
Sökresultat:
227 Uppsatser om L??rares lyssnande - Sida 16 av 16
Proteströrelser i lantbrukskooperativa företag : vad är problemet?
Denna uppsats handlar om grupper av medlemmar i lantbrukskooperativa företag och deras
protester gentemot föreningens styrelse och ledning. Syftet är att förstå varför proteströrelser
uppstår i lantbruksföretag, de drivande medlemmarnas prioriteringar och syften och genom
det söka vägar för styrelsen att hantera eller ta vara på dessa proteströrelser.
Uppsatsens teoretiska referensram är institutionell ekonomi, med dess agent- och
transaktionskostnadsteorier liksom Albert Hirschmans klassiska voice & exitteori.
Organsiationsteori och teori om subkulturer ger perspektiv på proteströrelser sett som ett
socialpsykologiskt fenomen. Inom ramen för uppsatsen har en kvalitativ studie genomförts
bland Arla Foods ambas svenska medlemmar. Fem grupper av medlemmar, som under de
senaste fem åren genomfört tämligen omfattande proteströrelser gentemot föreningen, har
genomgått gruppintervjuer i så kallade fokusgrupper. De transkriberade intervjuerna utgör
uppsatsens analysunderlag.
Förenande var en allmän grundmurad misstro mot föreningens interna information, ett starkt
krav på fördjupad och omfattande kommunikation mellan såväl företagsledning som
medlemmar, men också medlemmar olika regioner emellan.
Om pedagogers kommunikationsstil och barns förmåga till uppmärksamhet- About teachers? communicative style and children?s ability to focus and pay attention
Sammanfattning/Abstract
Problemområde
Förmågan att koncentrera sig och att hålla fokus har stor betydelse för allt lärande. Det finns många olika faktorer som kan påverka uppmärksamhetsförmågan. I denna uppsats undersöker jag hur pedagogens kommunikationsstil kan påverka barnens uppmärksamhetsförmåga och huruvida pedagogerna är medvetna om detta.
Syfte och preciserade frågeställningar
Syftet med mitt examensarbete var att få en inblick kring vilka kommunikationsstilar pedagogerna i studien använder sig av och dess eventuella samband med barnens uppmärksamhetsförmåga. Mina frågeställningar gäller pedagogers kommunikationsstil under samlingen i en förskoleklass och om det finns något samband med barnens uppmärksamhet samt vilka tankar som pedagoger och barn har om olika sätt att kommunicera och om uppmärksamhet.
Teoretisk ram
Jag utgår från ett sociokulturellt perspektiv. Vygotskij (1995) menar att lärandet är situerat, vilket innebär att vad vi lär oss och hur vi reagerar är beroende på sammanhanget, miljön och situationen.