Sök:

Sökresultat:

61 Uppsatser om Kundsegment - Sida 1 av 5

Kundsegmentets påverkan på butikskommunikationen : vilken påverkan har ett väldefinierat kundsegment på den exteriöra, interiöra och den psykosociala miljön?

Syftet med denna uppsats är att undersöka hur viktigt det är för en butik att ha ett väldefinierat Kundsegment och vilken påverkan detta har på butikskommunikationen. Vi vill se hur en butiks valda Kundsegment återspeglar sig på butikens exteriöra, interiöra och psykosociala miljö.Slutsatser som kan tas av undersökningen är att Kundsegmentering är av betydelse när butiker ska inreda och utforma sin butikskommunikation. Att veta vilken målgrupp butiken vill nå och sedan utforma miljöerna efter denna är viktigt för att attrahera konsumenten. Butikernas alla delar måste kopplas samman och riktas mot den målgrupp som butikerna har valt för att lyckas marknadsföra sig på bästa möjliga sätt och tillfredställa konsumentens förväntningar..

Kundsegmentets påverkan på den exteriöra, interiöra och psykosociala miljön

Det blir allt viktigare för butikerna att differentiera sig på marknaden, för att locka till sig det tänkta Kundsegmentet i takt med att konkurrensen inom handeln ökar. Att anpassa den exteriöra, interiöra och psykosociala miljön utefter butikens Kundsegment blir därför allt mer viktig för att attrahera kunderna. Det är även viktigt att det finns en röd tråd genom de tre säljmiljöerna. De tre miljöerna prioriteras oftast mindre i fabriksbutiker trots att de inte skiljer sig så mycket från andra butiker. Vi har därför valt att undersöka hur fabriksbutiker arbetar med säljmiljöerna och hur de kan förbättra sina butiker utefter sitt valda Kundsegment.

Bankers utökade tillgänglighet : en studie om kunders efterfrågan och dess lönsamhet i Umeå

Problem: Hur tillfredställda är bankkunder med sin banks tillgänglighet? Vilka Kundsegment efterfrågar utökad service och hur lönsamma är de?Syfte: Genom vår studie av bankernas olika Kundsegment och med dessas innehavande ekonomiska engagemang i banken, avser vi att belysa kundernas attityder och uppfattningar kring bankernas utökade tillgänglighet, och vad de efterfrågar i sitt möte med banken.Teori I vår teoretiska referensram behandlar vi främst fem olika teoriområden; försäljningsarbetets utveckling, positionering, banktjänster, service, relationsmarknadsföring samt gruppsegmentering.Metod: Vi har använt oss av en kvantitativ undersökningsmetod för vår studie. Vår undersökning omfattas av 103 svarande respondenter med en genomförd enkät.Resultat: Banktillgängligheten överlag är en mycket viktig servicefaktor. Studiens respondenter är nöjda med tillgängligheten, samtidigt som efterfrågan mot en utökad tillgänglighet är mycket låg. Vidare visar vår studie att de kunder som har ett stort ekonomiskt engagemang också är de kunder med högst lönsamhet.

Marknadsundersökning för högvärdiga produkter ur klenkubb

Detta examensarbete har gjorts i samarbete med AB Karl Hedins sågverk i Krylbo i form av en marknadsundersökning. Syftet med marknadsundersökningen är att identifiera intressanta Kundsegment för högvärdiga varor sågade ur timmer med en diameter mellan 9-13 cm och att utröna vilka egenskaper hos erbjudandet från leverantören som är viktigt inom dessa segment. Syftet är också att samla in data för att göra lönsamhetsberäkningar på de sågade varor som kunderna kan vara intresserade av. Marknadsundersökningen samlar således in data för att avgöra om det kan vara aktuellt att satsa på nya Kundsegment och vad som bör has i åtanke för att göra detta på bästa sätt. Anledningen till att Krylbo Såg är intresserade av att hitta kunder i detta segment är att de vill effektivisera sin försörjningskedja genom att ta klenare timmer från närområdet.För att reda ut vilka Kundsegment som kan vara intresserade av produkter från den klena timmerklassen och vad som värderas och efterfrågas av en leverantör har teorier om erbjudandet och värde använts.

Varumärket inom vinvärlden : Australiens och Frankrikes varumärkesstrategier

Varumärken används i vinbranschen och det finns mycket att hämta genom att göra varumärket tydligt. För att kunna nå ut till sina kunder är det viktigt att ha en varumärkesstrategi för att maximera sitt Kundsegment. Australien är ett ungt vinland som klättrat sig upp och blivit ett stort land inom vinbranschen. Frankrike å andra sidan är mindre marknadsorienterat då de producerar viner utifrån deras egna traditioner. Franska vinproducenter har svårt att anpassa sig till dagens marknad då det är viktigt att synas för att kunna behålla sitt Kundsegment.Syftet med denna studie var att undersöka hur Australien respektive Frankrike använder sig av varumärkesmarknadsföring på sina viner.

Godbiten - en bit på vägen

Sammanfattning Titel: Godbiten ? en bit på vägenFörfattare: Jens Fredholm, Martin Hesselgren, Kathrine WirénHandledare: Christer Kedström Problematisering: Företaget Godbiten tillämpar en odifferentierad marknadsföring av sina produkter. Deras strategi är att tillgodose hela marknaden med bageriprodukter. Det finns svårigheter i denna typ av marknadsföring som innebär att produktutveckling och uppbyggande av varumärken försvåras. Det är därför viktigt att identifiera Godbitens Kundsegment och förhoppningsvis på så sätt kunna effektivisera deras marknadsföring.

Finansiering av bostäder efter bolånetakets införande : Ett kreditgivar- och fastighetsmäklarperspektiv

SammanfattningBakgrund: Finansinspektionen införde i oktober 2010 det såkallade bolånetaket. Den nya regleringen innebar att bostaden inte får belånas till mer än 85 procent av marknadsvärdet, vilket bidrar till en kontantinsats om 15 procent i samband med bostadsköpet. Detta ställer högre krav på konsumenterna och vissa Kundsegment fick stora problem och uteslöts från marknaden i samband med införandet. Kort därefter började alternativa finansieringssätt uppstå och det skapades diskussioner kring om bolånetakets införande verkligen haft den önskade effekten.Syftet: Studiens syfte är att analysera vilka effekter bolånetaket tillgivit bostads- och finansieringsmarknaden, samt vilken syn på den framtida bostads- och finansieringsmarknaden som föreligger. Vidare syftar studien till att förklara de alternativa finansieringssätt som uppkommit samt vilka Kundsegment som påverkats i störst mån och på vilket sätt.Metod: Den empiriska undersökningen bygger på en kvalitativ metod, i form av intervjuer, som kopplats till relevant statistik, vilket utgör den kvantitativa metoden.

Katt och hund ska bli vår kund! : En studie om Cura apotekets ambition att bli husdjursägarnas favoritapotek

Datum: 2010-03-22Nivå: Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 hpFörfattare: Kristina Flintull, Malin SeverinHandledare: Nazeem Seyed-MohamedTitel: Katt och hund ska bli vår kund! En studie om Cura apotekets ambition att bli husdjursägarnas favoritapotek.Syfte: Med Cura apoteket som uppdragsgivare syftar studien till att undersöka vilka kvaliteter företaget bör framhäva i sin marknadsföring för att bearbeta och bli ICA Maxi:s Kundsegment husdjursägares favoritapotek. Studien utreder även huruvida åsikterna om kvaliteter skiljer sig inom segmentet; mellan katt- och hundägare samt mellan män och kvinnor.Metod: Utifrån en kvalitativ intervju med Cura apotekets chef för inköp och sortiment presenteras teorier kring The Services Marketing Mix samt kundlojalitet. Med denna bakgrund genomfördes en kvantitativ enkätundersökning med 208 ICA Maxikunder med hund- eller katt. Telefonintervjuer med åtta deltagare från enkätundersökningen utfördes för att erhålla ett ytterligare kvalitativt perspektiv.Slutsats: Inga betydande skillnader mellan män och kvinnors åsikter inom segmentet husdjursägare kan utläsas. Olika åsikter förekommer däremot mellan hund- och kattägare inom Kundsegmentet, där hundägare är mest positiva till de kvaliteter Cura apoteket kommer att kunna erbjuda.

Mat- & vinresor : Vad påverkar turisters beslut?

Syfte:Studien tar reda på hur researrangörer lockar svenska resenärer och vilken inverkan svenska reseföretag upplever sig ha i turisters val av mat- & vinresa.Metod:Studien utgick ifrån Fills (2011) modell för beslutsfattande med en empirisk bas från fyra semistrukturerade intervjuer och en mejlintervju med företag som arbetar inom mat- & vingenren.Resultat:Researrangörer anser att deras specifika erbjudanden lockar olika Kundsegment i olika grad. Researrangörers inverkan varierade beroende på i vilket segment turisterna befann sig i..

I vilket segment uppstår kreditförluster? : en studie av bankers årsredovisningar

Bakgrund och problem: Bankerna har en viktig roll i samhället genom att vara ett system för hantering av sparande, finansiering, betalningsförmedling och riskhantering. Under 2008 startade en global finanskris. EU ? kommissionen har som en reaktion på den pågående finanskrisen lagt fram ett förslag som innebär en förändring av bankernas kapitalkrav. Enligt förslaget skall kapitalkravet på den andel av bostadens värde som överstiger 40 procent höjas kraftigt.

Segmentering av den nya apoteksmarknaden - vad vill kunden ha

Avregleringen av apoteksmarknaden innebär att nya aktörer kommer att inträda på marknaden och hela marknadsstrukturen kommer att ändras. Konkurrensen blir givetvis hård då alla aktörer vill slåss om marknadsandelarna och det blir vitalt att fokusera på kundens behov. Syftet med denna uppsats är att segmentera  apoteksmarknaden. För att identifiera kundgrupper kommer vi att genomföra en kundundersökning i Stockholm som baseras på sexkonkurrensmedel. Slutsatserna är att det finns tre Kundsegment på apoteksmarknaden.

Bli upplevelserik på ett fik i en butik - branschblandning i svensk detaljhandel

Denna uppsats handlar om butiker i Sverige som utvidgat sitt sortiment till att omfatta varor eller tjänster från minst två traditionellt åtskilda branscher. Uppsatsförfattarna försöker systematisera dessa kombinationsbutiker, samt analysera vilka för- och nackdelar som finns. Med hjälp av ett antal fallstudier från svenska detaljhandelsföretag dras slutsatser om kombinationsbutikernas karakteristika. Kombinationsbutiker tycks skilja sig åt på flera punkter, bland annat med avseende på avsikter, ägarförhållanden och valda Kundsegment. Skalekonomi, möjlighet till differentiering och upplevelseskapande samt ökad kundtillfredsställelse är några av de fördelar med kombinationsbutiker som särskilt framhålls.

Hur stämmer det totala erbjudandet överrens med det valda kundsegmentet i butiker som säljer naturliga hudvårdsprodukter?

Konkurrensen är hård mellan butiker i Sverige, inte minst inom branschen hälsa och skönhet.Något som ökat den senaste tiden är efterfrågan på naturliga och ekologiskahudvårdsprodukter och konsumenter blir allt mer medvetna om miljö ? och rättvisemärktaprodukter. Det är viktigt för butiker med sådant sortiment att rikta sig till sina kunder på bästasätt och matcha sitt totala erbjudande till dessa väl för att de ska komma till just deras butik.Faktorer som sortiment, läge, pris, service, kommunikation och människor måste anpassas påbästa sätt till det valda segmentet.Vi har i denna undersökning valt att se hur deras helhetserbjudande riktas till kunderna ipraktiken och har då intervjuat butikschefer vilka driver dessa typer av butiker. Vi har tillsyfte att få en ökad förståelse och beskriva detta fenomen utifrån så som det ser ut idag i dessabutiker.Vi har valt att utgå från en modell som kallas sexhörningen där dessa sex bitar tas upp bit förbit i uppsatsen samt att beskriva vilket som är respektive butiks Kundsegment. Utifrån dennamodell har vi utformat ett frågeformulär vilket vi haft som underlag för våra intervjuer medbutikscheferna.

Managementrapport Malmö-Sturup 2002

Denna rapport ingår som en del av magisterkursen Management. Vi har under kursen arbetat med ett projekt för Malmö-Sturup flygplats räkning. I och med avregleringen av flygmarknaden och tillkomsten av Öresundsbron har möjligheterna för Malmö-Sturup att attrahera nya Kundsegment ökat. Projektet har i korthet gått ut på att skapa en förståelse för hur flygplatsen skall arbeta mot den danska marknaden. Vi har också som en del av kursen deltagit i internat med både praktiska övningar och föreläsningar.

Påverkar Dag 0 express däckförsäljningen? : Utvärdering av hierarkiska klustringsmetoder med försäljningsdata & Enkätundersökning om efterfrågan på expressleverans.

Denna uppsats skrivs på uppdrag av en global däcktillverkare som ämnar öka sin försäljning i Sverige genom att implementera expressleverans och syftar till att undersöka huruvida en kortare leveranstid kan påverka framtida däckförsäljning.För att underlätta planeringen av genomförandet av expressleverans används klusteranalys. I denna uppsats har fokus lagts på att jämföra olika hierarkiska klustringsmetoder och utvärdera vilken metod som ger de mest optimala klustren givet datamaterialet. För att undersöka om det existerar efterfrågan av expressleverans genomförs en egen enkätundersökning riktat mot företagets kunder. Utöver detta undersöks även i vilken utsträckning efterfrågan av expressleverans varierar efter Kundsegment och storlek på kunden vilket testas med hjälp av logistisk regressionsanalys.I uppsatsen kommer vi fram till att Wards metod genererar de mest optimala klustren givet datamaterialet och att en förkortad leveranstid ger en effekt på ökningen av den framtida däckförsäljningen i vissa regioner..

1 Nästa sida ->