsthistoriografisk undersökning fÄtt fram hur den generella bilden av Holzer ser ut..
InskrÀnkning i upphovsmannens ensamrÀtt : En utredning om gÀllande rÀtt enligt UpphovsrÀttslagen 12 §
SammanfattningSyftet med uppsatsen Àr att ta reda pÄ vad gÀllande rÀtt Àr betrÀffande privatpersoners rÀtt att framstÀlla exemplar av verk för privat bruk enligt URL 12 §. Upphovsmannens rÀttigheter till sitt verk har inte alltid varit sjÀlvklara men har ökat i takt med den tekniska utvecklingen. AllmÀnheten har lÀnge haft rÀtt att göra kopior av verk för sitt privata bruk dÄ sÄdan kopiering inte ansetts skada upphovsmannens rÀtt. Den digitala utvecklingen möjliggör dock fler snabba och lÀtta sÀtt för allmÀnheten att kopiera verk i den privata sfÀren. För att skydda upphovsmannens rÀttigheter och möjligheter att fÄ ersÀttning för sina verk har upphovsmannen fÄtt allt fler rÀttigheter.
Arbetsbiens kÀrlek i Sverige : Alexandra Kollontaj i svensk debatt under mellankrigstiden
Uppsatsen tar sin utgÄngspunkt i det svenska mottagandet av Alexandra Kollontajs novellsamling Arbetsbiens kÀrlek, och undersöker vidare hur hennes texter i svensk press infogades i den svenska mellankrigstidens debatt om kvinnofrÄgor. Som bakgrund anvÀnds ocksÄ Kollontajs teoretiska verk Den nya moralen och arbetarklassen (1923) samt Kvinnans stÀllning i den ekonomiska samhÀllsutvecklingen (1926), de tvÄ verk av Kollontaj som fanns tillgÀngliga pÄ svenska vid denna tid..
City Sound Generator: Processen kring skapandet av ett interaktivt och generativt elektroakustiskt verk
Uppsatsen fokuserar pÄ skapandeprocessen kring prototypen av det interaktiva och generativa elektroakustiska verket City Sound Generator. De konstnÀrliga beslut som togs under arbetsprocessen kommer att diskuteras i relation till rÄdande tekniska och konceptuella restriktioner, tidigare forskning samt andra kompositörers verk. Vidare kommer dessa beslutsreflektioner ligga till grund för en diskussion kring huruvida prototypens klingande resultat bör benÀmnas som musik eller inte..
Krubbitning hos hÀst pÄ olika strömaterial :
By limiting our horse?s freedom of movement, we restrict their opportunity to forage, which is one of their most important needs. If their need of forage is not fulfilled it can lead to frustration, which might manifest itself in abnormal behaviour, like the oral stereotypies for example crib-biting. It is a held belief that the horse swallows air while crib-biting, which they don?t, and that swallowed air causes colic, and the belief that other horses can copy the behaviour, leads to the use of many methods to prevent the behaviour.
GlÀntan : ett sökande efter gemensamma ytor
I grÀnslandet mellan notbild och ljudande musik, mellan dirigent, musiker och Ähörare finns nÄgot som inte gÄr att sa?tta ord pÄ. Det sker en ordlös kommunikation och ett eller flera budskap förmedlas. Ett nyskrivet verk. Egentligen skulle den första frÄgan vara 'varför?'.
Sensing Space : En undersökning av rum och perception utifrÄn ett verk av Olafur Eliasson
Uppsatsen behandlar relationen rum, verk och betraktare utifrÄn et verk av konstnÀren Olafur Eliasson. Undersökningen styrs av frÄgan om vilka fysiska faktorer som pÄverkar betraktaren i mötet med rummet och genom att studera verket Beauty (1993). Dessutom diskuteras Olafur Eliasson relation till betraktaren som en del av verket. Metoden har varit en kombination av litteraturstudier och fallstudie av verket Beauty som visades pÄ AroS 2005. GrundlÀggande för hela undersökningen Àr ett receptionsteoretiskt perspektiv, dÀr fokus Àr flyttat frÄn verket till betraktaren. De fysiska faktorer som anses pÄverka vÄr visuella perception Àr ljus, fÀrg, form, rum och rörelse.
La vendetta : hÀmnd, opera och dess tolkningsmöjligheter
I grÀnslandet mellan notbild och ljudande musik, mellan dirigent, musiker och Ähörare finns nÄgot som inte gÄr att sa?tta ord pÄ. Det sker en ordlös kommunikation och ett eller flera budskap förmedlas. Ett nyskrivet verk. Egentligen skulle den första frÄgan vara 'varför?'.
Dialog - The creative mind playes with the things it loves
Mitt examensarbete kom till slut att bli en performance som handlar om keramikkonst genomen annan konstform, teatern. Jag ville skapa ett verk av flera bestÄndsdelar som enbart existerari nuet. Ett verk i förvandling. Jag kallar mitt examensarbete för Dialog eftersom jag har arbetat idialog mellan olika material och mellan olika konstformer. Verket handlar Àven om arbete, tid ochhur vi vÀrderar olika sysselsÀttningar.
Effekten pÄ nedbrytningen av rötter vid tillförsel av ammonium sulfat i en granskog i sydvÀstra Sverige
Decomposition of organic matter is a critical process in the ecosystem, which involves many essential biotic and physical parts. Decomposition is therefore an important process both above and below ground. The rate of decomposition is dependent of many environmental factors for example: pH, moisture and supply of oxygen. The decomposition can therefore be affected by large scaled environmental influences, such as acidification and climatic changes. The root litter in the forest is in different ways affected by acidification, liming and manuering.
BÄde listig och lat: En processbeskrivning av att komponera ett större sammanhÀngande jazzverk
Den hÀr uppsatsen behandlar ett konstnÀrligt projekt dÀr upphovsmannen komponerade ett jazzverk om cirka 45 minuter. Syftet Àr att utveckla och pröva olika strategier för att komponera lÀngre sammanhÀndande verk för jazzensemble. Vanligtvis har kompositionen en underordnad roll inom jazzmusik. Formuppbyggnaden Àr ofta enkel till förmÄn för improviserandet. HÀr ligger dock fokus pÄ kompositionen och upphovsmannen undersöker hur man kan gÄ tillvÀga för att komponera ett stort verk.
Analys av en analys : Dag Wiréns "analysmetod" och dess adekvans för andra verk av Wirén
AbstractPer-Henning Olsson: Analys av en analys. Dag Wiréns "analysmetod" och dess adekvans för andra verk av Wirén. - Uppsala: Institutionen för musikvetenskap, 2000. 60 p.I de flesta större dagstidningarna pÄgick frÄn jultiden 1956 till vÄren 1957, en debatt om den nya musiken. Den handlade om att det fanns en klyfta mellan tonsÀttarna och publiken, och huruvida tonsÀttarna skulle anpassa sig till publiken eller inte.
FÀrgerna, berÀttandet och den villkorslösa lusten
Wolfgang Amadeus Mozart, underbarnet frÄn Salzburg, levde under andra halvan av 1700-talet och anses av mÄnga som vÀrldens genom tiderna mest framstÄende kompositör. Under sina 35 levnadsÄr hann han tonsÀtta över 600 verk. Han skrev inte minst operor, symfonier, konserter, kör- och kammarmusik. Mozart komponerade fyra flöjtkvartetter för besÀttningen flöjt, violin, viola, och cello (K. 285, 285a, 285b, och 298).
Fight Clubs pedagogiska möjligheter : En studie av Fight Club och dess möjlighet att forma kritiska lÀsare
För att ta reda pÄ hur ett verk kan framhÀva sin egen fiktionalitet och hur ett verk kan förhÄlla sig till andra texter gjorde jag en nÀrlÀsning och tolkning av Fight Club. Syftet med undersökningen var att försöka undersöka verkets pedagogiska möjligheter att matcha och utmana elevernas litterÀra och allmÀnna repertoar, med fokus pÄ textens möjligheter att göra motstÄnd mot förhÄllningssÀttet att lÀsa litteratur som empirisk avbildning av verkligheten, samt hur jag som pedagog kan anvÀnda detta verk för att illustrera hur den som fiktiv text skapar sin betydelse genom sitt förhÄllande till andra texter och klassiska teman.Det som jag fick fram, var bl.a. att genom sin opÄlitlige berÀttare och luckor i texten sÄ framhÀvde Fight Club sin egen fiktionalitet. Tillsammans med dess tendenser och intertextuella relationer sÄ vill jag hÀvda att Fight Club utgör ett lÀmpligt lÀromedel och stöd i att forma kritiska och estetiska lÀsare.