Sök:

Sökresultat:

4 Uppsatser om Kunskapskompetens - Sida 1 av 1

Kunskapskompetens ? en samverkan mellan praktisk levd kunskapsgrund och vägledande teoretisk kunskap : Om kuratorer i hälso- och sjukvårdens uppfattning av deras praktiska- och teoretiska kunskapsanvändning i arbetsprocessen

In recent years, the demands for effectiveness and evidence in social work have increased in all work areas, including that of healthcare. This has sparked the discussion on concepts such as practical- and theoretical knowledge and their respective roles in social work. In the light of this, the purpose of this candidate thesis is to investigate healthcare social workers understanding of practical- and theoretical knowledge in the working process as well as their respective influence and importance. This candidate thesis is based on three interviews with social workers from different departments in Norrlands Universitetssjukhus in Umeå, Sweden. To provide range to the thesis, the interviewees were chosen from a purposeful sampling.

Sjuksköterskans upplevelser om sin kunskapskompetens : intervjustudie med sjuksköterskor inom hemsjukvård

The aim with this project was to describe how nursing staff working in the home care environment perceive their level of knowledge regarding mental ill health and if this level of knowledge is sufficient / insufficient in their dealings with mentally ill patients. The study is empirical and a qualitative method has been used. Questionaires have been used and interviews have been carried out with nurses working in the home care system and data has also been collected from previous research in this area. Result The result show that home care nurses consider that they have inadequate knowledge of treating patients with mental ill health and they seek more training, guidance and collaboration with psychiatric nurses. Conclusion Increased knowledge of mental health care and continuous guidance would make home care nurses more confident in their dealings with patients suffering from mental ill health.

Lärares första tid i yrket : En intervjustudie om lärares upplevelser av första tiden i yrket

Studiens syfte var att undersöka vad några lärare hade för förväntningar inför sin första tid som lärare samt hur de upplevde sin start i yrket. Som metod i denna kvalitativa studie har intervjuer genomförts där åtta lärare har deltagit. I resultatet kunde vi se att många av lärarna minns att de var förväntansfulla inför att komma ut i arbetslivet då de hade förhoppningar om att det skulle bli roligt men de hade också några farhågor, dels i hur de skulle bemötas av vårdnadshavare och dels hur vårdnadshavarna skulle se på deras Kunskapskompetens då de var nya i yrket. I resultatet framkom det också att arbetslaget hade en central roll i början för en ny lärare. Ett mönster vi kunde se i vår studie var att om den nya läraren upplevde att bemötandet av kollegorna blev negativt blev det en negativ start men om läraren istället kände att den fick ett positivt bemötande upplevdes starten positiv..

Vem i hela världen kan man lita på? En kritisk diskursanalys av Lgr11 och Skollag 2010:800

Syfte: Det övergripande syftet med detta arbete är att granska Lgr11 och Skollagen 2010:800 med hjälp av kritisk diskurs analys, för att försöka utröna huruvida dessa nya utbildningspolitiska reformer gynnar elevernas lärande eller om det är en ideologiskt producerad text som används för att få fram ett budskap som mer passar in i den samtid vi lever i idag. Med teori och forskningsgenomgången som en bakgrund har det utkristalliserats tre aspekter som studien kommer att ha fokus på; 1) Att undersöka de eventuella motsägelser som kan föreligga i dokumenten, och på vilket sätt de i så fall eventuellt utgör en bristande trovärdighet i dessa dokument. 2) Dokumentens innehåll kopplat till tidigare forskning. D.v.s. om det går att påvisa kopplingar till den vetenskapliga forskning som har bedrivits inom skolväsendet, och då främst den nationella forskningen.