Sökresultat:
2181 Uppsatser om Litterärt urval - Sida 24 av 146
"Svarten var hans - bara hans!": en studie av hur genus framstÀlls i böckerna om Svarta Hingsten
Den hÀr uppsatsen syftar till att undersöka hur genus framstÀlls i böckerna om Svarta Hingsten. Detta Àr baserat pÄ Michael Kimmels teorier om maskulinitet och Judith Butlers teorier kring genus som performativ handling . Genom att anvÀnda mig av dessa teorier hoppas jag kunna urskilja hur genus förmedlas utifrÄn det urval av böckerna jag anvÀnder mig av. Fokus ligger frÀmst pÄ hur det maskulina genuset framstÀlls dÄ huvudkaraktÀrerna Àr maskulina och femininitet i princip inte Àr aktuellt annat Àn som en kontrast mot det maskulina. Genom att lÀgga fokus pÄ fyra teman som Äterkommer i alla texterna har jag försökt analysera framstÀllningen av genus..
Trygghet Àr mer Àn att anvÀnda cykelhjÀlm - att skapa inre trygghet i förskolan
Syftet med denna uppsats Àr att undersöka förskollÀrares Äsikter kring arbetet med att skapa trygga barngrupper inom förskola och förskoleklass. Vi ska Àven undersöka vilka arbetssÀtt de anvÀnder i sitt arbete för trygga barngrupper. För att uppfylla vÄrt syfte har vi gjort litteraturstudier och kvalitativa intervjuer. Genom dessa intervjuer har vi samlat in material som vi sedan har bearbetat och analyserat. VÄr undersökningsgrupp bestod av Ätta förskollÀrare med olika pedagogiska inriktningar.
VÀrdepapperisering som en alternativ finansieringsform för svenska fastighetsbolag
Resultaten tyder pÄ att ett fastighetsbolag som har möjlighet att vÀrdepapperisera ett fastighetsbestÄnd utan att det medför nÄgra följdeffekter pÄ företagets övriga finansiering, dÄ lÀmpligast genom att vÀrdepapperisera ett representativt urval av fastighetsbestÄndet, generellt kan erhÄlla en billigare finansiering Àn traditionell skuldfinansiering. Det krÀvs dock att vÀrdepapperiseringen struktureras pÄ ett tillfredstÀllande sÀtt sÄ att den/de berörda fastigheten/fastigheterna erhÄller en optimal rating med lÄg volatilitet utifrÄn den tillgÄngsklass som fastigheten/fastigheterna tillhör, samt att de kostnader som tillkommer pÄ grund av strukturering och minskad flexibilitet inte underminerar kostnadsfördelarna. FrÀmst beror denna slutsats pÄ att vÀrdepapperiseringen medför vÀldigt lÄg eller ingen managementrisk, ökad transparens, diversifiering av lÄngivare samt tillgÄng till en stor europeisk investerarbas..
Kopplingen mellan affÀrssystem och styrning ? en fallstudie av Persotrp AB
Uppsatsens syfte Àr att undersöka hur företag anvÀnder sig av den interna information som affÀrssystemet genererar. Vi i studien vill ocksÄ studera skillnader mellan en teoretisk idealbild och praktisk anvÀndning. En kvalitativ fallstudie av Perstorp AB genomförts för att undersöka ovanstÄende. Den primÀra insamlingsmetoden var en besöksintervju. I studien presenteras ett urval av de befintliga teoretiska referenserna kring information, affÀrssystem och styrning, samt hur dessa hÀnger ihop inom ramen för studien.
Upplevelsen av axelskada hos elitsatsande beachvolleybollspelare och deras ÄtergÄng till matchspel. En intervjustudie.
Syfte: Syftet med studien var att undersöka beachvolleybollspelares upplevelse i samband med axelskada och vad som kan pÄverka tillbakagÄngen till beachvolleyboll efter en axelskada. Design: En kvalitativ ansats har anvÀnts dÀr djupintervjuer ligger till grund för studien. Urval: Fem medverkande som spelar eller har spelat beachvolleyboll pÄ elitnivÄ deltog i studien. Samtliga har drabbats av axelskada dÀr skadan hindrat dem frÄn att trÀna/tÀvla pÄ tilltÀnk nivÄ under minst 28 dagar. Resultat: Fynden av denna studie indikerar att den egna drivkraften hos individen, tillsammans med en tydlig mÄlsÀttning och stöd frÄn omgivningen Àr tre orsaker som bidrar till att öka chanserna att komma tillbaka till beachvolleyboll efter axelskada.
Religionsundervisningens utveckling genom tiden
Syftet med detta arbete Àr att undersöka hur religionsundervisningen pÄ gymnasienivÄ har utvecklats och förÀndrats genom tiden.Vilket var det viktigaste innehÄllet i religionsundervisningen och vad var skolans syfte och mÄl med religionsundervisningen och vad ville samhÀllet uppnÄ genom sitt urval av innehÄllet i början av 1900-talet, vid mitten av 1900-talet samt i början av 2000-talet. För det andra Àr mitt syfte att undersöka gymnasieungdomarnas instÀllning till och intresse för religionsundervisningen. I denna del ville jag lyfta fram genusperspektivet genom att undersöka om det finns en skillnad mellan pojkar och flickor pÄ vissa frÄgor. Jag anvÀnde mig en enkÀter för att fÄ svar pÄ mina frÄgor. 18 elever svarade pÄ enkÀten, varav 7 var pojkar och 11 flickor.
Begrepps betydelse för lÀrandet i naturkunskap
Syftet med denna undersökning Àr att ta reda pÄ om lÀrare anser att deras instÀllning till be-grepp har en pÄverkan pÄ naturkunskapsundervisningen. Med hjÀlp av enkÀter har jag gjort ett urval av lÀrare som senare intervjuats i en kvalitativ undersökning. Resultatet av intervjun visar att lÀrare som ansÄg att begrepp var viktiga tenderade att fÀsta större vikt vid dessa i sin undervisning Àn lÀrare som ansÄg att de var mindre betydelsefulla för lÀrandet av naturkun-skap. De olika metoderna för hur lÀrarna valde att betona begrepp redovisas Àven i uppsatsen. Slutsatsen Àr att det Àr svÄrt att faststÀlla exakt vilken pÄverkan lÀrarens attityd till begrepp har, fast det finns en skillnad i val av undervisningsmetoder bland de lÀrare som anser att be-grepp Àr viktiga och bland de som menar att kunskap om helheten gÄr att uppnÄ utan att fÀsta nÄgon större betydelse till begrepp..
Att mÄ bra : fem aspekter av vÀlbefinnande
I föreliggande antologi har vi undersökt nÄgra aspekter av vÀlbefinnande. Vi presenterar och analyserar ett urval av företeelser som kan sÀgas syfta till att skapa vÀlbefinnande och kan vara en del av individers identitetsskapande. Företeelserna vi har valt att studera Àr: relationer pÄ Internet, heminredning, hÀlsa, husdjur, samt unga kvinnors tankar om pornografi.Metoden vi har anvÀnt Àr kvalitativ, till grund för analysen ligger observationer och intervjuer. Vi har arbetat enligt grundad teori, det vill sÀga att vi frÄn början inte hade nÄgra teoretiska utgÄngspunkter, utan vi har arbetat fram vÄra frÄgestÀllningar utifrÄn de data vi samlat in.Vi visar pÄ att de olika företeelserna kan fungera som medel för att uppnÄ vÀlbefinnande, men att de Àven kan orsaka det motsatta. Individernas förhÄllningssÀtt till dessa företeelser utgör ocksÄ en del i deras identitetsskapande..
Ett FÀrgat Köpbeteende : En studie om fÀrgers pÄverkan pÄ konsumenters uppfattning av mÀrkning
Titel: Ett FÀrgat KöpbeteendeNivÄ: C-uppsats i Àmnet företagsekonomiFörfattare: Martin Myhrman & Robin UppmanHandledare: Jonas KÄgströmDatum: 2015 - 05Syfte: Bakgrunden till att vi har utfört denna studie Àr att forskning om fÀrgers pÄverkan pÄ beslutsfattande inom Àmnet marknadsföring Àr begrÀnsad, tidigare forskning har Àven pekat pÄ att vidare forskning borde beröra vilka faktorer som skulle kunna pÄverka konsumenters uppfattning om genmodifierade produkter. SÄledes Àr vÄrt syfte:?Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur fÀrgkodad mÀrkning kan kompensera för den negativa uppfattningen som kan rÄda kring genmodifierade livsmedel.?Metod: För att besvara vÄrt syfte har vi valt att utföra ett experiment. Studien genomfördes pÄ 120 respondenter pÄ en högskola i Sverige, testpersonerna utförde ett smaktest dÀr de tre olika betingelserna var mÀrkta med olika fÀrger (röd, blÄ och grön). Den data vi fick in analyserades sedan med hjÀlp av statistikprogrammet IBM SPSS Statistics 22, dÀrefter har vi tolkat och diskuterat resultaten.Resultat & Slutsats: VÄrt huvudsakliga fynd Àr att röd fÀrg pÄ negativ mÀrkning genererar lÀgre betalningsvilja Àn grön och blÄ fÀrg, vÄrt resultat korroborerar tidigare forskning som bland annat menar att röd fÀrg bidrar till en aggressivare sinnesstÀmning och ett mer analytiskt tÀnkande.
VĂ„rdorganisationens struktur : en litteraturstudie
HÀlso- och sjukvÄrdens organisation prÀglas i de flesta lÀnder av en hierarkisk organisationsstruktur dÀr klara skiljelinjer finns mellan över- och underordnade nivÄer för att legitimera och underlÀtta beslutsfattande, ordergivning och kontroll. Syftet med studien var att beskriva den hierarkiska vÄrdorganisationens effekter pÄ sjuksköterskans omvÄrdnadsarbete inom sluten vÄrd. Metoden var en litteraturstudie. Artiklar har sökts i databaserna CINAHL och Medline. Efter urval och granskning Äterstod 17 artiklar somutgjorde underlag för resultatet.
Specialpedagogens uppfattning om den egna rollen i skolan
Syftet med detta arbete Àr att undersöka och beskriva de uppfattningar ett urval av specialpedagoger har om sina arbetsuppgifter och om dessa stÀmmer överens med examensordningen för specialpedagoger. Med hjÀlp av en kvalitativ undersökning med en delvis strukturerad intervju har jag intervjuat fem specialpedagoger och en speciallÀrare om deras uppfattningar om deras yrkesverksamma roll som specialpedagog. Genom att behandla följande punkter: ?undervisning?, ?handledning?, ?utredning?, ?kartlÀggning?, ?skolutveckling? och ?forskning? ger studien en översiktlig bild av de berörda respondenternas uppfattning om den egna arbetssituationen. FrÄgan som fick sitt svar var: Motsvarar arbetssituationerna det som beskrivs i mÄl och riktlinjer i examensordningen för specialpedagoger?
Sammanfattningsvis visar resultatet pÄ att majoriteten av respondenter framhÄller att de har en yrkesroll och arbetsuppgifter som Àr i överensstÀmmelse med de mÄl och riktlinjer som examensordningen beskriver.
AnvÀndning av VAS- En enkÀtstudie bland sjuksköterskor
VAS-skalan Àr ett instrument som gör det möjligt att överföra subjektiva
upplevelser hos patienter till en objektiv bedömning som hjÀlp för vÄrdpersonal.
Syftet Àr att undersöka anvÀndningen av VAS-skalan bland sjuksköterskor pÄ
opererande vÄrdavdelningar. Metoden Àr en enkÀtstudie och resultatet presenteras
i antal. Urvalet utgjordes av samtliga sjuksköterskor (n = 30) som arbetar pÄ tvÄ
avdelningar. Detta urval Àr sÄ kallat icke-slumpmÀssigt och kan benÀmnas
bekvÀmlighetsurval. Huvudresultatet Àr att flertalet respondenter anvÀnder VASskalan.
Det vanligaste anvÀndningsomrÄdet Àr vid smÀrtbedömning och
dokumentationen av anvÀndandet i patientjournalen Àr vanligt förekommande.
Studien kan betraktas som en pilotstudie pÄ grund av den lilla mÀngden
datamaterial vilket innebÀr att den kan ligga till underlag för en större framtida
studie.
Ungdomspsykopati och normbrytande beteende - finns det skyddande faktorer?
Ungdomspsykopati tillsammans med normbrytande beteende Àr ett outforskat Àmne pÄ uppgÄng. Denna studie undersökte ifall skyddsfaktorer i form av förÀldraegenskaper och ungdomars anpassning till skolan pÄverkar psykopatiska drag och normbrytande beteende, var för sig och tillsammans. Data som har anvÀnts kommer frÄn ett stort urval av ungdomar frÄn skolor i en medelstor svensk stad. Resultaten visade att förÀldrafaktorer endast predicerar en ökning i psykopatiska drag och normbrytande beteende. God anpassning till skolan minskade bÄde psykopatiska drag och normbrytande beteende.
Miljöhinder i publika lokaler - en kartlÀggning i delar av en mindre kommun
Personer med funktionsnedsÀttningar stöter ofta pÄ hinder i den offentliga miljön, till exempel trappor, höga trösklar, dÄlig skyltning eller belysning. Detta i sin tur pÄverkar individens förmÄga att utföra dagliga aktiviteter och att vara delaktig i samhÀllet. En pilotversion av ett kartlÀggningsinstrument anvÀndes för en bedömning av miljöhinder i ett urval faciliteter i en skÄnsk kommun. Av de 1215 miljöitems som bedömdes pÄtrÀffades 298 miljöhinder. Generellt sett visar detta pÄ relativt fÄ miljöhinder vilket kan vara avgörande för tillgÀnglighet och dÀrmed Àven pÄverka aktivitet och delaktighet positivt.
VÄga anvÀnda leken i undervisningen med elever med autism
Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur lek gestaltas i undervisningen för elever med autism. Syfte Àr ocksÄ att undersöka om leken kan utvecklas med hjÀlp av lÀrarna för att dÀrefter kunna anvÀndas som en arbetsmetod i undervisningen. FrÄgestÀllningar: - Hur gestaltar sig leken för barn med autism? - Kan pedagoger utveckla deras lek? - Hur kan leken anvÀndas i undervisningen? Teori: De teoretiska utgÄngspunkterna i föreliggande studie Àr kÀnsla av sammanhang (KASAM) som bygger pÄ att arbeta med det som ger hÀlsa och sociokulturella teorin att personer lÀr i samspel med andra. Metod och urval: Metoderna som anvÀnds för att besvara frÄgestÀllningarna och syftet Àr deltagandeobservationer vid fyra tillfÀllen av vardera fyra sÀrskoleelever dvs.