Sök:

Sökresultat:

2994 Uppsatser om Kursplan för matematik - Sida 66 av 200

GeobrÀdet i de senare Ären vid grundskolan: för en roligare matematik undervisning

Syftet var att undersöka om man med hjÀlp av geobrÀdet i de senare Ären vid grundskolan kan göra frÀmst geometri men Àven brÄkrÀkning intressantare. Undersökningsgruppen bestod av 18 elever i Är sju. Eleverna har fÄtt arbeta med olika laborativa övningar under totalt fem tillfÀllen under min sju veckor lÄnga praktikperiod. Jag har under det att eleverna arbetat med geobrÀdet observerat hur de arbetat, samt fört loggbok. Jag har Àven genomfört intervjuer med 5-6 elever i början och slutet av praktiken.

Ska vi rÀkna plus eller addition?

Denna undersökning vill ge en bild av hur det kan se ut i ett klassrum vad gÀller anvÀndningen av sprÄket pÄ matematiklektionerna ? varför anvÀnder vi flera olika ord för samma sak? Den vill Àven vÀcka tankar hos lÀrare och blivande lÀrare i matematik för skolans tidigare Är samt Àven förskolan, om hur anvÀndningen av sprÄket i matematiken kan komma att pÄverka eleverna vid senare studier. För att se hur det kan se ut sÄ har en klass pÄ mellanstadiet och deras lÀrare observerats och intervjuats. Resultatet visar att eleverna sjÀlva vÀljer att anvÀnda andra ord Àn de lÀraren och lÀromedlen pÄ mellanstadiet anvÀnder. Samtal har Àven förekommit med förskollÀrare och förÀldrar för att se hur dessa matematiska ord presenteras för eleverna innan de börjar sin skolgÄng..

Kan man lÀra in matematik ute? : En studie vad avser ekvationsbegreppet i gymnasieskolans kurs matematik A.

VÄrt huvudsyfte har varit att utvÀrdera huruvida nÄgra för gymnasieungdomar tidigare kÀnda begrepp i Àmnet matematik kvalitetsmÀssigt förÀndras i olika lÀrandesituationer över tid.I styrdokumenten för gymnasieskolan definieras begreppet kunskap med hjÀlp av de fyra f:en: Fakta, kunskap som information; FörstÄelse, att begripa kunskap; FÀrdighet, kunskapens praktiska sida; Förtrogenhet, kunskap som bedömning.Vi har anvÀnt oss huvudsakligen av kvalitativ metod och teknik eftersom vi ville se vilka uppfattningar som avser begreppet ekvation som eleverna hade med sig frÄn tidigare utbildning och hur dessa uppfattningar förÀndrades över tid. Den kvalitativa metoden Àr lÀmplig just för detta ÀndamÄl nÀr vi i förvÀg inte vet vilka svar eleverna kommer att delge oss. Vi har anvÀnt oss av tre olika metoder för att fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar nÀmligen enkÀt, intervju och utvÀrdering.Under hösten 2003 genomförde vi tvÄ olika undervisningsserier i tvÄ parallella klasser pÄ gymnasiet. Med den ena gruppen har vi bedrivit utomhuspedagogik och den andra har undervisats pÄ traditionellt sÀtt. Grupperna har mött samma problemtyper men arbetat med dem pÄ tvÄ helt olika sÀtt.Det slutliga resultatet visar att majoriteten av eleverna i utegruppen ser tillÀmpningsmöjligheter utanför skolans vÀrld med ekvationer emedan elever i innegruppen inte gör det utan ser ekvationer som nÄgot relaterat till skolmatematiken.VÄr tolkning Àr att utegruppen nÄtt en högre förtrogenhet med begreppet vi undersökt.

Öppna problem i lĂ€roböcker för kurs Matematik A

The purpose of this essay is to investigate the presences of open-ended problems in the textbooks of high school Mathematics A. For practical reasons the study was limited to three textbooks and two topics, Fractions and Area & Volume. The Essay also describes the theory behind open-ended problems and why they should be used. I identify three criteria as a definition for open-ended problems. The study found that only 7,6% of the investigated tasks qualified, and met at least 1 criterion.

MatematiksvÄrigheter som inte matteboken fixar : En kvalitativ studie om 4 specialpedagogers arbetsmetoder i matematik

Arbetet som klasslÀrare innebÀr att fungera sida vid sida med samtliga elever i skolan, oavsett förutsÀttningar, kunskaper eller behov. För att tillgodose alla behov som finnsinom skolans verksamhet krÀvs det idag Àven kunskap att som klasslÀrare kunna hantera och vÀgleda de elever som Àr i behov av sÀrskilt stöd, dÄ de specialpedagogiska insatserna inte alltid rÀcker till. Syftet med denna studie Àr att undersöka de arbetsmetoder och didaktiska val specialpedagoger gör i skolans verksamhet för att underlÀtta och stödja inlÀrningen av matematik för elever som Àr i behov av sÀrskilt stöd. Kvalitativa intervjuer med en fenomenografisk ansats har anvÀnts som metod i undersökningen. De didaktiska valen har jag kategoriserat som Respondenternas matematikundervisning i praktiken, LÀrandemiljöns utformning och Samspelets betydelse.

"Matematikutbildning Àr viktigt!" ? Men varför det? : En empirisk studie kring tre argument för matematikutbildning

Detta Àr ett examensarbete pÄ c-nivÄ frÄn lÀrarprogrammet vid Linköpings Universitet. Det undersöker hÄllbarheten hos tre argument för matematikutbildning vid en applikation pÄ sjuksköterskeprogrammet, ocksÄ det vid Linköpings Universitet. Arbetet ifrÄgasÀtter att matematikutbildning Àr viktigt för vidare fortbildning samt att matematikövning skulle gynna tankeförmÄgan. Arbetet undersöker Àven argumentet att nivÄn pÄ matematik-kunskaper anvÀnds för att gallra ut vilka elever som Àr lÀmpliga för vidareutbildning.Resultatet som framkommer i undersökningen visar att argumentet att matematiken Àr viktig för fortbildning Àr hÄllbart dÄ det appliceras pÄ sjuksköterskeprogrammet, matematikutbildning pÄ gymnasienivÄ Àr en viktig förberedelse för de elever som söker fortbilda sig pÄ sjuksköterskeprogrammet. Resultatet visar Àven att de studenter som lÀser pÄ sjuksköterskeprogrammet övar flertalet ?tankeförmÄgor? i samband med sitt matematikutövande och resultatet visar dÀrmed att argumentet att matematiken gynnar tankeförmÄgan Àr hÄllbart.

LÀrares uppfattningar av begÄvningsbegreppet och begÄvade elever i matematik

SammanfattningDenna studie syftade till att undersoka larares uppfattningar om begavningsbegreppet. Utifran detta syfte formulerades fragestallningar gallande larares definitioner av begreppet begavning, larares uppfattningar om vad som karaktariserar matematiskt begavade elever, hur larare identifierar/upptacker begavade elever i matematik samt vilka strategier larare anvander for att utmana, stimulera och motviera begavade elever i matematik. De metoder som valdes for att samla in data bestod av enkat och intervju med verksamma larare i grundskolan. Materialet analyserades med hjalp av fragestallningarna samt utifran vara teoretiska utgangspunkter, fenomenografi och begavade elever. Utifran resultatet kunde det konstateras att det rader en stor variation i definitionen av begreppet begavning, dock kopplade manga av lararna begreppet till att en begavad elev ar snabb, saval i arbetet som i tanken.

TvÄ praktikers syn pÄ lusten att lÀra

Syftet med detta arbete var att undersöka hur matematikÀmnet presenteras pÄ en traditionell skola och pÄ en Montessoriskola och hur vÀl de förhÄller sig till styrdokumenten, tidigare forskning om matematik och lusten att lÀra. För att fÄ svar pÄ mina frÄgestÀllningar har jag observerat pÄ bÄda skolorna och gjort en litteraturstudie. I kapitlet Tidigare forskning presenterar jag olika teorier om lÀrande i skolan och i Àmnet matematik, Skolverkets syn pÄ lÀrande och vilka teorier som Lpo94 baseras pÄ. Eftersom jag Àven har observerat pÄ en Montessoriskola gör jag en presentation av Montessoripedagogiken som grundar sig pÄ metodiska observationer av barn, gjorda av Maria Montessori. Tidigare var termen inlÀrning med i Lpo94 men termen för tankarna till att kunskap ska ses som en fÀrdig produkt som endast förs över till eleven.

Att befinna sig i stödÄtgÀrder : Tre elevers upplevelser av sÀrskilt stöd i matematik

Elevers upplevelser av att befinna sig i stödÄtgÀrder Àr antagligen av stort intresse för de lÀrare som undervisar elever med allmÀnna eller specifika matematiksvÄrigheter. Hur beskriver dÄ nÄgra elever sjÀlva sina upplevelser av stödÄtgÀrder? Syftet med denna studie Àr att fÄ större kunskap om och ökad förstÄelse för hur stödÄtgÀrder i matematik upplevs av de elever som fÄtt sÀrskilt stöd under en lÀngre period.För att kunna ta del av nÄgra elevers upplevelser av stödÄtgÀrder valde jag att utgÄ frÄn en livsvÀrldsfenomenologisk forskningsansats. Denna ansats lÀmpar sig vÀl för att studera just upplevelsen i elevernas livsvÀrldar. Jag har fÄtt möjlighet att ta del av elevers upplevelser och erfarenheter sÄ som de sjÀlva beskriver dem och sedan hermeneutiskt tolkat dessa utifrÄn min egen förförstÄelse och erfarenhet.Det resultat som jag presenterar bygger pÄ intervjuer jag genomfört med tre elever i Ärskurs 9.

En undersökning om problemlösning och elevers uppfattningar om problemlösning

Syftet med uppsatsen var att undersöka elevers instÀllningar till matematik samt deras tillvÀgagÄngssÀtt nÀr de löser matematikuppgifter av olika svÄrighetsgrad. Undersökningen vi genomfört bestÄr av tvÄ delar; en enkÀtundersökning utformad som ett prov och semistrukturerade intervjuer. Resultaten ledde oss till följande slutsatser: motivationen Àr central för elevernas prestationer i matematik och att problemlösningsorienterad matematikundervisning bör vara kÀrnan i matematiken dÄ den ger möjligheten till att fÄ en djupare förstÄelse för matematiken i stort. Denna problemlösning bör vara utan specifika ramar och metoder för att skapa en frimodig och kreativ problemlösare. .

Matematik i konstruktivistisk anda

Vi har undersökt hur konstruktivistiska tankar synliggörs i styrdokumenten och i arbetssÀttet Matematik pÄ talets grund (MTG) samt i nÄgra matematiklÀrares klassrum. De metoder vi anvÀnt oss av för att fÄ svar pÄ vÄrt syfte och frÄgestÀllningar Àr komparativ textanalys och kvalitativa intervjuer. VÄrt resultat visar att i styrdokumenten syns konstruktivistiska tankar om kunskap och lÀrande tydligt. Vi kan ocksÄ konstatera att MTG Àr ett konstruktivistiskt arbetssÀtt. NÀr det gÀller konstruktivismen i klassrummet, sÄ visade vÄr undersökning att bl.a. tidsbrist och kollegors instÀllning försvÄrar den nyexaminerade matematiklÀrarens ambitioner att arbeta konstruktivistiskt.

SjÀlvuppfattning och matematiksvÄrigheter. Matematisk sjÀlvuppfattning hos sex barn i matematiksvÄrigheter

Arbetet handlar om hur sex barn i svÄrigheter med matematik uppfattar sig sjÀlva som matematiker, hur de finner att andra uppfattar dem som matematiker och vad det beror pÄ samt hur den matematiska sjÀlvuppfattningen Àr hos dessa elever. I studien har jag arbetat kvalitativt med en fenomenografisk ansats, dÀr datainsamlingen skett genom intervjuer, i en Är fem klass pÄ en skola i sydöstra delen av Sverige. Resultatet visar b. la. elevernas matematiska attityd, kÀnslor och tillfredstÀllelse.

Bevis : -en kvalitativ undersökning av bevisföring i gymnasieskolans matematik

Syftet med denna studie var att med en kvalitativ metod ta reda pÄ matematiklÀrares och lÀroböckers syn pÄ bevis och bevisföring i gymnasieskolan. Studien bygger pÄ fem intervjuer och dokumentanalyser pÄ utvalda böcker ur tvÄ vanligt förekommande lÀroboksserier som informanterna i undersökningen anvÀnder i sin undervisning. I undersökningen framkom det att bevis Àr nÄgot viktigt men att det lÀggs ner mycket mindre tid pÄ bevis och bevisföring pÄ ?svagare? elever Àn pÄ ?starkare? elever. Det visade sig ocksÄ att det finns mindre med bevis i de böcker som anses vara lÀttare Àn i de som anses vara svÄrare.

En studie om hur pedagoger anvÀnder utemiljön i sin matematikundervisning

BAKGRUND:Matematik finns överallt i vÄr nÀrmiljö och Àr mycket mer Àn bara siffror. Utemiljön kan anvÀndas pÄ mÄnga olika sÀtt och det Àr bara fantasin som sÀtter grÀnser för vilka. I lÀroplanerna och kursplanen för matematik finns det exempel pÄ mÄl som fördel kan uppnÄs pÄ andra platser Àn i klassrummet. Utemiljön kan erbjuda bland annat ett lustfyllt lÀrande, lÀttillgÀngliga konkreta material, arbete med kropp och sinnen och en obegrÀnsad stor yta. Matematiken Àr som ett landskap med öar och broar som med fördel kan arbetas med utomhus.

Individanpassad matematik i grundskolan Äk 1-6 : En kvalitativ studie om lÀrares uppfattningar och erfarenheter av individanpassning

Skolans uppdrag Àr att rusta eleverna för en oförutsedd framtid. Denna framtid krÀver andra kunskaper Àn vad som behövdes förr. Skolan skall enligt Lpo94 anpassas sÄ att alla elever utvecklas efter sina förutsÀttningar och behov. Eftersom det idag Àr nödvÀndigt att varje elev lÀr sig att ta ansvar och arbetar efter sin egen förmÄga Àr individualiseringsbehovet större Àn nÄgonsin. Alla elever tar till sig kunskap pÄ olika sÀtt.

<- FöregÄende sida 66 NÀsta sida ->