
Sökresultat:
26467 Uppsatser om Litterär metod - Sida 36 av 1765
Att leva med prostatacancer
Bakgrund: I de flesta utvecklade lÀnder Àr prostatacancer numera den vanligaste cancerformen hos mÀn. MÀn som drabbas av prostatacancer upplever att deras liv har förÀndrats pÄ ett eller annat sÀtt efter diagnosen. Sjukdomens pÄföljder för mÀnnens dagliga liv, bÄde de psykiska och fysiska blir en del av deras livsvÀrld. Syfte: Syftet med studien var att belysa livsvÀrlden hos mÀn med prostatacancer. Metod: Metoden som anvÀndes i denna studie var en kvalitativ litteraturstudie, baserad pÄ vetenskapliga artiklar.
Letter of intent - ett avtalsrÀttsligt janusansikte?
Denna uppsats/studie studerar hur pedagoger i dag arbetar med elever med funktionshindret Aspergers syndrom samt om det finns nÄgon visualisering i undervisningen med dessa elever. Studien utgÄr frÄn tvÄ högstadieskolor en stad i Mellansverige. Visualisering handlar om att se och höra (visualisera) det som sÀgs och det som visas, av en pedagog i klassrummet och om visualisering Àr en god hjÀlp för dessa elever med Aspergers syndrom. Metoden för denna studie Àr intervjuer, samtal samt litteraturstudier. Undersökningen ser om det finns och i vilken grad det anvÀnds visualisering, i Àmnet svenska.Det kom fram att visualisering Àr en metod som anvÀnds frekvent i undervisningen pÄ de olika skolorna som undersöks.
Kanban : GÄr metoden att anvÀnda för att styra utvecklingsprojekt?
Kanban Àr en agil metod som hÀrstammar frÄn den japanska Lean-filosofin. Metoden fokuserar pÄ att fÄ ett flöde med sÄ kort ledtid som möjligt. Det ska vara lÀtt att se flaskhalsar som bildas. Problemen ska sedan lösas innan nÄgot nytt arbete pÄbörjas. Kanban-metoden ska vara enkel och lÀtt att anvÀnda.Syftet med uppsatsen var att ta reda pÄ om Kanban-metoden verkligen Àr en bra metod att anvÀnda sig av för att styra utvecklingsprojekt och om den bidrar till att stödja planering och information.
UtvÀrdering av metod för applikationsgranskning
Enligt Myndigheten för samhÀllsskydd och beredskap sÄ Àr information ?mycket vÀrdefull, ibland till och med livsviktig? (1). InformationssÀkerhetsarbete syftar i korthet till att skydda information och för att möjliggöra det krÀvs det att utifrÄn de förutsÀttningar som finns att anpassade skydds- och sÀkerhetsÄtgÀrder införs för att informationen ska fÄ ett vÀlavvÀgt, anpassat och kostnadseffektivt skydd i förhÄllande till dess vÀrde för en organisation eller individ (1).I detta examensarbete har Försvarsmaktens metod för applikationsgranskning utvÀrderats i syfte att utifrÄn ett informationssÀkerhetsperspektiv se om den Àr tillÀmpbar som en sÀkerhetsÄtgÀrd för andra svenska myndigheter samt ta fram en uppdaterad version av metodiken.Kvantitativa och kvalitativa data har samlats in via enkÀtundersökning, litteraturstudie samt intervjuer och resultatet visar att applikationsgranskning passar vÀl in i det övriga informationssÀkerhetsarbetet.Denna studie visar att svenska myndigheter har brister i sitt informationssÀkerhetsarbete och efterlyser konkreta exempel och metodstöd för att det ska bli bÀttre. I den hÀr studien visar sig Försvarsmaktens metod för applikationsgranskning vara en lÀmplig och flexibel grund som kan bidra med detta dÄ den Àr anpassningsbar utifrÄn miljö och förutsÀttningar och en billig sÀkerhetsÄtgÀrd som gÄr fort att genomföra och klarar sig med smÄ resurser. Metoden ger en god grund till ett fortsatt informationssÀkerhetsarbete genom att den metodiskt steg för steg gÄr igenom och granskar en applikation.
SET - kunskap om livet
I den hÀr studien diskuteras SET som metod i skolan. SET Àr en förkortning av social och emotionell trÀning. Studien baseras pÄ intervjuer och observationer av tvÄ olika verksamheter och tre olika pedagoger samt tvÄ forskare försökt ta reda pÄ hur metoden SET fungerar för pedagoger och elever. FrÄgestÀllningarna som anvÀndes Àr varför man ska införa SET i undervisningen och hur betydelsefullt SET Àr som arbetsmetod i skolan? Vad kan pedagoger göra idag för att minska psykisk ohÀlsa i skolan? Birgitta Kimber Àr grundaren av SET i Sverige, SET Àr ett evidensbaserat material sammanstÀllt efter en studie hon genomfört i Oxford under en tidsperiod pÄ fem Är.
Avledningsmetoder vid nÄlstick pÄ barn
Bakgrund: NÄlstick Àr den vanligaste kÀllan till smÀrta hos barn inom sjukvÄrden. Forskning visar att avledning som Àr en icke-farmakologisk metod Àr effektiv för att minska rÀdsla och smÀrta hos barn vid nÄlrelaterade procedurer. Trots detta utförs nÄlstick ofta utan adekvat smÀrtlindring. Avledning bidrar till kognitiv aktivitet som kan minska rÀdslan hos barnet och blockera eller förminska smÀrtimpulser till hjÀrnan.Syfte: Att undersöka olika avledningsmetoder som sjuksköterskan kan anvÀnda sig av för att minska barns smÀrta och rÀdsla vid nÄlstick.Metod: Litteraturöversikt med analys av 13 artiklar. Val av artiklar gjordes efter systematisk litteratursökning i databaserna Cinahl, PubMed och Scopus.
Lek som en vÀg till lÀrande: en studie om och i sÄ fall hur pedagoger anvÀnder lek som en lÀrande metod i sin undervisning
Syftet med detta arbete var att undersöka om och i sÄ fall hur pedagoger anvÀnder leken som en lÀrande metod samt hur lek kan vara en vÀg till lÀrande. Vi inriktade oss pÄ skolans tidigare Är, det vill sÀga skolÄr 1-6. Med lek menar vi en kreativ, rörelsebetonad, lustfylld och varierad verksamhet dÀr barnet kan utvecklas i sin egen takt efter sina egna förutsÀttningar. De metoder som vi anvÀnde oss av vid undersökningen var intervju samt enkÀt. Undersökningspersonerna bestod av tre pedagoger verksamma i skolans tidigare Är och deras elever.
Goodwillredovisning - FörÀndringen, Äsikterna och effekterna
Syfte: Redogöra för nya rekommendationer gĂ€llande goodwillredovisningen samt redogöra för hur dessa framtida rekommendationer uppfattas av ett antal revisorer och företag.Metod: Vi utgĂ„r ifrĂ„n en kvalitativ metod, vilken vi har valt för att fĂ„ en djupare förstĂ„else för Ă€mnet. Uppsatsen bygger pĂ„ information inhĂ€mtad vid intervjuer med redovisningskunniga och representanter för koncerner som berörs av förĂ€ndringen i goodwillredovisningen. Ăvrig information har inhĂ€mtats frĂ„n litteratur, lagar och rekommendationer samt publicerade artiklar. Resultatdiskussion: Huruvida förĂ€ndringen Ă€r positiv eller negativ rĂ„der det delade meningar om bland respondenterna. FörĂ€ndringen leder dock till att goodwillen bĂ€ttre speglar ett företags förmĂ„ga att generera framtida merintĂ€kter.
?Jag gillar inte att anvÀnda pÀrlor [?] hjÀrnan e de bÀsta? : En kvalitativ studie om elevers och lÀrares uppfattningar av matematiken i en Montessoriklass.
Syfte: Studiens syfte Àr att undersöka och belysa elevers och lÀrares uppfattningar om matematik i anvÀndningen av guldmaterialet kopplat till matematikböckerna i en VÀstsvensk Montessoriklass.Bakgrund: De teoretiska utgÄngspunkterna innehÄller en redovisning av Lpo 94 samt kursplaner i matematik men Àven utvalda delar kring Maria Montessori och hennes pedagogik. Följt av relevant litteratur och tidigare forskning kring matematik- undervisningen med inriktning pÄ laborativ matematik.Metod: Studien Àr en kvalitativ undersökning dÀr empirin bygger pÄ intervjuer. Undersökningen grundar sig pÄ Ätta stycken elevers samt tvÄ lÀrares uppfattningar. Kvalitativ metod kÀnnetecknas genom att upplevelser, uppfattningar, egenskaper, erfarenheter undersöks för att förstÄ egenskaper av det fenomen som undersöks.Resultat: I resultatet framgÄr det att matematikböckerna har en central roll i matematikundervisningen och eleverna har svÄrigheter att relatera matematiken till deras vardag. Det andra som framkommer Àr att guldmaterialet bidrar till att eleverna fÄr en ökad abstraktionsförmÄga.
Indirekta positiva effekter till följd av transportinvesteringar - utvÀrdering av existerande hanteringsmetoder
I den hÀr uppsatsen undersöks och utvÀrderas metoder för att berÀkna indirekta socioekonomiska effekter till följd av transportinvesteringar. De projekt som ligger till grund för denna jÀmförelse finns pÄ gemensam europeisk samt pÄ nationell nivÄ. Projekten har anvÀnt sig antingen av kvantitativ analys, i form av multikriterieanalys alternativt cost-benefit analys, eller av kvalitativ analys, för att utvÀrdera effekterna. Slutsatserna bestÄr i att det Àr svÄrt att berÀkna dessa effekter och att det dÀrför Àr viktigt att metoden speglar den underliggande informationen. En verbal metod som speglar osÀkerheten Àr ofta att föredra framför en metod som presenterar exakta monetÀra mÄtt trots att den underliggande informationen Àr osÀker..
Tre lÀsinlÀrningsmetoder : en studie om lÀsinlÀrningen i Är 1
Syftet med denna studie har varit att dels fÄ en teoretisk kunskap om tre olika lÀsinlÀrningsmetoder. Jag var medveten om att Den traditionella lÀsinlÀrningsmetoden och LTG tillÀmpas flitigt i den svenska skolans undervisning och ville dÀrför skaffa mig kunskap om dessa tvÄ metoders metodik. Wittingmetoden hade jag endast hört talas om och blev dÀrför intresserad av att ta reda pÄ mer om den. I den empiriska delen av studien har jag intervjuat tre verksamma lÀrare som har erfarenhet av att arbeta med lÀsinlÀrningen i Är 1. IntervjufrÄgorna belyser framförallt hur lÀrarna metodiskt arbetar med lÀsinlÀrningen.
Ett vÀrdegrundsarbete utifrÄn pedagogiskt drama som metod
Syftet med vÄr studie har varit att undersöka vad pedagogiskt drama kan bidra med i skolans vÀrdegrundsarbete. Vi har valt att begrÀnsa oss till elevernas upplevelser kring jÀmstÀlldhet och allas lika vÀrde. DÀr eleverna fÄtt möjlighet att reflektera över drama passens innehÄll, och komma med förslag till förÀndring genom fiktiva situationer.
Vi har anvÀnt oss av kvalitativ metod dÀr vi har varit deltagande observatörer, och anvÀnt oss av pedagogiskt drama i vÀrdegrundsarbetet. Det vi har kommit fram till Àr att pedagogiskt drama Àr ett bra verktyg att problematisera och synliggöra normer, samt skapa forum för diskussion.
Forumspel som punktinsats : Dramapedagogers berÀttelser om lyckade och mindre lyckade projekt
Studien behandlar forumspel som punktinsats utifrÄn en fenomenologisk hermeneutisk ansats. TvÄ dramapedagoger har genom djupintervjuer delgett sina berÀttelser om arbetet med forumspelsmetoden under korta insatser. Det övergripande syftet Àr att skapa kunskap om forumspel som metod och undersökningen belyser informanternas upplevelser och erfarenheter av fenomenet. Resultatet av djupintervjuerna pÄvisar dramapedagogernas positiva syn pÄ forumspel som punktinsats. FrÀmst dÄ det utifrÄnperspektiv punktinsatsen har gör att man som pedagog kan nÄ kvalitéer en ordinarie verksamhet har svÄrt att Ästadkomma.
Hemlighetsmakeri som strategi
Syfte: VÄrt syfte Àr, att genom att studera Apples historia, omvÀrld, bransch och strategiska val, analysera om och hur Apple anvÀnder hemlighetsmakeriet som grund för skapande av lÄngsiktiga och varaktiga konkurrensfördelar. Metod: Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod med primÀrdata bestÄende av intervjuer med personer insatta i Apple och dess omvÀrld. SekundÀrdatan bestÄr mestadels av artiklar frÄn olikaelektroniska kÀllor, facklitteratur och tidskrifter. Teoretiska perspektiv: Vi anvÀnder oss av teorier och begrepp som Porters Five Forces, Schumpeterian markets, Hyperkonkurrens, delar av Porters generiska strategier samt Barneys VRIO. Empiri: Vi har gjort en fallstudie av Apple med inslag av jÀmförelser med andra företag.
Veckodagseffekten pÄ OMX Stockholm 30 Index
Sammanfattning Uppsatsens Titel: Veckodagseffekten pĂ„ OMX Stockholm 30 Index Seminariedatum: 2007-06-07 Ămne/kurs: FEK 582 Kandidatuppsats, 10 poĂ€ng Författare: Amer Demo, Huso Musovic, Ken Persson Handledare: Göran Anderson Fem nyckelord: anomali, veckodagseffekt, regressionsanalys, effektiva marknadshypotesen, hypotetisk-deduktiv metod Syfte: Uppsatsens syfte Ă€r att undersöka om det förekommer nĂ„gon veckodagseffekt pĂ„ OMX Stockholm 30 Index under perioden 2000-2006. Ett annat syfte Ă€r att bidra med mer kunskap gĂ€llande anomalier och veckodagseffekter. Metod: Uppsatsen utgĂ„r ifrĂ„n hypotetisk-deduktiv metod, vilket innebĂ€r att vi anvĂ€nder oss av redan kĂ€nda teorier för att hĂ€rleda en eller flera hypoteser som sedan testas mot empiriskt data. Denna hypotesprövning kommer att genomföras genom en regressionsanalys. Teoretiskt perspektiv: Uppsatsen har som utgĂ„ngspunkt den effektiva marknadshypotesen (EMH) som teori.