Sökresultat:
45208 Uppsatser om Lära genom att göra - Sida 23 av 3014
Vart ska vi mötas? : En studie om hur invandrarföreningar bedriver integrationsarbete
Syftet med denna studie har varit att undersöka hur invandrarföreningar arbetar med integration samtidigt som de vill motverka splittringar inom den egna folkgruppen. Genom kvalitativa intervjuer har jag varit i kontakt med tre föreningar vars ordföranden jag intervjuat. DÀrefter har intervjuerna analyserats genom metoden grundad teori. Vidare har jag med hjÀlp av studiens teoretiska utgÄngspunkter: Socialt kapital, etnicitet och kultur samt integration tolkat materialet och satt det i bredare sammanhang vilket har bidragit till en analys. Den övergripande slutsatsen Àr att föreningarna har en vÀldigt central och betydande roll i mÀnniskors liv.
Batterilös strömförsörjning av strömsnÄl granatelektronik
Detta examensarbete har utförts vid Saab Dynamics AB(SBD) i Karlskoga med syftet att studera gamla konstruktioner av set-back-generatorer. En set-back-generator (SBG) ska ge momentan energi vid utskjutning av en projektil genom att en magnet rör sig genom en spole. SBG har funnits lÀnge men har bedömts ge för lite energi för att kunna driva elektronik. Men nya typer av magneter har potential att öka energiutbytet vÀsentligt.SBD har ett antal Àldre SBG:er och arbetet har varit att utifrÄn dessa undersöka om det gÄr att utvinna mer energi genom ett utbyte av magnet. Andra parametrar som Àr viktiga för en SBG:s funktion har ocksÄ studerats och testats i olika konfigurationer i hopp om ytterligare förbÀttringar.
DÀr traditionens ande talar... : en studie i hur förestÀllningen om en akademisk identitet skapas och förvaltas pÄ Ultuna studentkÄr
Denna uppsats om 15 hp har syftet att undersöka hur man socialiseras in i rollen som student genom aktiviteter vid Ultuna StudentkÄr. Studentlivet kan sÀgas vara fullt av profana ritualer, rutiner och bÀr pÄ ett utvecklat symbolsprÄk. Under sin studieperiod deltar mÄnga av studenterna i dessa aktiviteter. Med hjÀlp av handling och tal inbegrips de i, förvaltar och formar förestÀllningar om den egna rollen ? deras identitet som studenter och som blivande yrkesutövare.
Ăldres upplevelser av delaktighet vid vĂ„rd i hemmet : en litteraturstudie
Bakgrund: Ăldreomsorg berör mĂ„nga och i takt med att den Ă€ldre befolkningen ökar kommer kraven pĂ„ Ă€ldreomsorg bli allt större. Delaktighet Ă€r ett villkor för hĂ€lsosamt Ă„ldrande, en grundlĂ€ggande förutsĂ€ttning för att uppleva god hĂ€lsa och tydligt formulerat i riktlinjer och lagar. Syfte: Syftet med studien var att beskriva Ă€ldres upplevelser av delaktighet vid vĂ„rd i hemmet. Metod: Kvalitativ litteraturstudie dĂ€r 14 vetenskapliga artiklar analyserades genom deduktiv ansats. Resultat: De Ă€ldre upplevde delaktighet som bristande pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt i samband med vĂ„rd i hemmet.
Motorinformationens roll i SPT-effekten
Det har visat sig vara bÀttre att öva in listor med handlingsfraser genom att utföra dem (SPT, subject-performed tasks) Àn genom att bara lÀsa dem (VT, verbal tasks). Vid ett Ätererinringstest visar sig SPT-effekten dÄ försöksdeltagare med SPTs har ett mycket bÀttre minne av materialet Àn försöksdeltagare med VTs. En förklaring till fenomenet Àr att utförandet av handlingsfraserna förser deltagarna med motorinformation. I den hÀr undersökningen testas motorinformationens roll i SPT-effekten pÄ ett sÀtt som skiljer sig frÄn traditionell SPT-forskning. Försöksdeltagare fick antingen cykla eller anvÀnda en joystick för att navigera genom en virtuell vÀrld dÀr ord fanns utplacerade.
FörskollÀrares arbetssÀtt gentemot barn med koncentrationssvÄrigheter : En kvalitativ studie
Studien skildrar hur förskollÀrare arbetar med barn med koncentrationssvÄrigheter i förskolan. Genom kvalitativa intervjuer intervjuas sex stycken verksamma förskollÀrare. Resultatet visar att förskollÀrare frÀmst identifierar koncentrationssvÄrigheter genom den motoriska överaktivitet och brist pÄ fokus i aktiviteter och uppgifter som barnen uppvisar. Det framkommer Àven, dock i mindre grad att koncentrationssvÄrigheter kan yttra sig genom passivitet dÄ barnen ses som tillbakadragna och tankspridda. Studien visar ocksÄ att förskollÀrares arbetssÀtt upplevs ha en betydande roll för att kunna hjÀlpa barn med koncentrationssvÄrigheter.
LÀs- och skrivinlÀrningHur individanpassas undervisningen?
Detta arbete handlar om hur lÀs- och skrivinlÀrningen individanpassas till de elever, som pedagoger anser, har lÀs- och skrivsvÄrigheter. Genom litteraturstudier och kvalitativa intervjuer har vi undersökt hur pedagoger definierar lÀs- och skrivsvÄrigheter, vem som ger extra stöd och hur det ser ut. För att ta reda pÄ detta har vi intervjuat sex pedagoger som undervisar elever i lÄgstadiet. VÄrt resultat visar att individanpassning för elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter sker genom anpassat material i den ordinarie gruppen samt enskilt, tillsammans med speciallÀrare eller specialpedagog..
Ambidexterity genom organisatoriska IT-förmÄgor
Det har lÀnge pÄvisats fördelar med innovation och effektivisering av verksamheter. Med konceptetambidexterity har ett senare forskningsparadigm försökt förklara hur organisationer lyckas uppnÄbÄde innovation och effektivisering samtidigt genom att balansera strategiska initiativ.Denna litteraturstudie Àmnar att visa vad existerande forskning ger för svar pÄ hur organisationerkan uppnÄ ambidexterity ur ett IT-management perspektiv. Genom att kombinera litteratur omambidexterity med litteratur om IT-förmÄgor (IT-baserade organisationsförmÄgor för att möjliggörastrategi och initiativ) ger denna studie en bild av vad existerande litteratur kan ge svar pÄ och vadsom saknas.Studien pÄvisar mÄnga likheter mellan de förutsÀttningar som beskrivs för att uppnÄ ambidexterityoch IT-management som organisationsförmÄga. DÀremot existerar en avsaknad av djupareförklaringar vad gÀller de komponenter som IT-management som organisationsförmÄga innefattar..
Halliburton, en viktig aktör i beslutsprocessen inför kriget i Irak? En heuristisk fallstudie om företags pÄverkan pÄ utrikespolitik
Vi har i denna heuristiska fallstudie utgÄtt frÄn hypotesen att företag under vissa omstÀndigheter har stora möjligheter att pÄverka stater genom en central beslutsfattare. Vi har utifrÄn denna hypotes valt att analysera beslutsprocessen i USA som föranledde Irakkriget. VÄr stÀllda frÄgestÀllning Àr: PÄ vilket sÀtt pÄverkade företag USA: s beslut att attackera Irak. NÀr vi svarar pÄ denna frÄgestÀllning visar vi genom att anvÀnda oss av Graham Allisons teori Governmental Politics hur företaget Halliburton genom Vicepresident Dick Cheney pÄverkat USA: s beslut att invadera Irak. Genom detta försvarar vi tankarna att företag Àr viktiga aktörer inom utrikespolitisk analys och att man för att tillfredsstÀllande kunna analysera Àmnet mÄste komma ner pÄ individnivÄ.
PÄ lek eller allvar : En kvalitativ undersökning om hur pedagoger anvÀnder sig av lek inom kommunal skola och Waldorfskola och hur lek anvÀnds skolförberedande inom förskoleklassen
Jag har i min uppsats undersökt hur förskoleklassens verksamhet jobbar skolförberedande utifrÄn lek genom observationer av förskoleklasser pÄ kommunala skolor och Waldorfskolor. Jag har ocksÄ samtalat med pedagoger i dessa förskoleklasser och genom dessa samtal med pedagogerna kommit fram till hur de ser pÄ sin verksamhet gÀllande lek och vart de lÀgger sin fokus, vilka förestÀllningar de har om lek och hur de anvÀnder sig av denna i skolförberedande syfte.Min insamlade empiri analyserades utifrÄn vald teori och tidigare forskning. Genom analys av observationerna har jag kunnat se om pedagogernas syn pÄ sin verksamhet besvarat de frÄgestÀllningar jag har.Jag kunde hÀr tydligt sÄ bÄde likheter och skillnader mellan de olika förskoleklassernas verksamheter. Likheter sÄ som att pedagogerna i förskoleklasserna Àr ense om att barnen stÄr i fokus vilket man förstÄr av deras pedagogiska kunskap som kom fram under vÄra samtal. Men jag upptÀckte ocksÄ att vÀgen till kunskap lÄg pÄ olika fokus dÀr kommunala skolan fokuserade pÄ kunskapen som sÄdan, med formella arbetspass i lÀroböcker medan förskoleklasser med Waldorfpedagogik var mer intresserade att fÄ igÄng processer som leder till kunskap hos barnen genom att socialisera barnen genom fri lek..
Att motverka mobbning i skolan : Vad styrdokumenten rekommenderar och vad personalen gör
Uppsatsen syftar till att studera hur gymnasieskolor profilerar sig genom marknadsföring. Detta tillÀmpas genom en diskursanalytisk studie av sex gymnasieskolor, som alla tillgodoser det SamhÀllsvetenskapliga programmet, belÀgna i Uppsala kommun. Av den marknadsföring som funnits tillgÀnglig har urvalet begrÀnsats till respektive skolas hemsida. Resultatet visar pÄ ett samband mellan hur skolorna talar om utbildning och elev. Det centrala för detta samband Àr hur eleven, genom skolornas marknadsföring, konstrueras som en konsument av utbildning.
Under eller efter tjÀnst. NÀr Àr man sÀker? ? En studie om KriminalvÄrdares sÀkerhetsupplevelse.
Tidigare forskning om förekomsten av hot, vÄld och trakasserier inom kriminalvÄrden pÄvisar att detta Àr en förekommande faktor inom kriminalvÄrdens verksamhet. Genom policys om hur man skall arbeta ?personligt men inte privat? skapas ett ?vi och dem? perspektiv som pÄverkar den dynamiska sÀkerheten. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur anstÀllda inom kriminalvÄrden upplever sin sÀkerhet pÄ jobbet och pÄ sin fritid. Studien Àr baserad pÄ de övergripande frÄgestÀllningarna: Hur upplever kriminalvÄrdarna sin sÀkerhet pÄ jobbet? Hur upplever kriminalvÄrdare sin sÀkerhet pÄ fritiden, Àr det lÀtt för före detta intagna att komma i kontakt med dem i ?det fria?? UtifrÄn en kvalitativ studiedesign utformade vi intervjufrÄgor som stÀllts till fem kriminalvÄrdare, i syfte till att undersöka deras upplevelse av hot, vÄld och trakasserier pÄ deras arbetsplats.
Diffusionen av Bolagsverkets e-tjÀnst för elektroniska Ärsredovisningar i XBRL-format
Syftet i denna uppsats Àr att undersöka vilka bakomliggande faktorer som pÄverkar eller kommer att pÄverka diffusionen av Bolagsverkets e-tjÀnst för elektroniska Ärsredovisningar i XBRL- format. Det uppnÄs genom att undersöka varför vissa privata aktiebolag vÀljer att anvÀnda Bolagsverkets e-tjÀnst för elektroniska Ärsredovisningar medan vissa andra Àn sÄ lÀnge valt att avstÄ. Genom att undersöka vilka konkreta för- och nackdelar som aktiebolag kan erhÄlla, genom att till Bolagsverket skicka in elektroniska Ärsredovisningar i XBRL- format, kan en mer djupgÄende bild av denna innovations nuvarande och framtida spridning presenteras.  .
Pedagogens frÄgor och elevens kunskapsbearbetning
VÄrt syfte med detta arbete har varit att undersöka om pedagogen utvecklar elevens kunskapsbearbetning genom att stÀlla öppna frÄgor. VÄr undersökning bygger pÄ en fallstudie vi genomförde i tvÄ klasser i skolÄr 3. För att fÄ resultat, har vi i fallstudien genomfört deltagande observationer samt konstruerat ett test som eleverna fÄtt utföra vid tre tillfÀllen. För att synliggöra elevernas kunskapsbearbetning har vi i den ena gruppen anvÀnt av oss öppna frÄgor utan givna svar, och i den andra gruppen av slutna frÄgor med givna svar. VÄr frÄgestÀllning var: ? Kan pedagoger utveckla elevers kunskapsbearbetning i ett givet Àmne genom att stÀlla öppna frÄgor? Med resultatet frÄn observationerna och elevernas testresultat har vi med hjÀlp av analys och vald litteratur kunnat besvara vÄr frÄgestÀllning; Att pedagoger kan utveckla elevers kunskapsbearbetning genom att stÀlla öppna frÄgor..
HÄll Formen! En jazzmusikers strövtÄg i formernas vÀrld
PÄ vilka sÀtt Àr musikalisk form relevant för en komponerande jazzmusiker? Denna uppsats ger en grundlÀggande översikt över form som begrepp genom musikhistorien och visar exempel pÄ hur form tar sig uttryck i straight-ahead/ mainstream jazz, genom analyser av min musik samt valda stycken av The Bad Plus, Mark Turner och Bill Frisell. Uppsatsen vill ge nya verktyg och idéer för att förstÄ form i ett jazzsammanhang..