Sök:

Sökresultat:

1701 Uppsatser om Litterär kontext - Sida 9 av 114

Förekomst av Giardia i symtomfria valpkullar :

The flagellate Giardia intestinalis has been known to cause diarrhea in both man and dog. Results from epidemiological studies have indicated that transmission of the parasite from dog to man is plausible even though that route of infection has yet to be shown. Several international studies have shown that the parasite frequently occurs in asymptomatic dogs. In Sweden the prevalence of Giardia in healthy dogs is not known though. In this study, faecal samples were collected at two separate occasions from 21 litters and 21 bitches showing no symptoms from the gastrointestinal tract. The samples from each litter were pooled but the samples from the bitches were analyzed individually.

Prevalence of congenital defects in Swedish Hampshire, Landrace and Yorkshire pig breeds and opinions on their prevalence in Swedish commercial herds

This study concerns congenital defects in pigs; umbilical and scrotal hernia, cryptorchidism, kyphosis, splay legs, anal atresia, intersexuality and congenital tremor. The aim was to describe and estimate the prevalence of these defects and estimate the heritability for the most frequent defects, scrotal hernia and cryptorchidism in purebred Swedish Hampshire, Landrace and Yorkshire populations. Furthermore, information and opinions from herdsmen in commercial herds was collected and analysed. A low proportion of congenital defect pigs is of importance both from animal welfare and economic point of view. The accuracy of registration of the presence of defects in the litters has a decisive role for the ability to select against these defects.

Ämnesintegrering inom Ă€mnet matematik

I Lpo 94 poÀngteras att lusten att lÀra ska vÀckas genom lek och skapande. Det abstrakta Àmnet matematik ska göras konkret i den undervisning som bedrivs i skolorna. Historiskt sett har detta varit en stÄndpunkt för matematikundervisningen sedan lÀnge. Genom att in-tegrera matematik i praktiska Àmnen sker lÀrandet genom tillÀmpning. Vi har i vÄr studie försökt att synliggöra om det kunskapande som sker i en kontext transfereras till ett annat sammanhang.

Mobilitet, abstraktioner och kontextmedvetenhet:Nya vĂ€gar för SRÖ i Karlskrona att övervaka driften av fastigheter

Denna magisteruppsats beskriver framtagande och utveckling av riktlinjer för ett system vars mÄl Àr att förÀndra och förbÀttra en organisation, dÀr arbetet idag utgÄr ifrÄn en stationÀr plats men dÀr vi hÀvdar att arbetssÀttet skulle kunna vara helt mobilt. I uppsatsen beskriver och diskuterar vi vÄrt tillvÀgagÄngssÀtt, resultatet av fÀltstudier och analys samt en diskussion som behandlar konstruktionen av ett mobilt anpassningsbart system. Uppsatsen resulterar i framtagandet av designriktlinjer för en mobil artefakt. Denna artefakt ska kunna stödja det arbete som utförs av personalen som arbetar med drift och övervakning av fastigheter i Karlskrona kommun. Artefakten ska vara anpassningsbar till den miljö som den anvÀnds inom, den ska ha förmÄgan att kÀnna av den kontext den opererar inom samt ha förmÄgan att följa de interaktioner som personalen utför.

Pilotstudie av FRIENDS : Ett preventionsprogram för Ängestproblematik hos skolbarn

Ångestsyndrom tillhör den vanligaste psykiatriska problematiken hos barn. Ångestsyndrom börjar ofta i tidig Ă„lder, medför stort lidande och predicerar psykiatrisk problematik senare i livet. Det Ă€r viktigt att undersöka hur Ă„ngestsyndrom kan förebyggas eftersom fĂ„ barn med denna problematik kommer i kontakt med behandling. Syftet med studien var att undersöka om FRIENDS, ett preventionsprogram frĂ„n Australien, fungerar i en svensk kontext. Femtio barn i nioĂ„rsĂ„ldern undervisades i FRIENDS under tio lektioner.

Kontext - Spelar det nÄgon roll?

BakgrundBarns möjlighet till inflytande och delaktighet i förskolan Àr nÄgot som ska genomsyra verksamheten. Begreppen förtydligas i olika styrdokument för förskolan som skollagen, förskolans lÀroplan och barnkonventionen. I litteratur och forskning vi lÀst Àr det tydligt att för att barn ska kunna utvecklas och förstÄ demokrati och dess vÀrderingar behöver de ha inflytande och vara delaktiga i förskolans verksamhet. Det var dÀrför viktigt för oss att undersöka hur förskollÀrare arbetar och diskuterar kring begreppen inflytande och delaktighet.SyfteSyftet med studien Àr att undersöka hur förskollÀrare tolkar begreppen inflytande och delaktighet och hur de i diskussion med andra förskollÀrare beskriver att de arbetar med barns inflytande och delaktighet i förskolan.MetodVi beslutade oss för att anvÀnda kvalitativ metod, med fokusgruppssamtal som redskap. Vi genomförde tvÄ fokusgruppssamtal med sju förskollÀrare och en barnskötare totalt.

SvÀrmen kring pekskÀrmen : En kvalitativ studie om surfplattan pÄ förskolan

Denna studie har haft som syfte att synliggöra i vilka situationer förskolepedagoger och barn pÄ en förskolas smÄbarnsavdelning anvÀnder sig av surfplattor. Faktorer som undersökts har varit vilka kontexter som utgör dessa situationer, vilka bestÄndsdelar dessa kontexter bestÄr av samt vilka motiv och aktiviteter som ligger till grund för anvÀndning av surfplattor. Studien har varit av kvalitativ karaktÀr och har undersökt en smÄbarnsavdelning med barn upp till tre Är pÄ en förskola i Stockholm. För att Ästadkomma detta har semi-deltagande observationer skett pÄ förskolan under fyra dagar. Den insamlade datan har stÀllts mot och analyserats efter Nardi, Dourish och Benyons teorier om kontext samt Blomberg, Burrell & Guests teori om etnografi.

SamhÀllsentreprenöriell anda : Engagemang ger förÀndring baby!

Syftet med uppsatsen Àr att utveckla förstÄelse av villkor som Àr specifika för den kontext samhÀllsentreprenörer verkar i och som pÄverkar dem att utveckla en samhÀllsentreprenöriell anda. Den frÄgestÀllning jag sökte svar pÄ var vad verksamma samhÀllsentreprenörer upplever som vÀsentliga kontextuella villkor för sitt agerande, sina tankar och sina attityder för att kunna utveckla en samhÀllsentreprenöriell anda. Uppsatsen har en etnografisk ansats, dÄ intresset har varit att skapa förstÄelse och en beskrivning av samhÀllsentreprenörskap ur samhÀllsentreprenörernas synvinkel. Det empiriska materialet utgörs av 10 intervjuer, samt observationsmaterial av informanternas agerande pÄ internet. Materialet har tolkats med hjÀlp av en tolkningsram.

The effects of Gotland pony grazing on forest composition and structure in Lojsta hed, south eastern Sweden

Livestock animals affect their environment in a number of different ways, mostly through grazing and trampling. This study focused on the effects of Gotland pony grazing on forest structure and diversity, and the impact on ground cover. To compare the fenced and grazed area with a reference area outside the enclosure a number of transects were used. The study showed that there was no significant difference in height structure and diversity between the compared sites; however, there were a significantly higher proportion of damaged trees inside the enclosure. The ground cover variables showed a higher amount of bare soil, plant litter and wood-rush (Luzula sp.) inside the enclosure whilst grass was more frequent in the reference area.

Missbruk och bedömningar : en studie om möjliga konstruktioner som omger socialarbetaren

Det hÀr Àr en uppsats vars syfte Àr att öka kunskapen om de möjliga konstruktioner som omger en socialarbetare nÀr man samtalar om begreppen missbruk och bedömningar. Genom att intervjua handlÀggare inom olika missbruksenheter har jag kunnat lyfta fram ett resultat som upplyser om möjliga arbetsmetoder inom det sociala arbetet som handlÀggarna utvecklar medvetet eller ej. I praktiken utgör arbetsmetoderna ett resultat av socialarbetarnas brist pÄ kunskap för kunna att sammanföra teoretiska begrepp till den praktiska verkligheten de förhÄller sig till. DÀr de teoretiska begreppen som man anvÀnder saknar en tydlig medveten definition och det sociala arbetet som utförs har ett stort utrymme för att bli pÄverkad av mÄnga olika subjektiva faktorer. En klient mÄste dÀrför har mycket tur för att kunna fÄ hjÀlp.

Den entreprenöriella filosofin : Ideologi, kunskapssyn, betydelse och tendens i GY11 och filosofiÀmnets nya mÄl och kunskapskriterier

Den Entreprenöriella Filosofin Àr en studie av ideologi, kunskapssyn, betydelse och tendens i de nya kunskapskriterierna i gymnasieÀmnet filosofi sett i ljuset av Gymnasieskola 2011 (GY11). Uppsatsen inleds med en kort presentation av Àmnet för att sedan redogöra för olika lingvistiska och semantiska tolkningsmodeller hÀmtade hos filosofer som Saussure, Russell och Wittgenstein vilka kommer att anvÀndas i sjÀlva analysen av de nya kunskapskriterierna. I syfte att sÀtta in undersökningen i en historisk kontext ges Àven en presentation av olika epistemologiska skolor och hur synen pÄ kunskap i skolan har skiftat genom Ären. Den efterföljande komparativa lÀsningen av de nya kunskapskriterierna gentemot de gamla betygskriterierna, dÀr en rad nyintroducerade begrepp sÄsom entreprenör och entreprenöriellt lÀrande dessutom tolkas utifrÄn sin nya kontext visar att det har skett en förskjutning av vilka förmÄgor eller kunskaper som nu skall bedömas i gymnasieÀmnet filosofi. Textanalysen visar Àven att det har skett en förskjutning vad gÀller kunskapssyn mot ett mer instrumentellt förhÄllningssÀtt och att detta bygger pÄ ideologisk tendens snarare Àn vetenskaplig övertygelse..

Gestaltning av Afrika i lÀroböcker för grundskolans senare Är

Syftet med denna uppsats Àr att belysa hur Afrika gestaltas genom bilder i lÀroböcker i samhÀllskunskap för grundskolans senare Är. För att kunna urskilja den övergripande framstÀllningen av Afrika har en kvantitativ bildanalys anvÀnts. Dessutom har en kvali-tativ bildanalys enligt semiotisk modell gett oss redskap för ett förtydligande av vÄra iakttagelser. Som stöd för vÄr analys och slutsats av de framkomna resultaten har vi hÀmtat stöd frÄn tidigare forskning och teorier inom den postkoloniala diskursen. VÄr undersökning har resulterat i olika slutsatser. Vi kan konstatera att det finns fördomar och rester frÄn den koloniala tiden som skildras i ett skapande av vi och dem.

Serbisk identitetsbildning I Malmö Att vara serb i en svensk kontext

VÄr uppsats handlar om serbisk identitetsbildning i Malmö. Syftet med uppsatsen Àr att med hjÀlp av konstruktivismen undersöka serbers identitetsbyggande.VÄr frÄgestÀllning lyder - Hur ser serbisk identitetsbildning ut i en svensk kontext? Vi har Àven försökt ringa in vÄra informanters syn pÄ skillnader mellan det typiskt "svenska" och det typiskt "serbiska".UtifrÄn 6 stycken samtalsintervjuer har vi funnit olika bestÄndsdelar för byggandet av en identitet som vi behandlar under fyra olika teman: historia, mediabilden av serber, att vara serb i Sverige samt skillnader mellan svenskhet och serbiskhet.Uppsatsen inleds med en teoridel dÀr vi behandlar konstruktivismens utgÄngspunkter samt metodologiska ansatser för intervjuerna.Sedan följer del tvÄ som behandlar identitetsskapande och diskursanalys. Diskursanalysen blir ett verktyg för att förstÄ och förklara vÄra informanters konstruktion av deras identitet. Resultatet av vÄr undersökning blev att vissa aspekter Äterkom som viktiga nÀr vÄra informanter beskrev sin egen identitet och vad den grundade sig pÄ.

Nyhetens pris : Betaljournalistik och pressetik pÄ landsortstidningar

Uppsatsen undersöker hur ett urval av svenska journalister ser pÄ betaljournalistik. Syftet Àr att bidra till diskussionen om journalisters pressetik och vÀcka frÄgan om det finns ett behov och en önskan om att införa en paragraf om betaljournalistik i de svenska pressetiska reglerna. I de norska pressetiska reglerna infördes en sÄdan paragraf 2007. En av de frÀmsta anledningarna till detta var att informationens trovÀrdighet kan ifrÄgasÀttas om pengar Àr inblandade.I studien anvÀnde vi oss av anonyma webbenkÀter som vi skickade till ett urval av journalister pÄ landsortstidningar. Urvalet bestod av 48 personer varav 38 fullföljde hela enkÀten.

Blivande socialarbetares vÀlfÀrdspolitiska attityder i institutionell kontext : En jÀmförande studie mellan socionomstudenter i Sverige och Storbritannien

Syftet med denna studie Àr att ge en insikt i de generella vÀlfÀrdspolitiska attityder socionomstudenter i Sverige och Storbritannien har kring organisering av och ansvarsfördelning i vÀlfÀrden. Syftet Àr vidare att ta reda pÄ om det finns nÄgra likheter eller skillnader i vÀlfÀrdspolitiska attitydmönster hos socionomstudenter i Sverige respektive Storbritannien som kan kopplas till de socialpolitiska institutioner som karaktÀriserar olika vÀlfÀrdsregimer. Studien har en kvantitativ forskningsansats och metoden för datainsamling har varit av surveydesign dÀr digitala enkÀter har distribuerats till socionomstudenter vid en högskola i respektive land. Undersökningen omfattade sammanlagt 141 studenter, varav 77 respondenter studerade i Sverige och 64 studerade i Storbritannien.Av undersökningens resultat utvisas att det finns ett samband mellan socionomstudenternas landstillhörighet och deras attityder gentemot omfördelningar i socialpolitiken, ansvarsfördelning, universalitet respektive selektivitet samt beskattning och offentliga utgifter. Vidare kan de vÀlfÀrdspolitiska attitydmönstren i viss mÄn Äterkopplas till lÀndernas vÀlfÀrdsinstitutionella kontext men inte i sÄdan utstrÀckning att en tydlig koppling kan göras till de strukturella skillnader som beskrivs i Esping-Andersens teori om vÀlfÀrdsregimer..

<- FöregÄende sida 9 NÀsta sida ->