
Sökresultat:
7948 Uppsatser om Kvinnor pć film - Sida 14 av 530
Making ideas come to life in film/theatre/commercial production
I den hĂ€r uppsatsen redogör jag för mitt arbete som C-foto pĂ„ lĂ„ngfilmen Ăta, Sova, Dö dĂ€r jag jobbade i tvĂ„ mĂ„nader under vĂ„ren 2011. Man fĂ„r följa min vĂ€g frĂ„n förberedelserna jag gjorde inför filmen och mina tidigare erfarenheter i omrĂ„det, till hur det gick för mig pĂ„ inspelningen. Jag beskriver Ă€ven min undersökning av idĂ©arbete och produktionsprocesser inom lĂ„ngfilmen ur mitt perspektiv. Jag visar tvĂ„ olika sĂ€tt man kan arbeta med idĂ©arbete pĂ„ film utifrĂ„n intervjuerna jag gjorde med regissören Gabriela Pichler för Ăta, sova, dö och filmregissören Johan Lundborg pĂ„ hans film Isolerad. Skildringar gör jag ocksĂ„ via intervjuerna jag hade med produktionsbolaget AFOS och teaterregissören Kent R Andersson mot hur idĂ©arbete fungerar under reklamproduktioner och teater.
Twelvestep : Down inside
Title: Music video: Twelvestep ? DownInside Made by: Benjamin Bondesson Christian Edgren Tutor: Silvio Ocasic Course admin: Peter Ekdahl Purpose: To create a music video that we can stand, that challenges us in the creative process. And to help a struggling band with another medium to spread their music. Goal:We intend to create a great product that is demanding and educational to us. Especially when it comes to cooperation and editing/post production.
"Det Vackra VÄldet" : slagsmÄlskoreografi i animerad film
My purpose with this thesis has been to find out how to choreograph a fight sequence in ananimated movie. With the help of professional stuntmen and dancers, I have tried to findmethods and techniques used on stage and in live-action film and apply those to animatedfilms. To successfully identify the techniques used, I conducted a number of interviews andanalyzed literature that deals with the subject of fight choreography. By the analysis of themethods provided by the choreographers and selected parts of the literature, I have compiled anumber of steps I recommend 3D animators should to take in their efforts to create their ownfight choreography..
Representera och konsumera landet : jag körde som en gran genom Sverige
This diploma work, with the title Represent and Consume the Land ?I drove following the picture of a spruce through Sweden, is presented as a film and an essay and the aim is to explore the perception of an individual with the film as the medium. To reach this, it is necessary to destabilize my own reality, to explore myself at the same time as I study landscapes and representations of landscapes. The diploma work focus on representations of landscapes of Sweden, external pictures and internal images. The picture is a very strong medium that holds and comunicate myths, about the landscape and about the nation.
HjÀlten Tor : En studie om framstÀllningen av Tor i film och text
AbstractIn this study you are going to meet the Nordic Good Thor. I will present a short historic presentation of the Nordic mythology, about the Ragnarok and also I will give a short presentation on several other Gods. I have done three film analyses on movies about Thor. The movies are Thor, The Avengers and Thor- the Dark World. I have compared these three movies about Thor with the Thor that is presented in the literature. I have seen closely on the appearance of Thor, his character and his family situations.
Making ideas come to life in film/theatre/commercial production
I den hĂ€r uppsatsen redogör jag för mitt arbete som C-foto pĂ„ lĂ„ngfilmen Ăta,
Sova, Dö dÀr jag jobbade i tvÄ mÄnader under vÄren 2011. Man fÄr följa min vÀg
frÄn förberedelserna jag gjorde inför filmen och mina tidigare erfarenheter i
omrÄdet, till hur det gick för mig pÄ inspelningen.
Jag beskriver Àven min undersökning av idéarbete och produktionsprocesser inom
lÄngfilmen ur mitt perspektiv. Jag visar tvÄ olika sÀtt man kan arbeta med
idéarbete pÄ film utifrÄn intervjuerna jag gjorde med regissören Gabriela
Pichler för Ăta, sova, dö och filmregissören Johan Lundborg pĂ„ hans film
Isolerad. Skildringar gör jag ocksÄ via intervjuerna jag hade med
produktionsbolaget AFOS och teaterregissören Kent R Andersson mot hur idéarbete
fungerar under reklamproduktioner och teater.
För att lÀttare visa hur arbetet i de olika produktionerna kan se ut har jag
sammanstÀllt produktionsprocesser för varje produktion steg för steg frÄn idé
till fÀrdig produkt..
Hur kan multimodala verktyd anvÀndas för att öka lÀsförstÄelsen? : En kvalitativ analys av Astrid Lindgrens verk i undervisningen
Syftet med detta examensarbete Àr att se hur filmen Emil i Lönneberga kan anvÀndas som ett multimodalt verktyg i undervisningen för att öka elevers lÀsförstÄelse. Genom en jÀmförande och kvalitativ analys vill vi belysa möjligheterna och svÄrigheterna med att anvÀnda sig av enbart bok eller film i undervisningen. Efter en grundlig analys av sÄvÀl forskningsrapporter, tidigare forskning och kurslitteratur har vi kommit fram till att bÄde ovana och vana lÀsare gynnas av att se en film och lÀsa en bok som en kombination.  .
Det digitala konstverket "Crystal"
Ambitionen med mitt arbete var att skapa en vacker och intressant 3d-animation med den senaste datortekniken. Animationen bygger pÄ redan befintliga skisser, idéer och material som jag har skapat de senaste tvÄ Ären och ville avsluta i mitt kandidatarbete. Med detta arbete ville jag fÄ mer förstÄelse för 3d-tekniken som ett konstverktyg och lÀra mig mer om hur man skapar grafik. Jag ville Àven öka min estetiska förmÄga och kunskap. Genom att anvÀnda mig av grafikprogrammet ?Lightwave 3D? plus diverse andra applikationer som behandlar datorgrafik har jag skapat min film.
Re-design och profilförÀndring av Ligistfilm
PÄ vilka sÀtt kan ett företag profilera sig och vad kan effekterna komma att bli? Hur uppfattas ett företag vid en drastisk imageförÀndring? Denna rapport gÄr igenom skaparprocessen över en re-design av en webbsida och framtagning av en presentationsfilm för att se om företaget Ligistfilm kan uppfattas pÄ ett nytt sÀtt. FrÄn en svart, mörk och maskulin webbsida till en ljus, modern och frigjord tillsammans med en presentationsfilm över hur Ligistfilm arbetar, tittar vi nÀrmare pÄ hur besökarnas syn pÄ företaget kan förÀndras. FörÀndringen innefattar Àven ett skifte i fokus, frÄn en webbsida med fokus pÄ företaget Ligistfilm till en webbsida med fokus pÄ individuella regissörer. AnvÀndartester som utförts visar hur Ligistfilm uppfattas utifrÄn den gamla webbsidan jÀmfört med den nya webbsidan tillsammans med presentationsfilmen..
Japansk skrÀckfilm ? en kontemplativ succé?
Japanese horror film has since the late 1990: ies been extremely successful. The success could probably, at least partly, be due to the Japanese narrative style (which in my own opinion is quite suitable and effective in horror films). In what way does the Japanese narrative tradition work in matter of expression? My results point towards a narrative discrepancy between J-horror and American horror film, possibly due to the Japanese narrative tradition ? a narrative tradition under the influence of various forms of ancient Japanese theatre and general Japanese culture..
Boken blev film: vad hÀnde med Harry Potters vÀrld?
Syfte: Mitt syfte med denna uppsats Ă€r att undersöka vad som hĂ€nder med en bok nĂ€r den överförs till film. Min huvudfrĂ„ga i detta arbete Ă€r att, genom att jĂ€mföra boken Harry Potter och de vises sten med filmen, ta reda pĂ„ om nĂ„gonting, och i sĂ„ fall vad som har förĂ€ndrats nĂ€r boken blev film. De frĂ„gor jag stĂ€ller mig för att kunna besvara syftet Ă€r: Hur lĂ„nga Ă€r kapitlen i boken (antal sidor) och i filmen (antal minuter och klipp)? Vad frĂ„n boken finns inte med i filmen? Vad har man valt att inte ha med? Vad har man lagt till i filmen? Vilka sekvenser? Ăr det nĂ„gonting man har Ă€ndrat vid överföringen frĂ„n boken och i sĂ„ fall vad? Metod: Jag kommer i denna uppsats att anvĂ€nda mig av en kvalitativ metod. Syftet med en sĂ„dan Ă€r att skaffa sig en djupare kunskap Ă€n den man fĂ„r genom till exempel kvantitativa analyser.
On the Air : Vad talar för att införa mediekunskap som kÀrnÀmne i gymnasiet?
The objective with this essay is to establish the benefits of inserting media as an obligatory topic in the upper secondary school. In order to succeed with this I will not only type this essay I will also produce a medial production in the form of a film. I have interviewed two senior masters on Södertörns College where I have reviewed different questions that relate to the matter's weight in school values and the society. In the study I will also reflect over existing research within the area and to link these to the issue and those interviewed opinions. In the film I also present statistics within the communication technology's increase and an explanation how one obligatory topic becomes an obligatory topic..
FilmberÀttandets kraft : om att vara pedagog och konstnÀrlig ledare i skolan
This essay follows a Media Teacher in her work as a coordinator and an artistic leader for a European project called Legalopoli concerning laws and ethics in a senior level school for 13-16 year-olds in Mora, Sweden. The students write film stories about how their characters have to make choices in ethical dilemma situations. Then the learners create interactive computer games together through practical film work. At the same time we can see how the educator also gets into difficult ethical situations, when she is working with the students. This forces her to self-reflection.
En Adaptationsanalys av Oscar Wildes roman 'The Picture of Dorian Gray' och David Rosenbaums film 'The Picture of Dorian Gray'
Uppsatsen studerar hur Oscar Wildes roman 'The Picture of Dorian Gray' har överförts till filmen, genom att jÀmföra centrala karaktÀrer, förhÄllandet mellan 'story' och 'plot' samt hur man skildrar tiden och rummet i de olika medierna. Detta för att se vilken form av adaptation som anvÀnts. Teorin baseras pÄ Brian McFarlane, Susan Hayward och Louis Giannetti m.fl..
Film i skolan - Àr det möjligt?
Syftet med mitt arbete Àr att undersöka och synliggöra hur tvÄ lÀrare försöker bedriva filmundervisning pÄ skolans senare Är och pÄ sÄ sÀtt förverkliga kursplanen i bild. Undersökningen, som Àr kvalitativ, sker i form av inspelade intervjuer. Mitt resultat, dvs. lÀrarnas röster och Äsikter, presenteras i en leranimerad dokumentÀrfilm och pÄ sÄ sÀtt ÄskÄdliggör det konstnÀrliga i min KME-utbildning. DÄ antalet deltagare i min undersökning Àr litet jÀmförs mitt resultat med en rapport frÄn Skolverket.