Sök:

Sökresultat:

4048 Uppsatser om Lärandets resurser - Sida 64 av 270

Övervakningssystem för inomhusmiljöer

Övervakningssystem har haft en viktig roll i samhĂ€llet under en lĂ„ng period. Syftet med dessa systemen har inte Ă€ndrats, det Ă€r alltid sĂ€kerhetsaspekten som har varit huvudpunkten. Effektiviteten pĂ„ ett övervakningssystem beror oftast pĂ„ den mĂ€nskliga faktorn, nĂ„gon mĂ„ste bearbeta bildflödet som spelas in för att dra definitiva slutsatser. Under senare Ă„r har dessa övervakningssystem, i takt med teknologins utveckling, blivit mer intelligenta. Metoder som tillĂ€mpar automatisk analysering av en given bild har introducerats, vissa av dessa tekniker har redan hunnit bli en standard. Denna studie ska utveckla en prototyp som anvĂ€nder sig av tekniken och stresstesta för att identifiera eventuella brister.

KÀllsortering: en studie av bostadsrÀttsföreningar

MÀnsklig aktivitet leder till pÄverkan pÄ jorden och dess resurser. Genom att ÄteranvÀnda och Ätervinna, d v s att vi försöker lÄta materialen stanna kvar i kretsloppet sÄ lÀnge som möjligt sÄ kan vi spara pÄ jordens resurser. EU och Sverige strÀvar efter att bli ett hÄllbart samhÀlle genom att införa lagar och högre krav pÄ hantering av avfall. Avfall pÄ fel plats kostar bÄde miljö och pengar. Dagens intresse för kretslopp och resurshushÄllning Àr inget nytt. Det har lÀnge funnits diskussioner om att ta ansvar för en bÀttre miljöutveckling.

Stock Price Reaction on Equity Issue Announcement : En eventstudie om hur annonsering om nyemission pÄverkar aktiekursen

VÄrt examensarbete handlar om utagerande barn som har sociala svÄrigheter i förskolan. Syftet med arbetet var att undersöka vilket bemötande pedagogerna har gentemot utagerande barn samt vilka metoder och strategier som anvÀnds i arbetet för att integrera dessa barn. I arbetet var vÄrt mÄl Àven att undersöka om de utagerande barnens förÀldrar Àr med i pedagogernas arbete, svÄrigheter som kan uppstÄ i arbetet och om eventuellt andra resurser finns tillgÀngliga för bÄde de utagerande barnen och pedagogerna pÄ förskolan. Dessa presenteras i litteraturgenomgÄngen och diskuteras sedan i samband med resultatet i diskussionsdelen. Genom en kvalitativ intervjuundersökning med sex pedagoger frÄn olika förskolor i södra SkÄne har vi fÄtt fram svar pÄ uppsatsens frÄgestÀllningar dÀr enstaka verkliga fall har presenterats av de intervjuade pedagogerna..

Fysisk aktivitet i skolan, ur pedagogens synvinkel

Arbetet Fysisk aktivitet i skolan ? Ur pedagogens synvinkel undersöker och redovisar pedagogers syn pÄ den dagliga fysiska aktiviteten i skolan. Hur pedagoger arbetar med daglig fysisk aktivitet och hur de uppfattar effekterna av ett sÄdant arbete. Att inkludera fysisk aktivitet under skoldagen Àr ett av skolans uppdrag, det uppdraget skall alla pedagoger som arbetar under Lpo 94 följa. Syftet Àr att undersöka huruvida pedagogens roll och arbetssÀtt pÄverkar skoldagen, samt vilka resurser och verktyg pedagogerna anvÀnder sig av.

Barn i behov av sÀrskilt stöd i förskolan

VÄrt syfte med detta arbete Àr att genom intervjuer med personal i förskolan undersöka hur pedagoger talar om sitt arbetar med barn i behov av sÀrskilt stöd. Arbetet ger en översikt över tidigare forskning om barn i behov av sÀrskilt stöd i förskolan med hjÀlp av kvalitativa intervjuer ville vi se följande; Hur talar/definierar pedagoger om barn i behov av sÀrskilt stöd? Vilken hjÀlp beskriver pedagogerna att barn i behov av sÀrskilt stöd kan fÄ i förskolan? Vilka resurser beskriver pedagogerna att de kan fÄ för att hjÀlpa barn med sÀrskilda behov?Sammanfattningsvis pekar resultatet pÄ att alla barn pÄ nÄgot vis Àr i behov av sÀrskilt stöd. Pedagogerna i förskolan ska bemöta barnen utifrÄn varje enskilt barns behov. Det Àr pedagogerna som ska anpassa sig efter barnen, inte tvÀrtom detta menar vÄr specialpedagog om vi intervjuade..

NĂ€r kroppen talar och ingen lyssnar

UngefÀr 40 % av alla patienter som söker sig till vÄrden idag, lider av psykosomatiska symtom. Mycket utav sjukvÄrdspersonalens tid och resurser lÀggs pÄ de diagnostiserbara symtomen i form av lÄngdragna utredningar och behandlingar utan resultat. Det behövs inom vÄrden fler behandlingsstrategier och mer kunskap om hur psykosomatiska symtom utvecklas. Syftet med litteraturstudien var att undersöka bakomliggande orsaksfaktorer till psykosomatiska symtom och möjligheten för sjuksköterskan att stödja dessa patienter emotionellt. Resultatet visade att orsaksfaktorerna var multidimensionella.

Styrning i offentlig sektor -En studie av socialtjÀnsten i Göteborg

Bakgrund och problem: Socialsekreterarna i Göteborg har uttryckt oro över den ökade arbetsbelastningen och de minskade resurserna. De menar pÄ att det hindrar dem frÄn att göra ett rÀttssÀkert arbete. Lösningen pÄ de problem som upplevs kan ligga bortom ökade finansiella resurser och eventuellt vara relaterade till styrsystemets utformning. SocialtjÀnstens övergripande mÄl Àr att skapa sÄ goda sociala effekter som möjligt givet tilldelade resurser. Styrsystemets olika delar, prestationsmÀtning, strategi och budgetering utgör tillsammans ett verktyg som kan hjÀlpa socialtjÀnsten att nÄ detta övergripande mÄl.

LÀrare och inkludering i grundskolan: En studie om hur lÀrare arbetar med inkludering av elever med utvecklingsstörning i grundskolan

Syftet med studien Àr att belysa lÀrares arbetssituation nÀr det gÀller arbetet med elever med diagnosen utvecklingsstörning som Àr inkluderade i grundskoleklasser. Studien baseras pÄ kvalitativa intervjuer med tvÄ lÀrare som har jobbat med eller jobbar med inkludering av elever med utvecklingsstörning. Resultatet visade att de tvÄ lÀrarnas elever var kopplade till sÀrskolans lÀroplan och de var pÄ olika sÀtt inkluderade i grundskoleklasser. LÀrarna anvÀnde sig av olika hjÀlpmedel för att underlÀtta i elevernas vardag. Det fanns Àven extra resurser i form av personal.

Hur redovisas effektivitet i ideella föreningar? : -En fallstudie av ett trossamfund

Syftet Àr att beskriva hur en svensk ideell förening mÀter och redovisar effektivitet samt vilka effekter det har pÄ verksamheten. I och med att ideella föreningar till skillnad frÄn företag inte har ett vinstdrivande syfte sÄ kan sÄledes inte effektivitet mÀtas pÄ samma sÀtt som i den privata sektorn. I denna uppsats studeras ett fall, en kristen församling, för att fÄ en inblick i hur en ideell förening mÀter effektivitet och redovisar den.Denna uppsats utförs genom en fallstudie av bÄde kvalitativ och kvantitativ karraktÀr. Författarna har besökt församlingen och genomfört en enkÀtundersökning av medlemmarna och deras attityder kring effektivitet och hur den redovisas till medlemmarna. Vidare har författarna intervjuat styrelsemedlemmar för att fÄ en djupare inblick i Àmnet.Vad som skiljer ideella föreningar frÄn vinstdrivande organisationer Àr att de har ett icke-ekonomiskt syfte och att de bedrivs mestadels pÄ frivillig basis.

Marknadsföringsteorier i smÄ företag : ? ett vinnande koncept?

Syfte: En vanlig och traditionell uppfattning bland företagsledare i smÄ företag Àr att smÄ företag i princip fungerar som stora företag, men i mindre skala. Dock har Welsh och White, som skrivit artikeln ?A small business is not a little big business?, en annan uppfattning och menar att detta Àr en felaktig bild av smÄ företag vars storlek skapar speciella förhÄllanden. Syftet med denna uppsats Àr att belysa förutsÀttningarna för marknadsföring i smÄ företag.Metod: Det vetenskapliga förhÄllningssÀttet i denna uppsats Àr av hermeneutisk karaktÀr.Eftersom vi studerat marknadsföring pÄ universitets- och högskolenivÄ har vi redan med oss en hel del kunskap och Äsikter i Àmnet. Vi kommer Àven att pÄverkas under resans gÄng av det material vi samlar in.

Den blomstertid nu kommer...Eller? : Om lÀrares eventuella arbete för att skapa samma förutsÀttningar för alla elever.

Detta arbete syftar till att ta reda pÄ om och i sÄ fall hur lÀrare motverkar och förebygger klasskillnader, mellan akademikerbarn och arbetarbarn i skolan. Jag genomförde en kvalitativ undersökning i form av semistrukturerade intervjuer med tvÄ verksamma lÀrare och tvÄ lÀraraspiranter. Resultatet bearbetas, analyseras och diskuteras utifrÄn olika teorier som behandlar klasskillnader, socialisation samt lÀroplaner. Arbetet mynnar ut i ett resultat som kan bekrÀfta att akademikerbarn klarar sig bÀttre Àn arbetarbarn i skolan och att lÀrare inte har nÄgon speciell plan för hur man ska arbeta för att motverka dessa skillnader. Intervjupersonerna menar att orsaken till att man inte kan bemöta detta pÄ bÀsta sÀtt beror dels pÄ att det krÀvs mer resurser i skolan, dels att det krÀvs en större medvetenhet bland lÀrare om detta segregeringsfenomen..

LĂ€rares uppfattningar om utomhuspedagogik i skolans yngre Ă„r

VÄrt syfte var att undersöka lÀrares uppfattninar om utomhuspedagogik och hur de ser naturen som resurs för lÀrande. VÄr undersökning strÀcker sig mellan Ärskurserna 1-5. Metoden var kvalitativ och vi utförde semistrukturerade intervjuer med nio lÀrare i de olika Ärskurserna, i tre olika skolor. Resultatet visade att de flesta lÀrarna hade en positiv instÀllning till utomhuspedagogik. De sÄg naturen som ett hjÀlpmedel för lÀrande, och att det ger mÄnga möjligheter som Àr positiva för barns lÀrnade.

Hur fungerar arbetet och samverkan kring tidig anknytning och dess problematik?

Syftet med denna undersökning Ă€r att belysa tidig anknytning och dess problematik och hur specialpedagoger arbetar med anknytningsproblematiken.I litteraturgenomgĂ„ngen tar vi bland annat upp hur bĂ„de arv och miljö spelar en stor roll dĂ„ det gĂ€ller utvecklingen inom det nĂ€ra samspelet mellan barn och förĂ€ldrar, det vill sĂ€ga den livsviktiga anknytningen.Barn knyter alltid an till en vuxen Ă€ven om anknytningen blir otrygg och negativ.Det empiriska underlaget utgörs av intervjuer med fem specialpedagoger, fyra psykologer, tvĂ„ sjuksköterskor och en familjebehandlare.Resultatet av detta arbete visar att samtliga yrkeskategorier som var tillfrĂ„gade tycker att resurser ska sĂ€ttas in sĂ„ tidigt som möjligt vid anknytningsproblematik och att specialpedagoger har en viktig roll i i arbetet med anknytning. ÅtgĂ€rderna som sĂ€tts in ska vara anpassade efter familjens individuella behov och samtliga respondenter framhĂ„ller att det Ă€r aldrig för sent att Ă„tgĂ€rda tidig anknytningsproblematik.

Hur man lÀr elever att lÀra sig sjÀlva - en litteraturstudie om hur lÀrare kan arbeta med metakognition i undervisningen

Denna uppsats Àr en litteraturstudie som behandlar hur man kan jobba med att frÀmja elevers medvetande om det egna lÀrandet. Syftet med arbetet Àr att förbÀttra kunskapen om att arbeta med metakognition hos blivande lÀrare samt redan verksamma lÀrare. Materialet för analysen har bestÄtt av litteratur skriven av fyra författare inom omrÄdet, nÀmligen Howard Gardner, Peter GÀrdenfors, Ference Marton et al. samt Roger SÀljö. Metoden jag har anvÀnt mig av Àr en kvalitativ innehÄllsanalys. Resultatet har delats in i tre metodkategorier; variation, struktur- och mönsterskapande samt dialog.

Inegrations- och normaliseringsmÄl för personer med intellektuella funktionsnedsÀttningar : en studie av personalens upplevelser av daglig omsorgsverksamhet i Polen

SammanfattningSyftet med vÄr uppsats Àr att med en komparativ ansats studera hur integrerings- ochnormaliseringsmÄl uppnÄs för personer med intellektuella funktionsnedsÀttningar inom dendagliga verksamheten i Polen. Vi vill Àven se hur personalen upplever att de uppnÄr dessamÄl. Huvudmetoden för studien var kvalitativ intervju. I vÄr analys har vi valt att anvÀnda ossav KASAM-teorin som kan förklara hur personalen pÄ den dagliga verksamheten upplever attintegrerings- och normaliseringsmÄlen uppnÄs. Vi anvÀnder oss av begrepp somempowerment, normalisering och integration.

<- FöregÄende sida 64 NÀsta sida ->