
Sökresultat:
1701 Uppsatser om Litterär kontext - Sida 37 av 114
Samspel i musikensemble : Ensemblemusikers syn pÄ det sociala samspelet
Syftet med denna uppsats har varit att belysa nÄgra ensemblemusikers syn pÄ och uppfattning om det sociala samspelet i en musikensemble.Vi beskriver ensemblemusikernas syn pÄ det sociala samspelet med utgÄngspunkt i Ätta musikers egna berÀttelser utifrÄn de kvalitativa intervjuer vi utfört med dem. Musikerna var alla vid studiens utförande studerande vid en folkhögskola i Mellansverige.Den teoretiska utgÄngspunkten kan nÀrmast knytas till ett sociokulturellt perspektiv, dÄ en grundtanke hos oss Àr att mÀnniskan formas och pÄverkas av den sociala kontext den befinner sig i. DÀrför var ett grundantagande inför studien att det sociala samspelet i musikensemblen Àr minst lika viktigt som det musikaliska.Sammanfattande kan sÀgas att samtliga intervjudeltagare - utöver de rent speltekniska fÀrdigheterna - har nÀmnt de sociala relationerna som helt avgörande för hur samspelet i gruppen skall fungera. I studien vÀxte fyra begrepp fram som utgjorde överordnade kategorier för hur vi sedan diskuterade vÄra resultat. Dessa fyra begrepp var individens personlighet, gruppmedlemmarnas erfarenheter, de omstÀndigheter som gruppen befinner sig i samt de vÀrderingar som finns inom gruppen..
Vilken betydelse har kontexten för matematikundervisningen i förskolan?
Syftet med denna c-uppsats var att studera anvÀndningen av matematik i förskolan och undersöka vilka kontexter som pÄverkar pedagogerna att anvÀnda matematik i den dagliga verksamheten. I undersökningen besvarade 52 pedagoger frÄn fyra förskolor i en mellansvensk kommun enkÀter. En pedagog frÄn förskola, en förestÄndare samt en lÀrare i skolans tidiga Är deltog i intervju. Insamlad data analyserades mot teorin att det krÀvs att flera del-kontexter uppfylls för att nÄ en meningsfull innebörd i att anvÀnda matematiken i förskolan. Det visade sig att det som pÄverkade dessa pedagoger mest, vad gÀller att anvÀnda matematiken i vardagen, var kollegornas instÀllning till omrÄdet i frÄga samt kompetensutveckling inom detsamma.
Kunskap i ny kontext : en undersökning om bibliotekariers vÀg frÄn studier till yrkesliv
This bachelor thesis explores how librarian graduates perceive the transfer from university to employment. The authors will examine how librarian graduates experience the relation between knowledge learned from university studies and the qualifications required from the employer. The basis of the thesis is the concept of transition process. In this thesis it is defined as the relation between the knowledge gained from education and the qualifications required by the employer as well as the problem to transfer knowledge between different contexts.The theoretical framework is build upon the concept of competence and its connection to re-contextualized knowledge. The empirical material of the thesis constitutes of five phone interviews with newly employed librarians.
JÀmstÀlldhet kontra valfrihet : En kritisk diskursanalys av debatten om kvoterad förÀldraförsÀkring
Denna studie Àr en kritisk diskursanalys av den debatt som pÄgÄr i svensk dagspress om förslaget att införa en mer eller helt kvoterad förÀldraförsÀkring. Jag har frÀmst fokuserat pÄ hur orden ?jÀmstÀlldhet? kontra ?valfrihet? konstrueras och ges mening i debatten samt vilka konsekvenser detta fÄr. Studien bygger pÄ ett socialkonstruktionistiskt antagande som ligger till grund för hur det skrivna sprÄket konstrueras och skapar mening hos mÀnniskor. Som metod har jag anvÀnt mig av kritisk diskursanalys dÀr jag utgÄtt frÄn Faircloughts tredimensionella modell vid tolkandet av materialet.
Digital samverkan. En studie av samarbetet mellan fritidshem och v?rdnadshavare genom digitala kommunikationskanaler
Teknologin forts?tter att, i takt med samh?llet, utvecklas i ett rasande tempo vilket st?ller allt h?gre krav p? medborgare att ?ka sin f?rtrogenhet med samtidens digitala kommunikationsmedel. Vi har d?rf?r valt att i v?r studie unders?ka hur fritidshemspersonal och v?rdnadshavare upplever dagens digitala kommunikationskanaler i fritidshemmets kontext.
Det empiriska underlag som ligger till grund f?r v?r diskussion och analys och som vi slutligen baserar v?ra slutsatser p? ?r svarsresultatet fr?n v?r enk?tstudie d?r v?rdnadshavare och fritidshemspersonal har f?tt ta st?llning till ett antal p?st?enden som ber?r digital kommunikation och samverkan. Som teoretiska utg?ngspunkter i v?ra analyser har vi anv?nt oss av socialkonstruktionism och l?roplansteori.
Manligt offer för kvinnligt vÄld : En kvalitativ studie om mÀn utsatta för vÄld i en heterosexuell partnerrelation
Sveriges skolor stÄr inför mÄnga utmaningar med sjunkande kunskapsresultat och med en ökad andel elever som mÄr dÄligt. Förutom sin kunskapsförmedlande uppgift har skolan Àven en fostrande roll. Denna studie belyser betydelsen och benÀmningen av socialt arbete i skolan. Syftet Àr att undersöka vad skolpersonal upplever att socialt arbete i skolan Àr samt hur det sÀtts i relation till kunskapskraven. Studien Àr prÀglad av en induktiv ansats och bygger pÄ fem kvalitativa intervjuer i semistrukturerad form med en rektor, kurator, barn- och ungdomsassistent samt tvÄ lÀrare vid en kommunal grundskola.
?Kulturen sitter djupare Àn förnuftet? Om hur pedagoger kan arbeta med hedersproblematik ?
Denna uppsats behandlar hedersproblematik dĂ€r unga kvinnors röster Ă€r i fokus. I uppsatsen berĂ€ttar fyra respondenter som sjĂ€lva levt eller fortfarande lever med hedersproblematik om sina liv och sina erfarenheter. Respondenterna har alla levt ett liv med inslag av hot och vĂ„ld. De har begrĂ€nsats i sin vardag och levt med en hotbild frĂ„n den egna familjen. Ăven tvĂ„ skolkuratorer har intervjuats.
Erfarenheter av sorg hos nÀrstÄende vid suicid
Bakgrund: Barn med Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) har svÄrigheter med uppmÀrksamhetsförmÄga samt impulsivt och hyperaktivt beteende. Arbetsterapeuter genomför interventioner med mÄl att förbÀttra barns förutsÀttningar för lÀrande och att utvecklas socialt, teoretiskt och aktivitetsmÀssigt. Studiens syfte Àr att beskriva arbetsterapeutiska interventioner och dess effekter pÄ inlÀrningsförmÄgan hos barn i Äldern 6-12 Är med Attention Deficit Hyperactivity Disorder.Metod: Studien Àr gjord i form av en litteraturöversikt utifrÄn aktuell publicerad empirisk forskning. Resultatet bygger pÄ 13 artiklar som beskriver effekten av arbetsterapeutiska interventioner.Resultat: Resultatet beskriver hur arbetsterapeuter arbetar med barn med ADHD genom att anpassa miljön, arbeta med barns förmÄga att fungera i social kontext, pÄverka barns kognitiva kapacitet och anpassa aktivitet. Interventionerna beskrevs generellt ha en positiv effekt pÄ den problematik mÄlgruppen barn med ADHD har.Slutsats: Interventionerna pÄverkar och visar effekt pÄ faktorer viktiga för barns inlÀrningsförmÄga och utveckling.
LÀrares syn pÄ film som undervisningsmaterial : En e-enkÀt- och intervjustudie om hur lÀrare förhÄller sig till filmmediet i skolan
Avsikten med vÄr undersökning Àr att undersöka lÀrares uppfattningar om filmmediet som undervisningsmaterial. Vi vill förstÄ filmmediets anvÀndningsomrÄde samt fÄ en inblick i lÀrares hantering av filmmediet i verksamheten. För att uppnÄ syftet har vi anvÀnt oss av e-enkÀter och intervjuer. PÄ skolorna tycks det finnas tekniska förutsÀttningar för att visa film och vÄrt resultat visar att oavsett Älder, kön och yttre förutsÀttningar tycks lÀrare regelbundet anvÀnda sig av filmmediet som undervisningsmaterial. Vi har Àven kommit fram till att det florerar en uppfattning om att sprÄklÀrare oftare anvÀnder sig av filmmediet i sina Àmnen Àn andra lÀrare.
El Sistema : En studie om El Sistema och dess mÄl om social och mÀnsklig utveckling.
Syftet med denna studie Àr att se huruvida en verksamhets skolkoder uppfattas och pÄverkar lÀrare-elevrelationen. UtifrÄn ett sociopsykologiskt/kulturellt perspektiv sÄ undersöks lÀrare och elevers relation utifrÄn kontextuella ramar. Studien har sitt avstamp i argumentationer för hur relationen mellan lÀrare och elev i dagens klassrum Àr av stor vikt i frÀmjandet av personlig utveckling. LÀrare och elevers relationsbygge Àr en dynamisk process som stÀndigt testas i det direkta mötet. Det handlar om hur överenskomna regler skapas genom sociala band mellan olika individer och hur man förhÄller sig till den andre och kollektivet utifrÄn dessa regler.
RĂ€tten till politisk delaktighet i praktiken : En studie av medborgardialog i tre svenska kommuner
RÀtten till politisk delaktighet Àr en central kÀrna i MR-perspektivet. Syftet med denna studie var att undersöka om medborgardialog, initierade av kommuner, bidrar till frÀmjandet av politisk delaktighet och inkludering av utrikes födda kvinnor. Med avstamp frÄn den deliberativa demokratimodellen och med hjÀlp av centrala begrepp sÄsom deltagande, politisk jÀmlikhet och grupprepresentation sÄ har studien pÄ övergripande plan kunnat undersöka hur svenska kommuner tillÀmpar medborgardialog och i vilken utstrÀckning kvinnor blir inkluderade respektive exkluderade. Efter att ha undersökt tre olika kommuner med högst andel utrikes födda kvinnor sÄ visar resultatet pÄ att medborgardialog Àr ett effektivt instrument för att frÀmja politisk delaktighet i en svensk kontext. Kommunernas fortsatta arbete med att utveckla medborgardialogerna Àr dÀrför av största vikt och i synnerhet genom att utveckla riktlinjer explicit för att inkludera utrikes födda kvinnor..
Nyheter och demokrati En komparativ studie av fyra rikstÀckande tidningars nyhetsrapportering
I jakten pÄ lÀsare skruvas mÄnga tidningars tonlÀge upp. Aftonbladet och expressen Àr exempel pÄ tvÄ tidningar med en relativt liten lÀsarandel prenumeranter och Àr tidningar vars intÀkter i stor del kommer frÄn lösnummerförsÀljningen. PÄ motsvarande sÀtt Àr Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet i större utstrÀckning beroende av sina prenumeranter, medan deras lösnummerandel nÀppeligen motsvarar Aftonbladets och Expressens. Kan man pÄvisa en mer dramtisk och i en mening mer förenklad nyhetsförmedling i lösnummerberoende tidningar Àn i prenumerationsberoende, utifrÄn ett antal konkreta pÄstÄenden? Med detta i Äteanke, kan nÄgon tydlig tendens skönjas under de senaste 50 Ären? Detta Àr tvÄ frÄgor som uppsatsen Àmnar besvara, samtidigt som frÄgorna problematriseras dÄ de sÀtts i en demokratisk kontext.
I vÀntan pÄ orakel och kristallkulor : En studie om underrÀttelseverksamhetens brister och begrÀnsningar och en möjlig förklaring till varför stater misslyckas med att förutse strategiska överraskningar
Hur kan det komma sig att stater som Àr vÀl medvetna om att det finns en potentiell risk för att bli utsatta för ett angrepp, och som utifrÄn den kunskapen har fattat ett rationellt beslut i att bygga upp ett förvarningssystem, ÀndÄ rÄkar ut för "blixtar frÄn en klar himmel", i form av överraskningsangrepp? Uppsatsen avser undersöka hur misslyckade förvarningar kan förklaras utifrÄn ett beslutstödsperspektiv med strukturella och analytiska underrÀttelsefaktorer i fokus. Undersökningen tar sin utgÄngspunkt i att stater handlar rationellt utifrÄn en realistisk kontext för att dÀrefter undersöka strukturella och analytiska problemfaktorer som omger underrÀttelseverksamheten. Detta görs genom att utgÄ ifrÄn den sÄ kallade underrÀttelsecykeln vilken förstÀrks upp som förklaringsmodell genom att den tillförs organisationsteoretiska och kunskapsteoretiska verktyg. Studien pekar pÄ de strukturella och analytiska problemen som omgÀrdar underrÀttelsetjÀnsten Àr av sÄdan avgörande karaktÀr att de mycket vÀl kan förklara varför stater misslyckas med att förutse överraskningar..
Arbetsterapeuters erfarenheter av att frÀmja ÄtergÄng till arbete genom arbetsterapeutiska interventioner
Syftet med studien var att ta reda pÄ arbetsterapeuters erfarenheter av att frÀmja ÄtergÄng till arbete genom arbetsterapeutiska interventioner för personer som inte Àr i arbete. Undersökningsgruppen bestod av sju arbetsterapeuter i Norrbotten som arbetade i statlig, kommunal, landsting eller privat verksamhet. Arbetsterapeuterna hade arbetat med arbetslivsinriktad rehabilitering frÄn ett Är upp till sjutton Är. De deltagande arbetsterapeuterna intervjuades med en halvstrukturerad kvalitativ intervju och fick dÄ berÀtta med egna ord om sina erfarenheter av att frÀmja ÄtergÄng till arbete, en intervjuguide anvÀndes med fÀrdigbestÀmda frÄgor för att fÄ struktur pÄ intervjun samt att sÀkerstÀlla att de frÄgor som författarna ville ha svar pÄ blev besvarade. Intervjuerna skrevs ut ordagrant och analyserades sedan med en kvalitativ innehÄllsanalys som resulterade i tre kategorier.
Det oemotstÄndliga vÄldet : En adaptionsanalys av gestaltningen av vÄld i Burgess och Kubricks A Clockwork Orange
Syftet med uppsatsen Àr att ur ett adaptionsteoretiskt perspektiv undersöka gestaltningen av framförallt sexuellt vÄld i Anthony Burgess roman A Clockwork Orange (1962) och Stanley Kubricks adaption av romanen till film (1971). Genom en nÀrstudie av hur vÄldet gestaltas och vad av vÄldet som kommuniceras mellan roman och film, Àr min ansats att identifiera A Clockwork Orange som estetiserad och metakritisk eller vÄldsförhÀrligande. Undersökningen visar att det vid tolkningen av A Clockwork Orange inte gÄr att bortse frÄn kontext och kulturell diskurs och att det sÀtt man talade om framförallt filmen nÀr den hade premiÀr, prÀglade synen pÄ den som vÄldsförhÀrligande. Undersökningen visar dock att den litterÀra textens tekniker och konstruerade sprÄk skapar distans till vÄldsgestaltningen som gör det möjligt att omvandla den till en metaforik. Undersökningen visar vidare att det audiovisuella mediet genom ett konstnÀrligt formsprÄk förmÄr skapa en förstÄelse för vÄldet som en kritik mot det vÄld som en inte förmÄr distansera sig till..