Sök:

Sökresultat:

26130 Uppsatser om Lösningsfokuserad metod - Sida 2 av 1742

VÀrdering av byggrÀtter - Om hur valet av metod och antaganden pÄverkar vÀrderingen

Denna studie visar hur valet av metod och vÀrderarens antagande pÄverkar vÀrderingen avbyggrÀtter. Inledningsvis studeras ett antal faktiska vÀrderingar med avseende pÄ anvÀndametoder och antaganden. Vi finner att fastighetsvÀrderarna i regel anvÀnder ortsprismetodenvid vÀrdering av byggrÀtter, som komplement anvÀnds ibland en kalkylbaserad metod. Detvisas att fastighetsvÀrderarens antaganden om framtida bebyggelse i hög grad pÄverkarvÀrderingen. I mindre utstrÀckning pÄverkar valet av vÀrderingsmodell..

Litteratursamtalet - "en bra metod att lÀra sig":
gruppinteraktionens betydelse för textanalys

Syftet med vÄrt examensarbete var att undersöka om litteratursamtalet som metod vid texttolkning utvecklade elevernas förstÄelse, om graden av sjÀlvinsikt rörande den egna utvecklingen och om intresset för skönlitterÀra texter ökade samt vad eleverna sjÀlva ansÄg om arbetsmetoden. Undersökningen gjordes i en grupp elever frÄn den kommunala vuxenutbildningen i LuleÄ som alla lÀste Svenska pÄ B-nivÄ. Metoderna som anvÀndes för att kunna dra slutsatser var tre enkÀter, observationer och fyra intervjuer. Av resultaten att döma kan vi dra slutsatserna att litteratursamtalet som metod utvecklade bÄde elevernas förstÄelse och grad av sjÀlvinsikt, att deras intresse för skönlitterÀra texter inte ökade utan lÄg kvar pÄ en relativt hög, konstant nivÄ samt att de tyckte att litteratursamtalet som metod varit givande..

Ramverk för metod/verktygsval i systemutveckling

Vid arbete med systemutveckling Àr det vanligt att arbeta efter en metod. Det som styr valet av metod kan vara erfarenhet, krav som finns frÄn organisationsledningen eller politiska krav för att följa en given standard. Det Àr inte alltid lÀtt att vÀlja en metod som Àr lÀmplig och som uppfyller de krav och behov som finns inom organisationen. För att vÀlja en lÀmplig metod Àr anvÀndning av ett ramverk ett bra hjÀlpmedel. Ramverket anvÀnds bland annat för att försÀkra och kontrollera att den metod som utvÀrderas uppfyller de krav som stÀlls pÄ systemet och att de olika komponenter som ingÄr i systemet behandlas med hjÀlp av metoden.

Drama som pedagogisk metod i sprÄkundervisningen : En kvalitativ studie om sprÄklÀrares uppfattningar och erfarenheter om  arbete med drama i sprÄkundervisningen

Abstrakt Studiens fokus ligger pÄ att beskriva hur och varför sprÄklÀrare i engelska, svenska samt svenska som andra sprÄk pÄ grundskole- och gymnasienivÄ anvÀnder pedagogiskt drama som metod i sprÄkundervisningen. Syftet Àr ocksÄ att undersöka hur sprÄklÀrare kopplar drama som metod i sprÄkundervisningen till lÀroplanen. Resultatet av undersökningen visar att sprÄklÀrarna anvÀnder metoder som grundövningar, samarbetsövningar, rollspel, improvisationer samt dramatisk gestaltning. Vidare visar undersökningen  att  sprÄklÀrarna anvÀnder dramametoder i sprÄkundervisningen för att det engagerar och utvecklar deras elever pÄ ett djupare plan och för att kunskap, förstÄelse och insikt för sprÄklÀrandet nÄs genom aktiv handling och konkreta erfarenheter. SprÄklÀrarna anvÀnder drama som metod i sprÄkundervisningen vid socialisering av grupper, stÀrkande av identiteter och fördjupad kommunikation elever emellan.

FrÄn synthesizer till symfoniorkester: En undersökning av en metod för överföring av tidig tv- och datorspelsmusik frÄn mikrochip och tongeneratorer till levande musiker

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka, utforma och applicera en metod för att tolka gammal tv- och datorspelsmusik nÀr den skall arrangeras för symfoniorkester. Arrangemanget skall skrivas i syfte att framföras och spelas in av en professionell symfoniorkester. Metoden jag har anvÀnt nÀr jag skrivit arrangemanget Àr att i största möjliga mÄn förhÄlla mig trogen till originalmusiken. UtifrÄn det fÀrdiga arrangemanget kommer jag att diskutera hur jag gjort och varför, samt jÀmföra min metod med andra metoder som kan tillÀmpas pÄ arrangemang av samma sorts ursprungsmaterial..

Att vÀlja litterÀr metod

Mot bakgrund av att jag tappade motivationen att skriva skönlitteratur sÄ fort jag i förvÀg bestÀmde textens handling, beslöt jag mig för att hÄlla fast vid en intuitiv metod men att istÀllet byta genre frÄn roman till novell. Syftet med denna studie Àr att försöka beskriva hur min metod vÀxte fram och analysera förtjÀnster och svÄrigheter med en intuitiv metod. Genom att studera författare som varit inspirationskÀllor för mig har jag upptÀckt att flera av dem brottats med liknande problem och att min stil i flera avseenden pÄverkats av dem. Resultatet av min studie Àr att det finns uppenbara likheter mellan Franz Kafkas produktion och min egen nÀr det gÀller litterÀr metod, berÀttarsynvinkel och bildsprÄk. Vidare betraktar jag mina noveller snarare som dikter Àn noveller dÄ grundstrukturen i dem pÄminner om lyrik, vilket jag försöker visa med hjÀlp av begrepp hÀmtade frÄn Jurij Lotman och Riffaterre.

Angiveri av svartarbete. En tillÀmpning och kritisk granskning av rÀttsekonomisk metod.

Uppsatsen tar sin utgÄngspunkt i den rÀttsekonomiska metoden. RÀttsekonomisk metod presenteras och granskas pÄ ett sÀtt som kan vara givande för den som vill introduceras till rÀttsekonomisk metod och dess problem. Denna metodgenomgÄng anvÀnds sedan till en tillÀmpning, vilket ytterligare kan bidra till förstÄelsen av hur rÀttsekonomisk metod kan anvÀndas och vilka begrÀnsningar metoden har.TillÀmpningsfallet Àr ett pÄhittat förslag om att en arbetstagare som arbetar svart ska kunna ange sin arbetsgivare till Skatteverket utan att sjÀlv riskera rÀttslig pÄföljd, trots att arbetstagaren sjÀlv inte betalt sina skatter. Förslaget kan ses som en nÄgot mildare variant av den aktuella diskussionen kring kronvittne inom straffrÀtten och uppsatsen kan dÀrför ocksÄ fungera som underlag för övervÀganden kring ett kronvittnesystem. Uppsatsen inleds med en genomgÄng av svartarbetet i Sverige och hur detta pÄverkas av vissa strukturella faktorer..

ÖvertĂ€ckningsdesigner och extremala hypergrafer

I denna uppsats introducerar vi grundlÀggande teori rörande övertÀckningsdesigner och extremal hypergrafsteori för lÀsaren. Vidare beskriver vi en metod för atthitta alla icke-isomorfa extremalgrafer EX(n, K^r_s), för givna n, r, och s.Slutligen presenterar vi de resultat som hittats med denna metod och jÀmförkort hur metoden stÄr sig mot den naiva metoden..

Inledande lÀs-och skrivundervisning : En studie av en lÀrares arbetssÀtt

Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur inledande lÀs-och skrivinlÀrning gÄr till ute i praktiken. Anledningen till att vi blev intresserade av detta Àr pÄ grund av att mycket av den litteratur vi lÀst om, inom detta omrÄde, har allting varit svart eller vitt. Enligt litteraturen anvÀnder en lÀrare sig antingen av en syntetisk metod, sÄ kallad traditionell metod dÀr man börjar med delar för att gÄ vidare med helheten, eller analytisk metod, en metod dÀr man gÄr frÄn helheten till delarna. Detta hade vi svÄrt att tro pÄ, mycket pÄ grund av att under vÄr VFU (verksamhetsförlagd utbildning) har vi sett att lÀrare blandar dessa metoder under inledande lÀs-och skrivinlÀrning. För att vi skulle kunna fÄ en inblick i vad som Àr syntetisk- eller analytisk metod har vi lÀst litteratur som handlar om det individualpsykologiska perspektivet och Wittingmetoden, som hör till det syntetiska, och om det socialinteraktionistiska perspektivet och LTG-metoden som hör till det analytiska.

Skolmedling

Syftet med vÄrt examensarbete var att studera hur skolmedling gÄr till praktiskt, vad eleverna lÀr sig genom att anvÀnda denna metod för att lösa konflikter och Àven för att se vilka effekter detta har i arbetet mot mobbning. Det finns flera olika konfliktlösningsmetoder och medling Àr en metod som anvÀnds i skolan. Detta Àr en metod dÀr bÄde lÀrare och elever Àr involverade i konflikthanteringen. Vi har vÀnt oss till en skola i Boden som arbetar med skolmedling. Genom kvalitativa intervjuer med en klasslÀrare och en specialpedagog, fyra elever har vi studerat skolmedling som en konflikthanteringsmodell.

Att lÀsa genom att skriva - fyra pedagogers erfarenheter av undervisning enligt Tragetons metod.

Datorn har idag en central roll i vÄrt samhÀlle och det Àr naturligt att skolan tar till sig ny teknik och anvÀnder datorn som ett verktyg för elevernas lÀrande. Syftet med min undersökning Àr att ta reda pÄ om datorn, i arbetet med Arne Tragetons metod ?Att skriva sig till lÀsning ? IKT i förskoleklass och skola?, har en naturlig roll i lÀs- och skrivinlÀrningen. I min undersökning har jag valt en kvalitativ intervjustudie som huvudmetod, vilken jag kompletterat med observationer i de intervjuade pedagogernas barngrupper. PÄ sÄ sÀtt har jag fÄtt en bra inblick i hur det praktiska arbetet med Tragetons metod gÄr till i klassrummet.

Tecken som stöd : En metod för alla?

I denna uppsats har vi undersökt pedagogers erfarenheter gÀllande arbetet med TSS i förskolan. Syftet med studien Àr att undersöka hur TSS anvÀnds i förskolorna och om det Àr en metod som passar alla barn, utifrÄn syftet och undersökningsgruppen föll metodvalet pÄ den kvalitativa intervjun. Resultatet visade att samtliga pedagoger hade goda erfarenheter inom arbetet med TSS. Metoden anvÀnds dagligen men frÀmst under samlingar och vid matsituationerna. Ett gemensamt mönster hos pedagogerna Àr att bild, rim, ramsor, sagor och sÄng anvÀnds som hjÀlpmedel i arbetet med TSS.

Att landa pÄ mÄnen och i skolan : Drama som estetisk lÀrprocess

Denna kvalitativa studie med hermeneutisk ansats har som syfte att ÄskÄdliggöra och konkretisera begreppet estetiska lÀrprocesser, sett genom drama som metod i Àmnesundervisning. ForskningsfrÄgorna Àr Hur kan estetiska lÀrprocesser förstÄs genom drama som metod i Àmnesundervisningen? och Vad krÀvs av drama för att estetiska lÀrprocesser ska uppstÄ? Deltagande observationer samt tvÄ intervjuer har genomförts för att undersöka ett projekt dÀr drama anvÀnts sommetod för tema Rymden i Ärskurs tvÄ. Mot en bakgrund av sociokulturell teori om lÀrande samt Lindströms modell för estetiskt lÀrande görs tolkningen att estetiska lÀrprocesser kan uppstÄ i drama som metod i Àmnesundervisning nÀr extra stor vikt lÀggs vid de tre delarna reception, produktion och reflektion samt nÀr en fiktiv situation skapas tillsammans med deltagarna, genom t.ex. lek, berÀttande och kÀnslor, sÄ att en upplevelse av estetisk fördubbling blir möjlig..

Att lÀsa sig till skrivning eller skriva sig till lÀsning? : En studie med fokus pÄ pedagogers val av lÀs- och skrivinlÀrningsmetod, konsekvenser, lÀrandemiljö och motivation.

Syftet med vÄr undersökning Àr att belysa hur pedagoger i grundskolans tidigare Är arbetar med den tidiga lÀs- och skrivundervisningen. Vi vill fÄ kunskap om hur pedagogerna vÀljer sin metod samt redogöra för hur pedagogerna motiverar sitt metodval. Vidare vill vi undersöka vad konsekvenserna av metodvalet blir. Vi har valt att skriva inom detta omrÄde dÄ vi anser att lÀsning och skrivning Àr baskunskaper i livet. I vÄr kommande yrkesroll kommer vi att behöva vÀlja metod.

Preoperativ handdesinfektion inom operationssjukvÄrd

Inom operationssjukvÄrd förebyggs postoperativa infektioner genom att operationspersonalen utför preoperativ handdesinfektion. Det finns tvÄ handdesinfektionsmetoder som rekommenderas att anvÀnda, Metod 1 för alkoholbaserad handdesinfektion (Sterillium) och Metod 2 för antiseptisk handdesinfektion (Hibiscrub). Syftet med studien var att studera och jÀmföra olika preoperativa handdesinfektionsmetoder inom operationssjukvÄrd. Metoden var en litteraturstudie som baserades pÄ 11 vetenskapliga studier. Systematiska sökningar gjordes i databaserna CINAHL och Medline samt via manuella sökningar.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->