Sök:

Sökresultat:

7948 Uppsatser om Kvinnor pć film - Sida 12 av 530

Att Fördjupa Historiska Kunskaper och Historiemedvetande med Film som Verktyg

Begreppet historiemedvetande har lÀnge varit en del av Àmnesplanen för historia, men inte förrÀn 2011 preciserades begreppet uttryckligen som centralt för undervisningen. Det Àr ett allomfattande och viktigt perspektiv för att eleverna ska kunna tolka sin omvÀrld, sin historia samt ÄlÀgga perspektiv pÄ framtiden. Men det Àr samtidigt problematiskt eftersom det Àr motsÀgelsefullt och svÄrtolkat. DÀrför Àr syftet med utvecklingsarbetet att utforska olika arbetsmetoder för hur man kan utveckla elevers historiemedvetande och kunskaper genom att anvÀnda film som ett historiedidaktiskt verktyg. Att anvÀnda film med historiskt tema Àr inte heller utan problem, eftersom de aldrig kan Äterge de historiska hÀndelserna exakt som det var.

Kontextorienterad Àmnesrepresentation: abstracting av spelfilm för Internationella biblioteket

The aim of this thesis is to examine how a context-specific form of abstracting of fiction film developed in relation to the cultural policy of Internationella biblioteket IB, theoretically can be motivated and practically shaped. The background of the cultural policy of IB is analysed and theoretical standpoints and problematic aspects regarding subject representation discussed. Theories which claim intersubjectivity as an ideal for subject representation and searches for objectivity in the process of subject analysis are criticised in light of the concept of interpretation as the only means to produce meaning and subjects in relation to fiction. Birger HjĂžrlands context-oriented theories of subject representation are used to theoretically motivate the context-specific form of abstracting. To suggest how a practical framework for abstracting can be created, film theoretical models of interpretation are examined in relation to the field of subject analysis and formal criteria of abstracting.

VÄld i film : En evolutionÀrbiologisk förklaring till vÄr fascination

Denna uppsatsen undersöker varför vÄld i film Àr sÄ utbrett och populÀrt. Jag anvÀnder mig av ett evolutionÀrbiologiskt perspektiv, som tidigare inte anvÀnts vid filmforskning i sÄ stor utstrÀckning. IstÀllet har filmforskning och andra studier pÄ mÀnniskans beteende oftast utgÄtt ifrÄn ett socialkonstruktivistiskt perspektiv. Uppsatsen Àr av typen ?forskningsöversikt? vilket innebÀr att jag inte har gjort nÄgon klassisk analys pÄ ett filmiskt verk eller empiriskt material, utan har sammanstÀllt en stor mÀngd forskning frÄn andra forskare.

Mediabilden av kvinnor i topposition

Denna uppsats har haft som Ă€ndamĂ„l att undersöka hur kvinnor i topposition beskrivs av media. UtgĂ„ngspunkten har varit studier av medias bild av kvinnor i topposition pĂ„ nationell nivĂ„ i Sverige, Storbritannien och USA. Även mediebilden av kvinnor i absolut topposition i internationell miljö, dvs. kvinnliga presidenter och statsministrar, har studerats. Det som undersökts Ă€r bland annat huruvida kvinnor i topposition har samma tillgĂ„ng till media som mĂ€n i motsvarande position och om de skildras utifrĂ„n genusstereotyper.

Anonymitet och intensifierad kontinuitet : Klassisk stil och form i HĂ€mnarens resa

The intention with this essay is to investigate how the narration of the South Korean film Sympathy for Mr. Vengeance (Park Chan-wook, 2002) relates to the Hollywood pictures of today. An important change which David Bordwell pays attention to is an intensifying of former stylistic paradigms in what he denominates as intensified continuity. That said, Bordwell and Kristin Thompson are in agreement on that the new films still are predominantly classical. The neoformalistic standpoint which Thompson and Bordwell use appears however to contain some problematic implications.

Esfir Shub och kompilationsfilmen : en analys av montaget i Romanovdynastins fall

This essay is a product of the author?s interest in silent films from Soviet, especially, documentary films. Before the 1920?s documentary filmmaking had mostly been limited to newsreels and short scenes. Only occasional feature-length documentaries had been made.

Svensk film genom fönster : Åsikter om villkoren för filmdistribution i Sverige frĂ„n aktörer i branschen.

Svenska filmbranschen styrs av ett filmavtal mellan staten och olika aktörer i branschen. Detta avtal skall förnyas under Är 2013. Staten har i en avsiktsförklaring för det nya avtalet uttryckt en vilja till en förÀndring kring villkoren för att fÄ statligt stöd för filmproduktion i Sverige. En sÄ kallad teknikneutralitet skall införas som innebÀr att filmproduktioner inte lÀngre pÄ förhand behöver ha sÀkrat en biografdistribution för att fÄ statligt ekonomiskt stöd. Detta skulle kunna innebÀra en förÀndring för den svenska filmens distribution i Sverige som i nulÀget bestÄr av tÀmligen fast ordning pÄ visningsfönster, dÀr just biografdistributionen har en sÀrstÀllning.VÄr forskning behandlar svenska filmproducenters, distributörers och biografÀgares tankar och Äsikter kring distribution av svensk lÄngfilm i Sverige.

Jane Austens romaner pÄ film och i litteraturhistoria; en uppsats om nutida tolkningar av en författares verk

The purpose of this study is to examine modern constructions of Jane Austens work in films and in books on history of literature. The theoretical framework contains sociology of literature, cultural studies and film theory. I compared Jane Austens books Emma, Pride and prejudice and Sense and sensibility with three film versions from recent years. In the books on history of literature I studied, I found three different attitudes towards history of literature, which also influenced the interpretation of Austens novels. The stories in Austens books and in the films are similar.

Psykopatens karaktÀr : psykiatri vs. film

Denna uppsats har som mÄl att undersöka om, och i sÄ fall hur, gestaltningen av psykopaten pÄ film skiljer sig frÄn psykiatrins beskrivning. Uppsatsen tar Àven upp mÀnniskosynens pÄverkanpÄ dramaturgi och gestaltning.Den hermeneutiska analysen görs pÄ tre amerikanska produktioner:American Psycho (Mary Harron, 2000), Basic Instinct (Paul Verhoeven, 1992) och Halloween(Rob Zombie, 2007). Analysen grundar sig frÀmst pÄ psykiatriska teorier av Robert D. Hare och filmteorier av Wayne Wilson.Slutsatsen i uppsatsen Àr, att filmerna baserar sina karaktÀrer pÄ de karaktÀrsdrag psykiatrin anser vara typiska för psykopaten, men adderar faktorer till karaktÀren. Detta görs för att uppnÄ ökad underhÄllning och spÀnning.

3D-Scanning för spel och film

3D-scanning har anvÀnds en del i spel- och filmindustrin men har tidigare varit för dyrt för att anvÀndas av datografiker i en större skala. Under de senaste Ären har en del billigare och bÀttre alternativ dykt upp och jag kommer i mitt arbete berÀtta om de olika 3D-scanningsteknikerna och diskutera vilken teknik som passar bÀst för datorgrafiker. Jag kommer Àven att diskutera hur man som datorgrafiker kan behandla det skannade materialet sÄ att det kan anvÀndas i spel och film..

LÀrares syn pÄ film som undervisningsmaterial : En e-enkÀt- och intervjustudie om hur lÀrare förhÄller sig till filmmediet i skolan

Avsikten med vÄr undersökning Àr att undersöka lÀrares uppfattningar om filmmediet som undervisningsmaterial. Vi vill förstÄ filmmediets anvÀndningsomrÄde samt fÄ en inblick i lÀrares hantering av filmmediet i verksamheten. För att uppnÄ syftet har vi anvÀnt oss av e-enkÀter och intervjuer. PÄ skolorna tycks det finnas tekniska förutsÀttningar för att visa film och vÄrt resultat visar att oavsett Älder, kön och yttre förutsÀttningar tycks lÀrare regelbundet anvÀnda sig av filmmediet som undervisningsmaterial. Vi har Àven kommit fram till att det florerar en uppfattning om att sprÄklÀrare oftare anvÀnder sig av filmmediet i sina Àmnen Àn andra lÀrare.

FörtÀtning av film till stillbild

During this project a photographer and an illustrator have explored if a single image can communicate a bigger whole, in this case a movie. By analysing five motion pictures with visual communication theories, semiotics and colour symbolism as tools, ten images was created. These images do not only consist of symbols, but also communicate the overall feeling and colour scheme of the movie.These images have been tested in interviews with six individuals, who, except for one, work with visual communication of some kind. They have studied the communication skills of the images from their own experiences.The result of the interviews showed that all images could not communicate a movie. One reason for this was that only a few of the test persons had seen two of the selected movies.

Den allvarsamma leken : Om kÀllan till mening i arbetet

Based on 30 years of work experience in TV and film production, I have made a phenomenological analysis of my perception of meaning in work - how it arises and how it is undermined. The story starts in my experience of early professional film making in the 1980's and describes how a change to work in TV production required the development of a new professional identity. The text also illustrates how as a female director I have managed my role in a male dominated and structured work environment. Being defined as an exception from the male norm has pushed me towards femininist reflection and the need to redefine my own work role - the generally accepted view having felt uncomfortable. An analysis of structural change in TV and film production shows how market pressures and ways of thought have increasingly invaded cultural endeavour. Professional spheres of influence are weakened, while developments in the media are characterised by a commercialism which encroaches more and more upon artistic, spiritual and moral values. This attitude, where quality is in retreat, has transformedprogramme makers from creative originators into becoming suppliers of raw material in a factory- like process geared to produce great volume at low cost.The aim of this essay is to show how changes in society and in TV and film making have affected my perception of my work.

Moving pictures - En bransch i rörelse : En undersökning om svenska konsumenters betalningsvilja för nedladdning av film

Problem area and purposeNowadays, 2006, the downloading of music and movies is an increasingly more burning issue. But while the music industry has made great progress in using the Internet as a distribution channel the film industry has been at a standstill for several years. Recently however there has been progress in the form of a few film companies beginning to offer their customers legal ways to acquire films over the Internet. But with this progress one central question arises, which this report will try to answer; what are the important factors for selling films as the Internet moves from primarily being a information channel to also functioning as a distribution channel? The purpose is to examine what the consumers find important when purchasing film, and to establish to what degree there is a substitution effect between DVDs and downloadable films.MethodThe report is first and foremost based on an Internet survey with a total of 383 participants.

Land of the dead : Mer Àn bara zombies

VÄr uppsats kommer beröra Zombies pÄ film och fokusera pÄ filmen Land of the Dead. MÄnga mÀnniskor upplever zombies som inget mer Àn monster, en fara för karaktÀrerna att klara sig undan. Vi vill uppmÀrksamma att all populÀrkultur i varierande utstrÀckning gestaltar verklighet, och analysera hur Zombies anvÀnds för att gestalta aspekter av vÄrt samhÀlle..

<- FöregÄende sida 12 NÀsta sida ->