Sök:

Sökresultat:

26467 Uppsatser om Litterär metod - Sida 49 av 1765

SÀljarens val av fastighetsmÀklare : baserat pÄ första intrycket

AbstractSyfte: Uppsatsen undersöker det första fysiska mötet mellan kunden och fastighetsmÀklaren. Hur pÄverkar första intrycket kundens beslut och fortsatta relation med fastighetsmÀklaren?Metod: Jag har anvÀnt mig av en kvalitativ metod dÄ jag anser att det Àr en passande metod för denna studie dÄ den Àr baserad pÄ elva stycken telefonintervjuer med mÀnniskor som har sÄlt med en fastighetsmÀklare. Teorier om första intrycket har studerats och dessa teorier jÀmförs sedan med empirin för att dra slutsatser.Resultat & slutsats: Valet av fastighetsmÀklare varierar frÄn sÀljare till sÀljare dÄ de lÀgger fokus pÄ olika saker. DÀremot verkar de vara överens om att det Àr positivt om mÀklaren ser vÀlvÄrdad ut, Àr noggrann och tydlig i sitt sÀtt att tala och inte Àr "för pÄ".

?PÄ Facebook slipper man vara nÀrvarande? : En studie kring unga vuxnas syn pÄ anvÀndande, identitetsskapande och kvarlÀmnade digitala identiteter pÄ Facebook

Bakgrund: Facebook Àr ett socialt onlinenÀtverk som under sina levnadsÄr har ökat explosionsartat i popularitet. PÄ Facebook sköter mÄnga anvÀndare stora delar av sina sociala relationer och delar med sig mycket av sig sjÀlva. Det finns inget tidigare socialt nÀtverk i stil med Facebook som har haft samma genomslagskraft hos internetanvÀndarna. I anvÀndandet skapas en digital identitet som lÀmnar spÄr pÄ Facebook, Àven om en anvÀndare Àr död. Kring dessa kvalÀmnade digitala identiteter vill vi undersöka unga vuxnas syn. Syfte: VÄrt syfte med denna uppsats Àr att ta reda pÄ hur unga vuxna ser pÄ sitt och andras anvÀndande av Facebook  kopplat till digitala spÄr och döden. Metod: Vi har valt att anvÀnda fokusgruppssamtal som metod för insamling av det empiriska materialet.

AP-fondernas utveckling : en jÀmförande studie om avkastning och risk mellan Ären 2002-2010

Bakgrund: Det rÄdande pensionssystemet i Sverige bestÄr av sex sÄ kallade AP-fonder. Genom Ären har pensionssystemet flertalet gÄnger kritiserats för dess lÄga avkastning.Problem: VÄr huvudfrÄga Àr att jÀmföra AP-fondernas risk och avkastning med aktiemarknaden som helhet, detta ska ske med hjÀlp av tvÄ jÀmförelseindex: MSCI World och SIXRX.Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att jÀmföra de fyra första AP-fondernas risk och avkastning med aktiemarknaden som helhet under Ären 2002-2010.Metod: Vi har anvÀnt oss av en kvantitativ metod, genom att samla in information frÄn AP-fondernas Ärsredovisningar och hemsidor. Vi har samlat in historisk data, som vi sedan har bearbetat och analyserat.Slutsats: De studerade AP-fonderna har presterat sÀmre Àn aktiemarknaden..

Private Equity - Ägarnas roll i den vĂ€rdeskapande processen

Uppsatsen syfte Àr att beskriva och analysera Private Equity bolags styrning av portföljbolag, för att dÀrmed implicit studera Àgarnas roll i den vÀrdeskapande processen. Metod: Deduktiv ansats och kvalitativ metod. Teori: Teorikapitlet Àr indelat i tre olika delomrÄden, vilka enligt tidigare forskning visar pÄ vÀrdeskapande i en Buyout transaktion. Empiri: Uppsatsen empiriska underlag bestÄr av fyra intervjuer. Slutsats.

Integration och dramapedagogik- en dialog?

Integration Àr ett komplext begrepp som kan ses utifrÄn flera perspektiv och synvinklar. Dramapedagogik emellertid utgÄr frÄn olika typer av vÀrdeord baserade i en gemensam vÀrdegrund. Centrala begrepp i detta Àr demokrati, acceptens och alla mÀnniskors lika vÀrde. Syftet med uppsatsen Àr att kartlÀgga, systematisera och problematisera forskning om hur drama kan anvÀndas, eller har anvÀnts i integrationssyfte. Hur ser dialogen ut inom forskningsfÀltet drama och integration? Vad sÀger det om dramapedagogikens betydelse i integrationsprocesser? Kan man urskilja nÄgra teman och i sÄ fall vilka?Som metod anvÀnds en litteraturstudie med en kvalitativ ansats som vilar pÄ utvalda begrepp som ingÄr i en integrationsprocess.Resultatet visar fyra olika kategorier dÀr drama anvÀnds som metod i integrationsprocesser.

Once you EquiPop you can't stop! : Segregationsmönster med K-nĂ€rmsta grannar metoden i Eskilstuna, SödertĂ€lje, Örebro och VĂ€sterĂ„s

Uppsatsens syfte Ă€r att utvĂ€rdera EquiPop, en ny metod för segregationsmĂ€tning. De teoretiska utgĂ„ngspunkterna grundar sig i teorier om segregation och tidigare mĂ€tmetoder. FrĂ„gor som besvaras i uppsatsen Ă€r hur socio-ekonomiska och etniska segregationsmönster ser ut i de studerade stĂ€derna Eskilstuna, SödertĂ€lje, Örebro och VĂ€sterĂ„s samt vilka likheter och skillnader som finns. Dessa frĂ„gor redogörs för genom GIS och statistiska analyser av EquiPop-data, vilka presenteras via kartor och diagram. Vidare görs Ă€ven en intervjustudie i dessa stĂ€der dĂ€r frĂ„gor om begreppet och mĂ€tning av segregation berörs.

Smittspridningsprevention

Bakgrund: I Sverige drabbas varje Ă„r ett stort antal mĂ€nniskor av vĂ„rdrelaterade infektioner nĂ€r de vĂ„rdas pĂ„ sjukhus. VĂ„ren 2010 blev ca 10% av de patienter som varit inneliggande pĂ„ somatiska avdelningar runt om i Sverige smittade, vilket medförde förlĂ€ngd vĂ„rdtid och ökad kostnad för samhĂ€llet. Även om tillĂ€mpning av hygienrutiner sker för att förhindra smittspridning av vĂ„rdrelaterade infektioner varierar följsamheten av handhygien mellan yrkesgrupperna. Syfte: Att undersöka faktorer som pĂ„verkar sjukvĂ„rdspersonals följsamhet av handhygien, som ett led för att förhindra uppkomst av vĂ„rdrelaterade infektioner. SjukvĂ„rdspersonal definieras i den hĂ€r litteraturöversikten som sjuksköterskor och lĂ€kare.

Allokering och prissÀttning - Sambandet vid börsintroduktioner pÄ den skandinaviska finansmarknader

Syfte: Syftet med denna uppsats Àr tvÄfaldig. VÄrt sekundÀra syfte Àr att informera lÀsaren om börsnoteringsprocessen genom att bidra med betydande teoretisk information. VÄrt primÀra syfte Àr att testa vÄr hypotes; institutionella investerare favoriseras genom en högre allokering av aktier i framgÄngsrika börsnoteringar pÄ den skandinaviska finansmarknaden.Metod: För denna uppsats anvÀnder vi en hybrid av kvalitativa och kvantitativa metoder. VÄr kvalitativa metod har, genom intervjuer med ledande investmentbanker, försett oss med en up-to-date inne syn pÄ beslutet fördelningen i vÄr kvantitativa metod har vi genomfört flera regressionsanalyser och presenteras ocksÄ beskrivande statistik, för att hitta tilldelning och returnera mönster pÄ den skandinaviska finansmarknaden.Teoretisk ramverk: För genomförandet av denna uppsats har vi samlat en mÀngd empiriska bevis om processen kring en börsintroduktion i allmÀnhet . Mer specifikt fokuserar det teoretiska materialet pÄ besluten vid allokering av aktier.Empirisk analys: Resultat frÄn vÄrt empiriska kapitel visar oss att institutionella investerare gynnas i allokeringsprocessen.

Vem fan Àr Kafka? : Med blogg som metod och samtidskonsten som Àmne.

Uppsatsen behandlar mÀnniskors syn pÄ samtidskonsten och dÄ med fokus pÄ konstverket, konstnÀren och konstvÀrlden. Analysen utgÄr frÄn den respons som författaren har fÄtt under ett tvÄ veckor lÄngt bloggande, dÀr textinlÀgg tillsammans med seriestrippar har legat till grund för studiens deltagares kommentarer. Bloggens inlÀgg och seriestrippar redovisas som bilaga.Syftet med studien Àr att undersöka uppfattningar, tankar och Äsikter kring samtidskonsten. Meningen Àr att skapa ett diskussionsforum dÀr olika personers syn pÄ samtidskonsten kan bli synlig.Den metod jag valt Àr av experimentell karaktÀr, dÀr diskussionen kring Àmnet sker i en blogg. Bloggens inlÀgg tillsammans med seriestripparna har haft som syfte att skapa diskussion kring Àmnet.

Undervisning av skönlitteratur i en skola i Kosovo - en kvalitativ studie i skolan

BAKGRUND: I bakgrunden beskriver vi vad litteratur och forskning tar upp kring skönlitteratur i undervisningen. Viktiga begrepp definieras. Vi redogör för den Kosovoalbanska lÀroplanen och kursplanen i albanska SYFTE: VÄrt syfte Àr att undersöka hur lÀrarna i vÄr studie anvÀnder skönlitteratur i undervisningen och vilka faktorer som enligt lÀrarna pÄverkar hur undervisningen ser ut. METOD: Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod med öppna intervjuer och observationer. IntervjufrÄgorna har genererats utifrÄn observationerna detta för att fÄ en tydligare bild för hur lÀrarna arbetar med skönlitteratur i undervisningen.

Älgturism : En kvalitativ studie av ett högvilt som turismresurs

Bakgrund:Älgen, ett av vĂ„ra högvilt i de svenska skogarna, Ă€r inte lĂ€ngre bara ett jaktbyte och trafikfara. Älgen har idag kommit att i allt högre grad kommersialiseras och anvĂ€ndas som en turistisk resurs pĂ„ olika sĂ€tt, vilket vi ser som intressant att belysa.Syfte:Syftet med denna uppsats Ă€r att beskriva hur Ă€lgen anvĂ€nds som en resurs för turism.Metod:Med en kvalitativ metod och en induktiv ansats genomfördes, med hjĂ€lp av ett selektivt urval, sex intervjuer med egenföretagare som driver Ă€lgparker, turistbyrĂ„representanter och en representant för JĂ€gareförbundet.Slutsats:I uppsatsen presenterar vi hur Ă€lgen anvĂ€nds som turismresurs i form av fyra dimensioner, som involverar bĂ„de den rent fysiska Ă€lgen och den Ă„tergivna. Vi presenterar Ă€lgen som symbol, i Ă€lgpark, som souvenir och som föremĂ„l för jaktturism. Den huvudsakliga bakomliggande orsaken till intresset för Ă€lgen Ă€r dess storlek, karisma och att den för vissa nationaliteter utgör ett exotiskt djur. Älgturismen Ă€r en relativt ny form av turism som vi hĂ€vdar har en viss utvecklingspotential..

AUTOMATISERING AV KAPMASKIN

Weland AB Àr ett familjeföretag som startade 1947 med sitt huvudkontor i SmÄlandsstenar. HÀr finns ungefÀr 250 anstÀllda som jobbar pÄ ca 60 000 kvadratmeter. Ryggraden i Welands verksamhet Àr tillverkning av pressvetsad gallerdurk som gÄr att se i konstruktioner som trappor, bÄde spiral och raka.Projektet grundar sig i att ljudnivÄn vid en maskin för kapning av gallerdurk Àr hög och dÀrför har personalomsÀttningen ocksÄ varit hög. Syftet med projektet Àr att konstruera komplement till en kapmaskin för att göra den helautomatisk. Det skulle göra att en operatör inte behöver vara nÀrvarande mer Àn för att förse maskinen med material, programmera maskinen och bortföra pallar med fÀrdigt gods.

Att analysera och skriva hitlÄtar

I det hÀr arbetet har jag analyserat hitlÄtar för att utvecklas som lÄtskrivare. I min metod analyserade och lyssnade jag pÄ musik. Resultatet blev tre fÀrdigskrivna poplÄtar..

En studie om unga bloggerskors upplevelser av bloggande : "AlltsÄ för att det ska vara en bra blogg sÄ ska det ju vara sÄ att folk blir avundsjuka, man ska ju ha ett sÄnt liv som andra vill ha liksom"

Syfte: Uppsatsen syftar till att utreda i vilken utstrÀckning visuell stimuli i form av informativ skyltning kan frÀmja kunders köpbeteende angÄende miljömÀrkta produkter. Studien Àmnar Àven klargöra om priskampanjer har en inverkande effekt pÄ sambandet mellan visuell stimuli och köpbeteende i butikslandskapet.Metod: Undersökningen baseras pÄ en kvantitativ metod och resultatet bygger pÄ statistiska analyser. En hypotestestande deduktiv ansats med en experimentell undersökningsdesign har tillÀmpats. Sammanlagt genomfördes 832 observationer pÄ ICA Maxi Stormarknad i Kalmar.Resultat och slutsats: Studiens resultat visar att visuell stimuli, i form av informativa skyltar, pÄverkar individers köpbeteende. Priskampanjer dÀremot, har ett större inflytande pÄ köpbeteendet vilket medför att det inte kan statistiskt sÀkerstÀllas att visuell stimuli kan överkomma ekonomisk rationalisering..

?Det Àr sÄ mycket som vi gör som Àr matte? - En studie om pedagogers uppfattning av och arbete med matematik.

BAKGRUND: I bakgrunden har jag lÀst forskning som behandlar matematiken iförskolan. Forskning belyser vikten av att det börjas redan i förskolan med attsynliggöra matematiken för att barnen ska fÄ en kunskapsgrund att stÄ pÄ och iframtiden kunna utveckla sitt matematiska tÀnkande.SYFTE: Studien syftar till att undersöka pedagogers uppfattning av och arbete medmatematik i förskolan i BorÄs Stad dÀr det satsats pÄ kompetensutveckling imatematik.METOD: Studien grundar sig pÄ en kvalitativ metod dÄ det genomförts kvalitativaintervjuer med fyra pedagoger.RESULTAT: Kompetensutvecklingen har lett till mer medvetenhet om vadmatematik Àr hos pedagoger. De ger exempel pÄ hur de arbetar med matematikoavsett Älder pÄ barnen i vardagen, i leken, i rutinerna och i olika teman.Pedagogerna anser att det Àr i förskolan grunden sÀtts för barns fortsattamatematiklÀrande och de betonar vikten av att pÄvisa matematiken i vardagen förbarnen. Resultatet som framkom var att matematikplattformen inte anvÀndes i sÄstor utstrÀckning som det var tÀnkt frÄn kommunens sida..

<- FöregÄende sida 49 NÀsta sida ->