Sök:

Sökresultat:

6 Uppsatser om Ledarskapsprogram - Sida 1 av 1

VAD GÖR EN LEDARSKAPSUTBILDNING FÖR SKILLNAD FÖR EN LEDARE?

Ledarskap är viktigt i dagens organisationer då dessa möter ständiga förändringar. Olika former av ledarskapsutveckling används för att uppnå ett mer effektivt ledarskap, men vad dessa får för faktiskt utfall utvärderas sällan. Syftet med denna studie var att undersöka vilken påverkan ett Ledarskapsprogram haft på deltagarnas ledarskap och hur de kunnat använda detta i organisationen samt vad som krävs efteråt hos deltagaren och hos organisationen för att programmet ska få effekt. Studien baseras på sex intervjuer med deltagare från ett avslutat Ledarskapsprogram. Materialet analyserades med en induktiv tematisk metod.

Ledarskapsutvecklingspograms påverkan på individ och organisation

En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken..

Vad är "mentorskap" och hur uppstår lärande i en mentorsrelation?

Denna studie genomfördes på ett Ledarskapsprogram i södra Sverige med 20 deltagare som också var adepter för sina 20 mentorer. Syftet med undersökningen var att ta reda på hur intervjupersonerna uppfattade mentorskap och att jämföra detta med det teoretiska mentorskapet, samt att utröna om det uppstår lärande i mentorskapet. De teorier som utgicks ifrån härstammar från Dewey, Kolb, Knowles och Argyris. Undersökningen hade en kvalitativ ansats med inriktning på semistrukturerade intervjuer. De fem intervjuer som gjordes var uppdelade på två mentorer, två adepter och en programutformare.

Ledarskapets roll i chefskapet : En fallstudie där uppfattningen av ledarskapet mellan chefer och medarbetare studeras i ett svenskt företag.

Ledarskapsrollen utvecklas och effektiviseras ständigt, vilket ofta leder till störreansvarsområden för ledaren. När en chef eller ledare får fler uppgifter som ska lösas och bearbetas finns det en risk att vissa grundläggande uppgifter inte får samma fokus, till exempel ledarskapet och relationen mellan chef och dennes medarbetare. Denna studie har som fokus att studera ett företag i Sverige som inte använder sig av ett rent Ledarskapsprogram utan ett chefsprogram där en del av programmet berör ledarskapsutveckling.Syftet med studien är att studera ledarskapet i företaget, både utifrån vad företagsledningenförespråkar och hur anställda uppfattar det. Det ger oss ett underlag som kan besvara vår frågeställning kring om det finns skillnader i det faktiska ledarskapet och det som ledningen vill bedriva.För att kunna uppnå vårt syfte har vi studerat material som vi fått genom företaget samt kompletterat det med en intervju med en person som varit med och utformat programmet. För att få en uppfattning om hur det faktiska ledarskapet fungerar har en enkät lämnats ut till chefer och deras medarbetare.

Ledarskapsprogram för innovation

 Since the 28thof May the project to develop an internal Innovation Leadership Program (ILP)on Accenture has been running and came to an end in November the same year. The taskwas formed into a master thesis and given to two students at the Royal Institute ofTechnology in Sweden.Since the start the content and structure of the ILP has been established based on the resultsof a theoretical study, a gap analysis and an external and internal benchmarking. The theoreticalstudy focused on articles, books and lectures about innovation, creativity and pedagogy. Subjectssuch as leadership, motivation, reflection and coaching were studied as well, but in a smaller scale.The gap analysis consisted of eleven interviews with people from different career levels withinAccenture and the goal was to establish the view of innovation and creativity among the employees.The interviews also asked about the knowledge the participants had about Technology Lab in orderto get insight of how to improve their communication and cooperation with people in client projects.Internally a similar program was studied called Minority Leadership program, whom will not bedescribed further in this report, to get inspiration. The external benchmarking was conducted onStanford and was very successful.

Att planera för succé : En jämförande undersökning av hur informanter från privat och kommunal sektor upplever arbetet med successionsplanering inom sina organisationer

Successionsplanering handlar om att ha en strategi för att på sikt kunna ersätta chefspositioner inom en organisation. Arbetet inbegriper att identifiera vilka chefspositioner man kan komma att behöva ersätta på sikt, identifiera potentiella ersättare till dessa positioner och sedan genom olika insatser göra dessa kandidater redo.Denna undersökning syftar till att jämföra hur informanter från privat och kommunal sektor upplever att man arbetar med successionsplanering inom sina respektive organisationer.Vi undersöker om det finns likheter och skillnader mellan de två sektorerna gällande arbetet med detta och försöker förklara vad dessa skillnader kan bero på.Vi har intervjuat tio informanter från tio olika organisationer, fem från privat sektor och fem från kommunal sektor. En nyligen genomförd kvantitativ undersökning visar att många organisationer är missnöjda med hur arbetet med successionsplanering fungerar hos dem. Därför har vi valt att genomföra en kvalitativ studie inom samma ämne för att fördjupa oss i hur enskilda informanter upplever att det fungerar inom deras respektive organisation. Organisationerna i undersökningen skiljer sig åt storleksmässigt.De privata organisationerna tillhör dessutom olika branscher.De likheter mellan sektorerna som resultaten visar på, är att de flesta organisationer har något tillvägagångssätt för att identifiera potentiella chefskandidater och därefter göra dem redo att ta över en ledande position på sikt.