Sök:

Sökresultat:

7948 Uppsatser om Kvinnor pć film - Sida 19 av 530

Kvinnosynen i film : En filmanalys om kvinnosynen genom tiderna

Women are subordinate of men in the society, this is visible both in work places and private lives. Equality between the sexes is daily discussed in politics and the private sphere. As this is a hot topic which is debated within many areas, one of those is film production, we chose to write this essay about how the view of women has changed in movies over time. If equality doesn?t exist within the film media, then it will be hard to change the society?s point of view.

Film som kommunikation : En studie av gymnasieungdomars filmarbete

The starting point for this work was a discussion between my supervisor and myself during my teaching training. The discussion concerned the appropriateness of allowing students make films with sexual content. Film gives young people the opportunity to express their feelings and broaden their views. If the film then disseminates to unknown people via in-ternet, which it most likely will do, maybe it is no longer so positive. The aim of this study is to shed light on various aspects of identity and ethics that are important to keep in mind when young people in school make films.

"Jag vill ju va' som du!" - identifikation genom klass och etnicitet i disneyklassiker

Film Àr ett uppskattat medel att anvÀnda i skolundervisningen (Giroux, 2000). DÀrför Àr syftet med denna undersökning Àr att ta reda pÄ hur klass och etnicitet framstÀlls i tvÄ utvalda disneyklassiker och hur film kan gynna arbete kring identitetsutveckling och vÀrdegrundsfrÄgor. Varför just Disney Àr för att det Àr en filmkategori som mÄnga barn har sett vilket gör att mÄnga barn kan relatera till Àmnet. Anledningen till varför denna undersökning görs Àr att lÀrare bör vara medvetna om att filmer kan uppfattas pÄ olika sÀtt beroende pÄ barnens tidigare erfarenheter. Den valda metoden för att utföra undersökningen blev att göra filmanalyser dÀr fokus lÀggs pÄ klass, etnicitet, makt och vÀrdegrund. Dessa begrepp valdes ut för att tydliggöra hur de kan framstÀllas, uppfattas och anvÀndas av lÀrare i skolan med hjÀlp av disneyklassiker. Resultatet av undersökningen visar att de valda filmerna innehÄller en del likheter trots att de har olika handlingar.

PopulÀrfilm i undervisningen : en handledning

I filmens vÀrld lÀr vi oss vad som Àr ont och vad som Àr gott, vilka dygderna Àr i vÄr tid, vilka ideal vi lever efter. Vad som Àr rÀtt att sÀga och tÀnka lÀr vi oss i filmens magiska vÀrld. UngefÀr som mÀnniskor i alla tider gÄtt till kyrkan för att fÄ veta livets hemligheter och sanningar sÄ gÄr vi i vÄr tid allt oftare till biografen och fÄr svaren pÄ de stora frÄgorna som formar vÄra vÀrderingar. I biomörkret formar vi oss, speglar oss i det samhÀlle vi lever i. Vi fÄr bekrÀftelse pÄ vÄra fantasier och lÀr oss vad Àkta kÀrlek Àr.

Barns uppfattningar och reflektioner kring könsmönster pÄ film

Syftet med vÄr examinationsuppgift Àr att fÄ inblick i hur barn uppfattar och reflekterar kring könsmönster pÄ film. För att fÄ reda pÄ detta valde vi att anvÀnda oss av gruppintervjuer. Sammanlagt har vi intervjuat tolv barn och dÄ med fördelningen fem flickor och sju pojkar, vilket resulterade i tre stycken gruppintervjuer dÀr utfallet blev en flickgrupp och tvÄ pojkgrupper. Vi har intervjuat barn i Är 3 för att ta del av deras tankar kring manligt/kvinnligt och könsmönster pÄ film. Som grund till intervjuerna har vi visat tvÄ filmer för barnen, en med tydligt traditionella könsmönster och en med det motsatta.

En retorisk analys av Fahrenheit 9/11 ur ett dokumentÀrhistoriskt perspektiv

The history of rhetorics in documentary film is a long one. The French brothers Louise and Auguste Lumiére were among the first persons who produced a documentary and their work has had a big impression in the history of documentary during the 1900 century. John Grierson has been called ?the father? of documentary film. He produced films in the English speaking part of the world and he is the founder of the concept ?documentary film?.

Den livsviktiga berÀttelsen : Vem lyssnar pÄ en slagen kvinna?

Föreliggande uppsats undersöker hur kvinnor som utsatts för vÄld i en parrelation kan fÄ styrka och en chans till lÀkande genom kommunikation pÄ Internetforum med kvinnor i samma situation. Detta stÀller jag i relation till socialtjÀnsten och vÀlfÀrdssystemet dÀr jag undersöker hur kvinnor som utsatts för vÄld av en man i en parrelation uppfattar och upplever det bemötande de fÄr av samhÀllet.I uppsatsen lÀgger jag relationen mellan den hjÀlpsökande kvinnan och socialtjÀnsten i ett feministiskt och genusvetenskapligt perspektiv samt har fokus pÄ berÀttandets dynamiska och eventuellt lÀkande kraft för dessa kvinnor i forum..

LjussÀttning i dataspel : Hur skapar man spÀnning i dataspel med hjÀlp av ljussÀttning

Syftet med det hÀr arbetet Àr att se om tekniker för att skapa spÀnning i film fungerar för ett spel. TvÄ banor för pc-spelet Left 4 Dead 2 skapas dÀr den första banan bygger pÄ professor Magy Seif El-Nasrs et al. teorier kring ljussÀttningar i film. Den andra banan innehÄller en neutral ljussÀttning. Arbetet utgÄr frÀmst frÄn El-Nasrs et al.

Arkeologer, vad Àr det? En inblick i hur arkeologer portrÀtteras pÄ tv och i film

Den hĂ€r uppsatsen har för avsikt att göra en kvalitativ undersökning av hur arkeologer och arkeologi presenteras i filmer och pĂ„ tv för att sedan jĂ€mföra detta med hur yrkesverksamma arkeologer sjĂ€lva ser pĂ„ sig och sitt Ă€mne. För detta Ă€ndamĂ„l har jag tittat igenom ett antal filmer, dokumentĂ€rer, tv-serier samt tittat pĂ„ Internet och gjort intervjuer. Jag kom fram till attdet finns tre huvudtyper av arkeologer pĂ„ tv/film: actionarkeologer, normalarkeologer och akademikerarkeologer. Av dessa stĂ€mmer normalarkeologerna med hur arkeologerna sjĂ€lva beskriver sig. Ämnet arkeologi visas antingen som ren artefaktkunskap, primĂ€rt i filmer, eller som en nĂ€stan exakt vetenskap, primĂ€rt i dokumentĂ€rer..

3d-animation i mörkrets tecken

Mitt projekt Àr en film i 3d med en skrÀckfylld underton som utspelas genom en fiktiv persons ögon dÀr fÀrden gÄr genom en skog fram till vad som ser ut att vara en nedlagd fabrik. Men dÀr tystheten frÄn början rÄder visar sig bÄde det ena och det andra utav mÀrkligheter uppstÄ! Effekterna för den mörka upplevelsen Àr prioriterad framför en begriplig handling, och dÀrför finns inga övertydliga budskap som underskattar betraktarens egna slutsatser av filmen. Filmen Àr ett experiment med 3d, postproduktion och ljud som visar en blandning av konkreta spÀnningsmoment och en morbid kÀnsla av rÄ död!.

Spela roll: filmregissör : Om tolkning, kommunikation och duktiga flickor

This text deals with the shooting of a movie comedy. The author of this text was script writer as well as director. The film was extremely dependent upon the interpretation of the role of the leading female character, but the director and the leading actress, in spite of their willingness to cooperate, were unable to understand each other, and no creative meeting ever occurred.The film dealt, in amused distance, with male and female strategies and shortcomings, but the lack of understanding between the director and the leading actress caused the subtleties of the text disappear, so that when the film was ready it was possible to interpret it in a way that partly opposed its intentions.From the director?s point of view different aspects of the situation are investigated: what could she /should she have done? What are the obstacles for a better understanding? Is ?understanding? dependant only upon that which is verbal? Should the director not only be a director but also a kind of therapist? What is professional and what is private? Could a director who wasnÂŽt also the script writer have seen other solutions? And how does it affect you as a female director never to have role models, only a very clear idea of what you don?t want your professional role to look like.The director thought she was being constantly compromising, but finds out she was not, she had only a different, and in appearance, friendly but manipulative strategy in trying to reach her goal: that of enforcing and implementing her personal interpretation of the script. The role of director is also a role, and must be played.

Matte Painting : Skapandet av en virtuell kuliss

Det hÀr kandidatarbetet kommer framförallt att beröra filmtekniken, Matte Painting, men vi kommer Àven röra oss runt omkring Àmnet och presentera andra delar frÄn filmproduktionen och framförallt postproduktionen för att lÀttare kunna sÀtta Matte Painting i ett relevant sammanhang. Vi jÀmför Matte Painting med en teaterkuliss, en bakgrund som pÄ nÀra hÄll eller ses frÄn fel vinkel kan bryta illusionen av att det Àr en verklig miljö. Vi undersöker och presenterar hur man kan bygga upp en digitalt skapad Matte Painting som möjliggör att inte behöva Äka land och rike runt efter den idealiska filmplatsen, utan kan spela in filmscenen i en studiomiljö. Vi analyserar existerande filmscener som har anvÀnt sig av Matte Painting, gör jÀmförelser mellan olika anvÀndningsomrÄden för Matte Painting samt diskuterar fram en slutsats som besvarar vÄr frÄgestÀllning: ?Hur har utvecklingen av filmtekniken, Matte Painting, sett ut och hur kan man tillÀmpa en digital Matte Paint i postproduktion för att förstÀrka helhetsupplevelsen av en filmscen?? --- This thesis will primarily concern the film technique, Matte Painting, but we will also roam around the subject and introduce other elements of the film production, and above all post production for ease of putting Matte Painting in a relevant context.

Landskapet genom linsen : ett panorama över bakgrundens betydelse i dukens odysséer

En ofta förbisedd aspekt inom filmkonsten Ă€r hur landskapet kan samspela med och inverka pĂ„ handlingen och manifestera huvudkaraktĂ€rernas kĂ€nsloliv. Uppsatsen syftar till att skapa en djupare förstĂ„else för den roll landskapet spelar i film utifrĂ„n en detaljstudie av tvĂ„ personligt utvalada roadmovies; Återkomsten (A. Zvyagintsev, 2003) och The Straight Story (D. Lynch, 1999). Jag redogör för hur landskapsbilden har utvecklats ur bildkonsten sedan Ă„rhundraden tillbaka, lĂ„ngt innan kinematografins uppkomst. UtifrĂ„n mina studier har jag utvecklat och sammanstĂ€llt en samling metoder och frĂ„gestĂ€llningar som anvĂ€nds för att tydligare beskriva och ge svar pĂ„ vilken roll landskapet spelar i de tvĂ„ filmerna - och som i förlĂ€ngningen kan tillĂ€mpas pĂ„ film i allmĂ€nhet. Undersökningen visar att det finns en mĂ€ngd moment inom film för att signalera en allegorisk avsikt till publiken; vissa mer konventionella och nĂ€rmast schablonmĂ€ssiga medan andra Ă€r subtila och fungerar som en allegorisk bestĂ„ndsdel i filmberĂ€ttandet. Precis som mĂ€nniskan prĂ€glar landskapet, prĂ€glar landskapet ocksĂ„ mĂ€nniskan i en slags vĂ€xelverkan i de studerade filmerna. Landskap ger oss möjlighet att skapa mening i filmiska hĂ€ndelser och det kan symbolisera och uttrycka det som inte kan sĂ€gas i ord. Landskapet kan understryka och förstĂ€rka kĂ€nslor som yttras och har förmĂ„gan att Ă„terspegla vĂ„ra allra innersta subjektiva upplevelser av vĂ€rlden..


Janus ala Cuba : Filmiska gestaltningar av den kubanska revolutionen

Denna uppsats undersöker hur samma historiska hÀndelse kan ha olika betydelser i film. Idag Àr mÀnniskor mer benÀgna att se en film om en historisk hÀndelse Àn att lÀsa en historiebok, och detta innebÀr att vi mÄste lÀra oss att förstÄ de konventioner som anvÀnds för att placera historia pÄ film. Historiefilmen kan sÀgas besitta en palimpsestisk historiskt medvetenhet dÀr lager av fakta och myt smÀlter samman, hellre Àn att skiljas Ät. Men för att en historisk hÀndelse ska passa in i filmens tidsram mÄste den bearbetas och detta resulterar i att vissa mÀnniskor, hÀndelser och rörelser prioriteras, medan andra utesluts. DÀrför undersöker denna uppsats vad som lagts till / uteslutits och effekterna pÄ sammanhanget och trovÀrdighet, hur filmen hÀvdar sin autenticitet, och hur upphovsmannen pÄverkar trovÀrdigheten.

<- FöregÄende sida 19 NÀsta sida ->