Sökresultat:
2181 Uppsatser om Litterärt urval - Sida 35 av 146
Skillnader i utbildningsnivÄ och sysselsÀttning : Betydelsen av immigrationsÄlder och förÀldrars bakgrund för utrikes födda
Det finns ett sysselsÀttningsgap mellan inrikes- och utrikes födda pÄ arbetsmarknaden vilket Àr en frÄga som har engagerat mÄnga forskare. Denna studie undersöker hur immigrationsÄlder och förÀldrarnas ursprung kan pÄverka utbildningsnivÄ och sysselsÀttning. Materialet som anvÀnds i studien Àr insamlat mellan 2010-2011 och Àr ett representativt urval ur den svenska befolkningen. I syfte att förklara dessa samband anvÀnds immigrationsÄlder och förÀldrarnas ursprung som en proxy för landsspecifikt kapital i form av sprÄkkunskaper och tillgÄngen till sociala nÀtverk. Resultatet visar att förÀldrarnas ursprung har en signifikant inverkan pÄ bÄde utbildningsnivÄ och sysselsÀttning.
Att förlora en förÀlder
Det finns idag ett vÀldigt stort urval av ÄterförsÀljare som agerar pÄ Internet och dessa kan vid en första anblick te sig vÀldigt svÄra att överskÄda för konsumenter inför ett köp. PrisjÀmförelsesajter finns dÀrför som en konsumentguide som med sina sökfunktioner snabbt hjÀlper konsumenter att hitta ÄterförsÀljare med de billigaste priserna samt Àven tillhandahÄller information om sÄvÀl produkter som ÄterförsÀljare. Uppsatsen syftar till att studera prisjÀmförelsesajternas roll i samspelet mellan ÄterförsÀljare och konsument pÄ den Internetbaserade marknaden för hemelektronik. Den kvalitativa studien grundas pÄ intervjuer med de tvÄ marknadsledande prisjÀmförelsesajterna, PriceRunner och Prisjakt, samt intervjuer med tre ÄterförsÀljare inom detta branschsegment, CDON, Expert och Kameraexperten. Intervjuerna analyseras med hjÀlp utav en analysmodell dÀr vi kopplat samman flera olika marknadsföringsteorier.
Högpresterande och matematikbegÄvade elever. Hur stimuleras de i matematikundervisningen?
Denna uppsats har som syfte att skapa förstÄelse för hur högpresterande och sÀrskilt matematikbegÄvade elever blir stimulerade i matematikundervisningen. Genomförandet av undersökningen startade med en kvantitativ enkÀtstudie med standardiserade pÄstÄenden för att finna ett lÀmpligt urval av elever. DÀrefter utfördes standardiserade kvalitativa intervjuer med utvalda elever, som ansÄgs uppfylla de kriterier som beskriver högpresterande och sÀrskilt matematikbegÄvade. Analysen av resultatet hade en fenomenologisk ansats och har tolkats utifrÄn hermeneutiken.
Resultatet visar att eleverna stimuleras av en matematikundervisning som i hög grad innehÄller experimenterande och undersökande moment, dÀr de kan fÄ utlopp för sina kreativa matematiska tankar.
"Vi ses i Nangijala!" : En studie om hur döden framstÀlls i ett urval barnböcker
The purpose of this paper was to study how the death is described in some books for children and how the books may affect the readers. I chose five books where the leading character was a child who lost a close relative like a parent or a sibling. I asked the book questions like you would do at an interwiew.The main questions were:· What do the children think about the death?· How does the child react when it finds out that a parent or a sibling is dead?· What does the child think about seeing the dead person and how does it react at the funeral?· From what or whom do they find the strength to move on?· What support does the child have from people in the surroundings?· How may the books affect the readers?The results showed that the books give you an image close to the reality. The children had different ways to mourn.
Upplevelsen av att arbeta inom ett personalkooperativt företag : Skillnaden mellan medlem och anstÀlld
Studien undersökte hur arbetet inom den personalkooperativa verksamheten upplevdes av medlemmar och anstÀllda, samt skillnaden dem emellan. I denna studie anvÀndes personalkooperativ för att det dÀr ingÄr bÄde medlemmar, som Àr Àgare av kooperativet, och anstÀllda. Syftet uppnÄddes genom intervjuer dÀr tre frÄgestÀllningar anvÀndes: vad upplevda erfarenheten Àr av att ingÄ i ett personalkooperativ, hur företagets handlingar stÀmmer överens med de aktuella kooperativens sju principer, samt hur deltagarna förhÄller sig till Maslows behov. Resultatet visade dels att möjligheten att sjÀlv kunna pÄverka arbetet var skÀlet till varför deltagarna valt att ingÄ i ett kooperativ. Dock angavs som negativt saknaden av en chef och den bristande ekonomin. Skillnaden mellan medlemmar och anstÀllda framgick genom att medlemmarna fokuserade mer pÄ verksamheten som helhet medan de anstÀllda lade fokus pÄ interaktionen mellan kollegor.
Copingstrategier vid rehabilitering av lÄngvarig smÀrta ur sjukgymnasters perspektiv: en kvalitativ studie
LÄngvarig smÀrta Àr ett svÄrbehandlat och resurskrÀvande tillstÄnd.
Copingstrategier anses vara ett verktyg för patienten att anvÀnda sig av för
att hantera sin smÀrta. Syftet med studien var att ta reda pÄ vad
copingstrategier innebÀr för sjukgymnaster och hur sjukgymnaster som arbetar
med patienter med lÄngvarig smÀrta lÀr ut copingstrategier. Ett selektivt
urval av sjukgymnaster inom primÀr- och specialistvÄrd i Norrbotten
genomfördes. Dessa intervjuades om sina erfarenheter av att arbeta med
copingstrategier i rehabilitering med patienter med lÄngvarig smÀrta.
Copingstrategier vid rehabilitering av lÄngvarig smÀrta ur sjukgymnasters perspektiv: en kvalitativ studie
LÄngvarig smÀrta Àr ett svÄrbehandlat och resurskrÀvande tillstÄnd. Copingstrategier anses vara ett verktyg för patienten att anvÀnda sig av för att hantera sin smÀrta. Syftet med studien var att ta reda pÄ vad copingstrategier innebÀr för sjukgymnaster och hur sjukgymnaster som arbetar med patienter med lÄngvarig smÀrta lÀr ut copingstrategier. Ett selektivt urval av sjukgymnaster inom primÀr- och specialistvÄrd i Norrbotten genomfördes. Dessa intervjuades om sina erfarenheter av att arbeta med copingstrategier i rehabilitering med patienter med lÄngvarig smÀrta.
LÀroboken och strÀvansmÄlen i geografi - En textanalys med strÀvansmÄlen som utgÄngspunkt
Sammanfattning
Uppsatsens syfte Àr att undersöka utformningen och innehÄllet i dagens lÀroböcker i geografi för grundskolans senare Är för att se hur vÀl dessa stÀmmer överrens med geografiÀmnets strÀvansmÄl.
I uppsatsen har en textanalytisk metod anvÀnts dÀr ett mindre urval lÀroböcker analyserats utifrÄn de tvÄ strÀvansmÄl som sÀger att geografiundervisningen ska strÀva efter att eleverna ska utveckla förmÄgan att reflektera kring och ta medveten stÀllning till olika alternativ för resursanvÀndning utifrÄn ett ekologiskt tÀnkande respektive att eleverna ska utveckla förmÄgan att formulera och arbeta med problem som avser lokala och globala miljö- och överlevnadsfrÄgor.
Analysen visar att de aktuella strÀvansmÄlen kommer fram i lÀroböckerna i samband med lÀroböckernas frÄgor till eleverna. Det Àr i dessa tillhörande frÄgor som lÀroböckerna kan beröra strÀvansmÄlen genom att förmÄ eleverna att arbeta med miljöproblematiken pÄ ett sÀtt som gÄr i linje med Àmnets strÀvansmÄl. Det visar sig att det endast Àr genom lÀroböckernas öppna frÄgor utan fasta svar som strÀvansmÄlen berörs..
Har jÀmstÀllda företag högre lönsamhet?
VÄrt syfte med denna studie var att fÄ en ökad förstÄelse för hur ett urval yrkesprofessionella, tvÄ barnmorskor och en kurator, upplever sitt arbete med gravida missbrukande kvinnor. För att uppfylla vÄrt syfte har vi genomfört en kvalitativ fokusgruppsintervju med ett tvÀrprofessionellt team, bestÄende av kurator och barnmorskor. Som analysverktyg valde vi rollteorin och teorin om X och Y. VÄra huvudsakliga resultat Àr att motivationsarbete Àr nÄgot som Àr stÀndigt nÀrvarande och att det familjesociala teamet finner sina arbetsverktyg verkningsfulla. I vÄrt resultat Àr det nÄgra verktyg som Àr mer betydelsefulla Àn andra i arbetet med gravida missbrukare.
En grön pedagogik? à tta lÀrarstudenters syn pÄ utomhuspedagogikens existen i utbildningen.
Sammanfattning
Uppsatsens syfte Àr att undersöka utformningen och innehÄllet i dagens lÀroböcker i geografi för grundskolans senare Är för att se hur vÀl dessa stÀmmer överrens med geografiÀmnets strÀvansmÄl.
I uppsatsen har en textanalytisk metod anvÀnts dÀr ett mindre urval lÀroböcker analyserats utifrÄn de tvÄ strÀvansmÄl som sÀger att geografiundervisningen ska strÀva efter att eleverna ska utveckla förmÄgan att reflektera kring och ta medveten stÀllning till olika alternativ för resursanvÀndning utifrÄn ett ekologiskt tÀnkande respektive att eleverna ska utveckla förmÄgan att formulera och arbeta med problem som avser lokala och globala miljö- och överlevnadsfrÄgor.
Analysen visar att de aktuella strÀvansmÄlen kommer fram i lÀroböckerna i samband med lÀroböckernas frÄgor till eleverna. Det Àr i dessa tillhörande frÄgor som lÀroböckerna kan beröra strÀvansmÄlen genom att förmÄ eleverna att arbeta med miljöproblematiken pÄ ett sÀtt som gÄr i linje med Àmnets strÀvansmÄl. Det visar sig att det endast Àr genom lÀroböckernas öppna frÄgor utan fasta svar som strÀvansmÄlen berörs..
?VÀrlden Àr ju full av berÀttelser? ? En undersökning av inköp av barn- och ungdomsfilm.
The purpose of this thesis is to examine how acquisition of film for children and young adults in public libraries is carried out. The aim is to investigate why the librarians think a library should have film, if the librarians are bound by acquisition policies and where they retrieve information about films. We also want to know where the films are bought, how the distributors are perceived and how the librarians see their own sphere of competence. The thesis is a qualitative study and is based on interviews with children?s librarians in six public libraries.
Dalens Ande : ett konstprojekts transformation till en etik- och moralfrÄga
?Dalens Ande? Àr ett kommunalt konstprojekt i SÀter. Enligt den ursprungliga planeringen skulle det pÄgÄ under tre somrar. Det ingÄr i hela SÀterdalsprojektet, vilket syftar till att lyfta fram en sÀregen miljö och natur.KonstutstÀllningen Dalens Ande var redan den första sommaren (1998) mycket uppmÀrksammad, inte minst i lokalpressen.Efterhand följde den affekterade insÀndardebatt som lett till den ?etiska vÀndning? som denna uppsats huvudsakligen avser att belysa och analysera.De tolv berörda konstnÀrerna har beslutat att avsÀga sig vidare samarbete med SÀters kommun sedan den insÀndarskribent som de sett sig krÀnkande behandlade av utsetts till kommunens kulturpristagare.HÀr presenteras förutom ett urval av nÀmnda skriverier Àven som referenser en kort sammanfattning av Kants sedelÀra samt övrigt artikelmaterial som behandlar problemstÀllningens delfrÄgor; yttrandefrihet kontra ÀrekrÀnkning, pressetik och begreppet ?konstskandal?..
Att stödja de som stödjer : NÀrstÄendes behov av stöd för en förbÀttrad interaktion med person med psykossjukdom
Personer med psykossjukdom fÄr idag omfattande stöd av sina nÀrstÄende. Den stödjande rollen kan innebÀra en hög belastning och börda för nÀrstÄende. Interaktionen med en person med psykossjukdom kan försvÄras av en rad olika faktorer och har visats betydelsefull för sjukdomsprognosen. I sjuksköterskans arbete ingÄr att ge stöd och vÀgledning till nÀrstÄende. Syftet med föreliggande litteraturstudie var att beskriva nÀrstÄendes behov av stöd som kan förbÀttra interaktionen med person med psykossjukdom.
Fredagsmys ? En ritual av vÄr tid En kvalitativ undersökning med ett induktivt angreppssÀtt.
VÄrt syfte har varit att exemplifiera hur fredagsmys kan gestalta sig i barnfamiljer och vad fredagsmyset kan innebÀra för familjens individer och individernas familj samt dess sammanhÄllning. Detta Àr en kvalitativ undersökning. Vi har valt att anta ett induktivt angreppssÀtt vilket innebÀr att vi har utgÄtt frÄn vÄrt material och dÀrefter har alla uppsatsens delar fÀrdigstÀllts. Vi har med andra ord gÄtt upptÀckandets vÀg. Vi har varit intresserade av att undersöka varför mÀnniskor gör som de gör och vad det har förbetydelse för dem men Àven varit intresserade av att finna mönster.
Putting the Al in moral : En deskriptiv moralanalys av Al Gores bok Earth in the balance
Uppsatsen Àr en kvalitativ intervjustudie, med barnperspektiv som metodologisk utgÄngspunkt. Syftet Àr att infoga nÄgra barns röster, angÄende vem som stör(s) i det offentliga rummet.Intervjuerna genomfördes vÄren 2008 i StockholmsomrÄdet, med ett urval av fyra barn i nioÄrsÄldern. Gruppintervjuerna skedde vid tvÄ tillfÀllen och formen var halvstrukturerad.Olika teorier tillÀmpas utifrÄn en problematisering av vuxenmakt, dÀr barnens reflektioner relateras med positioneringar och normer. Teoretiska begrepp frÄn queer- och maskulinitetsteori anvÀnds för att se till maktdynamiken, mellan barn och vuxna. Det framkommer att de intervjuade barnen anvÀnder sig av olika motstÄndsstrategier, för att handskas med rÄdande vuxenmakt i det offentliga rummet.