Sökresultat:
2165 Uppsatser om Lösningsinriktad pedagogik - Sida 48 av 145
Mordet i salladsdisken : utveckling av en PCR-baserad laboration för gymnasiet
Det har nyligen skett ett mord i salladsdisken i nÀrbutiken. SÄ börjar inledningen till detta arbete. Syftet med studien var att ta fram en PCR-baserad genetiklaboration med RAPD-primer som Àr lÀrorik och intressant för gymnasielever i de naturvetenskapliga Àmnena. RAPD Àr en metod dÀr endast en primer anvÀnds, till skillnad frÄn de flesta andra PCR-metoder som anvÀnder tvÄ stycken primer. Laborationen har aldrig gjorts förut, vilket lett till att en stor del av arbetets tyngd ligger i att metodutveckla laborationen och sedan testa laborationen pÄ en testgrupp.
Förslag pÄ litteratur till gymnasieskolans byggprogram : Suggested literature to secondary school of the Construction Programme
Orsaken till mitt Àmnesval för detta examensarbete uppkom pÄ grund av att den teoretiska delen i byggutbildningen pÄ den skola dÀr jag arbetar ofta uppfattas som trÄkig och meningslös. Detta arbete Àr ett försök att skapa ett nytt teorimaterial för byggprogrammet som eleverna skall kunna anvÀnda för att ta till sig den teoretiska kunskapen pÄ ett effektivt och pedagogiskt sÀtt. I denna kurs sÄ ingÄr det att eleverna skall kunna utföra enklare praktiska byggövningar, fÄ kÀnnedom om lite olika byggmaterial, olika byggtekniker samt ekologiskt byggande. Detta arbete tar ocksÄ upp vad man skall tÀnka pÄ nÀr en pedagogisk facktext skall skrivas. Teorimaterialet i detta arbete Àr en handledning i hur man kan bygga en lekstuga.
LÀraren som skapare av en lÀrandemiljö
Uppsatsens syfte Àr att synliggöra ett klassrums lÀrandemiljö och den roll lÀraren har i denna utifrÄn ett interaktionistiskt perspektiv. För att nÄ upp till syftet gjordes dÀrför en observation av en klasslÀrare i sin klassrumsundervisning. Begreppet lÀrandemiljö reds ut utifrÄn en analysmodell dÀr individen, aktiviteten och rummet tillsammans Àr komponenter som visar pÄ mÄngsidigheten i begreppet. Skolans förutsÀttningar presenteras vad det gÀller bÄde fysisk och social miljö med fokus pÄ lÀrarens roll.Resultatet visade pÄ en social lÀrandemiljö prÀglad av en betoning pÄ omsorg, kommunikation och delaktighet och hur dessa tre delar Äterspeglade sig pÄ mötet mellan individerna i klassrummet, hur undervisningen bedrevs och den fysiska miljön. Resultatet kom ocksÄ att visa pÄ lÀrarens interaktion med andra pedagoger och hur denna prÀglades av ett hÀnsynstagande och olika form av samarbete.  UtifrÄn resultatet diskuteras hur stor roll lÀraren har i skapandet av lÀrandemiljön och till vilken grad den sociala miljön Àr beroende av den fysiska kontexten..
Lekens möjligheter pÄ ett barnhem i södra Tanzania : En kvalitativ studie om vilka förutsÀttningar som pÄverkar barnens möjligheter till lek
Bakgrunden till vÄr studie startade under vÄr lÀrarutbildning dÄ vi lÀst om leken och dess betydelse i ett barns liv. Vi delade en dröm att fÄ komma till ett barnhem i Afrika. Under en förelÀsning undervisades om barnkonventionen som lyfter att alla barn ska ha rÀtt till lek. Denna studie syftar till att undersöka vilka möjligheter barnen ges till lek pÄ ett barnhem i södra Tanzania. I vÄr studie har vi anvÀnt oss av en kvalitativ metod.
Status och roller. Barns uppfattningar om fördelning av status och roller i grupper.
Mitt syfte med detta arbete Àr att studera hur barn sjÀlva ser pÄ fördelningen av roller och status i en grupp. Jag har samtalat med barn om vilka faktorer som har betydelse för att fÄ en hög position i en grupp, samt hur de ser pÄ sin egen roll och status och om barnen har en medvetenhet om roll- och statusfördelning. Jag har försökt att göra en sammanstÀllning av barnens svar och jÀmföra dessa med litteratur som belyser Àmnet. I litteraturen har jag försökt att Àven ta med aspekter som pÄ skilda sÀtt belyser konsekvenserna av status och roller. Sammanfattningsvis kan sÀgas att min undersökning visar att barn som exempelvis Àr aktiva och bra pÄ sport tilldelas en hög position i kamratgruppen.
SkolgÄrden som pedagogisk lekplats och lÀromedel
Första intrycket av en skola fÄr man nÀr man gÄr över skolgÄrden. Jag vill i detta arbete visa pÄ att skolgÄrdens utformning Àr viktig för barnen, leken och behovet av att röra pÄ sig. Leken Àr viktig för banens utveckling, enligt Vygotsky. Jag har i arbetet velat fÄ fram hur skolgÄrden skall vara utformad för leken och Àven för undervisning. Jag har valt att intervjua tvÄ personer som har erfarenhet av att utveckla skolgÄrdar.
Lekfullt lÀrande och magiska rytmer? : Erfarenheter frÄn en resa till byn Berefet i Gambia
Syftet med detta arbete Àr att undersöka hur musik anvÀnds och lÀrs ut i den lilla byn Berefet i Gambia. Under ett första besök i byn tyckte vi oss nÀmligen se att barn och vuxna musicerade med stor glÀdje och kunskap. Anledningen till Àmnesfokus var att vi ville hitta vÀgar till ett mer naturligt och glÀdjefyllt sÀtt att undervisa som musiklÀrare hÀr i Sverige.Undersökningen har genomförts med hjÀlp av kvalitativa intervjuer med tre lÀrare och tre andra invÄnare i byn. Svaren har vi sedan analyserat utifrÄn ett musiketnologiskt perspektiv och jÀmfört med vad andra forskare och författare inom musiketnologi och pedagogik har kommit fram till.Resultatet visar pÄ att det vardagliga musicerandet i Berefet inte Àr sÄ utbrett som det verkar vid en första anblick. Det visar sig att barnen i byn i första hand lÀr sig och övar upp sina musikaliska kunskaper i sin hemmiljö, och att de dÄ lÀr sig av Àldre slÀktingar och familjemedlemmar..
LÀrande - styrt eller i samspel? : En studie om lÀrares syn pÄ undervisning och lÀrande
This study?s purpose was to examine which main forms of teaching methods that occurs in the Swedish nine-year compulsory school and how often learning through social collaboration take place. The study contained literature and interviews with eight teachers. Our research-questions were: What is the teacher?s opinion about different teaching methods, their opinion about learning and teaching and if there were any difference between the teachers teaching younger or older students regarding teaching methods? Our conclusions of this study were that ?lecture-methods? is the most common among teachers.
Kemilaborationer : Hur elever och deras lÀrare uppfattar det laborativa arbetssÀttet under Är fyra och fem
Syftet med detta arbete Àr att undersöka hur elever och deras lÀrare uppfattar kemi-laborationer. Genom litteraturstudier har jag sökt vad som ligger till grund för det laborativa arbetssÀttet. Jag har dÀrefter anvÀnt mig av en kvalitativ metod och intervjuat sju elever samt deras klasslÀrare, i Är fyra och fem, om hur de upplevt ett antal kemilaborationer och vad de lÀrt sig genom att utföra dessa. De flesta elever tyckte att det var roligt att laborera. De kom ihÄg vad de hade gjort, men visste oftast inte varför resultatet blev som det blev.
Bara vissa lÀrare - Erfarenheter av lÀrares interkulturella kompetenser bland elever med invandrarbakgrund
Det finns indikationer pÄ att det rÄder brister i skolans interkulturella arbete. Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att belysa denna problematik genom att undersöka hur elever med invandrarbakgrund ser pÄ sina lÀrares interkulturella kompetenser. Undersökningen Àr genomförd med hjÀlp av intervjuer dÀr elever pÄ tre olika gymnasieskolor i Malmö har fÄtt ge sina perspektiv pÄ lÀrares förhÄllningssÀtt och arbetsmetoder. Resultatet antyder stora variationer mellan olika lÀrare. BerÀttelser om pedagoger som Àr öppna gentemot andra kulturer och som försöker att bedriva ett medvetet mÄngfaldsarbete framkom, men det fanns Àven elever som trÀffat oengagerade lÀrare och ibland Àven fördomsfulla och rent frÀmlingsfientliga sÄdana.
Samtal som ska leda till utveckling : en studie om utvecklingssamtal i grundskolan
Syftet med det hÀr arbetet Àr att undersöka hur utvecklingssamtalet presenteras i forskningen och hur nÄgra lÀrare tÀnker kring detta samtal. Dessutom diskuteras hur lÀrarnas uppfattningar om utvecklingssamtal överensstÀmmer med forskningens presentation. Fem lÄg- och mellanstadielÀrares tankar beskrivs efter en genomförd intervjuundersökning lÀsÄret 03/04, en undersökning vars resultat har analyserats med kvalitativa metoder. Resultatet visar att lÀrarna idag till stor del genomför utvecklingssamtalen pÄ ett sÀtt som stÀmmer överens med litteratur och styrdokument. Den stora skillnaden som finns Àr den att lÀrarna hellre genomför sina utvecklingssamtal i klassrummet för att eleven Àr trygg dÀr.
Sex tÀnkande hattar. Beskrivning av ett arbetssÀtt
Uppsatsen har en etnografisk ansats, dÀr litteraturstudier, intervjuer och observationer ger en beskrivande bild av de Bonos arbetssÀtt Sex tÀnkande hattar. Det huvudsakliga syftet med studien Àr att utifrÄn ett lÀrarperspektiv beskriva hur man i praktiken arbetar med de Bonos Sex tÀnkande hattar i Australien och varför man valt att göra sÄ. Syftet Àr ocksÄ att redovisa olika sÀtt att se pÄ barns tÀnkande samt ÄskÄdliggöra idén med de Bonos modell. Resultatet frÄn intervjuerna visar att alla informanter har en positiv instÀllning till Sex tÀnkande hattar. Genom att arbeta med Sex tÀnkande hattar menar de att eleverna fÄr kunskap om det egna tÀnkandet, vilket ocksÄ Àr de Bonos idé med modellen.
Livskvalitet - en frÄga om hÄrdvara och mjukvara? : en studie om socionomers och diakoners syn pÄ begreppet livskvalitet
Att behÀrska tvÄ sprÄk och tvÄ lÀnders syn pÄ pedagogik Àr en bra förutsÀttning om man vill undersöka och jÀmföra dessa tvÄ lÀnders syn pÄ barn med funktionsnedsÀttning. Syftet med föreliggande uppsats Àr dÀrmed att belysa hur skolans styrdokument i Sverige och i Ungern formulerar och beskriver barn med funktionsnedsÀttning. En del av syftet Àr ocksÄ att finna likheter och skillnader mellan det svenska och det ungerska styrdokumentet.Som material till ÀndamÄlet anvÀnds den nya svenska Skollagen (2010) och den ungerska Utbildningslagen (1993). Analysen genomfördes med analysverktyget diskursanalys dÀr jag har analyserat sprÄket som beskriver barn med funktionsnedsÀttning.Resultaten visar att bÄda skollagarna har en tydlig koppling till de gÀllande internationella dokumenten dÀr allas lika vÀrde poÀngteras. Den svenska Skollagen har dessutom en relationell och deltagande syn pÄ funktionsnedsÀttning medan den ungerska Utbildningslagen, som Àr 17 Är Àldre Àn den svenska lagen, betonar en kompensatorisk och individinriktad syn..
 "AlltsÄ, det Àr inte nyttigt att vara ensam, man blir helt galen" :  en kvalitativ studie om ensamhet bland Àldre med svensk och utlÀndsk bakgrund
Att behÀrska tvÄ sprÄk och tvÄ lÀnders syn pÄ pedagogik Àr en bra förutsÀttning om man vill undersöka och jÀmföra dessa tvÄ lÀnders syn pÄ barn med funktionsnedsÀttning. Syftet med föreliggande uppsats Àr dÀrmed att belysa hur skolans styrdokument i Sverige och i Ungern formulerar och beskriver barn med funktionsnedsÀttning. En del av syftet Àr ocksÄ att finna likheter och skillnader mellan det svenska och det ungerska styrdokumentet.Som material till ÀndamÄlet anvÀnds den nya svenska Skollagen (2010) och den ungerska Utbildningslagen (1993). Analysen genomfördes med analysverktyget diskursanalys dÀr jag har analyserat sprÄket som beskriver barn med funktionsnedsÀttning.Resultaten visar att bÄda skollagarna har en tydlig koppling till de gÀllande internationella dokumenten dÀr allas lika vÀrde poÀngteras. Den svenska Skollagen har dessutom en relationell och deltagande syn pÄ funktionsnedsÀttning medan den ungerska Utbildningslagen, som Àr 17 Är Àldre Àn den svenska lagen, betonar en kompensatorisk och individinriktad syn..
Utomhuspedagogik : Hur kan man anvÀnda skolgÄrden i ett pedagogiskt syfte?
Denna studie syftar till att se hur den alternativa undervisningsformen Utomhuspedagogik anvÀnds pÄ en slumpmÀssigt utvald grundskola. Mina erfarenheter Àr att denna undervisningsform mestadels anvÀnds pÄ förskolor, trots att akutell forskning frÄn bland annat Linköpings universitet (NCFF, 2006) visar mÄnga positiva möjligheter med utomhuspedagogik. Syftet med mitt arbete Àr dÀrför att dels utveckla mina egna kunskaper om Àmnet, men framförallt se hur den slumpmÀssigt utvalda skolan stÀller sig till detta. Arbetar lÀrare i de tidigare skolÄren med utomhuspedagogik? Resultaten av den kvalitativa undersökningen som genomfördes visade att de tio utvalda pedagogerna var positiva till utomhuspedagogik och varierade sin undervisning kontinuerligt.