
Sökresultat:
26467 Uppsatser om Litterär metod - Sida 51 av 1765
 Svensk företagsetablering i Dubai :   - en studie om företagens motiv och processer
InledningEtt ökat intresse för globalisering har gjort att företag söker sig till nya marknader kontinuerligt, svenska företag utgör inget undantag. En mycket aktuell marknad för utlandsetablering Àr Dubai. FrÄn att ha varit ett litet fisk- och pÀrlsamhÀlle Àr det idag ett globalt center för affÀrer som attraherar aktörer frÄn hela vÀrlden.SyfteSyftet med studien Àr att undersöka varför samt hur svenska företag vÀljer att etablera sig i Dubai.MetodStudien bygger pÄ en kvalitativ metod som valts med hÀnsyn till den undersökning som genomförts. Genom semistrukturerade intervjuer med fem respondenter har information samlats in och bearbetats för att i slutÀndan uppfylla studiens syfte.ResultatResultatet frÄn studien visar att Dubai med sitt centrala lÀge i Mellanöstern Àr mycket intressant för svenska företag att göra affÀrer pÄ. En viktig faktor Àr dess frizoner vilka möjliggör fullt Àgande och enkelhet i etableringsprocessen..
Normering av en objektiv metod för att mÀta kÀkrörelser med 3D-videoanalys vid tuggning samt en jÀmförelse mellan kÀkens rörelseomfÄng vid tuggning och tuggeffektivitet hos unga vuxna
This study aims at norming a new objective method to track and measure jaw movements in 3D (three dimensional) during chewing in the young adult population (n=41, age 22-30). Norm values of the range of movements and the duration were calculated. Intra and inter rater reliability was high. Masticatory efficiency among participants was evaluated with a two-colored wax, analyzed with picture analysis software. Regression analysis was used to calculate the relationship between movement and duration variables and masticatory efficiency.
TvÄ metoder för att pÄvisa lungemboli : En litteraturstudie
SammanfattningI Sverige drabbas ca 10000 personer Ärligen av lungemboli (LE). En vanlig bakomliggande orsak till LE Àr djup ventrombos. Tromboserna brukar vanligen sitta i benets eller bÀckenets djupa vener. För att pÄvisa LE krÀvs att patienten genomgÄr olika radiologiska metoder sÄsom t.ex. datortomografi (DT) eller lungscintigrafi.Syftet med denna studie Àr att beskriva radiologiska metodval vid utredning av LE, för- och nackdelar med de olika metoderna och i vilka fall respektive metod föredras. I databasen Pubmed söktes vetenskapliga artiklar som analyserar vilken av de radiologiska metoderna som föredras vid LE.
Idrottsaktiva och alkohol : En studie om alkoholkonsumtion bland unga idrottare
Syfte och frÄgestÀllningarSyftet var att ta reda pÄ om det finns ett mönster i hur Uppsalas idrottande ungdomar konsumerar alkohol.FrÄgestÀllningar:? Följer alkoholkonsumtionen inom idrotten ett könsmönster?? Spelar den sociala tillhörigheten roll för alkoholkonsumtionen för idrottare?? Skiljer sig alkoholkonsumtionen mellan individuella idrottare och idrottare i lag?? Finns det ett samband mellan olika typer av idrotter och idrottarnas alkoholkonsumtion?MetodI arbetet anvÀndes bÄde en kvantitativ metod via enkÀtsvar och en kvalitativ metod via intervjuer. MÄlgruppen avgrÀnsades till aktivt idrottande ungdomar som lÀser idrott pÄ gymnasiet. I de allra flesta fall gick ungdomarna i Ärskurs tvÄ pÄ gymnasiet. Undersökningarna gjordes pÄ fyra gymnasieskolor i Uppsala under lektionstid inom idrottsÀmnet.ResultatIdrottarna drack alkohol oftare Àn genomsnittet för samma Äldersgrupp (17-18 Ärs Älder).
Hur stÄr det till med det sexuella? : En litteraturstudie om hur sjuksköterskan upplever och bedriver samtalet om sexualitet med patienten
Bakgrund: Sjuksköterskans uppgift Àr att vÄrda hela mÀnniskan dÀrför borde sexualitet vara en aspekt i omvÄrdnadsarbetet. Trots detta upplever sexologen Bergström-Walan att sexualitet ofta negligeras i vÄrden. NÀr patienten inte kÀnner sig sedd kan det leda till ett vÄrdlidande för patienten, kommunikation Àr dÀrför viktigt i vÄrden. Det finns olika verktyg framtagna för att uppmÀrksamma patientens sexualitet bÄde i form av VIPS-modellen och PLISSIT-modellen. Syfte: Syftet med studien var att beskriva hur sjuksköterskan bedriver och upplever samtalet om sexuella problem sÄvÀl i sluten som i öppen vÄrd.
Grupperingar och utanförskap i skolan ~ orsakat av sprÄk ~
Syftet med denna studie Àr att undersöka om elever i densenare delen av grundskolan kÀnner sig utanför ellermobbade dÄ ett annat sprÄk Àn svenska talas. Ytterligareett syfte med studien Àr att se pÄ vilket sÀtt man kan skapaett sprÄkförbud som passar in pÄ en skola för alla. För attuppnÄ syftet anvÀnds en kvantitativ metod, i form avenkÀter, samt en kvalitativ metod, i form avensemistrukturerad intervju. Urvalet bestod av 60 elever iskolÄr nio samt tvÄ rektorer pÄ tvÄ olika grundskolor.Resultatet av studien visar att, större delen av elevernamed mer Àn ett sprÄk anvÀnder det i skolan och att deandra eleverna kÀnner sig utanför dÄ de inte förstÄr. Detvisar Àven att skolorna arbetar aktivt mot att elever skakÀnna sig utanför pÄ grund av detta problem.
Fem kvinnors beskrivning av hur de hanterade förlossningssmÀrtan efter mindfulness-baserad förlossningsförberedelse. : en kvalitativ pilotstudie
Bakgrund: Studier har visat att kvinnor som upplever att de har kunnat hantera smÀrtan vÀlunder sin förlossning har mindre behov av farmakologisk smÀrtlindring och fÄr en mer positivförlossningsupplevelse samt en ökad sjÀlvkÀnsla. Mindfulness Àr en metod dÀr manmedvetandegör och accepterar tankar, kÀnslor och kroppsförnimmelser utan att vÀrdera ellerstrÀva efter att undvika dem. Om man istÀllet accepterar och tillÄter det som Àr gesoreflekterade tankar och kÀnslor som ofta styr olika skeenden inte samma utrymme.MindfulnesstrÀning har ingÄtt i program och utvÀrderats för t ex smÀrthantering ochstressreduktion. För att kunna genomföra en utvÀrdering dÀr mindfulness ingÄr som metod föratt hantera förlossningssmÀrta behövs mera kunskap om kvinnors upplevelse av mindfulnessunder förlossning.Syfte: Syftet med studien var att beskriva hur nÄgra förstföderskor som genomgÄttförlossningsförberedelse baserad pÄ mindfulness, upplevde sin förmÄga att hantera smÀrtanunder förlossningen.Metod: En kvalitativ studie baserad pÄ intervjuer med fem kvinnor. Texterna analyseradesmed kvalitativ innehÄllsanalys enligt Graneheim och Lundman.Resultat: Kvinnorna beskrev hur de kÀnde sig förberedda inför smÀrtan och att de upplevdeatt de hade ett ?verktyg? att ta till för att hantera smÀrtan.
Kvinnors upplevelse av hÀlsosam viktminskning : Hur sjÀlvkÀnslan kan förÀndras
Syfte: Studiens syfte Àr att förklara samt beskriva hur belöningssystem utformats i tre svenska sÀljorganisationer. Genom att studera de olika företagens belöningssystem vill vi beskriva vilka uppfattningar anstÀllda har kring belöningssystem och hur de upplever sitt befintliga belöningssystem, samt vad som kan tÀnkas motivera individen att arbeta mot mÄlkongruens i praktiken.Metod: I studien anvÀnds kvalitativ metod och Àr utformad ur anstÀlldas perspektiv. Vi har genomfört en flerfallsstudie och vÄra fallföretag Àr tre sÀljorganisationer belÀgna i VÀxjö. Insamlandet av empiri grundar sig pÄ sex stycken semistrukturerade intervjuer.Slutsats:De tre studerade företagen har i stort sett liknande syn pÄ sin definition av belöningssystem, dÀr mycket berör motivation och mÄlkongruens. De anstÀllda uppfattar belöningssystem olika beroende pÄ hur det Àr utformat i företagen.
Att leva med HIV : det psykiska lidandet
Bakgrund: Att leva med HIV som Àr en obotlig virus sjukdom orsakar inte bara ett fysiskt utan Àven ett psykiskt lidande hos den smittade. HIV Àr en samhÀllsfarlig och global sjukdom som innebÀr livslÄng medicinsk behandling. HIV Àr belagt med skuld och fördomar pÄ grund av okunskap och rÀdsla. Det Àr kÀnslomÀssigt svÄrt för den HIV-smittade att berÀtta om sin diagnos. Syfte: Syftet med studien ar att belysa det psykiska lidandet hos en person med HIV.
Drama i undervisningen
Syftet med vÄrt examensarbete var att undersöka om man i en femteklass kunde anvÀnda sig av pedagogiskt drama som metod i arbetet med skolans vÀrdegrund. Vi valde att lÀgga vÄr inriktning pÄ begreppen trygghet/otrygghet i skolan. VÄr undersökning Àgde rum pÄ en mellanstor skola i SkÄne under en dag. Klassen bestod av 26 elever vid detta tillfÀlle och delades in i tvÄ halvklasser. En vÀrderingsövning genomfördes, eleverna gjorde Àven en staty dÀr de olika begreppen var centrala inslag.
ARBETSTERAPEUTERS ERFARENHETER AV COGNITIVE ORIENTATION TO DAILY OCCUPATIONAL PERFORMANCE (CO-OP) I behandling av vuxna patienter
Bakgrund: Cognitive Orientation to daily Occupational Performance (CO-OP) ?r en
behandlingsmetod d?r arbetsterapeuten guidar patienten att hitta egna strategier f?r att
n? sina m?l.
Syfte: Syftet med den h?r intervjustudien ?r att unders?ka arbetsterapeuters erfarenheter av att
anv?nda Cognitive Orientation to daily Occupational Performance (CO-OP) som
behandlingsmetod f?r vuxna.
Metod: Inklusionskriterier f?r urval av deltagare var leg. arbetsterapeuter med erfarenhet av att
anv?nda behandlingsmetoden CO-OP med vuxna patienter. Datainsamlingen gjordes
genom kvalitativa intervjuer, datan bearbetades genom kvalitativ inneh?llsanalys.
Resultat: Utifr?n analys av den insamlade informationen fr?n intervjuer framkom fyra kategorier
och nio underkategorier.
ACTA : UtvÀrdering av tabell över kognitiva krav (CDT)
För att utvÀrdera en metod för tillÀmpad kognitiv uppgiftsanalys, ACTA (Applied Cognitive Task Analysis), har anstÀllda pÄ Saab AB genomfört ACTA genom att intervjua flygförare. ACTA bestÄr av tre intervjutekniker och skapades av Klein Associates Inc. ACTA Àr en metod som kan anvÀndas i tillÀmpade sammanhang för att ta fram aspekter av experters beslutsfattande. Denna rapport redovisar en utvÀrdering av CDT (Cognitive Demands Table), vilket Àr tabeller över kognitiva krav sammanstÀllda av datamÀngden insamlad i intervjuerna. UtvÀrderingens syfte var att avgöra huruvida praktiker kan sammanstÀlla en CDT med högt innehÄll av kognitiva poster.
LĂ€rares uppfattningar om utomhuspedagogik : En intervjustudie
Elever lÀr pÄ olika sÀtt och lÀraren mÄste dÀrför tillÀmpa varierande inlÀrningsmetoder som möjliggör för eleverna att uppnÄ mÄlen i lÀroplanen. Utomhuspedagogik kan vara en alternativ inlÀrningsmetod, för att fÄ en varierad undervisning. Syftet med studien var att undersöka hur sex lÀrare i grundskolans tidigare Är ser pÄ utomhuspedagogik som metod. Studien baserades pÄ en kvalitativ undersökning dÀr strukturerade intervjuer utgjorde huvudmetoden. Resultatet av studien visade att lÀrarna uppfattade utomhuspedagogik som ett komplement till klassrumsundervisningen, dÀr ett praktiskt, utforskande och upplevelsebaserat lÀrande sker. Utomhuspedagogik som metod anvÀnds för att konkretisera undervisningen och skapa en djupare förstÄelse.
AnvÀndarfall som grund vid skapandet av arbetspassmanualer för sÀndningsproducenter
Detta arbete undersöker om anvÀndarfall, en metod som normalt sett anvÀnds för att utveckla och designa datorsystem, Àr lÀmplig att anvÀnda för att göra manualer som beskriver arbetspassen för sÀndningsproducenter. SÀndningsproducenter Àr en yrkesgrupp som jobbar med nyhets- och samhÀllsprogram pÄ enheten SVT Nyheter och SamhÀlle pÄ Sveriges Television i Stockholm. Syftet med arbetet var att ta fram manualer genom att göra anvÀndarfall över sÀndningsproducenternas arbete med olika datorprogram. Samtidigt som detta gjordes sÄ skapades en sammanstÀllning av hur systemet som sÀndningsproducenterna anvÀnder fungerar. En jÀmförelse mellan de olika arbetspassen gjordes ocksÄ för att se om det var nÄgot arbetsmoment som endast förekom under nÄgra arbetspass.
SprÄk Àr allt : Hur förskollÀrare kan arbeta för att frÀmja barns sprÄkutveckling
Studien syftar till att undersöka hur förskollĂ€rare arbetar med att frĂ€mja barns sprĂ„kutveckling i förskolan utifrĂ„n barns olika förutsĂ€ttningar. Fokus i studien Ă€r att se likheter och skillnader mellan en förskola som arbetar med en specifik metod (Ăjaby- metoden) och en förskola som arbetar ?traditionellt? med sprĂ„kutveckling utan nĂ„gon specifik metod. Jag tar ocksĂ„ upp de olikheter som kan finnas i barns sprĂ„k och vikten av att barn fĂ„r sitt sprĂ„k stimulerat pĂ„ en rad olika sĂ€tt. BĂ„de i hemmet och i förskolan.För att undersöka detta har jag anvĂ€nt mig av en kvalitativ ansats dĂ€r jag intervjuade fyra förskollĂ€rare. TvĂ„ förskollĂ€rare pĂ„ en traditionell förskola och tvĂ„ pĂ„ en förskola som arbetar med förhĂ„llningssĂ€ttet tidig lĂ€s- och skrift.I resultatet framkom det att förskollĂ€rarna Ă€r vĂ€l medvetna om sprĂ„ket och det Ă€r verkligen nĂ„got som de arbetar med pĂ„ mĂ„nga olika och kreativa sĂ€tt.