Sök:

Sökresultat:

38663 Uppsatser om Ledarskap inom äldreomsorg - Sida 21 av 2578

"Lugn,sansad och inget skrik"

Abstract Malin Holst och Anja Olsson (2011) ?Lugn, sansad och inget skrik?- En studie om lÀrares ledarskap i klassrummet. LÀrarutbildningen: Malmö Högskola. Denna studie bygger pÄ en mindre empirisk studie kring lÀrarens ledarskap i klassrummet. Syftet Àr att hitta och försöka förstÄ likheter och skillnader mellan lÀrares och elevers olika perspektiv och uppfattningar pÄ lÀrarens ledaregenskaper och auktoritet. Genom att jÀmföra lÀrares och elevers syn pÄ ledarskap i skolan, strÀvar uppsatsen efter att finna svar pÄ hur ledarskapsdiskursen upprÀtthÄlls och verkar i en svensk grundskola idag.

Ungdomars psykiska ohÀlsa : En kvalitativ studie om den psykiska ohÀlsan bland elever pÄ gymnasieskolor

Titel: Den kommunalt fÀngslade mellanchefen: En kvalitativ beskrivning av mellanchefers utövande av ledarskap. Inledning: Kommunal verksamhet Àr starkt pÄverkbar av sin omgivning och mÄste kontinuerligt anpassa sig till denna samtidigt som den strÀvar efter en förutsÀgbarhet. Denna komplexa miljö inverkar pÄ mellanchefers möjlighet att utöva sitt personliga ledarskap, och dÀrför stÀlls det krav pÄ att man som chef Àr anpassningsbar och medveten om sitt personliga ledarskap.Problemformulering: Hur ser chefer i olika hierarkiska positioner pÄ sin möjlighet att utöva sitt personliga ledarskap?Syfte: Syftet med vÄrt arbete Àr att undersöka, beskriva och skapa en förstÄelse för chefers möjlighet att, pÄ olika hierarkiska nivÄer, utöva sitt personliga ledarskap i ett sammanhang pÄverkat av inre och yttre faktorer.Metod: För att besvara vÄrt forskningsproblem valde vi att anvÀnda oss av en kvalitativ metod. Genom ett hermeneutiskt tolkningssÀtt och ett abduktivt angreppssÀtt sÄ analyserade vi de sex semi-strukturerade intervjuer vi utförde.Slutsats: Den slutsats vi drog Àr att ledarskapsutbildningens utformning och den begrÀnsade rörelsefrihet som ges, resulterar i en konflikt mellan organisationens mÄl och en chefs möjlighet att utöva sitt personliga ledarskap. .

Pedagogiskt ledarskap för fritidshemmet : vilken innebörd och mening nÄgra rektorer ger begreppet pedagogiskt ledarskap

In 2014 came new guidelines for after-school centers. These guidelines clarifies that it is the principal who is pedagogically responsible for the after-school centers. Due to that fact we became interested in investigating how principals describe their educational leadership for after-school centers. With qualitative interviews as a method we have investigated how four principals describe their educational leadership for the after-school center based on the new guidelines and how they talk about their employees and the after-school centers. Our results are based on the empirical material we received from these interviews. By analyzing this empirical material, based on the theory of situational leadership, we received answers to our research questions. .

Ledarskap och kommunikation : I samband med organisationsförÀndringar

Studiens syfte var att fÄ kunskap om förhÄllanden som kan leda till ett förÀndringsarbete som Àr lyckosamt. Det vi ville undersöka var hur en ledare ska bete sig/handla för att fÄ en lyckad organisationsförÀndring men Àven varför och pÄ vilket sÀtt kommunikationen Àr viktig vid en förÀndring?Metoden som anvÀndes var kvalitativ och vÄrt empiriska material skaffades genom intervjuer. I vÄr studie deltog fem respondenter. Genom analys av teori och intervjumaterial har vi kommit fram till slutsatsen att man mÄste ha egenskaper frÄn bÄde transformativt och transaktionellt ledarskap.

Att leda med gott exempel : Faktorer som pÄverkar sjuksköterskans ledningsfunktion

Ett av sjuksköterskans kompetensomrÄden Àr ledarskap. Han/hon ska strukturera omvÄrdnadsarbetet sÄ att det ges en sÄ god omvÄrdnad som möjligt till patienten. Ledningsfunktionen pÄverkas av olika faktorer som kan ge inverkan pÄ omvÄrdnaden. Syftet med litteraturstudien var att belysa faktorer som pÄverkar sjuksköterskans ledningsfunktion. Studien utfördes som en litteraturstudie.

Myten om det karismatiska ledarskapet

Den hÀr uppsatsen tar en nÀrmare blick pÄ karismatiskt ledarskap vilket ofta sÀgs vara en personlig egenskap som vissa föds med. Det sÀgs att personer som Gandhi, Barack Obama och Olof Palme har haft denna egenskap. En egenskap som fÄr folk att följa ledaren oavsett uppoffringen för följaren, och som gör vad Àn ledaren vill att de skall göra. Arbetet vill problematisera synen pÄ karisma som en personlig egenskap. Med hjÀlp av karismaforskningens fader, Max Weber, tillsammans med annan forskning om ledarskap och karisma formar denna uppsats en modell för att förstÄ karismatiskt ledarskap.

ICA Kvantum, vad Àr dolt under ytan?

ProblemfrÄgestÀllning: Hur yttrar sig den interna kommunikationen pÄ den utvalda ICA Kvantum butiken med fokus pÄ ledarskap och makt?Syfte: VÄrt syfte med den hÀr studien Àr att undersöka, beskriva och förklara om det gÄr att utlÀsa olika hierarkier och maktutövning i organisationens interna kommunikation och ledarskap.Teori: Den teoretiska bakgrunden handlar om intern kommunikation, ledarskap och makt i organisationssammanhang.Metod: Kvalitativa intervjuer, semistrukturerade som följer en intervjuguide i samtalsform.Empiri: ICA Kvantum som Àr en livsmedelsbutik dÀr empirin Àr hÀmtad frÄn kvalitativa intervjuer.Slutsatser: I denna ICA Kvantum butik rÄder en vertikal hierarki med demokratiska ledare dÀr cheferna uppmuntrar till samarbete och tillhörighet. Chefen har det största ansvaret och dÀrmed mest makt. Dock Àr det ledarskapet som avgör om den interna kommunikationen uppfattas positivt..

Medvetet ledarskap & autentisk kommunikation : Om att vara tydlig i uppdrag, frÀmja positiv kultur och bygga förtroendefulla relationer

Enligt tidigare forskning grundas gott ledarskap pÄ förmÄgan att motivera, sÀtta upp mÄl och fatta kompetenta beslut (Bass, Riggio och Mahwah, 2006). Gott ledarskap grundas Àven pÄ aktiv kommunikation och balanserade informationsflöden (Avolio, Gardner, Peterson, Wernsing & Walumbwa, 2008). Utan effektiv kommunikation Àr ledarskap i huvudsak irrelevant och kommunikation Àr som mest effektiv nÀr den leder till delad förstÄelse (Neufeld, Wan & Fang, 2010; Chidambaram & Jones, 1993).Syftet med den hÀr studien Àr att belysa fenomenet ledarskap och kommunikation frÄn ett aktivt vardagligt perspektiv. Studien undersöker ledarskap och ledarskapets kommunikation med medarbetare genom en kvalitativ intervjustudie baserat pÄ femton intervjuer med ledare, följt av en tematisk analys.Det undersökta fenomenet Äterspeglar ledarskap genom medvetenhet och ledarskapets kommunikation genom autenticitet. Studien beskriver ledares uppdrag, tydlighet och uppriktighet i kommunikation, fostran av positiv kultur genom engagemang och vÀrdeskapande och vikten av förtroende och insikt i relationer.I studien diskuteras resultatet med tidigare forskning.

Sjuksköterskans ledarskap och dess inverkan pÄ arbetsmiljön och omvÄrdnadskvalitén - En litteraturstudie

Sjuksköterskan Àr ledare för omvÄrdnadsarbetet samtidigt som hon/han Àr delaktig i utförandet av omvÄrdnaden. Sjuksköterskans ledarskap bestÄr av förmÄgan att utifrÄn patientens behov och medarbetarnas olika kompetens samordna omvÄrdnadsarbetet. Syftet med studien var att beskriva sjuksköterskans ledarskap och dess inverkan pÄ arbetsmiljön och omvÄrdnadskvalitén. Metoden var en litteraturstudie. Resultatet baseras pÄ tio vetenskapliga artiklar publicerade mellan 2003 och 2009.

Förskolans formella ledarskap utifrÄn allmÀnna ledarskapsteorier

InledningFör snart tvÄ Är sedan trÀdde den nya skollagen i kraft, sommaren 2011, med detta kom införandet av förskolechef för alla förskoleverksamheter. Med tjÀnsten introduceras specifika riktlinjer om förskolechefens pedagogiska ansvar samt ansvar för kvalitén inom verksamheten. SyfteSyftet med undersökningen Àr att belysa kunskapslÀget om det formella ledarskapet i förskolan i relation till allmÀnna ledarskapsteorier. Detta görs utifrÄn en svensk kontext med forskningen som Àr bedriven i Sverige frÄn förskolans etablering tills idag. ? Hur beskriver den dokumenterade litteraturen det formella ledarskapet i förskolan?? Hur förhÄller sig ovanstÄende skrivningar till det som betecknas som allmÀnna ledarskapsteorier? TeoriDen teori som stÄr för analysramen i studien Àr fyra perspektiv inom den allmÀnna ledarskapsteorin; ledarens egenskaper, ledarskapsfÀrdigheter, ledarskapsstilar samt det situationsbaserade ledarskapet.

Ledarskap som berÀttelse ? Ett försök att ta till sig ledarskap

Denna uppsats behandlar Àmnet ledarskap. Vi sjÀlva kÀnde sÄvÀl en nyfikenhet som en osÀkerhet inför detta Àmne vilket bidrog till att vi ville undersöka hur vi kan ta till oss ledarskap. Uppsatsen syftar inte till att undersöka ett konkret problem utan vi gör istÀllet ett försök att ta med lÀsaren pÄ den resa vi sjÀlva gjort genom teori och praktik. Vi har en förhoppning om att resan ska ge bÄde oss och lÀsaren en insikt som skapar tankar och diskussion. Eftersom ledarskap Àr nÄgot som vi anser Àr vÀldigt individuellt Àr vi dÀrför inte ute efter generaliseringar.

Ledarskap vid internationella humanitÀra insatser

Uppsatsen undersöker vilken ledarstil pÄ den operativa nivÄn som Àr mest lÀmpliga vid myndigheten för samhÀllsskydd och beredskaps (MSB) internationella humanitÀra insatser och varför. Uppsatsen syftar Àven till att studera om situationen pÄverkar vilken ledarstil som Àr mest lÀmplig. PÄ basis av fyra intervjuer har det kunnat konstateras att de teoretiska ledarstilarna utvecklande, konventionellt och icke-ledarskap Àr mer nyanserade i verkligheten. Det utvecklande ledarskapet utgör en god grund för ett lÀmpligt ledarskap men det bör kompletteras med andra egenskaper, framförallt lyhördhet. Vilka dessa egenskaper Àr beror bÄde pÄ situationen och pÄ ledarens personlighet och tidigare erfarenheter.En övergripande förklaring till varför det utvecklande ledarskapet utgör en god grund för ett lÀmpligt ledarskap ligger frÀmst i hur insatsgruppens medarbetare motiveras och engageras. Vikten av delaktighet i arbetet och att det finns en kÀnsla av att vara en i gruppen har beskrivit som viktiga.

Manligt och kvinnligt ledarskap med inriktning mot konflikhantering

Konflikter Àr vanligt förekommande pÄ arbetsplatser. De kan lÀtt fÄ negativa konsekvenser som sÀmre kvalité pÄ arbetet och medarbetare som sjukskriver sig. DÀrför Àr det viktigt att ledaren klarar av att hantera dessa pÄ ett bra sÀtt. Kan de lösa konflikten pÄ ett bra sÀtt kan de ocksÄ fÄ ut positiva saker av den.Kvinnor och mÀn anses arbeta olika som ledare och mÄnga anser att mÀn leder bÀttre Àn kvinnor. DÀrför Àr det intressant att se hur könen leder sina medarbetare och ifall de hanterar konflikter pÄ liknade sÀtt eller om det skiljer sig.

StÀll in dig i ledet! Effektiva team inom en auktoritÀr organisation.

Vi avser studera operativa team inom poliskÄren, vad som gör dessa effektiva samt den kontext i vilken de existerar. Vi vill ocksÄ undersöka huruvida eventuell diskrepans föreligger mellan teori och praktik inom omrÄdet teameffektivitet. För insamlandet av empirisk data för denna uppsats har vi tillÀmpat en kvalitativ ansats. VÄr huvudsakliga metod för datainhÀmtning Àr personliga intervjuer. VÄr teoretiska referensram utgörs av Maslows hierarki, McGregors gruppteori, Belbins rollstrukturer för effektiva team, Kotters Ätta steg för strategiska förÀndringsarbete samt Golemans teori kring emotionellt ledarskap och emotionell intelligens.

Coaching för förÀndring : spelare och ledare i BrynÀs IF reflekterar

Coaching har blivit mycket av ett slagord inom företagsvÀrlden och olika konsultfirmor. Men vad innebÀr det konkret för individer och organisationer? Denna studie kommer att behandla coaching utförd av en ledare. DÀrav kommer bÄde ett öppet och modernt ledarskap som coaching krÀver behandlas, samt huvudÀmnet coaching.Bakgrunden till studien Àr frÀmst att allt för mÄnga ledare idag fortfarande rekryteras med auktoritÀr ledarskapsstil som inte prioriterar utveckling av de anstÀllda, samt att coaching som definition ibland misstolkas. SÄ syftet Àr att behandla dessa frÄgor och diskutera kring frÄgestÀllningarna: Vad Àr coaching? Vilken betydelse har coaching? Metoden som tillÀmpas i denna uppsats Àr en kvalitativ studie med fyra representanter frÄn BrynÀs IF hockey A-lag, trÀnaren Niklas Czarnecki, assisterande trÀnare Tommy Jonsson, spelarna Ove Molin och Emil Sandin presenterar deras verklighet omkring ledarskap och coaching..

<- FöregÄende sida 21 NÀsta sida ->