Sök:

Sökresultat:

994 Uppsatser om Lesbiska mödrar - Sida 11 av 67

Matematikmotivation: med dagstidningen som pedagogiskt verktyg för vardagsanknuten matematik i Ärskurs 4 och 5

Syftet med vÄrt examensarbete var att beskriva hur elevernas upplevda motivation pÄverkas av vardagsanknuten matematikundervisning utifrÄn elevernas nÀrmiljö. VÄr studie genomfördes i tvÄ klasser, en Ärskurs 4 och en Ärskurs 5. Av samtliga 37 elever besvarade 36 elever en inledande enkÀt med frÄgestÀllningar kring matematik varefter ett utvecklingsarbete under fem veckor med matematik utifrÄn den lokala dagstidningen startade. Efter avslutat utvecklingsarbete intervjuade vi 30 elever för att ta reda pÄ hur deras motivation för matematik pÄverkats. Samtliga 37 elever fick Àven svara pÄ en avslutande enkÀt.

Fuzzy front end ur ett ledarskapsperspektiv: en studie av fyra företag

Denna uppsats behandlar hur företag arbetar effektivt med första fasen i produktutvecklingsprocessen, det vill sÀga fuzzy front end. Vi har valt att studera detta utifrÄn ett ledningsperspektiv och undersökt fyra mejeriföretag eftersom det Àr en konkurrensutsatt bransch med snabb produktutveckling. Vi har gjort en fallstudie och intervjuat forskning och utvecklingscheferna pÄ Milko, SkÄnemejerier, Arla Foods och Norrmejerier. I vÄr undersökning har vi kommit fram till att de teorier vi behandlat tillÀmpas i stor utstrÀckning i de företag vi undersökt. Företagen arbetar aktivt med att effektivisera fuzzy front end genom att skapa innovationskultur och motivera de anstÀllda.

Kommunalt chefskap

Arbetet behandlar chefer i kommunal verksamhet och vad de ska ha fokus pÄ i sitt chefskap för att öka uppfattningen hos sina medarbetare att de Àr bra chefer. Syftet med studien Àr att pÄ ett överskÄdligt vis redogöra för hur stor betydelse olika delar av ledarskapet har för hur medarbetare uppfattar chefer som helhet. Den övergripande frÄgestÀllningen Àr: Vad ska chefer i kommunal verksamhet fokusera pÄ för att ha nöjda medarbetare? För att besvara vÄr frÄgestÀllning har vi utgÄtt frÄn ett kvantitativt insamlat material som bestÄr av enkÀtundersökningar utförda i Ätta svenska kommuner, mellan Ären 2004 till 2006. Antalet svarande totalt sett Àr 30 318 personer, varav nÀra 2 300 Àr chefer.

EfterfrÄgan pÄ utbildning: en enkÀtstudie vid LuleÄ tekniska
universitet

Syftet med denna D-uppsats i samhĂ€llskunskap var att fĂ„ ökad förstĂ„else för studenters val av utbildning samt undersöka vad studenterna efterfrĂ„gar innan de vĂ€ljer utbildning. Metoden för att uppnĂ„ detta syfte var en neoklassisk efterfrĂ„geteori samt en enkĂ€tundersökning. EnkĂ€ten delades ut bland studenter vid LuleĂ„ tekniska universitet (LTU). UtifrĂ„n resultatet av enkĂ€ten sammankopplat med teorin drar vi följande slutsatser: • De personliga intressena har störst betydelse för efterfrĂ„gan pĂ„ utbildning • De Ă€ldre Ă€r mer rĂ€dd för de kostnader som studierna medför Ă€n yngre studenter • LĂ€rarstuderande bryr sig inte om lönen eller karriĂ€r • Ekonomstuderande bryr sig inte om de fĂ„r arbete efter avslutade studier • FĂ„ bryr sig om studentlivet • VĂ„rdstuderande lĂ€gger inte stor betydelse i arbetsförhĂ„llandena • Beteendestuderande hade börjat studera oavsett tillgĂ„ngen pĂ„ substitut.

Elevers syn pÄ slöjan i skolan

Sammanfattning I vÄr undersökning Àr ambitionen att fÄ en bild av ungdomars uppfattning om litteraturlÀsning i svenskundervisningen pÄ gymnasiet. Vilken attityd har eleverna till skönlitteratur och lÀsning? Inför mötet med vÄra framtida elever vill vi som blivande svensklÀrare öka vÄr medvetenhet om eleverna som lÀsare. Metoderna vi har valt Àr en inledande enkÀtundersökning dÀr 78 elever frÄn tvÄ olika skolor medverkade samt en fördjupad undersökning med Ätta kvalitativa intervjuer. Vi kom fram till att eleverna har mycket olika instÀllningar till att lÀsa.

Fyra lÀrare i dialog. Spelfilmens och musikens roll i svenskundervisningen i gymnasieskolan

Detta examensarbete har som syfte att undersöka spelfilmens och musikens roll i svenskundervisningen i gymnasieskolan och fokuserar pÄ vilken hÀnsyn lÀrare tar till elevers förkunskaper och intressen för spelfilm och musik. Den största delen av den litteratur som arbetet grundar sig pÄ hÀvdar att audiovisuella medier Àr uttrycksmedel som borde fÄ större plats i skolan Àn vad de fÄr idag. Arbetet utgÄr frÄn kvalitativa intervjuer med fyra lÀrare, som valts ut genom svar pÄ enkÀter gÀllande spelfilm och musik i svenskundervisningen. Samtliga intervjuade lÀrare anvÀnder sig av spelfilm och musik i svenskundervisningen, med koncentration kring litteraturstudier och för att belysa epoker. Slutsatsen vi drar av vÄrt arbete Àr att spelfilmen och musiken har en tydlig men sekundÀr roll i svenskundervisningen och att dessa medier i skolan har en betydligt svagare stÀllning Àn vad de har i samhÀllet utanför skolan..

ÖverensstĂ€mmer lĂ€rarnas förĂ€ldrasamverkan med förĂ€ldrarnas förvĂ€ntningar

VÄrt syfte med detta examensarbete Àr att se om lÀrarnas förÀldrasamverkan överrensstÀmmer med förÀldrarnas förvÀntningar. Detta gör vi för att fÄ en fördjupad kunskap om vikten av ett bra samarbete mellan hem och skola. Vi menar pÄ att det Àr vi tillsammans som mÄste arbeta för att uppnÄ bÀsta möjliga resultat för vÄra elever. Tidigare forskning visar pÄ att förÀldrarna har en betydelsefull roll i sina barns framgÄngar i skolan och att det Àr viktigt med ett ömsesidigt förtroende mellan hem och skola. För att nÄ vÄrt syfte med undersökningen vÀljer vi att göra kvalitativa intervjuer med lÀrare och förÀldrar.

Miljölegitimitet : En studie om skillnader i legitimitetskrav mellan Sverige och Spanien

Denna utredning handlar om hur legitmitetskrav för företag inom stÄlbranschen i Spanien och i Sverige skiljer sig Ät. Syftet Àr att, baserat pÄ tre svenska och tre spanska företags Ärsredovisningar, studera om det finns nÄgon eller nÄgra betydelsefulla skillnader i beskrivningarna av företagens miljöarbete och om vi dÀrigenom kan dra nÄgra slutsatser nÀr det gÀller legitimitetskrav. VÄr empiri utgÄr endast frÄn de sex företagens Ärsredovisningar. Denna information har analyserats utifrÄn akademiska teorier om legitimitet och legitimitetsverktyg. Vi har Àven rÀknat specifika ord i Ärsredovisningarna som har med miljöansvar att göra för att försöka finna en skillnad i hur företagen kommunicerar sitt miljöansvar.

EkosystemtjÀnster : En fenomenografisk studie utförd bland lÀrare

Syftet med studien var att undersöka lÀrares uppfattningar av begreppet ekosystemtjÀnster samt hur deras förhÄllningssÀtt mÀnniska? miljö framtrÀder nÀr de beskriver sin ekologiundervisning. Studien utfördes som en semistrukturerad intervju, dÀr sÄvÀl ekosystemtjÀnster som begrepp, som ekologiundervisning diskuterades. Analysen av intervjutranskripten gjordes med utgÄngspunkt i fenomenografin. De viktigaste resultaten Àr dels att begreppet ekosystemtjÀnst kan uppfattas pÄ tre kvalitativt skilda sÀtt: MÀnniskan hjÀlper ekosystemen, mÀnniskan drar nytta av ekosystemen samt ekosystemtjÀnster Àr en omskrivning av ekologi; dels att informanterna tenderar att förhÄlla sig antingen distanserat eller involverad i förhÄllandet mÀnniska ? miljö.

IKT-verktyg för distansstudier: Hur upplever studenter att de verktyg som LTU tillhandahÄller för distansstudier fungerar?

Min rapport har följt upp hur Bergenudds jobbar i dagslÀget med deras byggservice och hur de jobbar för att effektivisera deras produktion och öka förtjÀnsten.Jag har byggt min rapport pÄ samtal med snickare och hantverkare som jobbar med servicejobben pÄ Bergenudds. Jag har Àven fört diskussioner med arbetsledare och VDn: Dan LindbÀck om deras uppfattningar och idéer hur effektiviteten kan ökas.Byggbranschen har tyvÀrr fÄtt ett dÄligt ryckte att vara vÀldigt ineffektiva och ta för lÄng tid att utföra deras jobb. Problemet Àr att det kan vara mÄnga olika moment som krÀver en noggrann planering och samordning. Det Àr dÀr som jag har upplevt att det drar ut pÄ tiden nÀr hantverkaren mÄste vÀnta pÄ elektrikern eller rörmokaren. Det Àr mÄnga moment som ska samordnas pÄ ett sÄ smidigt sÀtt som möjligt.

Drömmar om ett hemland : Diasporisk identitet och transnationella nÀtverk i mÄngfaldens Sverige

Detta Àr en kvalitativ studie vars huvudfokus belyser hur tvÄ etniska folkgrupper, ?assyrier/syrianer? samt bosniaker förhÄller sig till sin etniska identitet utanför ursprungslandet och hur dem ser pÄ att leva i diasporiska grupper. Studien behandlar Àven betydelsen av transnationella nÀtverk och förbindelser över nationsgrÀnser. Diasporiska grupper har kommit att utveckla transnationella nÀtverk som överskrider nations grÀnser och mÀnniskor liv pÄverkas dagligen direkt samt indirekt av att leva mellan tvÄ identiteter. Det finns mÀnniskor i samhÀllet som drar nytta av denna kulturella rikedom som finns inom etniska och kulturella föreningar men det finns Àven dem som ser begrÀsningar inom samhÀllet genom att ha tvÄ identiteter. .

WHAT MAKES YOU TICK? : EN STUDIE OM INRE OCH YTTRE MOTIVATION

Det finns mycket forskning som visar att motivation pÄverkar mÀnniskan i organisationen. Motivation delas upp i inre och yttre motivation. Inre motivation Àr dÄ individen har ett genuint intresse för nÄgot. Yttre motivation Àr dÄ individen drivs av nÄgon extern belöning. SÄvÀl psykologiska som ekonomiska och sociala förklaringar har getts till varför det Àr viktigt med motiverade anstÀllda och hur motivation kan skapas.

Den politiska vÄren i PiteÄ 1917: varför ingen hungerrevolt?

Uppsatsens syfte var att undersöka varför Pitebygden stod utanför Hungerrörelsen vÄren 1917, samt att studera rörelsen utifrÄn ett ekonomiskt och ett politiskt perspektiv. För att undersöka detta har dels en fallstudie pÄ Pitebygden gjorts, dels en komperativ studie mellan tvÄ lokala- och tvÄ rikstÀckande tidningar. Jag har konstaterat att Hungerrörelsen bör i första hand ses ur bÄde ett ekonomiskt och ett politiskt perspektiv, dÄ dessa bÄda faktorer visade sig hÀnga ihop. Med utgÄngspunkt frÄn detta drar jag slutsatsen att Pitebygdens uteblivna reaktioner kan förklaras utifrÄn bÀttre försörjningsmöjligheter och avsaknaden av en facklig och en politisk organisation. Det finns Àven uppgifter i uppsatsen som tyder pÄ att liberala och frisinnade strömningar, samt Evangeliska Fosterlandsstiftelsens starka grepp om bygden kan ses som en bidragande orsak till att Pitebygden kom att stÄ utanför Hungerrörelsen 1917..

SkolÄr 4 elevers uppfattning av likhetstecknet och lÀroböckernas framstÀllning

Syftet med denna studie var att undersöka skolÄr 4 elevers förstÄelse av likhetstecknet. Vi ville Àven studera hur symbolen presenteras i elevernas lÀroböcker och mot bakgrund av tidigare forskning diskutera hur detta kan pÄverka deras förstÄelse av begreppet. I studien anvÀnde vi oss av tre insamlingsmetoder: en kvantitativ undersökning, kvalitativa intervjuer och en textanalys av lÀroböcker för skolÄr 3 och 4. VÄr undersökning visar att Àven om eleverna uppvisar bra förstÄelse av likhetstecknet nÀr de löser uppgifter av strukturell typ, har de svÄrigheter med att muntligt beskriva likhetstecknets funktion. Textanalysen synliggör att andelen utsagor av operationell typ som framhÀvs i lÀroböckerna för Äk 3 minskar betydligt i lÀroböckerna för Äk 4.

Elevers uppfattning om litteraturlÀsning i svenskundervisningen pÄ gymnasiet

I vÄr undersökning Àr ambitionen att fÄ en bild av ungdomars uppfattning om litteraturlÀsning i svenskundervisningen pÄ gymnasiet. Vilken attityd har eleverna till skönlitteratur och lÀsning? Inför mötet med vÄra framtida elever vill vi som blivande svensklÀrare öka vÄr medvetenhet om eleverna som lÀsare. Metoderna vi har valt Àr en inledande enkÀtundersökning dÀr 78 elever frÄn tvÄ olika skolor medverkade samt en fördjupad undersökning med Ätta kvalitativa intervjuer. Vi kom fram till att eleverna har mycket olika instÀllningar till att lÀsa.

<- FöregÄende sida 11 NÀsta sida ->