
Sökresultat:
408 Uppsatser om Lars Levi Læstadius - Sida 8 av 28
En skola för alla! - Hur utmanas de bÀttre i matematik?
Syftet med studien var att undersöka om skolan Àr till för alla, Àven de högpresterande och sÀrbegÄvade eleverna i matematik. Genom kvalitativa intervjuer av rektorer/bitrÀdande rektorer pÄ fem skolor och Lars Narvselius, ansvarig för Mensas program för begÄvade barn, undersöktes hur undervisningen ser ut för de elever som ligger steget före i matematik. Dessutom undersöktes hur matematikundervisningen skulle kunna se ut för att inkludera alla elever. Studien visar att undervisningens utformning och innehÄll inte kan vara likadan för alla elever eftersom behoven Àr olika, men att tillhöra en grupp, att kÀnna trygghet i den gruppen och att bli sedd av kamrater och vuxna Àr alla elevers rÀtt i skolan. Pedagogerna mÄste ta hÀnsyn till att Àven högpresterande och sÀrbegÄvade elever behöver bekrÀftelse och stimulans, genom att erbjuda dem specialundervisning, antingen i den vanliga klassen, i speciella klasser eller i sÀrskilda skolor..
MÄlstyrning kontra Personlighet: Vilken har störst betydelse för arbetsprestation, mÄlengagemang och hÀlsa pÄ ett företag under nedlÀggning?
Denna kvantitativa tvÀrsnittsstudie bygger pÄ data som samlades in i ett forskningsprojekt av Lars HÀsÀnen vars resultat visade att mÄlstyrning har betydelse för arbetsprestation, spÀnningar i arbetet och mÄlengagemang pÄ ett företag under nedlÀggning. Syftet med föreliggande studie var att undersöka om det ocksÄ finns ett samband mellan Ä ena sidan personlighet (kontroll-lokus, sjÀlvbemÀstring, neuroticism, samvetsgrannhet och prestationsbaserad sjÀlvkÀnsla) och Ä andra sidan arbetsprestation, mÄlengagemang och spÀnningar i arbetet. Syftet var Àven att ta reda pÄ vilken av dessa, mÄlstyrning eller personlighet, som förklarar mest. EnkÀter delades ut till samtliga anstÀllda pÄ ett större svenskt lÀkemedelsföretag och 134-138 deltagare kunde slutligen inkluderas i studien. De starkaste resultaten, frÄn korrelationsanalyserna och regressionsanalyserna Äterfanns kring spÀnningar i arbetet dÀr prestationsbaserad sjÀlvkÀnsla och neuroticism visade sig ha ett postivt samband med spÀnningar i arbetet.
Pedagogiskt drama för alla eller för nÄgra?
Författarna till detta arbete Àr Lars Börjesson och Pierre Löfström. Vi har valt att döpa vÄrt arbete till Pedagogiskt drama för alla eller för nÄgra? ? En kvalitativ undersökning om attityder kring pedagogiskt drama. Vi har valt att göra detta arbete för att undersöka om det finns attitydskillnader mellan tvÄ enheter pÄ en lÀrarutbildning. Eftersom vi inte sjÀlva har haft pedagogiskt drama i vÄr utbildning, Àr vÄr förhoppning att pedagogiskt drama blir tillgÀngligt för framtida lÀrarstudenter eftersom vi anser att det Àr en mycket bra pedagogik.
Politik i sociala medier : En studie om hur politiska ungdomsförbund anvÀnder sociala medier.
Titel: Politik i sociala medier - En studie om hur politiskaungdomsförbund anvĂ€nder sociala medier.Författare: Susanne Lundström och Anna-Lotta OhlĂ©nHandledare: Lars PalmExaminator: Ulrika SjöbergUtbildningssĂ€te: Högskolan i Halmstad, Sektion HĂ€lsa och SamhĂ€lleKurs: Medie- och kommunikationsvetenskap, 61-90 hpDelkurs: C-uppsats, 15 hpĂ
r: 2009Syfte: Att förstÄ hur politiska ungdomsförbund anvÀnder sigav sociala medier.Teori: Dagordningsteorin, TvÄstegshypotesen,Diffusion of innovations.Metod: Som kunskapsteoretisk utgÄngspunkt anvÀnds ett explorativt förhÄllningssÀtt. Metoderna har utgjorts av intervjuer samt innehÄllsanalys av webbplatser.Resultat: Sociala medier Àr och kommer med största sannolikhetatt förbli en viktig del av ungdomsförbundens arbete.Dock behövs en mer strategisk planering kring deras anvÀndning. Utvecklingspotentialen hos sociala medier Àrstor. Det personliga mötet Àr stort och ökad anvÀndningav sociala medier hÀnger ihop med en ökad anvÀndningav just personliga möten.Nyckelord: Sociala medier, politiska ungdomsförbund,opinionsbildning, communitys, medlemsrekrytering..
YrkeslÀrare och deras informationsbehov: En intervjuundersökning med Ätta lÀrare pÄ gymnasiets Hantverksprogram
The main purpose of this thesis is to contribute to the understanding of information needs of eight vocational studies teachers at the Handicraft Programme at a senior high school. I have analyzed the teachers? needs of information and the empirical material has been collected through interviews with eight vocational studies teachers. To analyze the interviews I have used Lars Höglund and Olle Persson?s model for information needs and a model for information sources.
Informationsteknik och högskolan ? policy och verklighet
The main objective of this thesis is to examine the situation concerning information technology, computers and information resources for university students at a selection of universities, and their libraries, in Sweden. Another objective is to compare this situation to what is stated in policy documents on the subject, and if the size of the university matters regarding resources. The thesis starts with a discussion of several authors, Frank Webster, Paul F. Burton and Lars Qvortrup among others, and their views on the information society. These range from whether we are living in it, are in a transition period or are still in the Industrial Society.
"SÄ kommer en person in som lÀnge har stÄtt utanför." : en jÀmförande studie av fyra svenska partiledares metaforbruk i partiledardebatt
 Syftet med uppsatsen Àr att undersöka fyra svenska politikers metaforbruk, dels för att se vilka skillnader och likheter som finns och dels för att se om dessa skillnader och likheter kan kopplas samman med politikernas ideologiska bakgrund. De politiker jag har undersökt Àr Mona Sahlin (s), Lars Ohly (v), Fredrik Reinfeldt (m) och Göran HÀgglund (kd). Mitt material Àr hÀmtat frÄn tvÄ av riksdagens partiledardebatter under riksmötet 07/08. UtifrÄn materialet har jag inriktat mig pÄ tre politiska frÄgor: arbetsmarknadspolitik, ekonomisk politik och Sverige och samhÀllet samt jÀmfört hur partiledarna refererar metaforiskt till dessa frÄgor. Jag har funnit bÄde skillnader och likheter i partiledarnas metaforbruk vad gÀller dessa tre politiska frÄgor.
Den nya lÀgerelden: Författarens och litteraturens roll och möjligheter pÄ webben
Syftet med uppsatsen Àr att undersöka verksamma författares erfarenheter av och uppfattningar om publicering av litteratur pÄ webben. Uppsatsen belyser skillnaderna i utveckling mellan USA och Sverige nÀr det gÀller litteratur pÄ webben och dÄ sÀrskilt e-boken. För att fÄ svar pÄ frÄgestÀllningarna har kvalitativa intervjuer genomförts med en svensk författare, Unni Drougge, och en amerikansk författare, Michael R. Hicks. De har bÄda erfarenhet av publicering pÄ webben och ger sin syn pÄ utvecklingen i sina respektive hemlÀnder.
FörÀndringsarbete inom organisationer : kunskapsomrÄden utifrÄn litteratur och praktik
ABSTRACT The persons whom the authorized nurse encounters in hospital wards and nursing homes are in great extent elderly persons. According to Wasserman (2000), about 30 to 40 percent among these, show signs of depression. To be aware of the signs of depression, and how an authorized nurse can support the patient is therefore of great value. The introduction to this study describes the symptoms of depression and how depression in elders is expressed. It also describes treatment possibilities and nursing aspects of concern.
Faktorer som pÄverkar mobiloperatörernas prissÀttning
Titel: Faktorer som pÄverkar mobiloperatörernas prissÀttning Författare: Bodil Arbin, Lars Holmberg Handledare: Anders Hederstierna Institution: Managementhögskolan, Blekinge Tekniska Högskola Kurs: Kandidatarbete i företagsekonomi, 10 poÀng Syfte: FaststÀlla de faktorer som ligger till grund för operatörernas val av prissÀttningsmetod pÄ olika tjÀnster Metod: Vi har gjort en fallstudie pÄ en mobiloperatör, dÀr vi anvÀnt oss av en halvstrukturerad intervjumetod. Slutsats: PrissÀttningen av mobila tjÀnster prÀglas av komplexa fenomen och övervÀganden vilket gör det svÄrt att penetrera. Beroende pÄ om det Àr en ny eller befintlig tjÀnst tillÀmpar operatören till största del antingen en kostnads- eller marknadsbaserad prissÀttning dÀr konkurrensen har stor inverkan pÄ priset. Marknadsbaserad prissÀttning tillÀmpas i huvudsak nÀr det gÀller befintliga tjÀnster eftersom man dÄ har kunskap om kunden och dennes betalningsvilja. NÀr det gÀller nya tjÀnster anvÀnder sig operatören i huvudsak av kostnadsbaserad prissÀttning eftersom tjÀnsten genomgÄr en beslutsprocess om den Àr lönsam eller inte och om den skall lanseras.
Strategier för enkelhet och tydlighet - Om bearbetning vid översÀttningen av en spansk juridisk text
Denna uppsats analyserar bearbetningsfasen vid översÀttningen av "La protección de los derechos humanos en el Sistema Interamericano. Manual para defensores y defensoras de derechos humanos" som Àr utgiven av organisationen CEJIL (Center for Justice and International Law) som verkar i Nord- och Sydamerika. Först ges en förberedande textanalys dÀr kÀlltexten och förutsÀttningarna för översÀttningen beskrivs. I den följande analysen studeras översÀttningsproblem som rör textens komplicerade meningsbyggnad och tunga koordinationsfraser. UtifrÄn olika teorier och artiklar om svenskt klarsprÄk studeras det vilka strategier som har anvÀnts för att skapa en enkel och tydlig text pÄ svenska.
Om engelskÀmnet : Sex gymnasielÀrares uppfattningar om engelskundervisningen; dess innehÄll, roll och kommunikativa syfte.
The purpose of this study is to chart and describe which content and different models that teachers use when teaching English as a foreign language at upper secondary school in Sweden. The study was performed through a phenomenonographic point of view, where the aim is to present and compare different understandings within a certain area. Our study emanates in Lars-Göran Malmberg?s theories about different teaching models used when teaching Swedish, which have been transferred and modified by Bo Lundahl into teaching English as foreign language. On the basis of this theory, six individual interviews with different teachers at upper secondary school were carried out with concern of discussing the content and aim of English teaching.
Framtagning av frekvenssyrd filterkÀrra
Rapporten handlar om framtagning av anvÀndarvÀnlig konstruktionslösning till en frekvensstyrd filterkÀrra och görs pÄ uppdrag av Lars-Olof Larsson vid Filterteknik AB i Karlstad. Kursen Àr Examensarbete högskoleingenjörsexamen i maskinteknik, MSGC17 vid fakulteten för teknik- och naturvetenskap pÄ Karlstads universitet under vÄrterminen 2014.I detta examensarbete tas en konstruktionslösning fram till en frekvensstyrd filterkÀrra som Àr en blivande produkt och ersÀttare till tvÄ tidigare filterkÀrror. FilterkÀrrans uppgift Àr att filtrera olika oljor frÄn vatten och partiklar. En testkörningsprototyp fanns frÄn början och huvudkomponenterna var utvalda. Genom produktutvecklingsprocessens metodik har ett antal prototyper tagits fram och utifrÄn det har den med bÀst lösning valts och arbetats vidare med. Resultatet blev en kÀrra med samma ramstomme som tidigare liknade kÀrror.
Det meningsfulla svenskÀmnet
AbstractThe purpose with this paper is to describe focus in the school subject swedish through a historic perspective. The purpose is also to intestigate how a group of pupils in the last grade in upper (senior) level of compulsory school and teachers with the subject swedish thinks about the subject, what is the most meaningful to pupils in the last grade in upper level of compulsory school.The history of the Swedish school system from the 15 th century till today and the entrance of Swedich as a subject in school has been studied by literature and curriculum. With help from Mr Lars-Göran Malmgrens analysis of different swedish subjects the curriculums analyses to see which subject who appear.Pupils from the last grade in upper level of compulsory school and their teachers in the the subject swedish have answered questions in two different questionnaires regarding what is most meaningful with the subject. The result are to be present in this paper as diagram and also in ordinary text.The conclusion is that the subject swedish has changed from functionalism to formalism and then turned to a more literary education and finally towards functionalism again. The results from the questionnaire papers show that the pupils put most value in learning different skills while the teachers see the importance of both skills and developing the personality..
Bild- och formlÀra : Gjutning och digitala lÀromedel i bildÀmnet
Studiens syfte var att skapa ett digitalt lÀromedel inom gjutning i skolÀmnet bild och form samt att undersöka hur lÀrarstudenter och en nyutexaminerad lÀrare sÄg pÄ det skapade lÀromedlet och blogg som lÀromedel. De frÄgestÀllningar som studien utgick ifrÄn var ?hur kan en blogg som lÀromedel i gjutning utformas?? och ?vad tycker lÀrarstudenter och nyexaminerade lÀrare i bildÀmnet om det fÀrdiga lÀromedlet??. För att besvara dessa frÄgor genomfördes ett gestaltande arbete genom att utforma en blogg som ett lÀromedel i skolan. Temat pÄ detta lÀromedel var gjutning, dÀr tvÄ gjutningstekniker presenterades; tvÄdelad gipsform och alginatform.